Клод Ніколя Леду: архітектор-авангардист XVIII століття

  • Світлана Андріївна Ничкало науковий співробітник лабораторії естетичного виховання і мистецької освіти Інституту проблем виховання НАПН України, Україна, Svnich24@gmail.com
Ключові слова: мистецтво, естетичне виховання учнів, архітектура, класицизм, ампір, авангард, искусство, эстетическое воспитание учеников, архитектура, классицизм, ампир, art, aesthetic education of students, architecture, Classicism, Empire style, avant-garde

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-1-11

Необхідність посилення архітектурного компоненту в естетичному вихованні школярів актуалізує поповнення навчального змісту новими іменами. Стаття присвячена Клоду Ніколя Леду – поки що маловідомому в Україні архітектору епохи класицизму, який вплинув на становлення стилю ампір, а в найсміливіших проектах випередив свій час, ставши передвісником мистецтва авангарду. Надано характеристику основних етапів творчості Леду, розкрито індивідуальні особливості його стилю. Ідеї Просвітництва, громадянської відповідальності, переконання у виховній місії архітектури, яких дотримувався Леду, не втрачають актуальності й у наші дні. Викладений матеріал доцільно використовувати як основу розробки творчих завдань.

Ничкало С.А., научный сотрудник лаборатории эстетического воспитания и художественного образования Института проблем воспитания НАПН Украины, Украина, Svnich24@gmail.com           

Клод Николя Леду: архитектор-авангардист XVIII века           

Необходимость усиления архитектурного компонента в эстетическом воспитании школьников актуализирует пополнения учебного содержания новыми именами. Статья посвящена Клоду Николя Леду – пока что малоизвестному в Украине архитектору эпохи классицизма, который повлиял на становление стиля ампир, а в самых смелых проектах опередил свое время, став предвестником искусства авангарда. Охарактеризованы основные этапы творчества Леду, раскрыты индивидуальные особенности его стиля. Идеи просвещения, гражданской ответственности, уверенность в воспитательной миссии архитектуры, которых придерживался Леду, не теряют актуальности и в наши дни. Изложенный материал рекомендовано использовать как основу разработки творческих задач.           

Nychalko S.A., Researcher of the Laboratory of Aesthetic and Art Education of the Institute of Problems on Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Ukraine, Svnich24@gmail.com

Claude Nicolas Ledoux: An avant-garde architect of the XVIII century

The art of architecture, which has a huge educational potential, is still insufficiently used in the aesthetic education of students of general educational institutions of Ukraine. In order to strengthen the architectural component of the current, we need update the educational content with new names and original works. The article is devoted to the Claude Nicolas Ledoux, an outstanding and still lesser-known in Ukraine, the French architect of the period of Classicism that influenced the emergence of Empire style. Moreover, Claude Nicolas Ledoux was ahead of his time in the most daring projects becoming a forerunner of avant-garde. The article shows that it combines the creative searches and findings of Ledoux with the avant-garde artists of the XX century, as well as parallels with modern architecture. The article describes the main stages of the architect’s creativity in their connection with historical circumstances and features of the social life of France in the second half of the XVIII and the beginning of XIX centuries. The examples of the most interesting works have revealed the peculiarities of the individual style of the architect. Claude Nicolas Ledoux made an innovative contribution to the art of architecture, in particular – the project “Ideal City” of Chaux and his unusual structures. The article also reflects the dramatic collisions of the life and work of architect who destroyed the stereotypes and predicted the future. Therefore his most daring projects were appraised only in the XX century. Ledoux’s ideas of enlightenment, civic responsibility, persuasion in the educational mission of architecture do not lose its relevance today. Ledoux’s artistic legacy is an unmistakable value for the entire world culture. Consequently, he must be knowledgeable not only in a limited professional environment, but also among teachers, students, students. This material should be used in the 10-11th grades in general secondary education institutions as a supplement material to the basic educational content, as well as for designing interesting creative tasks in order to schoolchildren’s aesthetic education and development.

Список джерел

  1. Аркин Д. Е. Образы архитектуры и образы скульптуры / предисл. М. В. Алпатова. – Москва : Искусство, 1990. – 399 с.
  2. Булах І. В. Символ і символізація у теоретичних дослідженнях епохи просвіти (ХVІІІ – поч. ХІХ ст.) // Сучасні проблеми архітектури та містобудування : наук.-техн. зб. – Вип. 25. – Київ : КНУБА, 2010.– 448 с.
  3. Гутнов А. Э., Глазычев В. Л. Мир архитектуры: Лицо города. – Москва : Молодая гвардия, 1990.– 352 с.
  4. Иконников А. В. Художественный язык архитектуры. – Москва : Искусство, 1985.– 175 с.
  5. Комаровська О. А., Миропольська Н. Є., Ничкало С. А., Руденко І. В. Мистецтво (рівень стандарту, профільний рівень) : підруч. для 10 (11) кл. закл. загал. серед. освіти. – Харків : Ранок, 2018. – 192 с.
  6. Ле Корбюзье. О назначении архитектуры, ее пластических средствах // Мастера архитектуры об архитектуре. – Москва : Искусство, 1972. – 592 c.
  7. Леду К.-Н. Архитектура, рассмотренная в отношении к искусству, нравам и законодательству (под ред. А. А. Барабанова). – Том 1. – Екатеринбург : Архитектон, – 592 с.
  8. Локотко А. И. Архитектура: авангард, абсурд, фантастика. – Минск : Беларус. навука, 2012. – 206 с.
  9. Рабро Д. Клод-Николя Леду (1736–1806). Архитектура и летопись времени (под ред. А. А. Барабанова). – Том 2. – Екатеринбург : Архитектон, 2006. – 816 с.
  10. Раґон М. Города будущего / пер. с фр. В. Г. Калиша и Ж. С. Розенбаума. – Москва : Мир, 1969. – 296 с.
  11. Трошкіна О. А. Семантика архітектури : навч. посібник. – Київ: НАУ, 2012. – 96 с.
  12. Фремптон К. Современная архитектура: Критический взгляд на историю развития / пер. с англ. Е. А. Дубченко. – Москва : Стройиздат, – 535 с.
  13. Шубович С. А. Мифопоэтический феномен архитектурной среды. – Харьков : ХНАГХ, 2012. – 177 с.

References

  1. Arkin, D. E. (1990). Obrazy arkhitektury i obrazy skulptury [Images of architecture and images of sculptures]. Moscow: Iskusstvo.
  2. Bulakh, I. V. (2010). Symvol i symvolizatsiia u teoretychnykh doslidzhenniakh epokhy prosvity (XVIII – poch. ХІХ  ) [Symbol and symbolization in theoretical studies of the Age of Enlightenment (XVIІІ – beginning of the XIX century)]. In Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia: Nauk.-tekhn. Zbirnyk: Vol. 25. Kyiv: KNUBA.
  3. Gutnov, A. E., & Glazychev, V. L. (1990). Mir arkhitektury: Litso goroda [The architecture world: The face of the city]. Moscow: Molodaia gvardiia.
  4. Ikonnikov, A. V. (1985). Khudozhestvennyi yazyk arkhitektury [Artistic language of architecture]. Moscow: Iskusstvo.
  5. Komarovska, O. A., Myropolska, N. Ye., Nychkalo, S. A.,& Rudenko, I. V. (2018). Mystetstvo (riven standartu, profilnyi riven): pidruch. dlia 10 (11) kl. [Art (standard level, profile level): Textbook for 10 (11) grades]. Kharkiv: Ranok.
  6. Le Korbiuze. (1972). O naznachenii arkhitektury, ee plasticheskikh sredstvakh [On the designation of architecture, its plastic materials]. In Mastera arkhitektury ob arkhitekture. Moscow: Iskusstvo.
  7. Ledu, K.-N. (2003). Arkhitektura, rassmotrennaia v otnoshenii k iskusstvu, nravam i zakonodatelstvu: Vol. 1. [Architecture considered in relation to art, morals and legislation]. Ekaterinburg: Arkhitekton.
  8. Lokotko, A. I. (2012). Arkhitektura: avanhard, absurd, fantastika [Architecture: Avant-garde, absurdity, science fiction]. Minsk: Belarus. Navuka.
  9. Rabro, D. (2006). Klod-Nykolia Ledu (1736-1806). Arkhytektura i letopis vremeni [Claude-Nicolas Ledoux (1736-1806). Architecture and the Chronicle of Time]. Vol. 2. Ekaterinburg: Arkhytekton.
  10. Ragon, M. (1969). Goroda budushcheho [Cities of the future]. Moscow: Izdatelstvo «Mir».
  11. Troshkina, O. A. (2012). Semantyka arkhitektury [Semantics of architecture]. Kyiv: NAU.
  12. Frempton, K. (1990). Sovremennaia arkhitektura: Kriticheskii vzghliad na istoriiu razvitiia [Modern architecture: A critical view on the history of development]. Moscow: Stroiizdat.
  13. Shubovich, S. A. (2012). Mifopoeticheskii fenomen arkhitekturnoi sredy [The mythopoetic phenomenon of the architectural environment]. Kharkiv: KhNAGKh.
Опубліковано
2019-03-01