Особливості та досвід впровадження методики навчання гри на скрипці Colourstrings в Україні

  • Катерина Володимирівна Завалко доктор педагоігчних наук, професор НАПУ ім М.П.Драгоманова, Київ, katrinzviolin@gmail.com

Анотація

УДК 371. 091.33:780.614.331

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-4-19-24

У статті розглядаються основні положення методики початкового навчання гри на скрипці Colourstrings та аналізується досвід її впровадження автором в Україні. Детально аналізуються початкові розділи методики Colourstrings – доінструментальна підготовка та навчання гри на скрипці на основі релятивного сольфеджіо. Дана методика сприяє розвитку в кожної дитини музичних здібностей, концентрації уваги, пам'яті, координації, навичок спілкування, дисципліни і тим самим допомагає в навчанні всіх інших дисциплін у закладах початкової мистецької освіти.

Ключові слова: методика Colourstrings, навчання гри на скрипці, дошкільники, молодші школярі, заклади початкової мистецької освіти.

 

Завалко Е. В., доктор педагогических наук, профессор НПУ им. М. П. Драгоманова, Киев, Украина, katrinzviolin@gmail

Особенности и опыт внедрения методики обучения игре на скрипке Colourstrings в Украине

В статье рассматриваются основные положения методики начального обучения игре на скрипке Colourstrings и анализируется опыт ее внедрения автором в Украине. Подробно анализируются начальные разделы методики Colourstrings – доинструментальная подготовка и обучение игре на скрипке на основе релятивного сольфеджио. Данная методика способствует развитию у каждого ребенка музыкальных способностей, концентрации внимания, памяти, координации, навыков общения, дисциплины и тем самым помогает в обучении другим дисциплинам в заведениях начального обучения искусству.

Ключевые слова: методика Colourstrings, обучение игре на скрипке, дошкольники, младшие школьники, заведения начального обучения искусству.

 

K. V. Zavalko, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor of National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv, Ukraine, katrinzviolin@gmail

Features and experience of implementation of the violin teaching method Colourstrings in Ukraine

The article is devoted to the main principles of the initial violin teaching method Colourstrings, as well as experience of its implementation by the author in Ukraine. During the implementation of this teaching method, teaching young violinists and pre-instrumental training was carried out. The beginner violinists were attending violin classes, playing the “Merry Strings Orchestra”, participating in outdoor events. Colourstrings method, developed by the violinist G. Szilvey, is based on the principles of the Z. Kodály’s musical education system. The method focuses on children and their needs in musical development. Colourstrings method is divided into three sections: pre-instrumental – “Music kindergarten” – preparation for teaching how to play the violin; teaching how to play the violin based on the relative solfeggio; teaching how to play the violin based on the absolute notation system. In the process of pre-instrumental training, preschoolers’ motivation for playing the violin and their musical abilities are developed, their musical experience is enriched. In addition, children learn the basics of musical literacy with the help of a pre-musical notation. The violin methodology combines the individual and group forms of learning.

Summing up the experience of implementation of the Colourstrings method, the following innovative aspects were noted: intensification of mastering of musical literacy and development of musical hearing through the use of colour, visual images and relative solmisation; optimization of the initial playing the violin through using “numbered” pizzicato, playing natural harmonics, transposing and improvising melodies. These aspects can significantly improve the effectiveness of the initial stage in teaching how to play the violin, as well as it will lay a foundation for child’s musicality.

Key words: Colourstrings method, teaching how to play the violin, preschoolers, primary schoolchildren, institutions of elementary art education.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Берлянчик М. М. Основы воспитания начинающего скрипача: Мышление. Технология. Творчество : учеб. пособие. Спб. : Лань, 2000. 256 с.
  2. Гарлицкий М. Принципы подбора учебного материала в скрипичном классе музыкальной школы. Как учить игре на скрипке в музыкальной школе. Мсква : Классика-ХХI, 2006. С. 154–
  3. Завалко Е. Скрипичная методика Colourstrings для начинающих : учебно-метод. пособие. Киев : ЦУЛ, 2016. 220 с.
  4. ЗавалкоЕ. В. Детская скрипичная педагогика: инновационный подход. Киев :Центр учебной литературы, 2014. 376 с.
  5. Йорданова Й. Проблемы начальной постановки левой руки скрипача. Как учить игре на скрипке в музыкальной школе. Москва : Классика-ХХI, 2006. С. 130–
  6. КодайЗ. Избранные статьи. Москва : Сов. композитор, 1983. 400 с.
  7. Концепція сучасної мистецької школи. URL: http://mincult.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=245415870&cat_id=245415844.
  8. Менухин И. Скрипка: Шесть уроков с Иегуди Менухиным. Москва : Научно-издательский центр «Московская консерватория», 2009. 168 с.
  9. Старчеус М. С. Слух музыканта. Москва : Московская конерватория, 640 с.
  10. СташевськаІ. О. Музичне виховання дітей дошкільного віку засобами навчання скрипкової гри : навч. посібник. Луганськ : Поліграфресурс, 2006. 182 с.
  11. Типова навчальна програма елементарного підрівня початкової мистецької освіти з музичного мистецтва, інструментальні класи. URL: http://mincult.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=245480456&cat_id=245415844.
  12. Турчанинова Г. О профессиональном подходе к обучению скрипачей (младшие классы музыкальной школы). Как учить игре на скрипке в музыкальной школе. Москва : Классика-ХХI, 2006. С. 70–
  13. Янкелевич Ю. И. Педагогическое наследие / сост. Е. И. Янкелевич. 2-е изд. Москва, 1993.
  14. Houlahan , Tacka P. Kodaly Today: A Cognitive Approach to Elementary Music Education – Oxford University Press, USA, 2008. 632 p.
  15. Jacobson D. Lost secrets of master musicians: a window into genius. San Francisco : SFIM Books, 2016. 449 p.
  16. Kendall John D. What the American Music Educator Should Know About Suzuki / John D. Kendall. Washington, D.C.: Music Educators National Conference, 1973. 140 р.
  17. Suzuki S. Nurtured by Love (A New Approach to Education) / S. Suzuki, Exposition Press, Inc., New York, 1969. 120 р.
  18. Szilvay G Singing Rascals Pentatonic – Exercise Book for elementary ‘reading’ of music. Published by Tammi, 1991.
  19. Szilvay G. Singing Rascals Pentatonic / Geza Szilvay, Tuulia Hyrske, Angela Ailes. Ebenezer Baylis & Son Ltd, Worcester, 1991.
  20. Szilvay G. Violin ABC. Book A. Fennica Gehrman, 2001.
  21. Szilvay G. Violin ABC. Book C. Fennica Gehrman, 2001.
  22. Szilvay G. Violin ABC. Book D. Fennica Gehrman, 2001.
  23. Szilvay G. Violin ABC. Book В. Fennica Gehrman, 2001.
  24. Szilvay G. Violin ABC. Handbook for Teachers and Parents. Fennica Gehrman, 2018.

 

References: 

  1. Berlyanchik, M.M. (2000). Osnovy vospitaniya nachinayushchego skripacha: Myshlenie. Tekhnologiya. Tvorchestvo: Ucheb. posobie [Fundamentals of education of novice violinist: Thinking. Technology. Creativity: Tutorial]. Petersburg: Lan'.
  2. Garlickij, M. (2006). Principy podbora uchebnogo materiala v skripichnom klasse muzykal'noj shkoly [Principles of selection of educational material in the violin class of a music school]. In Kak uchit' igre na skripke v muzykal'noj shkole (pp. 154-170). Moscow: Klassika-XXI.
  3. Zavalko, E. (2016). Skripichnaya metodika Colourstrings dlya nachinayushchih: Teaching guide [Violin method Colourstrings for beginners]. Kyiv: CUL.
  4. Zavalko, E.V. (2014). Detskaya skripichnaya pedagogika: innovacionnyj podhod. Monografiya [Children's violin pedagogy: an innovative approach. Monograph]. Kyiv: Center of educational literature.
  5. Jordanova, J. (2006). Problemy nachal'noj postanovki levoj ruki skripacha [The problems of the initial posture of left-hand of the violinist]. In Kak uchit' igre na skripke v muzykal'noj shkole (pp. 130–139). Moscow: Klassika-XXI.
  6. Kodaj, (1983). Izbrannye stat'i [Featured Articles]. Moscow.
  7. Kontseptsiia suchasnoi mystetskoi shkoly [The Concept of Modern Art School]. URL: http://mincult.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=245415870&cat_id=245415844.
  8. Menuhin, I. (2009). Skripka: Shest' urokov s Iegudi Menuhinym [Violin: Six lessons with Yehudi Menuhin]. Moscow: Nauchno-izdatel'skij centr «Moskovskaya konservatoriya».
  9. Starcheus, M.S. (2003). Sluh muzykanta [The hearing of a musician]. Moscow: Moskovskaya konervatoriya.
  10. Stashevska, I.O. (2006). Muzychne vykhovannia ditei doshkilnoho viku zasobamy navchannia skrypkovoi hry: navch. Posibnyk [Musical education of preschool children by means of training violin playing: tutorial]. – Luhansk: Polihrafresurs, 2006
  11. Typova navchalna prohrama elementarnoho pidrivnia pochatkovoi mystetskoi osvity z muzychnoho mystetstva, instrumentalni klasy [A typical syllabus for elementary arts education in musical arts, instrumental classes]. URL: http://mincult.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=245480456&cat_id=245415844.
  12. Turchaninova, G. (2006). O professional'nom podhode k obucheniyu skripachej (mladshie klassy muzykal'noj shkoly) [About the professional approach to teaching violinists (junior classes of music school)]. In Kak uchit' igre na skripke v muzykal'noj shkole (pp. 70-78). Moscow: Klassika-XXI.
  13. Yankelevich, Y.I. (1993). Pedagogicheskoe nasledie [Pedagogical heritage]. (2nd). Moscow.
  14. Houlahan, , Tacka, P. (2008). Kodaly Today: A Cognitive Approach to Elementary Music Education: Oxford University Press, USA.
  15. Jacobson, D. (2016), Lost secrets of master musicians: a window into genius. San Francisco : SFIM Books.
  16. Kendall, John D. (1973). What the American Music Educator Should Know About Suzuki. Washington, D.C.: Music Educators National Conference.
  17. Suzuki, S. (1969). Nurtured by Love (A New Approach to Education). New York: Exposition Press Inc.
  18. Szilvay, G (1991). Singing Rascals Pentatonic – Exercise Book for elementary ‘reading’ of music. Published by Tammi.
  19. Szilvay, G., Hyrske, T., Ailes, A. (1991). Singing Rascals Pentatonic. Worcester: Ebenezer Baylis & Son Ltd.
  20. Szilvay, G. (2001). Violin ABC. Book A. Fennica Gehrman.
  21. Szilvay, G. (2001). Violin ABC. Book C. Fennica Gehrman.
  22. Szilvay, G. (2001). Violin ABC. Book D. Fennica Gehrman.
  23. Szilvay G. (2001). Violin ABC. Book В. Fennica Gehrman.
  24. Szilvay G. (2018). Violin ABC. Handbook for Teachers and Parents. Fennica Gehrman.

 

Стаття надійшла до редакції 24.06.2019 р.

Опубліковано
2019-12-10