Можливості використання засобів музейної педагогіки в освітній практиці

  • Наталія Олександрівна Філіпчук кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, докторант відділу змісту і технологій педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук, м. Київ, vpee2011@ukr.net

Анотація

УДК 37.015.31 : 7 : 373.2

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-4-41-45

У статті акцентовано увагу на необхідності повнішого використання потенціалу музейних інституцій, удосконалення методів музейної педагогіки із залученням досвіду вітчизняних музеїв культурологічного, мистецтвознавчого спрямування. Запропоновано комплекс завдань, розроблених на основі традиційних та інноваційних форм і методів музейної педагогіки з метою активізації аудиторної і позааудиторної роботи в умовах сучасного закладу загальної середньої освіти, спрямованої на розвиток ціннісних орієнтирів, формування національно-свідомої світоглядної позиції сучасних учнів.

Ключові слова: музей, музейна педагогіка, функції музеїв, засоби музейної педагогіки, культуротворча місія музеїв, потенціал музейної педагогіки.

 

Филипчук Н. А., кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник, докторант отдела содержания и технологий педагогического образования Института педагогического образования и образования взрослых имени Ивана Зязюна Национальной академии педагогических наук, г. Киев, Украина, vpee2011@ukr.net

Возможности использования средств музейной педагогики в образовательной практике

В статье акцентировано внимание на том, что в соответствии с современными изменениями функций музея, возникает необходимость использования потенциала музейных учреждений, совершенствование методов музейной педагогики на основе опыта отечественных музеев культурологического, искусствоведческого направлений. Представлен комплекс заданий, которые разработаны на основе традиционных и инновационных форм и методов музейной педагогики, которые можно использовать с целью активизации аудиторной и внеаудиторной работы в условиях современного заведения общего образования, что ориентировано на развитие ценностных ориентиров, формирование национально-сознательной мировоззренческой позиции учащихся.

Ключевые слова: музей, музейная педагогика, функции музеев, средства музейной педагогики, культуротворческая миссия музеев, потенциал музейной педагогики.

 

N.O. Filipchuk, PhD, Senior Researcher, Doctoral Student of the Department of Content and Technologies of Pedagogical Education of Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Educational Sciences, Kyiv, Ukraine, vpee2011@ukr.net

Possibilities of using the means of museum pedagogy in educational practice

The article emphasizes that there is a need to use the potential of museum institutions, to improve the methods of museum pedagogy based on experience of local cultural and art-oriented museums of orientation. The main reason is that the museum function which carries out an educational, cultural making mission in society. It is proved that museums not only symbolize the institutions stored the monuments, exhibits of history, material and spiritual culture. In the conditions of Ukraine’s independence, museums should become powerful cultural, scientific, spiritual, educational centres that form a new worldview, rational and sensory comprehension, perception of person’s own historical heritage.

Based on traditional and innovative forms and methods of using museum pedagogical means, the author proposes the complex of tasks that can be used for activating the auditorium and extracurricular work in the conditions of a modern institution of general education. When structuring the content of the tasks, selecting the appropriate forms and methods, it was considered how the ability to form a critical assessment of historical events based on the use of the potential of museum pedagogy; to establish dialogue interaction in the system “school-museum”; to improve the teachers’ skills regarding the thematic selection of museum exhibitions taking into account the person’s individual needs. The complex of tasks for students of institutions of general education is aimed at intensifying the mastery of the thematic material of museums of cultural and art studies (in Kyiv), acquaintance with the methods of work of museums with different categories of the population, with artistic and educational measures organized for the purpose of development of value orientations, formation of a national consciously world outlook; use the potential of real and virtual excursions.

Key words: museum, museum pedagogy, museum function, means of museum pedagogy, culture making mission of museums, potential of museum pedagogy.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Гурин О. М. Полікультурне виховання старшокласників у взаємодії загальноосвітніх навчальних закладів і музеїв мистецького профілю. – На правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.07 – теорія і методика виховання. – Інститут проблем виховання НАПН України, Київ, 2015. 257 с.
  2. Крамар В. Внесок П. П. Чубинського у становлення «музейної педагогіки» і розвиток етнічної культури [Електронний ресурс]. Режим доступу: irbis-nbuv.gov.ua
  3. Маньковська Р. В. Музеї України у суспільно-історичних викликах ХХ – початку ХХІ століть. Львів : Простір-М, 2016. 408 с.
  4. Маньковська Р. Сучасні музейні комунікації та перспективи їх розвитку. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/kraeznavstvo_2013_3_13
  5. Музейний простір України: портал [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://prostir.museum/
  6. Смаглій К. В. Європейський досвід музейної сфери [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ekmair.ukma.edu.ua
  7. Хеленюк А. Внесок зарубіжних українців у формування художнього фонду Музею історії Національного університету «Острозька академія» та популяризацію творчості митців діаспори // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». 2015 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://eprints.oa.edu.ua/5181/1/37.pdf

 

References:

  1. Huryn, O. M. (2015). Polikulturne vykhovannia starshoklasnykiv u vzaiemodii zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv i muzeiv mystetskoho profiliu [Poly-cultural education of senior pupils in the interaction between general educational institutions and museums of artistic profile]. (Doctoral dissertation, Kyiv).
  2. Kramar, V. Vnesok P.P. Chubynskoho u stanovlennia «muzeinoi pedahohiky» i rozvytok etnichnoi kultury [P.P. Chubinsky’s contribution in the formation of ‘museum pedagogy’ and development of ethnic culture]. Retrieved from http://nbuv.gov.ua
  3. Mankovska, R. V. (2016). Muzei Ukrainy u suspilno-istorychnykh vyklykakh XX – pochatku XXI stolit [Museums of Ukraine in the socio-historical challenges of the XXth – beginning of the XXI centuries]. Lviv: Prostir-M.
  4. Mankovska, R. (2013). Suchasni muzeini komunikatsii ta perspektyvy yikh rozvytku [Modern museum communications and prospects for their development]. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/kraeznavstvo_2013_3_13
  5. Muzeinyi prostir Ukrainy [Museum space of Ukraine]. Retrieved from http://prostir.museum/
  6. Smahlii, K. V. Yevropeiskyi dosvid muzeinoi sfery [European experience in the museum sphere]. Retrieved from http://ekmair.ukma.edu.ua
  7. Kheleniuk, A. (2015). Vnesok zarubizhnykh ukraintsiv u formuvannia khudozhnoho fondu Muzeiu istorii Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia» ta populiaryzatsiiu tvorchosti myttsiv diaspory [Contribution of foreign Ukrainians to the formation of the artistic fund of the Museum of History of the National University of Ostroh Academy and popularization of the works of the Diaspora artists]. In Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Retrieved from https://eprints.oa.edu.ua/5181/1/37.pdf

 

Стаття надійшла до редакції 29.05.2019 р.

Опубліковано
2019-12-11