Сучасні вимоги до вчителя мистецтва

Автор(и)

  • Наталія Миколаївна Лупак кандидат філологічних наук, докторант кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-3-2-6

Ключові слова:

вчитель мистецтва, мистецька освіта, компетентнісний підхід, професійна підготовка вчителя, законодавчі, нормативно-правові акти, концепція

Анотація

Здійснено аналіз державних документів, що визначають пріоритетні напрями та сучасні тенденції розвитку освітньої галузі «Мистецтво» з позиції компетентнісного підходу. Зазначено, що ефективність реформування системи середньої освіти детермінується низкою чинників, основним із яких є підготовка вчителя мистецтва – фахівця нової генерації, здатного працювати в умовах «Нової української школи» на засадах компетентнісного і особистісно орієнтованого підходів. Акцентовано на необхідності усвідомлення вчителем мистецьких дисциплін власної ролі як суб’єкта, вмотивованого до мистецько-педагогічної діяльності та самореалізації у власних духовних пошуках. Визначено вимоги до підготовки вчителя мистецтва, зокрема: необхідність сформованої професійної компетентності як інтегральної характеристики; художньо-естетичного світогляду та професійно-художнього (поліхудожнього) мислення; медіаграмотності, що передбачає формування культури спілкування з медіа та готовності до постійного розвитку й саморозвитку.

Посилання

Havrilova, L. H., & Khmarna, L. V. (2019). Formuvannia mediahramotnosti vchyteliv mystetskykh dystsyplin yak teoretychna problema. [Formation of media literacy of teachers of art disciplines as a theoretical problem]. In Innovatsiina Pedahohika. Spetsvypusk (pp 122–127) Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/specvipusk/29.pdf.

Komarovska, O. A. (2017). Mystetska osvita: peredchuttia zmin i hotovnist uchytelia do nykh [Art education: anticipation of change and the teacher's readiness for them]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3 (85), 10–15.

Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola» [The concept of "New Ukrainian School"]. (2016). Retrieved from http://mon.gov.ua/202016/12/05/konczepcziya.pdf

Kremen, V. H. (Ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Kyiv: Yurinkom Inter.

Masol, L. (2004). Kontseptsiia zahalnoi mystetskoi osvity [The concept of general art education]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1, 2-5.

Masol, L. Kontseptsiia khudozhno-estetychnoho vykhovannia uchniv u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [The concept of artistic and aesthetic education of students in secondary schools]. Retrieved from http://www.yur-info.org.ua/index.php?lang_id=1&menu_id=1182&article_id=165701

Masol, L. M. (2003). Osoblyvosti vprovadzhennia prohramy «Mystetstvo» v konteksti predmetno-intehratyvnoi osvity [Features of the program “Art” in the context of subject-integrative education]. Pochatkova Shkola, 4, 42–44.

Ministry of Education and Sciences. (2019). Metodychni rekomendatsii shchodo vykladannia predmetiv khudozhno-estetychnoho tsyklu u 2019/2020 [Methodical recommendations for teaching subjects of artistic and aesthetic cycle in 2019/2020]. [Supplement to the letter No 1/11-5966, 1 July]. Retrieved from https://osvitoria.media/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-predmetiv-hudozhno-estetychnogo-tsyklu-u-2019-2020-navchalnomu-rotsi

Myropolska, N., Nychkalo, N., & Rahozina, V. (2005). Uroky khudozhno-estetychnoho tsyklu v shkoli: navchannia i vykhovannia [Lessons of artistic and aesthetic cycle in school: Training and education]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan.

Naidonova, L. A., & Sliusarevskyi, M. M. (2016). Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini: nova redaktsiia [The concept of media education in Ukraine: A new edition]. Retrieved from http://mediaosvita.org.ua/book/kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity

Natsionalna ramka kvalifikatsii [National Qualifications Framework]. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-p.

Orlov, V. F. (2003). Profesiine stanovlennia vchyteliv mystetskykh dystsyplin [Professional development of teachers of art disciplines]. Kyiv: Naukova dumka.

Otych, O. M. (2009). Mystetstvo u systemi rozvytku tvorchoi indyvidualnosti maibutnoho pedahoha profesiinoho navchannia: teoretychnyi i metodychnyi aspekty [Art in the system of development of creative individuality of the future teacher of professional training: Theoretical and methodical aspects]. Chernivtsi: Zelena Bukovyna.

Padalka, H. (2008). Pedahohika mystetstva: teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsypli [Art pedagogy: Theory and methods of teaching art disciplines]. Kyiv: Osvita Ukrainy.

Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [Law of Ukraine “On higher education”]. 01.07.2014 №1556-VII. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Ministry of Education and Sciences. (2018). Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity [On approval of the Concept of development of pedagogical education]. Decree No 776, 16 July). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On education”]. № 2145-19 vid 05.09.2017. Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Rudnytska, O. P. (2005). Pedahohika: zahalna ta mystetska [Pedagogy: General and artistic]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan.

Ruzhytskyi V.A. (2017). Rozvytok mystetskykh kompetentnostei maibutnikh vchyteliv obrazotvorchoho mystetstva v umovakh pedahohichnoho koledzhu [Development of artistic competencies of future teachers of fine arts in the conditions of pedagogical college]. Retrieved from http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/5_34_2017.pdf

Shcholokova, O. P. (1996). Osnovy profesiinoi khudozhno-estetychnoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv [Fundamentals of professional artistic and aesthetic training of future teachers]. Kyiv: UDPU im. M. P. Drahomanova.

Silverblatt Art Ed., Enright Eliceiri El. (1997). Dictionary of Media Literacy. Westport, Connecticut – London: Greenwood Press.

Опубліковано

2020-08-15

Як цитувати

Лупак, Н. М. (2020). Сучасні вимоги до вчителя мистецтва. Мистецтво та освіта, (3 (97), 2–6. https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-3-2-6