Професійні орієнтації старшокласників у сфері мистецтва та креативних індустрій

  • Людмила Михайлівна Масол кандидат педагогічних наук, науковий керівник і експерт проекту ЮНЕСКО з мистецької освіти в Україні, м. Київ, Україна, lmasol@ukr.net https://orcid.org/0000-0002-5847-3500

Анотація

УДК 331.548 : [7 : 7.036.7] : 373.5

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-2(100)-3-7

Обгрунтовано авторську методику формування професійних орієнтацій старшокласників на творчі професії у сфері мистецтва та креативних індустрій під час опанування інтегрованого курсу «Мистецтво». Методика передбачає включення до змісту освіти, насамперед у підручники, системи варіативних художньо-практичних завдань профорієнтаційного спрямування і охоплює допрофільну і профільніу освіту. Розроблено спеціальні «професійні випробування», які у старшій школі відповідають обраним учнями мистецьким профілям навчання.

Ключові слова: мистецтво, креативні індустрії, професійні орієнтації, старшокласники, методика, професійні випробування

Masol Lyudmyla Mykhailivna, Candidate of Pedagogical Sciences, Professor of the Department of Philosophy and Adult Education of the Central Institute of Postgraduate Education of the State Educational Institution "University of Education Management" of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine; Kyiv, Ukraine;

lmasol@ukr.net;

https://orcid.org/0000-0002-5847-3500

Professional Orientations of Senior Pupils in the Areas of Art and Creative Industries

The article presents a methodology of the formation of senior pupils’ professional orientations in the areas of art and creative industries during the integrative course “Art”, which includes pre-profile and profile education. The author’s methodology develops the system of variable artistic-and-practical tasks and projects (individual, mini-group and collective) of the professional orientation direction. It also incorporates this system into the content of education, primarily textbooks on art. The author develops the special type of practical tasks called “professional tests (vyprobuvannia)”. They guarantee the implementation of competence fundamentals and the professional orientation direction of general secondary education in line with socio-cultural realities and job market demands. These tasks facilitate the self-determination of pupils regarding current and future artistic-and-creative professions. For this purpose, role-playing and imitation games are used, e.g., “Imagine that you have a creative profession” (a designer, fashion designer, guide, press photographer, filmmaker, sound engineer, art manager, art therapist).

According to the author’s conception of art education and the educational programme for basic schools, professional orientation tasks and tests in the 8th and 9th forms focus on the dominant concept of “the art style”. Due to the game-based format pupils immerse themselves in the atmosphere of popular professions in the areas of art and creative industries, particularly cinema, television, photo art, advertising, fashion, tourism, etc.

Art-and-creative tasks and professional tests correspond to the educational profiles chosen by senior pupils: music, art, choreography, theatre, cinema, museum work, etc. The main integrator of the course content in the 10th and 11th forms is the idea of the cultural regions of the world, as defined by UNESCO (Africa, America, the Far East, India, Europe and Arab states). The variability of tasks and professional tests allows pupils to choose those “professional roles” which provide room for the creative professional fulfilment and the demonstration of artistic abilities, interests and competences.

Key words: art, creative industries, professional orientations, senior pupils, methodology, professional tests (vyprobuvannia).

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Боровский А.Б., Потапенко Т.М., Щекин Г.В. Система методов профессиональной ориентации: Книга первая. Основы профессиональной ориентации: Учебно-метод. пособие. К. МЗУУ, 164 с.
  2. Конвенція про охорону та заохочення розмаїття форм культурного самовираження Електронний ресурс. Режим доступу:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/952_008#Text
  3. Масол Л. М. Мистецтво: Підручник для 8 класу загальноосвіт. навч. закл. К. ВД «Освіта», 2021. 239 с.
  4. Масол Л. М.  Мистецтво: Підручник для 9 класу загальноосвіт. навч. закл. К. ВД «Освіта», 2017. 224 с.
  5. Масол Л. М. Мистецтво: рівень стандарту. Профільний рівень. Підручник для 10 (11) класу закладів ЗСО.  К. ВД «Освіта», 2019. -208 с.
  6. Професійна орієнтація старшокласників: теорія і практика: науково-методичний посібник [для вчителів]. За ред. О. В. Мельника. К. “Четверта хвиля”, 2009.  Вип. № 1.  230 с.
  7. Хестанов Р. Креативные индустрии — модели развития. Социологическое обозрение. 2018, том 17, № 3. С. 173-196.
  8. Хокинс Дж.. Креативная экономика: как делать деньги из идей. М., 2011. 256 с.
  9. Fleming T. A Creative Economy Green Paper for the Nordic Region. November 2007. 64 с.

References:

  1. Borovskyi, A. B., Potapenko, T. M., Shchekin, G. V. (1993). Systema metodov professionalnoi orientatsii: Vol. 1. Osnovy professionalnoi orientatsii [System of methods of professional orientation: Fundamentals of professional orientation]. Kyiv: MZUU.
  2. Konventsiia pro okhoronu ta zaokhochennia rozmaittia form kulturnoho samovyrazhennia [Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/952_008#Text
  3. Masol, L. M. (2021). Mystetstvo: Pidruchnyk dlia 8 klasu [Textbook for 8th grade]. Kyiv: VD «Osvita».
  4. Masol, L. M. (2017). Mystetstvo: Pidruchnyk dlia 9 kasu zahalnoosvit. navch. zakl [Textbook for 9th grade]. Kyiv: VD «Osvita».
  5. Masol, L. M. (2019). Mystetstvo: riven standartu. Prlfilnyi riven. Pidruchnyk dlia 10 (11) klasu zakladiv ZSO [Art: The level of standard. Profile level. Textbook for 10 (11) class of institutions ZSO]. Kyiv: VD «Osvita».
  6. Melnyk, O. V. (2009). Profesiina oriientatsiia starshoklasnykiv: teoriia i praktyka: Vol. 1. [Professional orientation of high school students: theory and practice]. Kyiv: “Chetverta khvylia”.
  7. Khestanov, R. (2018). Kreativnye industrii – modeli razvitiia [Creative industries – models of development]. Sotsiologicheskoe obozrenie, 17(3), 173-196.
  8. Khokyns, Dzh. (2011). Kreativnaia ekonomika: kak delat dengi iz idei [Creative economics: how to make money from ideas]. Moscow.
  9. Fleming, T. A. (2007, November). Creative Economy Green Paper for the Nordic Region.

Стаття надійшла до редакції 1. 05. 2021 р.

Опубліковано
2021-05-23