https://artedu.com.ua/index.php/adm/issue/feedМистецтво та освіта2023-12-13T12:35:00+02:00Вікторія Рагозінаvlavian@ukr.netOpen Journal Systems<p>Всеукраїнський науково-методичний журнал "Мистецтво та освіта"</p>https://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/221Художньо-творча діяльність викладача фахової передвищої освіти як чинник формування спеціальних компетентностей здобувачів освіти2023-12-12T20:20:14+02:00Тетяна Василівна Волощукkupdmua@gmail.com<p>У контексті проблеми формування спеціальних компетентностей здобувачів фахової передвищої освіти за спеціальністю 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація» розглядається вплив на цей процес художньо-творчої діяльності їхніх викладачів – майстрів декоративного мистецтва. Зазначений аспект розкривається на прикладі педагогічно-творчої взаємодії студентів і викладачки Косівського фахового коледжу прикладного та декоративного мистецтва Фартушинської Ганни Юріївни – художниці, майстрині текстилю, дослідниці традиційних технік виготовлення та декорування тканини.</p>2023-12-11T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/220Тренінг-квест «З Україною в серці»2023-12-12T20:03:29+02:00Олена Анатоліївна Антоноваaelenyshka@gmail.comОлена Вячеславівна Зінзюкz_elena1156@ukr.netАнна Володимирівна Корнієнкоannavkornienko@ukr.net<p>У статті висвітлено педагогічний потенціал педагогічної ради у формі ігрової технології – тренінг-квесту для педагогічних працівників закладів позашкільної освіти (на прикладі тренінг-квесту «З Україною в серці» на базі Центру технічної творчості та професійної орієнтації шкільної молоді Дарницького району м. Києва). Розкрито процес ознайомлення педагогів із засобами національно-патріотичного виховання, які спрямовуються на формування у підлітків шанобливого ставлення до культури, історії своєї нації, визнання духовної єдності поколінь і спільності культурної спадщини та можуть впроваджуватися у практичну діяльність позашкільних закладів для роботи з вихованцями підліткового віку.</p>2023-12-11T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/219Використання української народної творчості у сценічній дії підліткового театру2023-12-12T16:50:34+02:00Ірина Михайлівна Лавришlavrishirina@gmail.com<p>Стаття присвячена проблемі використання української народної творчості в діяльності підліткового театру як засобу прилучення дітей до культурних цінностей, розвитку їх комунікативної культури, творчого самовираження.</p> <p>Висвітлено мету та основні аспекти діяльності підліткового театру «Обрії майбутнього», подано короткі тексти сценаріїв театралізованих вистав, розроблених на основі народнопоетичних творів.</p> <p>Зроблено висновок, що театралізація творів усної народної творчості є ефективним способом передачі вихованцям історичної й культурної спадщини українського народу, засобом духовного зростання як громадян і патріотів.</p>2023-12-11T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/218Гейміфікація в освіті: використання квест-технології2023-12-12T16:40:16+02:00Наталія Вікторівна Харченкоtytizaraz@gmail.com<p>Актуалізовано питання гейміфікації освіти через використання квест-технології як спеціального виду дослідницької діяльності здобувачів освіти, що передбачає використання ігрових практик і механізмів у неігровому контексті для розв’язання поставлених освітніх (виховних) завдань. Визначено, що впровадження квест-технологій у освітній процес сприяє розвитку аналітичних здібностей, творчого і критичного мислення учнів, спонукає до прийняття нешаблонних рішень, підвищує мотивацію до навчання.</p> <p>Розкрито алгоритм побудови квесту та його основні елементи. Наведено приклад квест-технології у роботі з учнями старших класів закладів загальної середньої освіти, що повністю чи частково може бути використано на уроках мистецтва та інших дисциплін, у позаурочній роботі.</p>2023-12-11T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/217Інноваційна освітня політика в україні: етнокультурні аспекти розвитку шкільної освіти2023-12-12T14:31:14+02:00Ірина Леонідівна Сіданіч2363395@ukr.netОльга Володимирівна Просінаk@i.ua<p>Розглянуто проблему взаємозумовленості інноваційної освітньої політики в Україні та етнокультурних аспектів оновлення змісту шкільної освіти. З’ясовано, що етнокультурна складова у змісті шкільної освіти залишається актуальним напрямом наукового пошуку. Презентовано авторський освітній проєкт, розроблений з урахуванням державних завдань інноваційної освітньої політики, науково-теоретичних і практичних здобутків українських педагогів, результатів аналізу освітніх реалій у площині впровадження етнокультурних основ у навчання дітей шкільного віку на засадах взаємодії з громадами.</p>2023-12-11T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/216Трипільська культура в естетичному вихованні школярів2023-12-12T14:20:04+02:00Світлана Андріївна Ничкалоsvnich24@gmail.com<p>Мотиваційним імпульсом для написання статті стало 130-річчя відкриття трипільської культури. Тема розкривається в контексті необхідності посилення україноцентричності освіти. Відповідно, трипільська культура розглядається як чинник української культури в історичній спадковості її етапів. Надана стисла характеристика видатних особистостей, чиї імена мають увійти до тезаурусу знань вчителів і учнів. Авторська увага зосереджена на художніх особливостях трипільського мистецтва, глибині закладених у ньому сенсів, які важливі й у нашому сьогоденні. Наголошується, що надбання трипільської культури потребують більш активного використання в естетичному вихованні, наводяться приклади такого використання. Акцентується значення музейної педагогіки для всебічного розвитку школярів і збагачення знаннями про одну із найяскравіших цивілізацій минулого.</p>2023-12-11T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/215Виготовлення з молодшими школярами оберегів із природного матеріалу2023-12-12T14:12:13+02:00Наталія Леонідівна Акімоваakimovanl62@gmail.com<p>У статті висвітлюється тема оберегів і їх виготовлення в гуртках закладів позашкільної освіти. Означено важливість дослідження оберегів, що мають регіональну специфіку. Висвітлено особливості слобожанських оберегів, наведено імена народних майстринь Слобожанщини, які спеціалізуються на виготовленні оберегів із природних матеріалів. Запропоновано покроковий опис виготовлення з молодшими школярами оберегів із трав та їхнє призначення.</p> <p>Напрацювання авторки будуть корисними вчителям мистецтва в умовах формальної і неформальної освіти.</p>2023-12-11T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/214STEAM-підхід на уроках мистецтва2023-12-12T13:41:45+02:00Наталія Ярославівна Кузьменкоk@i.ua<p>У статті аналізуються особливості реалізації нового освітнього напряму – STEAM-освіти в умовах навчального процесу закладу загальної середньої освіти в контексті впровадження засад Нової української школи.</p> <p>Проаналізовано наукові підходи до визначення STEAM-освіти. Висвітлено відмінність STEM-освіти і STEАM-освіти.</p> <p>Наведено приклади застосування STEАM-технології на уроках мистецтва в контексті вивчення різних тем в 5–7 класах НУШ. Виокремлено практичний компонент цих уроків – конструювання навчальних технічних іграшок, що засвідчує формування предметних компетентностей учнів у процесі відпрацювання умінь використання знань на практиці в нових умовах.</p>2023-12-11T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/213«Подивитися на твір тільки з літака…»: естетичне сприйняття людини ххі століття2023-12-12T13:01:47+02:00Лариса Валеріївна Гонтоваk@i.ua<p>Статтю присвячено актуальним питанням сприйняття мистецтва порубіжжя ХХ–ХХІ століть, які пов’язані зі зміною образу людини, її емоційності та тілесності, які опосередковано віддзеркалені мистецтвом. Акцентовано, що особливості художньої структури сучасного художнього мислення вимагають від сучасної особистості певної множинності позицій стосовно будь-якого твору з урахуванням його маркованого індивідуального задуму. Пропозиції викладачам мистецьких дисциплін сформульовано в контексті інтерпретаційного педагогічного стилю, який є актуальним та продуктивним в умовах змінності освітніх стандартів та недостатньо значущого статусу мистецького циклу в соціокультурному просторі.</p>2023-12-11T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/212Дніпровська піаністична школа: витоки та шляхи еволюції2023-12-12T12:51:28+02:00Тетяна Олександрівна Медведніковаt.medvednikova@meta.uа<p>Стаття присвячена історії становлення та особливостям розвитку педагогічної та виконавської майстерності Катеринославської-Дніпровської піаністичної школи за 125 років у світлі діяльності її найбільш видатних представників: С. О. Брілліант-Лівен, А. М. Шепелевського, М. Ю. Гейман, М. Л. Обермана, Ю. М. Новікова. Фіксується вплив випускників Дніпровської піаністичної школи на розвиток піанізму країн пострадянського простору.</p> <p>Підкреслюється, що на етапі сучасної хвилі національного відродження, патріотизму, спираючись на базові світові цінності музичної культури, акцент зміщується у напрямку поглибленого вивчення та пропаганди національного фортепіанного мистецтва.</p>2023-12-11T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/211Нові грані хореографії: танець-перфоманс як медіатекст2023-09-23T14:59:06+03:00Наталія Миколаївна Лупакk@i.uaБогдан Остапович Водянийk@i.uaЛюдмила Богданівна Щурk@i.ua<p>Розглянуто інноваційні хореографічні практики у процесі вивчення мистецьких дисциплін у закладах вищої освіти. Увиразнено сутність феноменів «танець-перформанс» і «медіатекст»; акцентовано на важливості їхнього осмислення майбутніми педагогами-хореографами для професійного та особистісного розвитку.</p> <p>Постульовано, що танець-перформанс активізує дивергентне мислення майбутніх фахівців, а також відображає унікальні стани свідомості і специфічні механізми поліхудожнього мислення. Окреслено алгоритм створення перформансу та можливості його презентування на різних медійних платформах.</p>2023-09-21T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/210Формування гнучких навичок учнів засобами інтеграції англійської мови і мистецтвах в гуртках2023-09-23T14:34:44+03:00Анна Едуардівна Бойкоk@i.ua<p>Стаття розкриває методичний аспект формування гнучких навичок (soft skills) учнів у гуртках на базі закладів загальної середньої освіти та закладів позашкільної освіти.</p> <p>Авторка аналізує висновки дослідників щодо ефективності застосування мистецького контенту під час вивчення іноземних мов, що сприяє формуванню компетентностей, загальному і лінгвістичному розвитку, а також впливає на формування комунікації, соціальної активності і творчого самовираження учнів. Авторка виокремлює один з ефективних підходів, який дозволяє інтегрувати вивчення іноземної мови і мистецтва - предметно-мовне інтегроване навчання або CLIL (Сontent and Language Integrated Learning). В контексті даного підходу аналізуються підручники для вивчення англійської мови в 5-му класі, розроблені вітчизняними і іноземними авторами згідно з Державним стандартом загальної середньої освіти Нової української школи та відповідно до Модельної навчальної програми «Іноземна мова. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти.</p> <p>На прикладах інтегрованих завдань у курсі англійської мови для учнів 5-х класів конкретизовано форми активностей з учнями (проєкти, ігри, обговорення та ін.) в груповій та парній роботі, методи і прийоми, що реалізують інтегрованих підхід на гурткових заняттях англійської мови в закладах загальної середньої освіти та закладах позашкільної освіти.</p> <p>Авторкою виокремлено переваги використання підходу CLIL: постійний фокус учнів на пізнанні мистецтва, міжкультурній комунікації та формуванні гнучких навичок; ефективна взаємодія учнів один з одним, сприйняття інформації та висловлення власних думок англійською, яка дозволяє вирішувати реальні комунікативні ситуації: розподілення ролей у групі, уміння аргументувати власну точку зору, творче самовираження; підвищення мотивації до вивчення англійської, сприйняття мови як інструменту для досягнення різних цілей, творче використання знань з інших навчальних дисциплін; поглиблення знань учнів з мистецтва та мистецька самореалізація у різних видах мистецької діяльності (обговорення художніх творів, музикування, створення художніх робіт, мистецькі ігри тощо).</p> <p>Аналіз підручників з англійської мови для 5 класу засвідчив акцент контенту та методичного інструментарію на формуванні гнучких навичок учнів.</p>2023-09-21T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/209Іскри Прометея: грані життєтворчості Володимира Скуратовського2023-09-23T13:20:28+03:00Ольга Володимирівна Скуратовськаk@i.ua<p>Стаття присвячена ювілею українського композитора В.І. Скуратовського. Розглядається його життєтворчість с точки зору педагогічної та просвітницької діяльності. Акцентуються головні засади сучасного музичного просвітництва. Досліджено шляхи та методи формування музичного інтелекту в слухацькій аудиторії просвітницьких проєктів В.І. Скуратовського. Проаналізовано багаторічний досвід програми «Дитяча філармонія» та музично-педагогічного проєкту «Юна опера» (м. Дніпро). Запропоновано до уваги музику «Альбому для дітей» В.І. Скуратовського.</p>2023-09-21T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/208Артфорум як мистецьке об’єднання учнів, викладачів та митців2023-09-23T12:56:00+03:00Марина Миколаївна Брильk@i.uaОлена Анатоліївна Садівничаk@i.ua<p>У статті проаналізовані мистецько-методичні складові культурно-освітнього заходу CRESCENDO ART FORUM як своєрідного «кейсу педагогічної практики» на засадах застосування педагогіки партнерства, основ організації наукової діяльності та синергетичних принципів у системі мистецької освіти. Така форма творчого мистецького об’єднання учнів, викладачів та митців як артфорум може бути застосована закладами спеціалізованої мистецької освіти в питаннях оновлення та пошуку інноваційних педагогічних підходів до організації роботи з розвитку учнів – виявлення їх пізнавальних інтересів та самореалізації.</p>2023-09-21T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/207Слухання музики: методичні аспекти роботи викладача музики2023-09-23T12:48:36+03:00Ярина Іванівна Холевінськаk@i.ua<p>У статті висвітлюється роль та методи організації слухання музики з учнями закладів спеціалізованої музичної освіти, що передбачає роботу з музичними артефактами. Означені питання поширюються на організацію цього виду діяльності в межах різних дисциплін («Слухання музики», «Музична література», «Українське та світове музичне мистецтво») у закладах спеціалізованої музичної освіти. </p> <p>З власного багаторічного педагогічного досвіду роботи узакладах спеціалізованої музичної освіти авторкою презентовано прийоми, які реалізують концептуальні положення, розроблені колективом авторів-викладачів теоретичного відділу Львівського державного музичного ліцею ім. С. Крушельницької (м. Львів, Україна) у методично-програмному забезпеченні комплексу музично-історичних дисциплін («Слухання музики», «Музична література», «Українське та світове музичне мистецтво») узакладах спеціалізованої музичної освіти - на підгрунті національного музичного мистецтва і у інтеграції його з іншими видами мистецтва та з врахуванням наступності у змісті і у методиці викладання предметів музично-історичного циклу від 1-го по 11-й (12-й) класів. Комплекс програм відповідає наскрізним умінням та ключовим компетентностям Нової української школи.</p> <p>Для ефективного освітнього процесу доцільно поєднувати комплементарні форми роботи, спрямовані на виховання в учнів необхідних умінь та навичок творчого підходу до слухання і прочитання музичних текстів.</p>2023-09-21T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/206«Країна усмішок»: китайський сюжет на оперетковій сцені2023-09-22T16:32:24+03:00Тінтін Чжоуk@i.uaЇн Юеk@i.ua<p>Стаття є продовженням теми відображення китайської тематики в європейському й американському музичному та музично-сценічному мистецтві на сторінках видання «Мистецтво та освіта». Авторки звертаються до жанру оперети, який нині набуває популярності в культурному середовищі, але недостатньо присутній в освітньому процесі для вивчення учнями. Як зразок обрано оперету Франца Легара «Країна усмішок». Проаналізовано особливості музичного втілення образів персонажів, що належать до європейської та китайської національних культур. Увагу звернено на специфіку новаторського трактування жанру оперети композитором. Розглянуто можливості використання твору в навчанні мистецтва школярів. Виклад тексту супроводжується наданням коротких рекомендацій для вчителів щодо опанування і жанру, і конкретного твору<em>.</em></p>2023-09-21T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/205Навчально-виконавська діяльність: синергетика художнього пізнання2023-09-22T16:22:33+03:00Оксана Анатоліївна Комаровська k@i.ua<p>У статті розглядається феномен виконавської (навчально-виконавської) діяльності музикантів. Мета статті – спроба систематизації особливостей музичної виконавської навчальної діяльності в закладах різних типів у контексті художнього пізнання. Окреслено специфіку виконавства як одного з різновидів пізнання музичного мистецтва. Виокремлено аспекти виконавства як художньої комунікації, просвітництва; сценічного виступу як презентації здобутків. Розглянуто специфіку виконавства в навчанні музики учнів спеціалізованих мистецьких (музичних) шкіл, у системі загальної мистецької освіти, у процесі підготовки професійних музикантів та викладачів музики. Показано роль виконавської діяльності як інструмента музичного пізнання, що інтегрує пізнання в цілісний процес із синергетичним ефектом.</p>2023-09-21T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/204Фестиваль «Музика без меж» у контексті творчих універсалій Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки2023-09-22T14:39:42+03:00Валерій Васильович Громченкоk@i.ua<p>У статті розкриваються особливості фестивалю «Музика без меж», що традиційно відбувається в Дніпропетровській академії музики ім. М. Глінки. Певні атрибути фестивального дійства, а саме – застосування самобутнього музичного інструментарію, характерність форм творчої комунікації, оригінальність репертуарної палітри, узагальнюються у відповідний фестивальний музично-творчий універсалізм, окреслений такими складовими, як музично-інструментальна, педагогічно-комунікативна та репертуарно-композиційна універсалії.</p>2023-09-21T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/203Персонологія освіти і культури Буковини: Сидір Воробкевич як педагог і просвітник2023-09-22T14:26:32+03:00Георгій Георгійович Філіпчукgeorg.filipchuk@gmail.com<p>Висвітлюється життєтворчість відомого представника культурно-мистецької сфери Буковини Сидора Воробкевича, що нині стає методологічною основою для змісту національно-патріотичного виховання молоді, нагадуючи всім про високість громадянської місії.</p> <p> На основі вивчення фактів життєпису з’ясовано, що в надскладних умовах митець, педагог, просвітитель української душі Сидір Воробкевич: всіляко єднав у спільноті охочих до громадської національно-культурної праці учнів, студентів і знакових особистостей української культури і мистецтва; творив задля пробудження української нації, в чому йому допомагало знання мов, культур, традицій європейських народів, різнобічність освіти й інтересів, природний талант і жага пізнання; виявляв особливе ставлення до народної культури, української літератури, історії, музики.</p>2023-09-21T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/202Методика проєктування магістерських кваліфікаційних робіт у косівському інституті: утвердження національних пріоритетів2023-07-31T21:31:52+03:00Вікторія Валеріївна Дуткаk@i.uaНаталія Миколаївна Щербинаk@i.ua<p>Розглядається специфіка методики проєктування кваліфікаційних робіт освітньої програми «Декоративне мистецтво» для другого, магістерського, рівня у Косівському інституті прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв. Автори акцентують увагу на використанні традицій народного мистецтва як духовної основи у вихованні мистецьких кадрів з вираженим національним стилем. Розглянуто навчальні методи для використання в освітньому процесі; висвітлюються етапи створення мистецького проєкту; наведено приклади інтерпретації зразків народного мистецтва в магістерських роботах</p>2023-07-31T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/201Грантова підтримка здобувачів вищої освіти: успішний досвід участі в міжнародному проєкті2023-07-31T21:24:50+03:00Віра Володимирівна Бурназоваk@i.ua<p>У статті висвітлюється успішний досвід участі в міжнародному освітньо-мистецькому проєкті на грантовій основі, реалізованому на факультеті психолого-педагогічної освіти та мистецтв Бердянського державного педагогічного університету впродовж 2021 р..</p> <p>Розкрито особливості підготовки, виконання і презентування результатів власного проєкту «InArt» (у межах некомерційного освітнього проєкту для молоді «Concept school. University edition» від Edison Space за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Економічна підтримка Східної України»)<strong>. </strong>Проєкт ініційовано здобувачами вищої освіти у взаємодії з педагогами і випускниками університету. З огляду на успішність реалізації даного проєкту надано рекомендації науковцям, педагогам закладів вищої освіти щодо їх участі у грантових програмах</p>2023-07-31T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/200Аудіальна театральна комунікація: виховний аспект2023-07-31T21:18:13+03:00Наталія Євгенівна Миропольськаk@i.ua<p>На основі продуктивного аналізу певних історичних віх процесу естетичного виховання в закладах загальної середньої освіти окреслено коло проблем, серед яких виділяється домінування візуальних медіа над текстуальними і, звідси, мовленнєва недбалість учнів, що шкодить позитивному спілкуванню і способу взаємодії між ними, примітивізація сприйняття та мислення.</p> <p> Запропоновано оновлення естетико-виховного процесу старшокласників із використанням аудіальної театральної комунікації, що спирається на такі засоби виразності, як голосові контрасти, відтінки, напівтони. Це надає можливостей учням через голос сприйняти й відтворити в уяві долю персонажів художніх творів, зокрема й відтворених у театральних постановках, тим самим формуючи їхнє емпатійне поле</p>2023-07-31T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/199Графіті: можливості ознайомлення на уроках мистецтва2023-07-31T21:10:05+03:00Валентина Петрівна Мартиноваk@i.ua<p>У статті висвітлюється тема сучасного вуличного малярства – графіті. Розглядаються сутність поняття, історія розвитку графіті як соціального явища, його різновиди і стилі та їх застосовування в соціальному середовищі, особливості функціонування підлітково-молодіжних графіті та використання потенціалу цього вуличного мистецтва.</p> <p>Висвітлюючи окремі аспекти виникнення і розвитку графіті, автор статті пропонує вчителям мистецтва матеріал для ознайомлення учнів початкової, основної і старшої школи з графіті, щоб сприяти їхній дослідницькій ініціативі і творчій самореалізації</p>2023-07-31T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/198Створення дошкільниками і школярами декоративних композицій на патріотичну тематику2023-07-31T19:28:10+03:00Вікторія Валентинівна Рагозінаk@i.uaВалерія Гаврилівна Власоваk@i.uaНаталія Василівна Очеретянаk@i.ua<p>У статті актуалізується важливість потенціалу декоративного мистецтва у вихованні патріотизму дошкільників і школярів в освітньому процесі закладів дошкільної і загальної середньої освіти. В контексті означеної проблеми розглядається створення дітьми дошкільного і шкільного віку композицій у декоративних техніках на патріотичну тематику як дієвий засіб виховання майбутніх українців-патріотів. Наводяться приклади творів декоративного мистецтва українських майстрів, рекомендованих для сприймання і обговорення з дошкільниками і школярами в умовах освітнього процесу авторами чинних підручників і альбомів художньо-творчої діяльності.</p>2023-07-31T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/197Музично-рухова діяльність учнів на уроках музичного мистецтва 2023-07-31T16:52:53+03:00Яна Валеріївна Івасенкоk@i.ua<p>У контексті проблеми музично-рухової діяльності молодших школярів на уроках музичного мистецтва розглянуто аспект її урізноманітнення з допомогою впровадження авторських інтерактивних вправ та ігор. Запропоновано різновиди музично-рухової активності (музично-пальчикові ігри, музично-пальчикова гімнастика, музично-рухливі вправи, «театр рук», музичні руханки, пластичні імпровізації під музику), наведено їх приклади і методичні поради щодо впровадження в початковій школі. Зроблено висновки про їх позитивний влив на фізичний і психічний стан учнів.</p>2023-07-31T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/196Парадокси західних уявлень про Китай: до просвітництва в українській школі2023-07-31T16:27:27+03:00Чень Лянk@i.ua<p>Стаття окреслює можливості використання «китайської» теми, прочитаної західними композиторами в оперному жанрі. Втілення «китайського» продемонстровано на прикладах двох оперних творів – Дж. Пуччіні і Дж. К. Адамса. Розглянуто два варіанти реалізації інтересу до китайської культури – як прояв традиційного для західноєвропейської музики орієнталізму в його інтерпретації на межі XIX–XX ст. та сучасного погляду на реальні історичні події й актуалізацію жанру «документальної» або ж «політичної» опери. Стаття має просвітницький характер та адресована українським старшокласникам, вчителям мистецтва та інших дисциплін, передбачає можливість використання матеріалу на уроках не лише мистецтва, а й історії, географії та інших для поглиблення емоційного занурення в інформацію, її осмислення та оптимізації набуття знань. Передбачено, що в такий спосіб буде реалізоване завдання інтегрування мистецтва і мистецької освіти з іншими освітніми галузями</p>2023-07-31T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/194Загальнодидактичні основи навчання рисунка студентів закладів вищої художньої освіти2023-07-31T15:59:44+03:00Олена Леонідівна Шевнюкk@i.ua<p>У статті запропоновано загальнодидактичні основи навчання рисунка у закладах вищої художньої освіти на основі системно-структурного підходу, що дозволяє зберегти та розвинути кращі вітчизняні традиції академічної підготовки майбутніх художників. Провідними цілями вивчення рисунка як освітнього компонента (на відміну від творчого рисунка) визначено навчально-аналітичні (а не образно-творчі), досягнення яких потребує цілеспрямованого керування педагога, дотримання методичної послідовності опанування студентами відповідними компетентностями. Як провідний метод навчання академічного рисунка заявлено метод роботи з натури. Навчання студентів рисунка може бути ефективним на основі взаємодії двох основних видів навчального рисунка – довготривалого і короткотривалого, а також двох провідних методичних підходів – лінійно-конструктивного і тонального. Продуктивна реалізація такої взаємодії потребує врахування особливостей навчального процесу на кожній із взаємопов’язаних стадій роботи над рисунком (задум і компонування зображення у визначеному форматі, конструктивна побудова форм на площині, їх світлотіньове трактування, завершення роботи). Провідною методичною настановою щодо виконання рисунка є послідовність роботи від загального до часткового та від часткового до загального з подальшим синтезом першого і другого. Це уможливлює цілісне бачення студентом форми, підпорядкування деталей загальному цілому. Організація змісту навчання студентів реалізується у просуванні від побудови простих геометричних тіл як основи всіх існуючих форм через аналіз складних форм предметів і живої природи (натюрморт, тварини, інтер’єр, пейзаж) до оволодіння зображенням людини в логічній послідовності навчальних завдань і вправ із поступовим ускладненням. Такий структурований підхід забезпечує в процесі навчання ґрунтовне опанування студентами знань і вмінь з рисунка та перетворення їх на інструмент професійного творчого зростання майбутнього художника.</p>2023-07-31T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/193Дніпропетровська академія музики в історичних координатах навчально-мистецького простору2023-07-31T15:42:17+03:00Ірина Михайлівна Рябцеваk@i.ua<p>У статті визначено провідні інтегральні модуси, що віддзеркалюють процес формування й утвердження музичного професіоналізму в південно-східному регіоні України, центром якого є місто Дніпро. Зазначено основні етапи розвитку провідного навчального закладу регіону – від музичних класів до закладу вищої освіти – Дніпропетровської академії музики, яка у 2023 р. відзначає ювілей – 125-ї річницю заснування навчального закладу та продовжує зберігати й пропагувати музичну класику, плекати національні традиції, підтримувати й розвивати молоді таланти. Наведено ряд імен відомих музикантів, викладачів і вихованців навчального закладу, творча та викладацька діяльність яких здобула визнання в Україні та світі.</p>2023-07-31T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/191Топіарне мистецтво на уроках художньої культури2023-05-24T16:29:00+03:00Наталія Миколаївна Красноваnatalka.krasnova@gmail.com<p>У статті йдеться про формування в учнів старших класів навичок аналізу основних стилістичних напрямків історичних об’єктів садово-паркового мистецтва, а також їхнього впливу на сучасні концепції ландшафтної архітектури. Розглядаються окремі аспекти специфіки вивчення топіарного мистецтва школярами на уроках художньої культури; представлено методичні рекомендації щодо проведення уроку в 11-х класах в загальноосвітній школі на тему «Зарубіжна художня культура. Паркова культура», де автор надає матеріал для організації пошукової роботи учнів, проведення евристичної бесіди, мистецькознавчої розповіді, слайдопрезентації та групової діяльності. Зроблено висновки про вилив уроків художньої культури на розвиток цілісного, емоційного, глибокого аналізу творів мистецтва старшокласниками.</p>2018-03-12T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/190Навчальний натюрморт: підготовка рисунка під акварельний живопис2023-05-24T16:23:19+03:00Лариса Петрівна Чепільdecorative.applied.art@ukr.netГалина Миколаївна Запорожецьcoledj@cv.ukrtel.net<p>У статті актуалізується питання виконання студентами мистецьких навчальних закладів ІІ рівня акредитації навчального натюрморту в межах опанування курсу «Живопис». Розкриваються основні положення теорії та практики виконання навчального натюрморту, описано етапи підготовки рисунка: визначення мети натурної постановки; візуальне вивчення й аналіз натури; вибір точки та рівня зору над натурою; пошук рішення композиції та масштабу зображення; пошук вертикального чи горизонтального зображення за допомогою ескізу-начерку та «видошукача»; знаходження композиційного центру та розташування предметів у просторовому середовищі; пропорційна, лінійно-конструктивна побудова з урахуванням перспективи та виявленням характеру предметів; завершення рисунка під акварельний живопис із нанесенням третього виміру на предметах відповідно до освітленості та матеріальності. Представлено візуальні зразки для кращого опрацювання матеріалу.</p>2018-03-12T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/189Українська плахта: мистецько-педагогічний аспект2023-05-24T16:18:04+03:00Тетяна Валентинівна Саєнкоtanyasaenko30@gmail.com<p>У статті розглянуто плахту як надбання матеріальної та духовної культури українського народу. Обґрунтовано можливість вивчення традиційної української плахти на уроках мистецтва у 5–7-х класах у контексті тем чинної навчальної програми та в позаурочній роботі. Запропоновано варіанти занять з теми «Українська плахта», орієнтовану тематику мистецтвознавчих розповідей учителя, тематику колективних, групових та індивідуальних завдань, завдань у ході екскурсійної роботи, творчих проектів, які допоможуть учителеві образотворчого мистецтва ознайомити учнів загальноосвітньої школи з художньою своєрідністю, естетичною та функціональною довершеністю української плахти.</p>2018-03-12T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/188Ксерографіка на уроках і в гуртках2023-05-24T16:07:16+03:00Олена Володимирівна Гнидінаolenagnidina@ukr.net<p>На уроках і в гуртках У статті актуалізується питання застосування графічних художніх технік у навчанні образотворчого мистецтва учнів в умовах уроків і гурткової роботи. Авторка торкається аспекту використання в практиці нетрадиційних графічних технік, зокрема винайденої нею ксерографіки – техніки, заснованої на чорно-білому відтиску, виконаному за допомогою копіювального апарата, результатом чого є художні зображення. Розкрито методику отримання ксерографічних зображень, необхідні матеріали і процес утворення зображень, представлено зразки учнівських робіт, які дають можливість скласти уявлення про задуми виконавців і результати їх втілення. Зроблено висновки про доцільність даної техніки в художньому навчанні учнів.</p>2018-03-12T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/187Асоціативні картки як засіб підвищення мотивації дітей до художньо-творчої діяльності2023-05-24T16:02:03+03:00Тетяна Сергіївна Житнікzhitnik.zp.network@gmail.com<p>У статті актуалізується питання художньо-творчого розвитку старшого дошкільника в умовах діяльності початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів (ПСМНЗ), на підготовчих відділеннях яких діти вивчають образотворче мистецтво. Автором розроблено педагогічні умови й методику, одним з блоків якої є підвищення мотивації дітей до художньо-творчої діяльності засобами живопису, запропоновано різні методи й форми роботи з дітьми 5–7-ми років, серед яких – використання асоціативно-метафоричних карток. Висвітлено особливості діагностико-розвивальної методики «Асоціативні картки», етапи роботи з картками: їх розглядання дітьми, придумування фантастичних історій, обговорення змісту і образів карток у групі та створення художньо-творчих робіт засобами живопису.</p>2018-03-12T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/186Використання етномузикознавчого досвіду в шкільній освіті2023-05-24T15:56:10+03:00Мирослава Петрівна Вовкmiravovk79@gmail.com<p>У статті актуалізується досвід педагогів, науковців-етномузикологів, які власною науково-дослідницькою, викладацькою, збиральницькою діяльністю доводили унікальність української фольклорної пісенності. Подано рекомендації щодо опанування здобутків українського етномузикознавства учнями загальноосвітніх навчальних закладах. Відомі етномузикологи (М. Максимович, О. Потебня, Ф. Колесса, О. Роздольський, І. Франко, К. Квітка та ін.) формували методологічний інструментарій дослідження фольклорного пісенного досвіду, застосовували інтерпретаційні методи, здійснювали систематизацію пісенних текстів, утверджуючи професійні засади текстології, жанрології фольклору. Учні, опановуючи досягнення українських етномузикологів, долучаються до сакральності фольклорного слова, у них формуються аксіокультурні орієнтири щодо збереження і примноження відповідних культурних надбань.</p>2018-03-12T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/185Трембіта как символ гуцульської культури2023-05-24T15:51:42+03:00Катерина Олегівна Булигаkatykuma2428@gmail.com<p>У статті розкриваються історія походження, особливості виготовлення і специфіка звучання старовинного українського народного музичного інструмента трембіти. На основі аналізу історичних, етнографічних, музикознавчих джерел подаються відомості про перші згадки про трембіту, використання в житті і побуті прадавніх горян-українців, що дозволяє авторові виокремити її функції (зв’язку, попередження, сповіщення часу, супроводження обрядових дійств). Характеризуються особливості видобування музичних звуків на трембіті, передачі сигналів відповідно до подій та життєвих обставин гуцулів, диференціація трембітної музики в сучасному космацько-брустурівському ареалі (полонинська, колядницька, похоронна музика).</p> <p>Матеріали статті будуть корисними для вчителів мистецтва в музичному навчанні школярів, педагогам гуртків і позашкільних навчальних закладів, у самоосвітній діяльності учнів.</p>2018-03-12T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/184Вивчаємо колискові світу2023-05-24T15:47:03+03:00Тетяна Олександрівна Абрамянabramyantanya10-16@ukr.net<p>Стаття порушує питання необхідності ознайомлення школярів на уроках мистецтва з колисковими піснями різних народів світу, стисло висвітлює функції, значення для фізичного, психічного й особистісного розвитку дітей колискових, розкриває особливості образів, текстів і мелодій та специфіку їх виконання. ґрунтуючись на власному педагогічному досвіді, автор надає методичні рекомендації з використання проекту Є. Скворцової «Колискові світу» з метою ознайомлення і вивчення школярами колискових пісень різних народів. Пропонує перелік тем, у межах вивчення яких доцільне застосовування тих чи інших колискових з проекту, наводить окремі етапи уроків у 4–5-х класах з описом сприймання, аналізу, виконання колискових.</p>2018-03-12T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/183Пріоритети початкової загальної мистецької освіти2023-05-24T15:13:58+03:00Олена Василівна Гайдамакаlgaidamaka@ukr.net<p>У статті тлумачаться основні положення нового Державного стандарту початкової освіти (освітня галузь «Мистецтво»).</p> <p>Розглядається реалізація компетентнісного підходу в практиці початкової школи, наводяться орієнтири формування компентентностей ХХІ століття в межах мистецької освітньої галузі (початкова школа). Наголошується, що освіта на засадах компетентнісного підходу формує здатності особистості, що проявляються в комплексі знань і умінь, базованих на знаннях, ціннісних орієнтаціях і досвіді діяльності. Важливим підґрунтям набуття ключових компетентностей особистості є формування в молодших школярів предметних мистецьких умінь та особистісно-ціннісних ставлень – у зв’язку з цим у статті уточнюються основна мета мистецької освітньої галузі, загальні результати навчання здобувачів освіти, досягнення яких сприятиме формуванню предметних та ключових компетентностей молодшого школяра.</p>2018-03-12T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/182Магістерський рівень вищої освіти як основа професійного розвитку майбутніх фахівців музичного мистецтва 2023-05-24T15:09:32+03:00Вадим Анатолійович Лісовийvadislis@hotmail.com<p>У статті проаналізовано вітчизняні й зарубіжні дослідження проблем підготовки викладачів вищої школи через магістратуру, конкретизовано аспект професійного розвитку майбутніх магістрів музичного мистецтва у вищих навчальних закладах України. Розглянуто наукові підходи до сутності феномену «професійний розвиток», запропоноване власне розуміння професійного розвитку в загальнопедагогічному аспекті, що полягає в його трактуванні як процесу формування суб’єкта професійно-педагогічної діяльності, здатного в перспективі до саморозвитку і створення власної авторської педагогічної системи.</p> <p>Досліджено можливості професійного розвитку магістрів музичного мистецтва у вітчизняній вищій мистецькій освіті, що, на думку автора, зумовлюються широтою та демократичністю трактування загальних і фахових компетентностей майбутніх фахівців, їх динамічністю та взаємодією; інтегративністю та комплексністю професійної підготовки майбутніх магістрів; наданням студенту свободи у виборі домінуючого виду мистецької діяльності.</p>2018-03-12T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/181Мистецтво навчання як невід'ємна частина загальної підготовки студентів США2023-05-24T15:04:23+03:00Світлана Вікторівна Федоренко4me@ukr.net<p>У статті висвітлено навчання мистецтва як невід’ємний складник загальної підготовки студентів закладів вищої освіти США та окреслено особливості його інтегрування в різні навчальні дисципліни. Схарактеризовано поняття естетичної грамотності та стверджено, що навчання мистецтва передбачає здобуття студентами базових знань з різних мистецьких сфер, накопичення естетичного досвіду, формування здатності до естетичних суджень і креативного мислення, що загалом удосконалює естетичну грамотність студентів. Розглянуто аргументи на користь включення навчання мистецтва в систему загальної підготовки студентів у США. Зазначено основні стилі інтеграції мистецтва з іншими навчальними дисциплінами.</p>2018-03-12T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/180Формування іншомовної лексичної компетенції у підготовці спеціаліста декоративно-прикладного мистецтва 2023-05-24T14:57:26+03:00Ольга Григорівна Гулейviktoriya.gulei@gmail.com<p>Актуалізується проблема формування іншомовної компетенції у процесі підготовки в коледжах фахівців декоративно-прикладного мистецтва зі спеціалізацій «Художня вишивка, моделювання та конструювання одягу», «Дизайн одягу». Обґрунтовується важливість володіння іншомовною лексикою професійного спрямування і набуття студентами комунікативних навичок для опрацювання спеціальної літератури, презентації своїх художніх виробів, виконання творчих проектів національного та міжнародного рівнів та розширення спілкування з фахівцями галузі. Висвітлюються методи формування навичок використання вузькопрофільної термінології засобами читання спеціалізованих текстів та виконання практичнх завдань.</p>2018-05-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/179Сучасні тенденції хореографічної освіти на Кіровоградщині2023-05-24T14:44:56+03:00Ірина Володимирівна Мурованаmurovany@mail.ru<p>Здійснено аналіз форм роботи і методів навчання в дитячих хореографічних колективах при загальноосвітніх навчальних та позашкільних закладах у період кінця ХХ – початку ХХI ст. на Кіровоградщині. Висвітлено тенденції розвитку хореографічної освіти, що засвідчують її модернізацію в означений період: систематизація та структурне оновлення змістовної складової системи хореографічної освіти; пошук нових форм і методів хореографічного навчання, застосування інноваційних педагогічних технологій у роботі з дитячими хореографічними колективами; навчання за принципом неперервності та послідовності. Проаналізовано основні форми забезпечення наступності хореографічної освіти.</p>2018-05-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/178Підготовка студентів до застосування методу проектів у школі2023-05-24T14:14:18+03:00Олена Станіславівна Аліксійчукolenaaliksiichuk@ukr.netВікторія Вікторівна Федорчукvicfed@ukr.net<p>Стаття присвячена проблемі підготовки майбутніх педагогів мистецтва до застосування методу проектів у практиці загальноосвітньої школи, що досягається через залучення їх до участі у різних типах проектів під час вивчення спеціальних курсів («Методика музичного виховання», «Викладання інтегрованого курсу «Мистецтво» та ін.). Описано вимоги до використання методу проектів, типологію проектів, узагальнено вимоги до викладача-організатора проектної діяльності та параметри зовнішньої оцінки проекту. Запропоновано орієнтовні теми творчих проектів у процесі вивчення курсу «Мистецтво», 9 клас.</p>2018-05-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/177Навчальний натюрморт: живописне зображення натурної постановки акварельними фарбами2023-05-24T14:07:13+03:00Лариса Петрівна Чепільdecorative.applied.art@ukr.netГалина Миколаївна Запорожецьcoledj@cv.ukrtel.net<p>Cтаття продовжує висвітлювати питання виконання натюрморту студентами мистецьких навчальних закладів ІІ рівня акредитації в межах опанування курсу «Живопис». Розкриваються основні положення теорії і практики завершального етапу виконання навчального натюрморту: вирішення загальних тонально-кольорових відношень в натюрморті; методи, прийоми і засоби побудови живописної форми кольором; моделювання предметів до повного насичення тоном та кольором відповідно до матеріальності та просторового розташування; підпорядкування складових натюрморту цілісному зображенню.</p>2018-05-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/176Використання досвіду художників-педагогів Херсонської губернії в сучасній освітній практиці2023-05-24T14:01:51+03:00Зоя Владиславівна Гурічz_gurich@ukr.net<p>Спираючись в сучасній освітній практиці на архівні матеріали та дослідження сучасних українських учених, автор статті виявляє прогресивні ідеї художників-педагогів Херсонської губернії другої половини ХІХ – початку ХХ ст. у викладанні предметів естетичного напряму в загальноосвітніх навчальних закладах, малювальній школі та художньому училищі. Серед таких ідей виділяє педагогічне наставництво, підтримку віри учня в себе, поєднання людяності та професіоналізму в особистості педагога, розвиток майстерності учнів, активізацію виставкової діяльності.</p> <p>Надано бібліографічні відомості про педагогів-художників Л. Іоріні, К. Костанді, Г. Ладиженського, які заклали основи художнього навчання на Херсонщині, стисло розкрито їхні підходи до художнього навчання молоді, які актуальні і для впровадження в сучасну практику.</p>2018-05-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/175Створення декоративної композиції у техніці петриківський розпис2023-05-24T13:49:39+03:00Анна Володимирівна Корнієнкоannavkornienko@ukr.netАнна Віталіївна Поджаренкоanna.podzharenko@gmail.com<p>У статті розглядаються особливості викладання петриківського розпису як одного з традиційних видів декоративно-ужиткового мистецтва українського народу в гуртках закладів позашкільної освіти. Наголошено на унікальності петриківського розпису у вирішенні завдань художнього і особистісного розвитку вихованців закладів позашкільної освіти. Розкрито основні аспекти методики навчання петриківського розпису на заняттях у гуртках декоративно-ужиткового мистецтва закладів позашкільної освіти: організація і послідовність проведення занять, їх змістове наповнення, виготовлення інструментів для розпису, опанування учнями основних прийомів малювання, створення декоративної композиції.</p>2018-05-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/174Творчі завдання для формування партнерських якостей особистості в ансамблевому музикуванні 2023-05-24T13:45:11+03:00Хуан Ханьцзеhuanghanjie1209@gmail.com<p>У статті окреслено проблему формування партнерських якостей особистості. Як потужний засіб досягнення такої мети розглянуто навчання музики, передусім потенціал ансамблевого музикування в невеликих за складом формах. Визначено можливості вокального ансамблю як у власне музично-розвивальному векторі, так і у вихованні в особистості почуття взаємодії і взаєморозуміння, міжкультурної толерантності. Запропоновано комплекс творчих завдань для учнів різного віку, які охоплюють основні види мистецької творчості на уроках і в позаурочний час. Завдання згруповані таким чином: одні використовують під час сприймання-інтерпретації творів, другі – під час їх безпосереднього виконання, треті передбачають вправляння в партнерстві поза музичною творчістю, але спрямовані на досягнення її мети.</p>2018-05-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/173Класифікація музичних ігор як педагогічного інструментарію формування творчих умінь молодших школярів2023-05-24T13:39:58+03:00Микола Миколайович Шутьshutnik2002@ukr.net<p>Актуалізується проблема творчості учнів початкової школи в процесі використання у шкільному навчанні мистецтва музичних ігор. Запропоновано авторську класифікацію музичних ігор, які відповідають провідним видам музичної діяльності та включають такі різновиди, як музикознавчі, інтерпретаційно-виконавські та імпровізаційно-композиторські. У кожному підвиді автором виокремлено класи і підкласи музичних ігор, систематичне використання яких на уроках у початковій школі сприятиме формуванню конкретних творчих умінь молодших школярів, опис яких надано в таблицях.</p>2018-05-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/172Інтегративний урок з мистецтва в контексті художньої культури: формуємо соціокультурну компетентність школяра2023-05-24T13:08:44+03:00Лариса Валеріївна Гонтоваdneprlara@gmail.com<p>Метою статті є висвітлення деяких методичних принципів побудови інтегративного уроку з курсу «Мистецтво», розглянутого в контексті художньої культури та спрямованого на формування соціокультурної компетентності учня основної школи. Практичне значення статті обумовлено необхідністю розробки методичного забезпечення поліпредметної інтеграції, яка визначена в Концепції нової української школи як підґрунтя для системного мислення та формування цілісної картини світу сучасної особистості. Розглянуто принципи інтегрованого уроку (інтерпретативність викладання, вибудовування пізнавальної проблеми, трансформація набутого знання в особистісні змісти) на матеріалі підручника «Мистецтво» для 9 класу.</p>2018-10-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/171Лепбук на уроках мистецтва в початковій школі2023-05-24T13:00:46+03:00Наталія Ігорівна Овінніковаn119@i.ua<p>Автор розкриває метод лепбукінгу як дієвий педагогічний інструмент у роботі з молодшими школярами в новій українській школі. Висвітлено особливості використання лепбуків у навчанні інтегрованого курсу мистецтва в початковій школі, надано методичні рекомендації вчителям мистецтва щодо організації роботи зі створення таких засобів дітьми 6(7)–9(10) років і алгоритм виготовлення лепбуків учнями. Наведено приклад роботи вчителя з використання даного методу на прикладі вивчення матеріалу теми «Моє довкілля» на уроках мистецтва в 1 класі.</p>2018-10-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освітаhttps://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/170Технологія літературного проекту: як допомогти дитині відкрити важливі смисли за допомогою художнього твору 2023-05-24T12:54:48+03:00Наталія Василівна Гавришn.rodinaga@ukr.net<p>Стаття присвячена інноваційній технології організації літературного проекту як особливій формі освітньої діяльності на основі одного або кількох літературних творів, у якій ключові ідеї твору (творів) задають смисли пізнавальній та продуктивній діяльності дітей. Наукове підґрунтя технології літературного проекту складають теоретичні положення психолого-педагогічних досліджень про особливості художньо-естетичного сприймання й привласнення дошкільниками змісту й ідеї художнього твору; смислоутворення, відкриття читачем/слухачем власних смислів у прочитаному. Обґрунтовано загальний алгоритм, чотири способи планування і здійснення літературних проектів, принципи відбору творів. Теоретичні положення підкріплено конкретними прикладами двох типів літературних проектів.</p>2018-10-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2023 Мистецтво та освіта