Розвиток музичної освіти у вибраних країнах Європи у XXI столітті

  • Марія Василівна Кормош аспірантка факультету мистецтв ім. А. Авдієвського НПУ ім. М. П. Драгоманова, Київ, Україна; kormoshm.1996@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-1172-9764

Анотація

УДК 7.071.5 : 78 : - 043.86 (430 : 485 : 480)

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-2(100)-18-23

Дана стаття присвячена аналізу розвитку музичної освіти (дошкільної, базової шкільної та вищої) у вибраних країнах Європи (Фінляндія, Німеччина, Швеція) у XXI столітті. Розкрито основні фактори, які впливають на ефективність розвитку музичної освіти на різних етапах навчання та забезпечують її успішність. Здійснено характеристику структури та особливостей організації музично-навчального процесу в закладах освіти. З’ясовано доцільність впровадження окремих надбань у мистецькій освіті зазначених держав у вітчизняну  систему музичної освіти.

Ключові слова: музична освіта, музичне мистецтво, система освіти, Фінляндія, Німеччина, Швеція.

Mariia Vasylivna Kormosh, Ph. D. student of A. Avdiievskyi Arts Faculty, National Pedagogical M. P. Drahomanov University, Kyiv, Ukraine;

kormoshm.1996@gmail.com;

https://orcid.org/0000-0003-1172-9764

The development of music education in the selected European countries in the 21st century

       The article under consideration presents the analysis of Music education at its different educational stages (preschool, basic school and higher education) in European countries, in particular: Finland, Germany and Sweden. In the research process, it was clarified that the abovementioned countries are working actively to enhance the development of this education field, which is implemented via permanent financial support, perfecting the education system, securing its availability for the entire population, the existence of the appropriate programmes targeted at shaping a multitasking and artistic personality.

      The characteristics of Music education structure and its organising principles in the aforementioned countries were accomplished. It was determined that Music education starts at the preschool age. In each of the countries under consideration, the preference is given to integrative teaching modes. Education programmes of the abovementioned countries are focused on the grasp and deepening of the knowledge of native and world Music culture, solfeggio, elementary Music theory (Germany); introduction to contemporary Music Art patterns (Sweden); the development of children’s music skills via involving into playing musical instruments, and choral singing. The effectiveness of implementing the objectives is secured due to the number of hours dedicated to learning the discipline under consideration.

       The key aspects of organising the multilevel Music and Pedagogical education in each country were clarified. It was revealed that within the process of training the future Music Art teachers, special significance is given to obtaining practical skills in their work with young learners. Within the education course students have an opportunity of perfecting their musical instruments playing skills, solo and choral singing skills, deepening their knowledge of Music theory and history, Music didactics. Large focus is given to pedagogical practice available at all the stages of studying in higher educational institutions and contributing to shaping the occupational skills of teaching the abovementioned discipline, as well as the future teachers’ artistic/creative skills due to their participation in music projects.          

      Separate recommendations referring to perfecting the system of native Music education within the framework of European tradition/experience in this field, as well as continuing the research within the aspect of comparative analysis of European and Ukrainian specialised Music education systems were formulated.

   Key words: music education; music art; music education system; Finland; Germany; Sweden.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Брайнин В. Б., Нойманн Р. Музыкально-педагогическое образование в Германии и Болонский процесс. Музыка в школе. М., 2007. №3.  С.11-16.
  2. Вагіна О. М. Ретроспективний аналіз процесу організації музичного виховання у школах Фінляндії. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Сер. : Педагогічні науки.    Вип. 163.  С. 175-179. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2018_163_39
  3. Донська І. Як влаштована музична освіта в Німеччині: досвід української вчительки [Електронний ресурс]. Освіторія.  Режим доступу: https://osvitoria.media/opinions/yak-vlashtovana-muzychna-osvita-v-nimechchyni-dosvid-ukrayinskoyi-vchytelky
  4. Масол Л. М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика: монографія / Л. М. Масол/ К. : Промінь, 2006. 432 с.
  5. Рагозіна В. В. Ранній естетичний розвиток дітей у системі дошкілля зарубіжних країн. Вісник інституту розвитку дитини. Серія: Філософія, педагогіка, психологія. 2012. Вип. 24. С.123-126.
  6. Сташевська І. О. Система вищої музичної освіти ФРН у контексті євроінтеграційних процесів [Електронний ресурс]. Науковий вісник Донбасу, №4, 2014. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2014_4_15
  7. Типові освітні програми для закл. загальної середньої освіти: 1-2 та 3-4 класи.  К. : Видавництво «Світоч», 2019.  336 с
  8. Фейчер О. О. Зарубіжний досвід Королівства Швеції у побудові системи управління вищими навчальними закладами мистецької освіти. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія : Менеджмент соціокультурної діяльності. 2018. Вип. 1. С. 64-77. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bknucams_2018_1_7
  9. Черкасов В. Ф. Теорія і методика музичної освіти : навч. посіб. К : ВЦ «Академія», 2016. 240 с. (Серія «Альма-матер»).
  10. Empfehlung der Kultusministerkonferenzzur kulturellen Kinder- und Jugendbildung (Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 01.02.2007 i. d. F. vom 10.10.2013). Режим доступу: https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/pdf/Themen/Kultur/2007_02_01-Empfehlung-Kulturelle_Bildung.pdf
  11. Georgii-Hemming E., Westvall M. Teaching music in our time: student music teachers’ reflections on music education, teacher education and  becoming  a  teacher/  Review  of  Music  Education Research, 12(4). Р.353-367.
  12. Halinen І. Тhe new educational curriculumin Finland. Режим доступу:https://www.allianceforchildhood.eu/files/Improving_the_quality_of_Childhood_Vol_7/QOC%20V7%20CH06%20DEF%20WEB.pdf
  13. Holgersen S. E Music Education for Young Children in Scandinavia: Policy, Philosophy, or Wishful Thinking?/ Arts Education Policy Review, 109:3, P. 47-54. DOI:10.3200/AEPR.109.3.47-54
  14. Education in Germany: Curriculum and PISA 2015. Режим доступа:  https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED577138.pdf
  15. Lindskog T., Renberg A., Tegler T. A web site analysis of music teacher education in Europe. A study of six countries [е-resource]. Режим доступу:https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1325479&fileOId=1325480
  16. Ministry of Education and Science in Sweden and National Agency for Education. Article no. U98.019, Curriculum for the pre-school, Lpfö 98.

Режим доступа: https://childcarecanada.org/documents/research-policy-practice/13/03/curriculum-preschool-lpf%C3%B6-98-revised-2010-sweden

  1. Music teacher training in Sweden. Режим доступу: http://menet.mdw.ac.at/menetsite/english/t_content3_2_1_se.html
  2. Ruismäki, Heikki & Ruokonen. Roots, current trends and future challenges in music education in Finnish schools [е-resource] :https://www.mv.helsinki.fi/home/hruismak/julkaisut_files/HeikkiInkeri[12kieliok]2.pdf

References:

  1. Brainin, V.B., & Noimann, R. (2007). Muzykalno-pedagogicheskoe obrazovanye v Germanii i Bolonskii protsess [Music and pedagogical education in Germany and the Bologna process]. Muzyka v Shkole, 3, 11-16.
  2. Vakhina, O. M. (2018). Retrospektyvnyi analiz protsesu orhanizatsii muzychnoho vykhovannia u shkolakh Finliandii [Retrospective analysis of the process of organizing music education in schools in Finland]. Naukovi zapysky Tsentralnoukrainskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Pedahohichni nauky: Vol. 163 (pp. 175-179). Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2018_163_39
  3. Donska, I. (2017). Yak vlashtovana muzychna osvita v Nimechchyni: dosvid ukrainskoi vchytelky [How to arrange music education in Germany: the experience of a Ukrainian teacher]. Retrieved from: https://osvitoria.media/opinions/yak-vlashtovana-muzychna-osvita-v-nimechchyni-dosvid-ukrayinskoyi-vchytelky
  4. Masol, L.M. (2006). Zahalna mystetska osvita: teoriia i praktyka [General art education: Theory and practice]. Kyiv: Promin.
  5. Rahozina, V.V. (2012). Rannii estetychnyi rozvytok ditei u systemi doshkillia zarubizhnykh krain [Early aesthetic development of children in the preschool system of foreign countries]. Visnyk instytutu rozvytku dytyny. Seriia: Filosofiia, pedahohika, psykholohiia, 24, 123-126.
  6. Stashevska I. O. (2014). Systema vyshchoi muzychnoi osvity FRN u konteksti yevrointehratsiinykh protsesiv [System of higher music education in Germany in the context of European integration processes]. Naukovyi visnyk Donbasu, 4. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2014_4_15
  7. Typovi osvitni prohramy dlia zakl. zahalnoi serednoi osvity: 1-2 ta 3-4 klasy [Typical educational programs for schools. general secondary education: 1-2 and 3-4 grades]. (2019). Kyiv: Vydavnytstvo «Svitoch».
  8. Feicher, O.O. (2018). Zarubizhnyi dosvid Korolivstva Shvetsii u pobudovi systemy upravlinnia vyshchymy navchalnymy zakladamy mystetskoi osvity [Foreign experience of the Kingdom of Sweden in building a management system for higher education in art education]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Menedzhment sotsiokulturnoi diialnosti: Vol. 1 (pp. 64-77). Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bknucams_2018_1_7
  9. Cherkasov, V.F. (2016). Teoriia i metodyka muzychnoi osvity [Theory and methods of music education]. Kyiv: VTs «Akademiia».
  10. Empfehlung der Kultusministerkonferenzzur kulturellen Kinder- und Jugendbildung (Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 01.02.2007 i. d. F. vom 10.10.2013). Retrieved from: https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/pdf/Themen/Kultur/2007_02_01-Empfehlung-Kulturelle_Bildung.pdf
  11. Georgii-Hemming, E., & Westvall, M. (2010). Teaching music in our time: Student music teachers reflections on music education, teacher education and  becoming  a  teacher.  Review  of  Music  Education Research, 12(4). 353-367.
  12. Halinen, I. (n. d.). The new educational curriculumin Finland. Retrieved from: https://www.allianceforchildhood.eu/files/Improving_the_quality_of_Childhood_Vol_7/QOC%20V7%20CH06%20DEF%20WEB.pdf
  13. Holgersen, S.E. (2008). Music education for young children in Scandinavia: Policy, philosophy, or wishful thinking? Arts Education Policy Review, 109:3, 47-54. https://doi.org/10.3200/AEPR.109.3.47-54
  14. Education in Germany: Curriculum and PISA (2015). Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED577138.pdf
  15. Lindskog, T., Renberg, A., & Tegler, T. (2007). A web site analysis of music teacher education in Europe. A study of six countries. Retrieved from: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1325479&fileOId=1325480
  16. Ministry of Education and Science (2001). Curriculum for the pre-school. (Article No. U98.019 Lpfö 98). Retrieved from: https://childcarecanada.org/documents/research-policy-practice/13/03/curriculum-preschool-lpf%C3%B6-98-revised-2010-sweden
  17. Music teacher training in Sweden. (n. d.). Retrieved from: http://menet.mdw.ac.at/menetsite/english/t_content3_2_1_se.html
  18. Ruismäki, Heikki & Ruokonen. Roots, current trends and future challenges in music education in Finnish schools (n. d.). Retrieved from: https://www.mv.helsinki.fi/home/hruismak/julkaisut_files/HeikkiInkeri[12kieliok]2.pdf

 

Стаття надійшла до редакції 11. 04. 2021 р.

Опубліковано
2021-05-23