Методика воспитания культуры музыкального восприятия у младших школьников в контексте системно-синергетического подхода

  • Валентин Павлович Рева кандидат педагогических наук, доцент, профессор кафедры музыки и эстетического образования Могилевского государственного университета имени А. А. Кулешова, г. Могилев, Республика Беларусь, val.r@tut.by

Анотація

УДК [37.015.31 : 78 : 373.3] : 001.82

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-4-7-12

Сучасна соціокультурна панорама життя характеризується різними типами ставлення до музики. Відзначається однобокість захоплення дітей, молоді легкими жанрами музичного мистецтва, недооцінка духовної значущості його академічних напрямків. Ці тенденції, які спостерігаються вже в молодшому шкільному віці, посилюються на фоні недооцінки виховних потенціалів музики як естетико-художнього явища, візуалізації змісту, теоретизаціi викладання. Очевидною є необхідність обґрунтування нових методологічних підходів і методик виховання культури музичного сприйняття в учнів загальноосвітніх шкіл. На орієнтовно-емоційному рівні сприйняття відбувається узагальнення музичного змісту, узгодження із соматичним і тілесним досвідом слухача, одномоментне схоплювання інтонаційно-емоційного сенсу, ініціація полів асоціативних уявлень як провідних параметрів художньої комунікації. На конструктивно-емоційному рівні здійснюється переосмислення життєвих емоцій в емоції художні через аналітичні дії слухача, уточнення виразних засобів, форми, жанрових особливостей, переклад одномоментних інтонаційно-тілесних образів-емоцій в образи-переживання.

Сприйняття музики засновано на механізмах інтонаційного відображення дійсності, не тільки пізнання змісту, а й того, як воно закарбовано в музичному творі, які резерви  психіки залучає (раціональні, емоційні, тілесні, асоціативні, інтуїтивні). Результати дослідження вказують на ефективність системно-синергетичного підходу до виховання культури музичного сприйняття, інтонаційно-орієнтованого і конструктивно-емоційного методів аналізу музичних творів. У процесі формування музичного сприйняття операції й механізми виконують навчальну функцію, закріплюються в подальшому як засоби аналізу музичних творів, самостійної творчої діяльності учнів. Через інтонаційні механізми сприйняття здійснюється досягнення цілей музичної освіти (навчання, виховання і розвитку учнів), більш глибокого розкриття змісту навчальної програми з музики, вдосконалення структури уроку в цілому.

Ключові слова: молодші школярі, сприйняття, музика, iнтонацiйно-орiєнтувальний i конструктивно-емоцiйний методи, механiзми, операцiї, системно-синергетичний підхід

 

Рева В. П., кандидат педагогических наук, доцент, профессор кафедры музыки и эстетического образования  Могилевского государственного университет имени А. А. Кулешова, г. Могилев, Республика Беларусь, e-mail: val.r@tut.by

Методика воспитания культуры музыкального восприятия у младших школьников в контексте системно-синергетического подхода

Результаты исследования свидетельствует об эффективности системно-синергетического подхода к воспитанию культуры музыкального  восприятия, интонационно-ориентирующего и конструктивно-эмоционального методов анализа музыкальных произведений.

На ориентировочно-эмоциональном уровне осуществляется обобщение музыкального содержания, согласование его с соматическим и телесным опытом учащихся, одномоментное схватывание интонационно-эмоционального смысла, инициация полей ассоциативных представлений как руководящих принципов  художественной коммуникации. На конструктивно-эмоциональном уровне осуществляется переосмысление жизненных эмоций в художественные через аналитические действия,  уточнение выразительных средств, формы, жанровых особенностей, перевод одномоментных интонационно-телесных образов-эмоций в образы-переживания.

Ключевые слова: восприятие, музыка, интонационно-ориентировочный и конструктивно-эмоциональный методы, механизмы, операции, системно-синергетический подход.

 

P. Reva, PhD in Pedagogy, assistant professor, chair professor department of music and easthetical education Mogilev State A.Kuleshov University,  Mogilev, Belaru, s val.r@ tut.by

Methods music perception culture education of young schoolers in the context of system-synergetic approach

Contemporary social and cultural panorama of our life is characterized by various types of attitudes towards music. Unilateralism of children's interests and their inappreciation of spiritual significance of music academic subgenres can be  noted these days.  These trends which can be already observed among the young schoolers are being enhanced against the background of undervaluation of educatory potential of music as aesthetic phenomenon of art, vizualization of the content and theorization of education. It is obviously necessary to substantiate new methodological approaches and methods of music perception culture among the schoolers of the secondary schools.

On evaluative-orientative level of perception, generalization of music content place, concord between somatic and physical experience of a listener, one-second grasp of intonational-emotional meaning, initiation of associative ideas as control parameters of artistic communication. On emotional-constructive level of perception, life emotions reframing into artistic emotions via listener’s analytical actions takes  place, expressive means clarification, forms, genre special aspects, rendering of one-second intonational-physical images-emotions into images-experiences.

Music perception is based on the reality intonation reflection mechanisms, not only its inductive learning but as it is depicted in a musical composition as well, what mental reserves it engages (rational, emotional, bodily, associative, intuitive). Research results show the effectiveness of the system-synergetic approach applied to the music culuture perception education, intonationally orienting and constructionally emotional methods of musical composition analysis. At the early age of schoolers we can lay basic foundations of music culture, enabling to master such artistic patterns which can be constructed in later years.

Feelings, experienced and recognized in music individually and independently, imprint themselves indelibly in emotional and imaginative sphere of a person, but if implemented compulsory it is possible to extinguish the interest towards music. In the process of formation of musical perception, operations and mechanisms perform a teaching function, are further fixed as methods of analysis of musical works, independent creative activity of students. It is of prime importance for us not to let it happen working with children. Through intonation mechanisms of perception, the objectives of music education (training, education and development of students), a deeper disclosure of the content of the curriculum in music, improving the structure of the lesson as a whole are achieved.

Key words: perception, music, intonation-oriented and design-emotional methods, mechanisms, operations, system-synergetic approach.

 

СПИСОК ИСТОЧНИКОВ:

  1. Асафьев, Б. В. Избранные статьи о музыкальном просвещении и образовании. Л. : Музыка, 1973. 144 с.
  2. Асафьев, Б. В. Музыкальная форма как процесс. Кн. первая и вторая. Л. : Музыка, 1971. 376 с.
  3. Евин, И. А. Искусство и синергетика : учеб. Пособие. М. : Либроко», 2014. 208 с.
  4. Костюк, А. Г. Культура музыкального восприятия // Художественное восприятие. Л. : Наука, 1971. С. 334–34.
  5. Лихачев, Д. С. Через хаос к гармонии. Очерки по философии художественного творчества. СПб. : Блиц, 1999. 191 с.
  6. Рева, В. П. Воспитание культуры музыкального восприятия у младших школьников // Пачатковая школа. 2019. № 2. С. 49–53.
  7. Рева, В. П. Достраивание субъективных образов восприятия музыки слушателями: педагогический аспект // Вестн. кафедры ЮНЕСКО «Музыкальное искусство и образование» Моск. пед. гос. ун-та. 2016. № 4 (16). С. 37–48.
  8. Рева, В. П. Интонационно-телесные контексты музыкального восприятия (педагогический аспект) : монография. Могилев : МГУ имени А. А. Кулешова, 2013. 180 с.
  9. Рева, В. П. Модель воспитания культуры музыкального восприятия слушателя. // Веснiк Магiлёўскага дзярж. ун-та iмя А. А. Куляшова. Серыя С. Псiхолага-педагагiчныя навукi: педагогiка, псiхалогiя, методыка. 2017. № 1 (49). С. 4–13.
  10. Рева, В. П. Практико-ориентированные стратегии погружения учащихся в художественный мир музыкальных произведений // Музыкальное искусство и образование Моск. пед. гос. ун-та. 2019. Т. 1. № 1. С. 25–39.

 

References:

  1. Asafev, B. V. (1973). Izbrannye stati o muzykalnom prosveshchenii i obrazovanii [Selected articles on music enlightenment and education]. Leningrad: Muzyka.
  2. Asafev, B. V. (1971). Muzykalnaia forma kak protsess [Musical form as a process]. Leningrad: Muzyka.
  3. Evin, I. A. (2014). Iskusstvo i sinergetika [Art and synergetics]. Moscow: Librokom.
  4. Kostiuk, A. H. (1971). Kultura muzykalnogo vospriiatiia [Culture of musical perception]. In Khudozhestvennoe vospriiatie (pp. 334–34). Leningrad: Nauka,
  5. Likhachev, D. S. (1999). Cherez khaos k garmonii. Ocherki po filosofii khudozhestvennogo tvorchestva [Through chaos to harmony. Essays on the philosophy of art]. St. Petersburg: Blits.
  6. Reva, V. P. (2019). Vospitanie kultury muzykalnogo vospriiatiia u mladshikh shkolnikov [Education of the culture of musical perception of primary schoolchildren]. Pachatkovaia Shkola, 2, 49–53.
  7. Reva, V. P. (2016). Dostraivanie subektivnykh obrazov vospriatiia muzyki slushateliami: pedagogicheskii aspekt [Completion of subjective images of music perception by listeners: Pedagogical aspect]. In Vestnik kafedry UNESCO «Muzykalnoe iskusstvo i obrazovanie» Moskovskogo pedagogicheskogo gossudarstvennogo universiteta: Vol. 4 (16) (pp. 37–48).
  8. Reva, V. P. (2013). Intonatsionno-telesnye konteksty muzykalnogo vospriiatiia (pedagogicheskii aspekt) [Intonation and body contexts of musical perception (pedagogical aspect)]. Mogilev: MGU imeny A. A. Kuleshova.
  9. Reva, V. P. (2017). Model vospitaniia kultury muzykalnogo vospriiatiia slushatelia In Vesnik Mahilёўskaha dziarzh. un-ta imia A. A. Kuliashova. Serыia S. Psikholaga-pedagagichnyia navuki: pedagogika, psikhalogiia, metodyka: Vol 1 (49). (pp. 4–13).
  10. Reva, V. P. (2019). Praktiko-orientirovannye strategii pogruzheniia uchashchikhsia v khudozhestvennyi mir muzykalnykh proizvedenii [Practice-oriented strategies for immersing students in the artistic world of musical works]. In Muzykalnoe iskusstvo i obrazovanie Moskovskogo pedagogicheskogo gossudarstvennogo universiteta: Vol. 1 (1). S. 25–39.

 

Статья поступила в редакцию 04. 11. 2019 г.

Опубліковано
2019-12-10