Освітньо-творчий проєкт «Разом до прекрасного»: опановуємо образотворче мистецтво

  • Галина Василівна Кузьменко кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, Інститут обдарованої дитини НАПН України, Київ, Україна, glnkuzmenko@36gmail.com https://orcid.org/0000-0002-0613-3934

Анотація

УДК 711.16 : [37.043.2 : 111.85] : 37.16 : 75

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-2(100)-38-44

Презентовано авторський освітньо-творчий проєкт «Разом до прекрасного» для учнів молодшого шкільного й підліткового віку та методику його впровадження, що реалізують підхід авторки до опанування учнями образотворчого мистецтва у режимі онлайн-занять. Розкрито мету, особливості організації проєкту та методику його реалізації. Описано перший цикл занять на тему «Мистецтво графіки: його величність силует» з виокремленням форм і методів роботи із школярами. Представлено результати проведеного проєкту, висновки щодо його розробки та реалізації на практиці.

Напрацювання авторки будуть корисними у розробці новітніх форм навчання образотворчого мистецтва в умовах формальної і неформальної освіти.

Ключові слова: освітньо-творчий проєкт, «Разом до прекрасного», заняття онлайн, організація навчання образотворчого мистецтва, школярі, мистецтво графіки, силует.

Halyna Vasylivna Kuzmenko, PhD in Pedagogical Sciences, Senior Scientific Researcher, Institute of the gifted child of NAPS of Ukraine, Kyiv, Ukraine;

glnkuzmenko@36gmail.com;

https://orcid.org/0000-0002-0613-3934

Educational and creative project “Together for the Beautiful”: Mastering of Fine Arts

The challenges of a global pandemic and transition of education to distance and blended learning formats, teaching community is searching new, alternative to traditional, forms and technologies of teaching school-age students. The issue of learning in the new conditions of art, in particular fine arts, due to the specifics of this art form and the peculiarities of conducting fine arts lessons is considered. 

The author notes a separate creative experience of teachers on the Internet, which is a practical component of teaching fine arts (video workshops, practical lessons on teaching various art techniques).

The author’s educational and creative project “Together for the Beautiful” for primary schoolchildren and adolescence as well as methods of its implementation is presented. It covers the author's approach in mastering of fine arts by students in the online lessons. The purpose, features of the project and its organization are presented. The project contains: interpersonal communication between students and teachers with feedback; various types of artistic activity of students (perception, interpretation and evaluation of art works, mastery of artistic concepts, artistic and game activities, artistic and creative activities); individualization of education (multilevel tasks) with the prospect of mastering fine arts in depth; educational, self-educational, developmental and entertaining functions due to the possibility of multiple views of lessons recording on YouTube video hosting by students, by their parents and all together; educational and leisure task, which was provided by the developed content of lesson, with the possibility for  joint knowledge of art in organized family leisure.

The ways how to implement the project is described. The first cycle combines such lessons as: “The beauty of the ordinary spot” and “The art of graphics: his majesty’s silhouette”. Forms and methods how to work with students, taking into account different students’ ages capabilities are identified. The results of the project, conclusions on the developed idea and it implementation into practice are presented.

The author’s work will be useful in order to develop the latest forms of teaching fine arts in formal and non-formal education.

Key words: educational and creative project, “Together for the Beautiful”, online lessons, organization of fine arts education, schoolchildren, art of graphics, silhouette.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Кузьменко Г. В. Від STEM- до STEAM-освіти: ключові аспекти на прикладі ініціатив уряду США. Освіта та розвиток обдарованої особистості. № 4 (79). С. 18–24.
  2. Лотоцька А., Пасічник О. Організація дистанційного навчання в школі. Методичні рекомендації. 2020. Відновлено з https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf.
  3. Наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання», реєстрація в Міністерстві юстиції України 30 квітня 2013 р. за № 703/23235. Відновлено з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text
  4. Пенг, Ху. Хирамеки. Рисуй то, что видишь / Пенг, Ху; пер. с нем. О. Бычковой. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2016. 192 с.
  5. Durães, D., Carneiro, D., Jiménez, A., Novais, P.: Intelligent tutoring system to improve learning outcomes. AI Commun., 1–14 (2019). (Preprint). URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S092523121731113X?via%3Dihub.
  6. Toala R., Durães D., Novais P. (2021) Emotion Analysis in Distance Learning. In: Auer M.E., Rüütmann T. (eds) Educating Engineers for Future Industrial Revolutions. ICL 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1328. Springer, Cham. URL:https://doi.org/10.1007/978-3-030-68198-2_58 https://www.researchgate.net/publication/350017217_Emotion_Analysis_in_Distance_Learning.

References:

  1. Kuzmenko H. (2020). Vid STEM- do STEAM-osvity: kliuchovi aspekty na prykladi іnitsiatyv uriadu SShA [From STEM to STEAM Education: Key Aspects Based on the Initiative of the USA Government]. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti. 4(79). Р. 18–24.
  2. Lototska A., PasіchnyкО. (2020). Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia v shkoli. Metodychni rekomendatsii [Organization of distance learning at school. Guidelines]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf.
  3. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 25.04.2013 №466 «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro dystantsiine navchannia» ["On approval of the Regulations on distance learning"], reiestratsiia v Ministerstvi yustytsii Ukrainy 30 kvitnia 2013 r. za № 703/23235 Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text
  4. Peng, Khu. Khirameki. Risuy to. chto vidish [Hirameki. Draw What You See] / Peng. Khu; per. s nem. O. Bychkovoy; M. : Mann. Ivanov i Ferber. 192 р.
  5. Durães, D., Carneiro, D., Jiménez, A., Novais, P.: Intelligent tutoring system to improve learning outcomes. AI Commun., 1–14 (2019). (Preprint). URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S092523121731113X?via%3Dihub.
  6. Toala R., Durães D., Novais P. (2021) Emotion Analysis in Distance Learning. In: Auer M.E., Rüütmann T. (eds). Educating Engineers for Future Industrial Revolutions. ICL 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1328. Springer, Cham. Retrieved from URL:https://doi.org/10.1007/978-3-030-68198-2_58 https://www.researchgate.net/publication/350017217_Emotion_Analysis_in_Distance_Learning.

 

Стаття надійшла до редакції 07.05.2021 р.

Опубліковано
2021-05-23