Технології оцінювання освітніх результатів учнів 8–11 класів на уроках мистецтва в умовах дистанційного навчання

  • Надія Валентинівна Новикова кандидат педагогічних наук, учитель мистецтва Бучанського НВК «СЗОШ І-ІІІ ст. – ЗОШ І–ІІІ ст.» № 4, заслужений учитель України, м. Буча, Київська область; novikovanadya@ukr.net https://orcid.org/0000-0001-8088-4552

Анотація

УДК 37.091.26 : [-057.874 : 373.5] : [37.091.32 : 7] : 37.018.43

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-2(100)-51-54

Статтю присвячено актуальній у мистецькій освіті проблемі оцінювання освітніх результатів учнів в умовах дистанційного навчання. Висвітлено окремі аспекти застосування онлайн-інструментарію для здійснення різних видів оцінювання в синхронному та асинхронному освітніх режимах. Розкрито сутність технології «Портфоліо учня» як такої, що уможливлює тріангуляцію суб’єктів оцінювання протягом навчального року, сприяє реалізації принципів індивідуалізації освітньої траєкторії учня. Подано апробований автором алгоритм створення учнівського портфоліо, розглянуто змістове наповнення його структурних елементів, зокрема запропоновано види проєктних завдань з мистецтва для учнів 8–11 класів, схарактеризовано такі види завдань, як артбук і фотокосплей.

Ключові слова: оцінювання на уроках мистецтва, дистанційне навчання, педагогічні онлайн-платформи, портфоліо учня.

Nadiia Valentynivna Novikova, PhD, Art Teacher of Bucha Secondary school of I-III grades №4, Honored Teacher of Ukraine, Bucha, Kyiv Region;

novikovanadya@ukr.net;

https://orcid.org/0000-0001-8088-4552

Technologies for assessing the educational results of students of 8-11th grades at art lessons in terms of distance learning

The article is devoted to the problem of assessing the educational results of main and secondary school students in the context of distance learning, which is relevant in art education. The peculiarities of assessment at art lessons are considered, types of assessment (preliminary, formative, current, thematic, summative) are characterized. Some aspects of the use of online tools for different types of assessment in synchronous and asynchronous educational modes are highlighted. Different online tools for conducting surveys and creating tests as well as their advantages are identified.

The author defines the essence of the technology of “Student Portfolio” that allows the triangulation of assessment subjects during the school year, contributes to the implementation of the principles of individualization of the educational trajectory of the student. The algorithm of creating of the student portfolio and the content of its structural elements is considered, in particular, the types of project tasks at art lessons for students of 8-11 grades (artbook, photocosplay) are proposed.

The advantages of assessments by using online platforms are the following: quick feedback from students, saving time on routine verification of answers and calculations, generation of assessment statistics in a convenient format for further self-analysis and correction of own activities, diversification of forms of various surveys. On the other hand, there is such disadvantage as unreliability of the results of tasks. It is noted that this format of assessment by using online platforms based on a high degree students’ trust and requires their continued adherence to the rules of academic integrity.

The art teacher is recommended to use balanced online tools and methods of “machine-free” verification of educational outcomes, to carry out assessment on the principles of individualization and differentiation, to develop students’ skills of self-assessment and peer-assessment. The future research in solving this problem is needed to identify effective technologies for assessing educational outcomes of students in blended learning, criteria for selecting online tools for assessment in distance and blended learning, develop guidelines for the use of media technologies in art education in distance and blended learning taking into account the age-related characteristics of students.

Key words: assessment at art lessons, distance learning, online pedagogical platforms, student portfolio.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Гайдученко Ю. О. Вебінар «Оцінювання навчання VS оцінювання для навчання» URL: https://hub.osvitoria.org/i/events/view/485.
  2. Комаровська О. А. Мистецькі досягнення учнів: що і як оцінюємо. Мистецтво та освіта. № 4 (90). С. 2–6
  3. Масол Л. М. Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1–2 класах на засадах компетентнісного підходу». Київ : Генеза, 2019. 208 с. : іл.
  4. Мистецтво 5–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas
  5. Моторна О. С. Мистецтво дистанційно: втрачені можливості … чи нові перспективи? Мистецтво та освіта. №3 (97). С. 13–20.
  6. Новикова Н. В. Технології оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках художньої культури. Мистецтво та освіта. № 1 (79). С. 45–48.
  7. Організація дистанційного навчання в школі: методичні рекомендації. 2020. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf
  8. Полат Е. С. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина. 3-е изд., стер. Москва : Издательский центр «Академия», 2010. 368 с.

References:

  1. Haiduchenko, Yu.O. (2020). Otsiniuvannia navchannia VS otsiniuvannia dlia navchannia: Webinar [Learning Assessment VS Assessment for Learning]. Retrieved from: https://hub.osvitoria.org/i/events/view/485
  2. Komarovska, O.A. (2018). Mystetski dosiahnennia uchniv: shcho i yak otsiniuiemo [Students' artistic achievements: What do and how do we evaluate]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 4 (90), 2-6
  3. Masol, L.M. (2019). Nova ukrainska shkola: metodyka navchannia intehrovanoho kursu «Mystetstvo» u 1-2 klasakh na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [New Ukrainian school: Teaching methods an integrated course «Art» of grades 1-2 based of a competency approach]. Kyiv: Heneza.
  4. Mystetstvo 5-9 klasy. Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Art 5-9 grades. Educational program for secondary schools]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas
  5. Motorna, S. (2020). Mystetstvo dystantsiino: vtracheni mozhlyvosti… chy novi perspektyvy? [Art of distance learning: Lost opportunities… or new perspectives?] Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3 (97), 13-20.
  6. Novikova, N.V. (2016). Tekhnolohii otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv na urokakh khudozhnoi kultury [Technologies for assessing of students’ achievement at art lessons]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1 (79), 45-48.
  7. Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia v shkoli [Organization of distance learning at school]. (2020). Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf
  8. Polat, E.S., & Bukharkina, M. Yu. (2010). Sovremennye pedagogicheskie i informatsionnye tekhnologii v sisteme obrazovaniia [Modern pedagogical and information technologies in the education system]. (3rd ed.). Moscow: Izdatelskii tsentr «Akademiia»

 

Стаття надійшла до редакції 12. 04. 2021 р.

Опубліковано
2021-05-23