Практико-орієнтовані спецкурси у професійній підготовці майбутніх учителів музики

  • Ірина Анатоліївна Дікун кандидат педагогічних наук,старший викладач Барського гуманітарно-педагогічного коледжу імені М. Грушевського, м. Бар, Вінницька область, dikunira@ukr.net

Анотація

УДК 378. 147:37.011.3 – 051 : 78

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-4-46-51

Стаття присвячена питанню впровадження в освітній процес закладів вищої музично-педагогічної освіти практико-орієнтованих спецкурсів як інноваційної форми професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Акцентовано увагу на квазіпрофесійній діяльності як одному із шляхів педагогізації фахової підготовки студентів. Розкрито зміст моделювання педагогічних ситуацій у різних видах музичної діяльності зі школярами в процесі вивчення авторського спецкурсу «Творча самодіяльність майбутніх учителів музики в процесі педагогічної практики».

Ключові слова: професійна підготовка, квазіпрофесійна діяльність, практико-орієнтовані спецкурси, моделювання педагогічних ситуацій.

 

Дикун И. А., кандидат педагогических наук, старший преподаватель Барского гуманитарно-педагогического колледжа имени М. Грушевского, г. Бар, Винницкая обл., Украина, dikunira@ukr.net

Практико-ориентированные спецкурсы в профессиональной подготовке будущих учителей музыки

Статья посвящена вопросу внедрения в образовательный процесс высших музыкально-педагогических учебных заведений практико-ориентированных спецкурсов как инновационной формы профессиональной подготовки будущих учителей музыки. Акцентировано внимание на квазипрофессиональной деятельности в системе профессиональной подготовки студентов. Раскрыто содержание моделирования педагогических ситуаций в различных видах музыкальной деятельности со школьниками в процессе изучения авторского спецкурса «Творческая самодеятельность будущих учителей музыки в процессе педагогической практики».

Ключевые слова: профессиональная подготовка, квазипрофессиональная деятельность, практико-ориентированные спецкурсы, моделирование педагогических ситуаций.

 

A. Dikun, PhD, Senior Teacher of M. Hrushevsky Humanitarian Pedagogical College of Bar (Vinnytsia Region), Ukraine, dikunira@ukr.net

Practice-oriented courses in the training of future music teachers

The article deals with the specifics of music-pedagogical activity. According to its peculiarities, it is established that the vector of preparation of the future teacher-musician is aimed at acquiring students with performing skills in different types of musical activity, knowledge of theory and history of music, leadership skills of music-cognitive activity of students of different ages.

It is noted that professional training takes into account the artistic and creative nature of music teacher and integrates general pedagogical and professional complexes. At the same time, professional training with an emphasis on the creative use of students’ knowledge, skills and abilities in practice is dominant.

The peculiarities, content and importance of introducing into educational process of higher education institutions practice-oriented special courses as innovative forms of organization of professional training of future specialists actively involving future specialists in quasi-professional activity by modelling their own musical and pedagogical activity have been considered. The conceptual approaches defining the principles of implementation of practice-oriented special courses have been specified. Moreover, their specificity, types and content in the context of creative musical and pedagogical activity of future teachers-musicians have been presented.

The author presents her own methodology of practice-oriented special course “Creative Amateur Activity of Future Music Teachers in the Process of Pedagogical Practice”. Its main principles are determined by the students’ motivation to productive independent work focused on professional activity that has a creative character. The content of modelling of pedagogical situations in various types of musical activity with schoolchildren, forms, methods and techniques of working with students in the process of studying the author’s special course have been described.

The author concludes that practice-oriented special courses organically implement quasi-professional activities in the process of professional training and reflect the creative nature of musical and pedagogical activity. Implementing practice-oriented courses of modelling of situations of individual musical and pedagogical activity provides the increase in the level of students’ pedagogical, subject, and methodological competence. It helps realize students’ creative potential and puts forward the need for their implementation in an integrated system of professional training of future teachers-musicians as a preparatory stage to pedagogical practice. 

Key words: professional training, quasi-professional activity, practice-oriented special courses, modelling of pedagogical situations.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Арчажникова Л. Г. Профессия – учитель музыки : книга для учителя. Москва : Просвещение, 1984. 111 с.
  2. Дікун І. А. Формування досвіду творчої діяльності майбутніх учителів музики у процесі педагогічної практики : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2019. 20 с.
  3. Дружинин Н. В. Психология общих способностей. СПб. : Питер, 2007. 368 с.
  4. Зязюн І. Творчий потенціал особистості вчителя: психолого-педагогічні орієнтири. Професійна освіта: ціннісні орієнтири сучасності. Київ ; Харків : М-во освіти і науки України, Акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, 2009. С. 11–22.
  5. Король В. М. Квазіпрофесійна діяльність у процесі підготовки майбутніх учителів. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Педагогічні науки. Черкаси, 2008. Вип. 135. С. 96–101.
  6. Олексюк О. М. Музична педагогіка : навчальний посібник. Київ : КНУКіМ, 2006. 188 с.
  7. Падалка Г. М. Музична освіта в Україні: концептуальні аспекти. Теорія та методика мистецької освіти. Наукова школа Г. М. Падалки. Колективна монографія / під наук. ред. А. В. Козир. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. С. 21–56.
  8. Рапацкая Л. А. Формирование художественной культуры учителя музыки. Москва : Прометей, 1991. 193 с.
  9. Ростовський О. Я. Теорія і методика музичної освіти : навч.-метод. посібник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2011. 640 с.
  10. Рубинштейн С. Л. Принцип творческой самодеятельности. Вопросы психологии. № 4. С. 101–108.
  11. Сисоєва С. О. Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури : монографія. Київ : ЕДЕЛЬВЕЙС, 2014. 404 с.

 

References:

  1. Archazhnikova, L. G. (1984). Profesiia – uchitel muzyky [The profession of a music teacher]. Moscow: Prosveshchenie.
  2. Dikun, I. A. (2019). Formuvannia dosvidu tvorchoi diialnosti maibutnikh uchyteliv muzyky u protsesi pedahohichnoi praktyky [Developing of experience of future music teachers’ creative activity in the process of pedagogical practice]. (Dissertation Abstract, Kyiv).
  3. Druzhynin, N. V. (2007). Psikhologiia obshchikh sposobnostei [Psychology of general abilities]. St. Petersburg: Piter.
  4. Ziaziun, I. (2009). Tvorchyi potentsial osobystosti vchytelia: psykholoho-pedahohichni oriientyry [Creative potential of the teacher’s personality: Psychological and pedagogical reference points]. In Profesiina osvita: tsinnisni oriientyry suchasnosti (pp. 11-22). Kyiv, Kharkiv: Instytut ped. osvity i osvity doroslykh APN Ukrainy.
  5. Korol, V. M. (2008). Kvaziprofesiina diialnist u protsesi pidhotovky maibutnikh uchyteliv [Quasi-professional activity in the process of preparing of future teachers]. In Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky: 135 (pp. 96-101). Cherkasy: ChNU imeni Bohdana Khmelnytskoho.
  6. Oleksiuk, O. M. (2006). Muzychna pedahohika [Music pedagogy]. Kyiv: KNUKiM.
  7. Padalka, H. M. (2011). Muzychna osvita v Ukraini: kontseptualni aspekty [Music education in Ukrain: Conceptual aspects]. In A. Kozyr &Padalka (Eds.), Teoriia ta metodyka mystetskoi osvity. Naukova shkola H. M. Padalky [Theory and methodology of artistic education. Scientific school of G. M. Padalka] (pp. 21-56). Kyiv.
  8. Rapatskaia, L. A. (1991). Formirovanie khudozhestvennoi kultury uchitelia muzyky [Formation of art culture of a music teacher]. Moscow: Prometei.
  9. Rostovskyi, O. Ya. (2011). Teoriia i metodyka muzychnoi osvity [Theory and methods of music education]. Ternopil: Navchalna knyha–Bohan.
  10. Rubinshtein, S. L. (1986). Printsip tvorcheskoi samodeiatelnosti [Principle of creative self-activity]. Voprosy Psikholohii [Voprosy Psychologii],4,101-102.
  11. Sysoieva, S. O. (2014). Tvorchyi rozvytok fakhivtsiv v umovakh mahistratury [The creative development of specialists in terms of Master’s degree program]. Kyiv: EDELVEIS.

 

Стаття надійшла до редакції 09.10.2019 р.

Опубліковано
2019-12-11