Колективне сюжетоскладання – ефективний метод ровзитку мовленнєвотворчої діяльності дошкільників

  • Наталія Василівна Гавриш доктор педагогічних наук, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди, місто Переяслав-Хмельницький, n.rodinaga@ukr.net

Анотація

УДК [044 – 962 : 82.2]:[37.015.31 : 81’322-6]-053.4

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-4-35-41

Для технології колективного сюжетоскладання особливе значення мають уява та якість художньо-естетичного сприймання, які виступають основними його складниками разом із життєвим досвідом та рівнем мовлення дитини. Якість складання дітьми казок чи оповідей залежить від низки психолого-педагогічних умов організації мовленнєвотворчої діяльності, а сам процес колективного творення має чіткий алгоритм. У статті представлено три варіанти реалізації технології колективного сюжетоскладання з дітьми різних вікових груп, схарактеризовано основні методичні інструменти технології.

Ключові слова: колективне сюжетоскладання, мовленнєвотворча діяльність, дошкільники, технологія колективного сюжетоскладання.

 

Гавриш Н. В., доктор педагогических наук, професор кафедры психологии и педагогіки дошкольного образования Переяслав-Хмельницкого государственного педагогического университета шимени Григория Сковороды, г., Переяслав-Хмельницкий, Украина, e-mail: n.rodinaga@ukr.net

Коллективное сюжетосоставление – эффективный метод развития речетворческой деятельности дошкольников

Для технологии коллективного сюжетосоставления чрезвычайное значение имеют воображение и качество художественно-эстетического восприятия, которые выступают основными его составляющими частями вместе с жизненным опытом и уровнем речевого развития ребенка. Качество составления детьми сказок или сказов зависит от ряда психолого-педагогических условий организации речетворческой деятельности, а сам процесс коллективного творения имеет четкий алгоритм. В статье представлены три варианта реализации технологии коллективного сюжетосоставления с детьми разных возрастных групп, охарактеризовано основные методические инструменты технологии.

Ключевые слова: коллективное сюжетосоставление, речетворческая деятельность, дошкольники, технология коллективного сюжетосоставления.

 

Havrysh N.V., Doctor of Sciences in Education, Professor of the Department of Psychology and Pedagogy of Preschool Education of Pereyaslav-Khmelnitsky Hrihoriy Skovoroda State Pedagogical University, Pereiaslav-Khmelnitskyi, Ukraine, e-mail: n.rodinaga@ukr.net

Collective storytelling is an effective method of preschoolers’ speaking activity

The relevance of the research is determined by the belonging of creativity to the number of the most important competences of the person in 21st century. That is why the formation of creativity as a basic personal quality should be central to educational tasks starting from preschool age. Speech plays crucial role for children, which is not only a means of realizing a creative plan in any kind of activity, but also gives the creativity a personal meaning.

Speech-making activity – a centre, in which all mental processes converge, and therefore, development of verbal creativity of a particular child, on the one hand, due to the level of formation of these mental processes, on the other hand, it has a positive effect on them. Speech participates in all stages of the creative process: the creation of an idea, the search for ways of its realization, the direction, stimulation of creation, at the control stage of evaluation, correlation of the result obtained with the idea.

The article presents one of the effective technologies for stimulating the children’s speech-making activity – technology of collective storytelling and the necessity of its usage in work with children as an effective tool for developing the creative imagination of children of different ages as a virtual game that with the participation of children and is reflected in their speech.

It has been shown that the quality of children’s compilation of tales or stories depends on a number of psychological and pedagogical conditions for the organization of speech-making activity, and the process of collective creation has a clear algorithm. The article presents three variants of the implementation of the technology of collective storytelling with children of different age groups, describes the basic methodological tools of technology, in particular, the algorithm for constructing a virtual collective speech game, the method of SSS (structural syntactic scheme), adjacent speech, short basic texts.

Key words: collective storytelling, speech-making activity, preschoolers, technology of collective storytelling.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Выготский Л. С. Мышление и речь. Москва : Лабиринт, 2005. 352 с.
  2. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте: Психолог. очерк: Книга для учителя. Москва : Атмосфера, 2007. 94 с.
  3. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологи. Москва : Учпедгиз, 1946. 704 с.
  4. Волошин М. Лики творчества. Ленинград : Наука, 1989. 848 с.
  5. Гавриш Н. В. Художнє слово і дитяче мовлення : метод. посіб. Донецьк : ТОВ «Лебідь», 1999. 170 с.
  6. Гавриш Н. В. Розвиток мовленнєвотворчої діяльності в дошкільному віці : монографія. Донецьк : ТОВ «Лебідь», 2001. 218 с.
  7. Гавриш Н. В. Роль уяви в розвитку мовленнєвотворчої діяльності дітей // Актуальні проблеми психології: етнічна психологія, історична психологія, психолінгвістика / за ред. С .Д. Максименка, М-Л. А. Чени. Київ :ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2008. Том ІХ. Частина 3. С. 63–69.
  8. Богуш А., Гавриш Н., Котик Т. Організація художньо-мовленнєвої діяльності з дітьми : навчально-методичний пос. для студ. спец. «Дошкільна освіта». Київ : ВД «Слово», 2006. 301 с.
  9. Дьяченко О. М. Развитие воображения в дошкольном детстве : дис. д-ра психолог. наук: 19.00.07. Москва,1990. 197с.
  10. Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. 2-ге вид., доп. Київ : ВЦ «Академія», 2009. 376 с. (Серія «Альма-матер»).
  11. Родари Дж. Грамматика фантази, или Введение в искусство придумывания историй. Москва : Прогресс, 1990. 198 с.
  12. Grice H. P. Logic and Conversation // Syntax and Semantics / еd. by P. Cole, J. Morgan. N. Y. : Academic Press, 1975. Vol. № 3. P. 41–58.

 

References: 

  1. Vygotskii, L. S. (2005). Myshlenie i rech [Thinking and speech]. Moscow: Labiri
  2. Vygotskii, L. S. (2007). Voobrazhenie i tvorchestvo v detskom vozdaste: Psikhologicheskii ocherk [Imagination and creativity in the childhood: A psychological essay]. Moscow: Atmosfera.
  3. Rubinshtein, S. L. (1946). Osnovy obshchei psikhologii [Fundamentals of general psychology]. Moscow: Uchpedgi
  4. Voloshin, M. (1989). Liki tvorchestva [Faces of creativity]. (2nd) Leningrad: Nauka.
  5. Havrysh, N. V. (1999). Khudozhnie slovo i dytiache movlennia [Artistic word and children’s speech]. Donetsk: TOV «Lebid».
  6. Havrysh, N. V. (2001). Rozvytok movlennievotvorchoi diialnosti v doshkilnomu vitsi [Development of speech-making activity in preschool age]. Donetsk: TOV «Lebid».
  7. Havrysh, N. V. (2008). Rol uiavy v rozvytku movlennievotvorchoi diialnosti ditei [The role of imagination in the development of speech-creative activity of children]. In S.D. Maksymenko & M-L.A. Chena (Eds.), Aktualni problemy psykholohii: etnichna psykholohiia, istorychna psykholohiia, psykholinhvistyka: Vol. 1, Issue 3 (pp. 63-69). Kyiv:DP „Informatsiino-analitychne ahentstvo”.
  8. Bohush, A., Havrysh, N., & Kotyk, T. (2006). Orhanizatsiia khudozhno-movlennievoi diialnosti z ditmy [Organization of artistic and speech activity with children]. Kyiv: VD «Slovo».
  9. Diachenko, O. M. (1990). Razvitie voobrazheniia v doshkolnom detstve [Imagination development in preschool childhood]. (Doctoral dissertation, Moscow).
  10. Batsevych, F. S. (2009). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky [Fundamentals of communicative linguistics]. (2nd) Kyiv: VTs «Akademiia».
  11. Rodary, D. (1990). Grammatika fantazii ili vvedenie v iskusstvo pridumyvaniia istorii [Grammar of fantasy or introduction to the art of inventing stories]. Moscow: Progress.
  12. Grice, H. P. (1975). Logic and Conversation. In P. Cole & J. Morgan (Eds.), In Syntax and semantics: Vol. 3 (pp. 41–58). Y.: Academic Press.

 

Стаття надійшла до редакції 06.11.2019 р.

Опубліковано
2019-12-11