Теоретико-методичні основи вивчення композиції у закладах вищої художньої освіти

Автор(и)

  • Олена Леонідівна Шевнюк доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри образотворчого мистецтва Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-3247-2374

DOI:

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-4(102)

Ключові слова:

композиція, холістичний підхід, навчання композиції, методи навчання образотворчого мистецтва, предметна композиція, формальна композиція, педагогіка вищої школи

Анотація

У статті запропоновано теоретико-методичні основи вивчення композиції у закладах вищої художньої освіти на основі холістичного підходу, що дозволяє поєднати і збалансувати усталені методики навчання предметної та формальної композиції. За холістичного підходу навчання студентів композиції буде ефективним на основі взаємодії методів роботи з натури, з пам’яті, за уявленням і уявою, проблемного та формально-аналітичного. Студенти одночасно із ґрунтовним опануванням основних законів, правил, засобів і прийомів композиції, особливостей психологічних практик візуального сприйняття мають постійно вправлятися в основних видах навчальної роботи в довготривалих композиційних ескізах і короткотривалих зарисовках і начерках.

Продуктивна реалізація єдності теоретичного і практичного напрямів потребує врахування особливостей творчого процесу на кожній із взаємопов’язаних стадій роботи над композицією (пошуковій, виникнення задуму, інкубації композиційної ідеї, її матеріалізації та фінального ескізування).

Організація змісту навчання студентів реалізується у просуванні від формальної композиції (з її акцентом на засобах формоутворення) до предметної, що визначає логічну послідовність навчальних завдань з їх поступовим ускладненням. Самі навчальні вправи мають проєктуватися як «провокатори» креативного мислення студентів.

Оцінювання навчальної успішності студентів викладачем передбачає аналіз відповідності композиційного вирішення змістові завдання, єдності та доцільності застосованих композиційних прийомів, культури візуальної репрезентації, оригінальності та самостійності композиційного вирішення, зростання професійної майстерності студента. Такий цілісний підхід забезпечує самостійність пошуку студентами взаємозв’язку між художнім змістом і художніми засобами, уможливлює в процесі практичної роботи ґрунтовне опанування композиційних знань і перетворення їх на інструмент професійної творчої діяльності майбутнього художника.

Посилання

Pichkur, M.O. (2016). Etapnist ta metodyka navchannia kompozytsii maibutnoho vchytelia obrazotvorchoho mystetstva. [Stages and methods of teaching the composition of the future teacher of fine arts]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia. 2016. Vyp. 14. S. 104–112.

Sova, O.S. (2021). Suchasni tekhnolohii formuvannia konstruktyvnykh umin maibutnikh uchyteliv-khudozhnykiv na pleneri [Modern technologies for the formation of constructive skills of future teachers-artists in the open air]. . Osvitno-naukovyi prostir : naukovyi zhurnal. Vyp. 1 (1 – 2021) / Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova. Kyiv : Vydavnytstvo Lira-K, 2021. S. 90–98.

Chernіshev, O.V. (1999). Formalnaia kompozytsyia [Formal composition]. Mynsk: Kharvest, 1999. 312 p.

Sharov V.S., (2013). Akademycheskoe obuchenye yzobrazytelnomu yskusstvu [Academic training in fine arts]. Moskva: Эksmo, 2013. 645 p.

Shevniuk O.L., (2019)/ Methods of control and evaluation of academic performance of students in fine arts. Mystetstvo i osvita. 2019. №2 (92). S.2–6.

Опубліковано

2021-12-18

Як цитувати

Шевнюк, О. Л. (2021). Теоретико-методичні основи вивчення композиції у закладах вищої художньої освіти. Мистецтво та освіта, (4 (102), 2–6. https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-4(102)