Мовленнєвотворча діяльність дітей на етапі дошкільного дитинства: технології підтримки

Автор(и)

  • Наталія Василівна Гавриш доктор педагогічних наук, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди, місто Переяслав-Хмельницький, Україна https://orcid.org/0000-0002-1243-6069

DOI:

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-1(99)-34-39

Ключові слова:

мовленнєвотворча діяльність на етапі дошкільного дитинства, словесна творчість, художньо-естетичне сприйняття, творча уява, технологія стимулювання і підтримки мовленнєвої творчості дітей

Анотація

У статті на основі теоретичного аналізу психолого-педагогічних досліджень розкрито особливості становлення й розвитку мовленнєвотворчої діяльності дітей на етапі дошкільного дитинства, представлено інноваційну технологію стимулювання й підтримки мовленнєвотворчих проявів, пов’язану з розвитком художньо-естетичного сприйняття й уяви, збагаченням життєвого досвіду та літературознавчої обізнаності. Обґрунтовано загальний алгоритм, послідовні етапи впровадження технології стимулювання і підтримки мовленнєвої творчості в закладах дошкільної освіти, розкрито специфічні для кожного з етапів засоби і способи цілеспрямованої роботи з дошкільниками.

Посилання

Bohush, A., Havrysh, N., & Kotyk, T. (2010). Metodyka orhanizatsii khudozhno-movlennievoi diialnosti u doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Methods of organizing artistic and speech activities in preschool educational institutions]. Kyiv, VD «Slovo».

Voloshchuk, I. (1998). Naukovo-pedahohichni osnovy formuvannia tvorchoi osobystosti [Scientific and pedagogical foundations of creative personality formation]. Kyiv: Pedahohichna dumka.

Vygotskii, L. (1991). Voobrazhenie i tvorchestvo v detskom vozraste: psikhologicheskii ocherk [Imagination and creativity in childhood: a psychological essay]. Moscow: Prosveshchenie.

Havrysh, N. (2001). Rozvytok movlennievoi tvorchosti v doshkilnomu vitsi [Development of speech creativity in preschool age]. Donetsk: Lebid.

Havrysh, N. V. (2018). Tekhnolohiia literaturnoho proiektu: yak dopomohty dytyni vidkryty vazhlyvi smysly za dopomohoiu khudozhnoho tvoru? [Technology of a literary project: how to help a child discover important meanings through a work of art?]. Mystetstvo ta Osvita, 3, 19–26.

Diachenko O. (1996). Razvitie voobrazheniia doshkolnika [Development of imagination of the pre-schooler]. (Doctoral dissertation, Moscow).

Zaporozhets A. (1986). Psikhologiia vospriiatiia rebenkom-doshkolnikom literaturnogo proizvedeniia [Psychology of perception by a preschool child of a literary work]. In Izbrannye psikhologicheskie proizvedeniia: Vol. 1. Moscow: Pedagogika.

Zakharchenko, V. (1997). Formuvannia zviaznoho movlennia ditei starshoho doshkilnoho viku zasobamy siuzhetno-rolovoi hry [Formation of coherent speech of children of senior preschool age by means of role game]. (PhD dissertation, Kyiv).

Karpinskaia, N. (1972). Khudozhestvennoe slovo v vospitanii detei [The artistic word in children’s education]. Moscow: Pedagogika.

Kosenko, Yu. (1990). Formirovanie tvorcheskoi aktivnosti starshykh doshkolnikov v igrakh po siuzhetam literaturnykh proizvedenii [Formation of creative activity of senior preschoolers in games on plots of literary works]. (PhD dissertation, Berdiansk).

Kostiuk, H. (1963). Zdibnosti i ikh rozvytok u ditei [The abilities and their development in children]. Kyiv: Znannia.

Kudina, G., Melik-Pashaev, A., & Novlianskaia, Z. (1988). Kak razvivat khudozhennoe vospriiatie u shkolnikov [How to develop schoolchildren’s artistic perception]. Moscow: Znanie.

Orlanova, N. (1967). Obuchenie doshkolnikov tvorcheskomu rasskazyvaniiu [Teaching preschoolers creative storytelling]. (PhD dissertation, Kyiv).

Pirozhenko, T. (1995). Razvitie kommunikativno-rechevykh sposobnostei detei starshego doshkolnogo vozrasta [Development of communicative and speech abilities of children of senior preschool age]. (PhD dissertation, Kyiv).

Pishchukhina, O. N. (2000). Vliianie volshebnoi skazki na slovesnoe tvorchestvo detei sedmogo goda zhizni [Influence of a magic fairy tale on verbal creativity of children of the seventh year of life]. (Dissertation Abstract, Moscow).

Poddiakov, N. (1995). Tvorchestvo i samorazvitie detei doshkolnogo vozrasta: kontseptualnyi aspect [Creativity and self-development of preschool children: Conceptual aspect]. Volgograd: Peremena.

Rybakova, M. (1952). Nachalnye formy tvorcheskogo voobrazheniia detei doshkolnogo vozrasta na osnove izucheniia detskogo slovesnogo tvorchestva [Initial forms of creative imagination of preschool children based on the study of children’s verbal creativity] (PhD dissertation, Moscow).

Semenov, O. S. (2019). Pedahohichna pidtrymka tvorchoi osobystosti dytyny doshkilnoho viku [Pedagogical support of the creative personality of a preschool child]. In Aktualni problemy pedahohichnoi osvity: evropeiskyi i natsionalnyi vymir: Conference Proceedings, May 28–29, (pp. 219–222). Lutsk: FOP Pokora I. O.

Sukhomlynskyi, V. (1977). Serdtse viddaiu ditiam: Vybrani tvory: Vol. 3 [I give my heart to children: Selected works]. Kyiv: Radianska shkola.

Chukovskii, K. (2019). Ot dvukh do piati: knyha dlia roditelei: Maloe sobranie sochinenii [From two to five: a book for parents: A small collection of works]. Moscow: Azbuka.

Опубліковано

2021-03-11

Як цитувати

Гавриш, Н. В. (2021). Мовленнєвотворча діяльність дітей на етапі дошкільного дитинства: технології підтримки. Мистецтво та освіта, (1 (99), 34–39. https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-1(99)-34-39