Фортепіанна музика українських композиторів: репертуарний та методичний аспекти

  • Ірина Павлівна Гринчук кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музикознавства та методики музичного мистецтва факультету мистецтв Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка, Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0001-5383-8665

Анотація

УДК 378.147 [780.616.432 : 78] : 7.071.1 (477) : (7.091.6 : 005.22)

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-2(100)-55-60</strong ></a >

Заторкнуто актуальну тему оновлення репертуарного методичного забезпечення виконавських інструментальних класів, інформативного музикознавчого і теоретико-методичного супроводу навчально-методичних посібників, зошитів-посібників, адресованих майбутнім вчителям музичного мистецтва, педагогам спеціальних мистецьких закладів та загальноосвітніх шкіл.

Увагу зосереджено на фортепіанному репертуарі з творів українських композиторів у їх стильовому, жанровому, інтерпретаційному зрізі. У контексті проблеми підручникотворення представлено змістовне наповнення серії авторських навчально-методичних посібників, укомплектованих за стильовим і жанровим підходами, за монографічним принципом (фортепіанні твори М. Вериківського), які охоплюють репертуар від творів композиторів долисенківського періоду – до зразків фортепіанної музики сучасних митців.

Зроблено висновки про перспективність укладання навчально-методичних посібників репертуарного типу, зокрема на матеріалі української фортепіанної спадщини, авторських посібників-зошитів для організації слухання музики, орієнтованих на сучасні виклики мистецької освіти.

Ключові слова: фортепіанна музика, українські композитори, виконавський та педагогічний репертуар, навчальні посібники

Iryna Pavlivna Hrynchuk, PhD (Pedagogy), Associate Professor of the Department of Musicology and Methods of Music Art, Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University, Ukraine;</strong >

iryna.hk77@gmail.com</strong >

https://orcid.org/0000-0001-5383-8665</a ></strong >

The problem of theoretical and performing analysis and interpretation of works by Ukrainian composers determines such an aspect as the representation of works in the relevant repertoire collections, which have a certain educational and methodological support.

The purpose of the article is to present the author's approaches to the compilation of educational and methodical literature from the works of Ukrainian composers on the example of piano literature and instrumental arrangements.

The main theoretical approaches to the category "national musical style", "phenomenon of the Ukrainian musical language" are highlighted. The problem of repertoire of professional performing instrumental individual and ensemble classes, informative musicological and methodical support of teaching aids is posed.

Attention is focused on the piano repertoire of works by Ukrainian composers in stylistic, genre, interpretive terms as a problem of textbook creation.The content of a series of author's educational and methodical manuals from the works of Ukrainian composers, completed according to stylistic and genre approaches, according to the monographic principle.

The chronological framework of the presented repertoire covers the works of composers – predecessors of M. Lysenko, – to contemporary artists, representing different regions of Ukraine.

The ways of using the works of Ukrainian composers as experimental material in the process of forming emotional intelligence, professional competencies of future music teachers, in the process of preparation and passing of pedagogical practice are highlighted.

The author's approaches to the methodological support of the process of listening to music by students are presented, in particular on the example of the developed manual-notebook.

Conclusions are made about the relevance and prospects of this type of educational and methodological products to ensure the process of training future music teachers, organizers of educational and socio-cultural activities.

Key words: instrumental music, Ukrainian composers, performing and pedagogical repertoire, textbooks.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Барнич Ярослав. Вибрані твори : навчально-методичний посібник. Редактор-упорядник, вст. ст. Людомир Філоненко. Дрогобич Посвіт, 20916. 140 с.
  2. Гринчук І. П. Інноваційний підхід до організації слухання музики. Мистецтво та освіта. 2004. № 4 (34). С. 13 – 16.
  3. Гринчук І. П. Про що і як розповідає музика : Посібник-зошит. Тернопіль : Астон, 2013. 60 с.
  4. Гринчук І., Бурська О. Проблеми музичного мислення : теорія і методика розвитку. Діалектика музичного логосу і ейдосу : Навчально-методичний посібник. Тернопіль : Підручники і посібники, 2008. 224 с.
  5. Кашкадамова Н. Б. Фортеп’янно-виконавське мистецтво України. Історичні нариси. Львів: КІНПАТРІ ЛТД, 2017. 616 с.
  6. Клин В. Українська радянська фортепіанна музика. К.: Наукова думка, 1980. 314 с.
  7. Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів: Українознавча бібліотека НТШ. Число 15, 2000. 286 с.
  8. Корній Л.П., Сюта Б.О. Українська музична культура. Погляд крізь віки. К.: Муз. Україна, 2014. 592 с.
  9. Масол Л. Загальна мистецька освіта : теорія і практика : монографія. К. : Промінь, 2006. 432 с.
  10. Михайлов М. К. Этюды о стиле в музыке : Статьи и фрагменты . Л. : Музыка, 1990. 288 с.
  11. Муха А. Композитори України та української діаспори. К.: 2004. 352 с.
  12. Українська фортепіанна музика. Педагогічний репертуар для дітей та юнацтва. Частина III. Упорядники Т. Завадська, О. Козачук. К.: Музична Україна, 2010. 184 с.
  13. Фортепіанні твори М. Вериківського : навчально-методичний посібник. Упоряд. : І. Гринчук, О. Горбач. Тернопіль : Астон, 2016. 106 с.
  14. Фортепіанні твори українських композиторів : навчальний посібник. Упоряд. : І. Гринчук, О. Горбач. Тернопіль : Астон, 2015. 96 с.
  15. Фортепіанні твори українських композиторів : навчальний посібник. Випуск 7. Упоряд. : І. Гринчук, О. Горбач. Тернопіль : ФОП Осадца Ю.В., 2019. 120 с.
  16. Фортепіанні твори українських композиторів : навчальний посібник. Випуск 8. Упоряд. : І. Гринчук. Тернопіль : Осадца Ю.В., 2021. 108 с.

References</strong >:

  1. Barnych Yaroslav (2016). Vybrani tvory : navchalʹno-metodychnyy posibnyk [Yaroslav Barnich. Selected works: educational and methodical manual] / Redaktor-uporyadnyk, vst. st. Lyudomyr Filonenko. Drohobych Posvit, 2016. 140 p. [in Ukrainian].
  2. Hrynchuk, I. (2004). Innovatsiynyy pidkhid do orhanizatsiyi slukhannya muzyky [Innovative approach to the organization of listening to music] // Mystetstvo ta osvita. 2004. № 4 (34). Pp. 13 - 16. [in Ukrainian].
  3. Hrynchuk, I. (2013). Pro shcho i yak rozpovidaie muzyka : Posibnyk-zoshyt [What Music Tells You About: A Workbook Notebook] / I.P. Hrynchuk. Ternopil : Aston. 56 p. [in Ukrainian].
  4. Hrynchuk I., Burska (2008). Problemy muzychnoho myslennia: teoriia i metodyka rozvytku. Dialektyka muzychnoho lohosu i eidosu: Navchalno-metodychnyi posibnyk </em >[Problems of Musical Thinking: Theory and Methods of Development. Dialectics of music logos and eidos]. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky. 224 p. [in Ukrainian].
  5. Kashkadamova, N. B. (2017). Fortepianno-vykonavske mystetstvo Ukrainy. Istorychni narysy [Fortepian-performing arts of Ukraine. Historical Essays] . Lviv: KINPATRI LTD, 616 p. [in Ukrainian].
  6. Klyn, V. (1980), Ukrainska radianska fortepianna muzyka [Ukrainian Soviet piano music]. Kyiv, 314 p. [in Ukrainian].
  7. 7. Kozarenko, O (2000). Fenomen ukrayinsʹ</em >koyi natsionalʹnoyi muzychnoyi movy. [The phenomenon of the Ukrainian national musical language.] Lʹviv: Ukrayinoznavcha biblioteka NTSH. Chyslo 15. 286 p. [in Ukrainian].
  8. Kornii, L.P., Siuta, B.O. (2014). Ukrainska muzychna kultura. Pohliad kriz viky [Ukrainian music culture. A look through the ages]. Kyiv: Muzychna Ukraina, 592 p. [in Ukrainian].
  9. Masol, L. (2006) Zahalʹna mystetsʹka osvita : teoriya i praktyka : monohrafiya [General art education: theory and practice: monograph] / L. Masol. K. : Prominʹ, 432 p. [in Ukrainian].
  10. 10. Mikhaylov, M. K. (1990). Etyudy o stile v muzyke : Stat'i i fragmenty [Etudes about style in music: Articles and fragments] / M. Mikhaylov. L. : Muzyka. 288 p. [in Russian].
  11. Mukha, A. (2004). Kompozytory Ukrainy ta ukrainskoi diaspory [Composers of Ukraine and the Ukrainian Diaspora]. Kyiv, 352 p. [in Ukrainian].
  12. Ukrainska fortepianna muzyka. Pedahohichnyi repertuar dlia ditei ta yunatstva (2010). Chastyna III. [Ukrainian piano music. Pedagogical repertoire for children and youth. Part III]. /uporiadnyky T. Zavadska, O. Kozachuk. Kyiv: Muzychna Ukraina, 184 p. [in Ukrainian].
  13. Fortepianni tvory M. Verykivsʹkoho : navchalʹno-metodychnyy posibnyk [Piano works of M. Verykivsky] (2016) / Uporyad. : I. Hrynchuk, O. Horbach. Ternopilʹ : Aston. 106 p. [in Ukrainian].
  14. Fortepianni tvory ukrainskykh kompozytoriv : navchalnyi posibnyk (2015). [Piano works of Ukrainian composers: tutorial. - Issue 5] / uporiad. : I. Hrynchuk, O. Horbach. Ternopilʹ : Aston., 96 p. [in Ukrainian].
  15. Fortepianni tvory ukrainskykh kompozytoriv : navchalnyi posibnyk (2019). – Vypusk 7 [Piano works of Ukrainian composers: tutorial. - Issue 7] / uporiad. : I. Hrynchuk, O. Horbach. Ternopil : FOP Osadtca Ju.V., 120 p. [in Ukrainian].
  16. Fortepianni tvory ukrainskykh kompozytoriv : navchalnyi posibnyk (2021). – Vypusk 8 [Piano works of Ukrainian composers: tutorial. - Issue 7] / uporiad. : I. Hrynchuk. Ternopil : Osadtca Ju.V., 108 p. [in Ukrainian].

 

Дата надходження до редакції 4.04.2021</em > р.

Опубліковано
2021-05-23