Вивчення техніки соffeе-art у закладах мистецької освіти

  • Інна Юріївна Іванова викладач-методист, КПНЗ «Сєвєродонецька дитяча художня школа», м. Сєвєродонецьк, Луганська обл., Україна, inna_2711@ukr.net https://orcid.org/0000-0001-6022-8419

Анотація

УДК 7.021.3 : coffee-art  (083.73) : [37.18.54 : 7] : 373

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-2(100)-32-37

Розглянуто питання вивчення в закладах мистецької освіти техніки соffeе-art (кавовий живопис) – оригінальної техніки образотворчості за допомогою розчину натуральної кави, яка подібна до акварельного живопису техніками лесування та гризайль.

Висвітлено авторські заняття з кавового живопису з учнями молодшого та середнього шкільного віку із використанням специфічних прийомів виконання малюнка: малювання на вологому, зім’ятому та зістареному папері, монотипія, притрушування гранульованою кавою, роздмухування, відбитки, набриск, плямографія, а також використання додаткових матеріалів для отримання фактурних ефектів.

Ключові слова: техніка соffeе-art, кавовий живопис, нетрадиційні техніки малювання, прийоми малювання, учні початкової і основної школи, дитяча художня школа.

Inna Yuriivna Ivanova, Teacher-Methodologist, KPVN “Severodonetsk Children’s Art School”, Severodonetsk, Luhansk Region, Ukraine,

inna_2711@ukr.net;

https://orcid.org/0000-0001-6022-8419

Study of coffee-art technique in art education institutions

The issue of studying the technique of coffee-art (coffee painting) in the educational process of art education institution is considered. The peculiarities of this technique are the following: solution of natural coffee is used as a paint; technique combines elements of graphics, classical painting and decorative arts; the technique of coffee-art has common features with the techniques of watercolor painting (glaze, grisaille). The art technique of coffee-art originated among artists at the end of the XIX century, became popular in the 1990s and spread in art-pedagogical practice, the representatives of this art technique are given.

Working with art technique of coffee-art allows students to use of various techniques of drawing (drawing on wet, crumpled and aged paper, monotype, sprinkling with granulated coffee, blowing with a cocktail tube, prints, spraying, klecksography). This allows students to create a variety of new imagery effects and embody a variety of artistic images. The characteristic of the technique of coffee-art is the facility to combine certain techniques, including additional materials (sugar, etc.), which helps to create a variety of textures and implement different author’s ideas.

Using this artistic technique is available to primary schoolchildren, because mastering the techniques does not take a long period of time and considerable training; however, the technique can be improved in both secondary and high school.

The author’s classes on coffee painting for primary and secondary school students with using specific for coffee-art drawing techniques are proposed. The author describes methodological support for classes and examples of artistic works of students of different ages. The joint activity of the teacher and the student for creating a joint composition is an interesting form. The author’s classes on coffee painting for primary and secondary school students in school of arts with using of specific coffee-art drawing techniques can be used in teaching fine arts in general secondary schools, children’s art centers and other educational institutions.

Key words: coffee-art technique, coffee painting, non-traditional drawing techniques, drawing techniques, primary and secondary school students, children's art school.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Анісімова Я. М., Гончар І. В. Плямка та її друзі : метод. посіб. Вінниця : ММК, 2018. 72 с.
  2. Використання нетрадиційних технік на уроках образотворчого мистецтва. URL: https://vseosvita.ua/library/vikoristanna-netradicijnih-tehnikna-urokah-obrazotvorcogo-mistectva-120808.html
  3. Використання нетрадиційних технік як засіб творчого розвитку дітей дошкільного віку. Дайджест 2 / упор. Н. В. Погребняк, А. Ф. Михайліченко. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2006. 100 с.
  4. Джафарова О. С. Активизация творческого самовыражения учеников начальных классов санаторных школ-интернатов в процессе художественной деятельности : дисс. … канд. пед. наук : 13. 00. 07. Київ, 2016. 289 с.
  5. Іванова І. Ю., Михайлова Л. М. Нетрадиційна техніка кавового живопису в розвитку креативного мислення особистості : наук.-метод. посіб. Харків : Друкарня «Мадрид», 2020. 56 с.
  6. Майстер-клас з нетрадиційної техніки малювання «Кавові фантазії». URL: https://vseosvita.ua/library/majster-klas-z-netradicijnoi-tehniki-maluvanna-kavovi-fantazii-177047.html
  7. Опалюк О. М. Особливості використання нетрадиційних технік образотворчого мистецтва на уроках малювання в допоміжній школі. URL: http://aqce.com.ua/download/publications/86/95.pdf/
  8. Опалюк О. М., Мартинюк Л. П. Особливості впровадження нетрадиційних технік образотворчого мистецтва в арт-терапевтичні методики соціальної роботи : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка / за ред. Л. П. Мельник, В. І. Співака. Вип. ХХХІIІ. Серія: соціальнопедагогічна. Кам’янець-Подільський : Медобори-2006, 2019. С 69–77.
  9. Рагозіна В. Художні техніки в естетичному розвитку дошкільників (малювання пальчиками). Мистецтво та освіта. № 2. С. 27–28, 37–42.
  10. 20 спонтанних технік малювання для дітей. URL: https://pedpresa.com.ua/148093-20-spontannyh-tehnik-malyuvannya-dlya-ditej.html

Reference:

  1. Anisimova, Ya. M., & Honchar, I. V. (2018). Pliamka ta yii druzi [The Blot and her friends]. Vinnytsia: MMK.
  2. Vykorystannia netradytsiinykh tekhnik na urokakh obrazotvorchoho mystetstva [Use of non-traditional techniques at art lessons]. Retrieved from https://vseosvita.ua/library/vikoristanna-netradicijnih-tehnikna-urokah-obrazotvorcogo-mistectva-120808.html
  3. Pohrebniak, N. V., & Mykhailichenko, A. F. (2006). Vykorystannia netradytsiinykh tekhnik, yak zasib tvorchoho rozvytku ditei doshkilnoho viku [The use of non-traditional techniques as a means of creative development of preschool children]. Zaporizhzhia: TOV «LIPS» LTD.
  4. Dzhafarova, O. S. (2016). Aktivizatsiia tvorcheskoho samovyrazheniia uchenikov nachalnykh klasov sanatornykh shkol-internatov v protsesse khudozhestvennoi deiatelnosti [Activation of creative self-expression of primary school students of sanatorium boarding schools in the process of artistic activity]. (PhD dissertation, Kyiv).
  5. Ivanova, I. Yu., & Mykhailova, L. M. (2020). Netradytsiina tekhnika kavovoho zhyvopysu v rozvytku kreatyvnoho myslennia osobystosti [Unconventional technique of coffee painting in the development of creative thinking]. Kharkiv: Drukarnia «Madryd».
  6. Maister-klas z netradytsiinoi tekhniky maliuvannia “Kavovi fantazii” [Master class on non-traditional drawing techniques “Coffee Fantasies”]. Retrieved from https://vseosvita.ua/library/majster-klas-z-netradicijnoi-tehniki-maluvanna-kavovi-fantazii-177047.html
  7. Opaliuk, O. M. Osoblyvosti vykorystannia netradytsiinykh tekhnik obrazotvorchoho mystetstva na urokakh maliuvannia v dopomizhnii shkoli [Features of use of non-traditional techniques of fine arts at drawing lessons in the auxiliary school]. Retrieved from http://aqce.com.ua/download/publications/86/95.pdf/
  8. Opaliuk, O. M., & Martyniuk, L. P. (2019). Osoblyvosti vprovadzhennia netradytsiinykh tekhnik obrazotvorchoho mystetstva v art-terapevtychni metodyky sotsialnoi roboty [Features of introduction of non-traditional techniques of fine arts in art-therapeutic methods of social work]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka: Vol. ХХХІIІ. Seriia: Sotsialnopedahohichna (pp. 69–77). Kamianets-Podilskyi. Medobory-2006.
  9. Rahozina, V. (2012). Khudozhni tekhniky v estetychnomu rozvytku doshkilnykiv (maliuvannia palchykamy) [Artistic techniques in the aesthetic development of preschoolers (finger painting)]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 2, 27-28, 37-42.
  10. 20 spontannykh tekhnik maliuvannia dlia ditei [20 spontaneous drawing techniques for children]. Retrieved from https://pedpresa.com.ua/148093-20-spontannyh-tehnik-malyuvannya-dlya-ditej.html

 

Стаття надійшла до редакції 18.04.2021 р.

Опубліковано
2021-05-23