Методика воспитания культуры музыкального восприятия у младших школьников в контексте системно-синергетического подхода

Автор(и)

  • Валентин Павлович Рева кандидат педагогических наук, доцент, профессор кафедры музыки и эстетического образования Могилевского государственного университета имени А. А. Кулешова, г. Могилев, Республика Беларусь

DOI:

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-4-7-12

Ключові слова:

молодші школярі, сприйняття, музика, iнтонацiйно-орiєнтувальний i конструктивно-емоцiйний методи, механiзми, операцiї, системно-синергетичний підхід

Анотація

Сучасна соціокультурна панорама життя характеризується різними типами ставлення до музики. Відзначається однобокість захоплення дітей, молоді легкими жанрами музичного мистецтва, недооцінка духовної значущості його академічних напрямків. Ці тенденції, які спостерігаються вже в молодшому шкільному віці, посилюються на фоні недооцінки виховних потенціалів музики як естетико-художнього явища, візуалізації змісту, теоретизаціi викладання. Очевидною є необхідність обґрунтування нових методологічних підходів і методик виховання культури музичного сприйняття в учнів загальноосвітніх шкіл. На орієнтовно-емоційному рівні сприйняття відбувається узагальнення музичного змісту, узгодження із соматичним і тілесним досвідом слухача, одномоментне схоплювання інтонаційно-емоційного сенсу, ініціація полів асоціативних уявлень як провідних параметрів художньої комунікації. На конструктивно-емоційному рівні здійснюється переосмислення життєвих емоцій в емоції художні через аналітичні дії слухача, уточнення виразних засобів, форми, жанрових особливостей, переклад одномоментних інтонаційно-тілесних образів-емоцій в образи-переживання.

Сприйняття музики засновано на механізмах інтонаційного відображення дійсності, не тільки пізнання змісту, а й того, як воно закарбовано в музичному творі, які резерви психіки залучає (раціональні, емоційні, тілесні, асоціативні, інтуїтивні). Результати дослідження вказують на ефективність системно-синергетичного підходу до виховання культури музичного сприйняття, інтонаційно-орієнтованого і конструктивно-емоційного методів аналізу музичних творів. У процесі формування музичного сприйняття операції й механізми виконують навчальну функцію, закріплюються в подальшому як засоби аналізу музичних творів, самостійної творчої діяльності учнів. Через інтонаційні механізми сприйняття здійснюється досягнення цілей музичної освіти (навчання, виховання і розвитку учнів), більш глибокого розкриття змісту навчальної програми з музики, вдосконалення структури уроку в цілому.

Посилання

Asafev, B. V. (1973). Izbrannye stati o muzykalnom prosveshchenii i obrazovanii [Selected articles on music enlightenment and education]. Leningrad: Muzyka.

Asafev, B. V. (1971). Muzykalnaia forma kak protsess [Musical form as a process]. Leningrad: Muzyka.

Evin, I. A. (2014). Iskusstvo i sinergetika [Art and synergetics]. Moscow: Librokom.

Kostiuk, A. H. (1971). Kultura muzykalnogo vospriiatiia [Culture of musical perception]. In Khudozhestvennoe vospriiatie (pp. 334–34). Leningrad: Nauka,

Likhachev, D. S. (1999). Cherez khaos k garmonii. Ocherki po filosofii khudozhestvennogo tvorchestva [Through chaos to harmony. Essays on the philosophy of art]. St. Petersburg: Blits.

Reva, V. P. (2019). Vospitanie kultury muzykalnogo vospriiatiia u mladshikh shkolnikov [Education of the culture of musical perception of primary schoolchildren]. Pachatkovaia Shkola, 2, 49–53.

Reva, V. P. (2016). Dostraivanie subektivnykh obrazov vospriatiia muzyki slushateliami: pedagogicheskii aspekt [Completion of subjective images of music perception by listeners: Pedagogical aspect]. In Vestnik kafedry UNESCO «Muzykalnoe iskusstvo i obrazovanie» Moskovskogo pedagogicheskogo gossudarstvennogo universiteta: Vol. 4 (16) (pp. 37–48).

Reva, V. P. (2013). Intonatsionno-telesnye konteksty muzykalnogo vospriiatiia (pedagogicheskii aspekt) [Intonation and body contexts of musical perception (pedagogical aspect)]. Mogilev: MGU imeny A. A. Kuleshova.

Reva, V. P. (2017). Model vospitaniia kultury muzykalnogo vospriiatiia slushatelia In Vesnik Mahilёўskaha dziarzh. un-ta imia A. A. Kuliashova. Serыia S. Psikholaga-pedagagichnyia navuki: pedagogika, psikhalogiia, metodyka: Vol 1 (49). (pp. 4–13).

Reva, V. P. (2019). Praktiko-orientirovannye strategii pogruzheniia uchashchikhsia v khudozhestvennyi mir muzykalnykh proizvedenii [Practice-oriented strategies for immersing students in the artistic world of musical works]. In Muzykalnoe iskusstvo i obrazovanie Moskovskogo pedagogicheskogo gossudarstvennogo universiteta: Vol. 1 (1). S. 25–39.

Опубліковано

2019-12-10

Як цитувати

Рева, В. П. (2019). Методика воспитания культуры музыкального восприятия у младших школьников в контексте системно-синергетического подхода . Мистецтво та освіта, (4 (94), 7–12. https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-4-7-12