Інтегративні технології формування предметних компетентностей учнів початкових класів у процесі навчання інтегрованого курсу «Мистецтво»

  • Людмила Михайлівна Масол кандидат педагогічних наук, науковий керівник і експерт проекту ЮНЕСКО з мистецької освіти в Україні, м. Київ, Україна, lmasol@ukr.net

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-2-2-9

УДК 37.091.313 :7 : - 043.83 [37.016 : 005.336.2] : [057.87 : 373.3]

Висвітлено зміст поняття «компетентність», проаналізовано наукові підходи до розгляду компетентностей учнів загальноосвітньої школи. Обґрунтовано авторську інтерпретацію ключових і предметних компетентностей учнів у системі загальної мистецької освіти.

Представлено: класифікацію художньо-педагогічних технологій, спрямованих на формування компетентностей учнів на уроках інтегрованого курсу «Мистецтво» в контексті вимог Нової української школи; особливості інтегративних художньо-педагогічних технологій на прикладі підручників для початкових класів, які стали переможцями Всеукраїнського конкурсу підручників для учнів закладів загальної середньої освіти.

Ключові слова: компетентності учнів, інтегрований курс «Мистецтво», Нова українська школа, інтегративні художньо-педагогічні технології, підручники з мистецтва.

 

Масол Людмила Михайловна, кандидат педагогических наук, научный руководитель и эксперт проекта ЮНЕСКО по художественному образованию в Украине, г. Киев, Украина, lmasol@ukr.net

Интегративные художественно-педагогические технологии формирования предметных компетенций учащихся начальных классов в процессе обучения интегрированному курсу «Искусство»

Освещено содержание понятия «компетентность», проанализированы научные подходы к рассмотрению компетентностей учащихся общеобразовательной школы. Обосновано авторскую интерпретацию ключевых и предметных компетенций учащихся в системе общего художественного образования.

Представлены: классификация художественно-педагогических технологий, направленных на формирование компетентностей учащихся на уроках интегрированного курса «Искусство» в контексте требований Новой украинской школы; особенности интеграционных художественно-педагогических технологий на примере учебников для начальных классов, ставших победителями Всеукраинского конкурса учебников для учащихся учреждений общего среднего образования.

Ключевые слова: компетентности учащихся, интегрированный курс «Искусство», Новая украинская школа, интегративные художественно-педагогические технологии, учебники по искусству.

 

Masol L. M.,   PhD in Pedagogy, Scientific Advisor and Expert of the UNESCO Arts Education Project in Ukraine, Kyiv, Ukraine,  lmasol@ukr.net

Integrative Technologies of the Formation of the Subject Matter Competencies of Primary School Pupils Studying the Integrated Course “Art”

This article focuses on the content of the concept of competencies. It analyses scholarly approaches to the examination of secondary school pupils’ competencies. The author offers her interpretation of pupils’ subject matter competencies in the system of general art education in Ukraine.

Attention is paid to the content of the subject matter/ sphere competencies (i.e. subject matter competencies lato sensu) that absorb and integrate musical, painting, choreographic, theatrical and cinema segments (subject matter competencies stricto sensu). Personal and social competencies (metacompetencies) are embedded in subject matter competencies. Such metacompetencies hinge on value-based orientations and global outlook priorities of a person, as well as her or his mental and aesthetic experience.

In addition, this article provides a classification of integrative art-and-pedagogical technologies aimed at the formation of the subject matter competencies of pupils studying the integrated course “Art” in the light of New Ukrainian School requirements. Depending on the leading integrator or a few decisive integrators, the author groups these integrative technologies in accordance with the following types of integration: 1) the global outlook or thematic type of integration, occurring within the framework of topics that are common to the different arts and connected with an artistic depiction of various aspects of life and environment; 2) the aesthetic and art studies type of integration, presupposing the mastery of aesthetic, art-and-language, genre-related, style-related and other concepts and categories that are cognate in the different arts; and 3) the complex type of integration, where the leading integrators of the first two groups are combined or where other integrators are added to this combination.

Finally, the features of integrative art-and-pedagogical technologies and their realisation in art classes are unveiled by using the example of all-Ukrainian award-winning textbooks for primary schools.

Key words: competencies of pupils, the integrated course “Art”, the New Ukrainian School, integrative art-and-pedagogical technologies, art textbooks. 

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Типові освітні програми (МОН України). URL: https://mon.gov.ua/ ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programidlya-pochatkovoyi-shkoli (дата звернення: 15.11.17).
  2. Масол Л. Нова українська школа: Методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу : навч.-метод. посіб. Київ : Генеза, 2019. 208 с. : іл.
  3. Масол Л. , Гайдамака О., Колотило О. Мистецтво : Підручник для 1 класу. Київ : Генеза, 2018. 144 с. : іл.
  4. Масол Л., Гайдамака О., Колотило О. Мистецтво : Підручник для 2 класу. Київ : Генеза, 2019. 112с. : іл.
  5. Масол Л., Гайдамака О., Колотило О. Мистецтво : Підручник для 3 класу. Київ : Генеза, 2020. 128 с. : іл.
  6. Масол Л., Гайдамака О., Колотило О. Мистецтво. 2 клас. Конспект-конструктор уроків мистецтва : домінанти змісту і методики класу. Київ : Генеза, 2019. 80 с. : іл.

References

  1. Ministry of Science and Education of Ukraine. Typovi osvitni prohramy [Typical educational programs]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programidlya-pochatkovoyi-shkoli
  2. Masol, L. (2019). Nova ukrainska shkola: Metodyka navchannia intehrovanoho kursu «Mystetstvo» u 1-2 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [New Ukrainian school: Methods of teaching an integrated course “Art” in 1-2 grades of secondary education based on a competency-based approach]. Kyiv: Heneza,
  3. Masol, L., Haidamaka, O., & Kolotylo, O. (2018). Mystetstvo: Pidruchnyk dlia 1 klasu [Art: Textbook for 1st grade]. Kyiv: Heneza.
  4. Masol, L., Haidamaka, O., & Kolotylo, O. (2019). Mystetstvo: Pidruchnyk dlia 2 klasu [Art: Textbook for 2nd grade]. Kyiv: Heneza.
  5. Masol, L., Haidamaka, O., & Kolotylo, O. (2020). Mystetstvo: Pidruchnyk dlia 3 klasu [Art: Textbook for 3rd grade]. Kyiv: Heneza.
  6. Masol, L., Haidamaka, O., & Kolotylo, O. (2019). Mystetstvo. 2 klas. Konspekt-konstruktor urokiv mystetstva: dominanty zmistu i metodyky [Art. 2nd grade. Synopsis-designer of art lessons: Dominants of content and methods. Kyiv: Heneza.

 

Стаття надійшло до редакції 05.05.2020 р.

Опубліковано
2020-05-29