Мистецько-освітній проєкт «Знаменні та пам’ятні дати»: ціннісно-виховний потенціал

  • Вікторія Ігорівна Прокопчук кандидат педагогічних наук, доцент кафедри гри на музичних інструментах Інституту мистецтв Рівненського державного гуманітарного університету, м. Рівне, Україна; prokopchuk2705vita@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-7593-6837
  • Марина Федорівна Смалько старший викладач кафедри гри на музичних інструментах Інституту мистецтв Рівненського державного гуманітарного університету, м. Рівне, Україна; marinafs2809@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-8653-852X

Анотація

УДК 378.016:7]:37.091.33-027.22:394.46

ДОІ https://doi.org/10.32405/2308-8885-2022-1-2(103-104)-57-62

Розкрито ціннісно-виховний потенціал мистецько-освітнього проєкту «Знаменні та пам’ятні дати». Обґрунтовано зміст, мету, основні завдання проєкту, його етапи, особливості організації та розгортання з метою формування професійних компетентностей здобувачів освіти всіх мистецьких спеціальностей закладів вищої освіти з акцентом на культурологічній компетентності. В основі проєкту – навчально-методичний посібник для студентів закладів вищої освіти та його різнобічне впровадження у процес їхньої фахової підготовки. Описано функціонал посібника, специфіку його використання педагогами різних дисциплін у навчанні студентів різних курсів.

Ключові слова: мистецько-освітній проєкт, знаменні та пам’ятні дати, мистецько-освітній довідник, навчально-методичний посібник, ООН, ЮНЕСКО, діалог культур, культурна різноманітність, формування професійних компетентностей, ЗВО.

 

Prokopchuk Viktoriia Ihorivna, PhD, Associate Professor of the Department of Playing Musical Instruments, Institute of Arts, Rivne State University of Humanities, Rivne, Ukraine, prokopchuk2705vita@gmail.com; https://orcid.org/0000-0002-7593-6837

Smalko Maryna Fedorivna, Senior Lecturer of the Department of Playing Musical Instruments, Institute of Arts, Rivne State University of Humanities, Rivne, Ukraine, marinafs2809@gmail.com; https://orcid.org/0000-0001-8653-852X

Art and educational project «Significant and Memorable Dates»: Value and educational potential

The article is devoted to the value and educational potential of the art and educational project «Significant and Memorable Dates» created and implemented by the Institute of Arts of the Rivne State University of Humanities (Ukraine). The article analyzes the conditions that gave impetus to the project launch and the reasons for its development and implementation in the context of events in the Ukrainian and international socio-political and cultural space.

The author reveals the mission of UNESCO in covering the cultural events of world art for strengthening peace and safety by expanding human cooperation in the field of Education, Science and Culture. The article analyzes the experience of purposeful promotion of the international celebration of important dates as a powerful tool for establishing a dialogue of the interethnic cultural community, mutual understanding and respect for cultural diversity and awareness of the uniqueness of each nation.

The content, purpose, and main objectives of the project «Significant and Memorable Dates», its stages, features of organization for formation of professional competencies of students of all art specialties in higher educational institutions with an emphasis on cultural competence are substantiated.

The key aim of the project is to create a reference book and to transform it into the educational and methodological manual for working with students in higher educational institutions, as well as to implement this manual into the process of students’ professional training. The article describes the functions of the manual, the specifics of how to use it by educators of different disciplines in teaching students of different courses. Developing national values, national self-identification and the local history component of the educational process are considered as the main components in education of students in higher educational institutions of art specialties. The core vector of such training is to form cultural competence as a dialectical unity of National Education with a local history component, a tolerant attitude towards diversity of the cultural treasury of the world.

The content of working with students at all stages of the project, which united the efforts of teachers of various departments and students in educational, cultural and educational areas and went beyond the institution of higher education, is revealed. The presented step-by-step of working process and creative products of the project implementation allow us to use the authors’ experience in the educational process of other higher educational institutions.

Key words: art and educational project, significant and memorable dates, art and educational reference book, educational and methodical manual, UN, UNESCO, dialogue of cultures, cultural diversity, formation of professional competencies, higher educational institutions.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Дикало В. Музичне краєзнавство Рівненщини як навчальний курс: до постановки проблеми // Нова педагогічна думка : наук.-метод. журн. – 2016. – № 2 (86). – С. 124–128.
  2. Дікун І. А. Мистецький проєкт у фаховій підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва // Мистецтво та освіта. – 2021. – № 4 (102). – С. 37–43.
  3. Горбенко О. Б. Метод художньо-творчих проєктів у формуванні музично-виконавської компетентності майбутніх учителів музики // Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». – 2016. – Вип. 155. – С. 55–59.
  4. Знаменні та пам’ятні дати 2015 року : мистецько-освітній довідник / упор. В. І. Дикало, М. Ф. Смалько, Л. П. Яковенко. – Рівне : О. Зень, 2015. – 76 с.
  5. Знаменні та пам’ятні дати 2019 року : мистецько-освітній довідник / упор. В. І. Прокопчук, М. Ф. Смалько, Л. П. Яковенко; наук. ред. та відпов. за випуск В. І. Прокопчук. – Рівне : О. Зень, 2019. – 104 с.
  6. Мережа асоційованих шкіл ЮНЕСКО. URL: https://aspnet.unesco.org/en-us/Pages/About_the_network.aspx
  7. Міністерство закордонних справ України: Участь України у діяльності ЮНЕСКО. URL: https://mfa.gov.ua/mizhnarodni-vidnosini/yunesko/uchast-ukrayini-u-diyalnosti-yunesko
  8. Организация Объединенных Наций: Мир, достоинство и равенство на здоровой планете. URL: https://www.un.org/ru/observances
  9. Прокопчук В. І. Музичне краєзнавство Рівненщини : навчально-методичний посібник. – Рівне : О. Зень, 2021. – 384 с.
  10. Прокопчук (Дикало) В. І. Мистецьке краєзнавство як чинник національно-патріотичного виховання майбутніх педагогів // Молодь і ринок: щомісячний науково-педагогічний журнал. – 2019. – № 12 (179). – С. 64–69. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.193520
  11. Сліпчишин Л. В. Формування етнокультурної компетентності у майбутніх фахівців народних художніх промислів і ремесел // Мистецтво та освіта. – 2021. – № 3 (101). – С. 52–58.
  12. ЮНЕСКО: Знаменні дати. URL: https://ru.unesco.org/celebrations
  13. ЮНЕСКО: Коротко о ЮНЕСКО: Миссия и мандат. URL:https://ru.unesco.org/about-us/introducing-unescо
  14. Hrynchuk I. P., Serniak O. M. Forming the Students of Humanitaries’ Emotional ntellect: Comparative, Methodological and Experimental Aspects // Мистецтво та освіта. – 2020. – № 3 (97). – С. 53–57.

 

References:

  1. Dykalo, V. (2016). Muzychne kraieznavstvo Rivnenshchyny yak navchalnyi kurs: do postanovky problemy [Musical local studies of Rivne region as a training course: To the problem]. Nova pedahohichna dumka, 2 (86), 124-128.
  2. Dikun, I. A. (2021). Mystetskyi proiekt u fakhovii pidhotovti maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetsva [Art project in the professional training of future music teachers]. Mystetsvo ta Osvita [Art and Education], 4 (102), 37-43.
  3. Horbenko, O. B. Metod khudozhno-tvorchykh proiektiv u formuvanni muzychno-vykonavskoi kompetentnosti mabutnikh uchyteliv muzyky [The method of artistic and creative projects in the formation of musical-performing competence of future music teachers]. Naukovi zapysky. Seriia Pedahohichni nauky, 155, 55-59.
  4. Dykalo, V. I., Smalko, M. F., & Yakovenko, L. P. (Eds.) (2015). Znamenni ta pamyatni daty 2015 roku : mysteczko-osvitnij dovidnyk [Significant and memorable dates of 2015: an artistic and educational guide]. Rivne: O. Zen.
  5. Prokopchuk, V. I., Smalko, M. F., & Yakovenko, L. P. (Eds.) (2019). Znamenni ta pamyatni daty 2019 roku: mystetsko-osvitnii dovidnyk [Significant and memorable dates of 2015: An artistic and educational guide]. Rivne: O. Zen.
  6. Merezha asotsiovanykh shkil YuNESKO [UNESCO Associated Schools Network]. Retrieved from https://aspnet.unesco.org/en-us/Pages/About_the_network.aspx
  7. Ministry of Foreign Affairs of Ukraine. Uchast Ukrainy u diialnosti YuNESKO [Ukraine’s participation in UNESCO]. Retrieved from https://mfa.gov.ua/mizhnarodni-vidnosini/yunesko/uchast-ukrayini-u-diyalnosti-yunesko
  8. United Nations. Mir, dostoinstvo i ravenstvo na zdorovoi planete [Peace, dignity and equality on a healthy planet]. Retrieved from https://www.un.org/ru/observances
  9. Prokopchuk, V. I. (2021). Muzychne kraieznavstvo Rivnenshchyny [Musical local knowledge of Rivne region]. Rivne: O. Zen.
  10. Prokopchuk (Dykalo), V. I. (2019). Mystetske kraieznavstvo yak chynnyk natsionalno-patriotychnoho vykhovannya maibutnikh pedahohiv [Art local studies as a factor of national-patriotic education of future teachers]. Molod i Rynok, 12 (179), 64–69. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.193520
  11. Slipchyshyn, L. V. (2021). Formuvannia etnokulturnoi kompetentnosti u maibutnikh fakhivtsiv narodnykh khudozhnikh promysliv i remesel [Formation of ethnocultural competence in future specialists of folk arts and crafts]. Mystetsvo ta Osvita [Art and Education], 3 (101), 52-58.
  12. Znamenni daty [Significant dates]. Retrieved from https://ru.unesco.org/celebrations
  13. Korotko o YuNESKO: Missiia i mandate [Briefly about UNESCO: Mission and mandate]. Retrieved from https://ru.unesco.org/about-us/introducing-unescо
  14. Hrynchuk I. P., Serniak O. M. Forming the students of humanitarians’ emotional intellect: Comparative, methodological and experimental aspects. Mystetsvo ta Osvita [Art and Education], 3 (97), 53-57.

 

Стаття надійшла до редакції 25.01.2022 р.

Опубліковано
2022-07-07
Розділ
Статті