Сакральна монодія Візантії та Київської Русі як засіб духовного розвитку молоді

  • Богдан Євгенович Жулковський кандидат мистецтвознавства, викладач вищої категорії, методист Володимир-Волинського педагогічного коледжу ім. А. Ю. Кримського, м. Володимир-Волинський bohdanzhulkovskiy@ukr.net

Анотація

УДК 37.015.31:[(37)’’395/1453+(477) (880/13’’)]

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-4-2-6

У публікації охарактеризовано літургічну музику доби Середньовіччя, яка становить одну з найяскравіших і найзагадковіших сторінок в історії духовної культури. Автор розглядає жанри й форми, стилі й нотації візантійського і києво-руського церковного співу, що був одним із найважливіших предметів у кафедральних, монастирських, братських і парафіяльних школах. Дослідник аргументує доцільність уведення окремих шедеврів східнохристиянської гімнографії у програму вивчення «Мистецтва» в загальноосвітніх навчальних закладах та у зміст окремих курсів у вищій школі.

Ключові слова: сакральна монодія, доба Середньовіччя, православний церковний спів, духовний розвиток молоді

 

Жулковский Б. Е., кандидат искусствоведения, преподаватель высшей категории, методист Владимир-Волынского педагогического колледжа им. А. Е. Крымского, г. Владимир-Волынский, Украина, bohdanzhulkovskiy@ukr.net

Сакральная монодия Византии и Киевской Руси как средство духовного развития молодежи

В публикации охарактеризована литургическая музыка Средневековья, которая составляет одну из самых ярких и загадочных страниц в истории духовной культуры. Автором рассмотрены жанры и формы, стили и нотации византийского и киево-русского церковного пения, который был одним из важнейших предметов в кафедральных, монастырских, братских и приходских школах. Исследователем аргументирована целесообразность введения отдельных шедевров восточнохристианской гимнографии в программу изучения «Искусства» в общеобразовательных учебных заведениях и в содержание отдельных курсов в высшей школе.

Ключевые слова: сакральная монодия, эпоха Средневековья, православное церковное пение, духовное развитие молодежи

 

Ye. Zhulkovskyi, PhD in Art History, Teacher of the Highest Category, Methodist of Volodymyr-Volynskyi Pedagogical College named after A. Yu. Krymskyi, Volodymyr-Volynskyi, Ukraine, bohdanzhulkovskiy@ukr.net

The sacral monody of Byzantium and Kyivan Rus as a means of youth spiritual development

The sacral monody of the Middle Ages is one of the most striking and mysterious pages in the history of spiritual culture in the world. Its creators and performers were people of high morality and creative abilities, Orthodox Church canonized most of them as saints. Eastern Christian thinkers considered music as the most important after theology in the process of ethical and aesthetic development of students. Constantinople emperors and Kyiv princes studied the liturgical singing. It was one of the essential subjects in fraternal and parish schools. At the beginning of the 21st century, the attention to the archaic layers of the Ukrainian spiritual culture and to its Byzantine origins was intensified. The meticulously regulated by the Typikon diverse system of liturgical manuscripts and singing hymns, the plurality of musical styles and neumes notations, carefully described in theoretical treatises and musical alphabets, can be a wide field for study in modern Ukrainian schools, institutions of out-of-school and higher education.

The study of the spiritual singing of Byzantium and Kyivan Rus should go hand in hand with the studios of the entire Eastern Christian liturgical rite, as a synthesis of many kinds of art – visual, audio and audiovisual. The Middle Ages hymnography was studied at leading universities in Europe and America for a century and a half. Not only individual scholars have worked in this field, but powerful schools of medievalists (both byzantologists and paleoslavists) were formed. Native musical culture is famous due to its authentic folk heritage and archaic liturgical art. We believe that it is time to return this original national heritage to Ukrainian educational institutions. This can be done either in the form of special courses, hobby clubs or electives, or by introducing specific questions, topics or thematic blocks into the curricula of the cultural studies.

Key words: sacral monody, Middle Ages, Orthodox church singing, spiritual development of youth

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Гаврілова Л., Сипченко В., Удовенко І. Українська духовна музика : навч. посіб. з історії української музики / Держ. ВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет». Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2013. 273 с.
  2. Жулковський Б. Є. Жанр кондака в українському церковно-монодійному співі XV–XIX століть: дис. канд. мистецтв: спец. 17.00.03. Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2015. 213 с.
  3. Жулковський Б., Омельничук М. Православний богослужбовий спів як засіб музичної терапії школярів // Початкова школа. 2017. № 7. С. 50–52.
  4. Кифенко А. М. Українська духовна музика в професійній підготовці вчителів музичного мистецтва // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія Педагогічні науки. Київ, 2015. Вип. 4 (45). С. 82–86.
  5. Московчук Л. Українська духовна музика : навч.-метод. комплекс (програма, метод. посіб., нотохрестоматія) для вчителів загальноосвіт. навч. закл. та неділ. шк. / за ред. прот. Д. Московчука. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2010. 704 с.
  6. Парфентьєва І. П. Формування рефлексії у майбутніх учителів музики в процесі вивчення української хорової духовної музики : дис. канд. пед. наук: спец. 13.00.02. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Миколаїв, 2010. 244 с.
  7. Процик Л. Виховання молоді засобами духовної музики як соціопедагогічний феномен // Молодь і ринок. 2010. № 5 (64). С. 114–117.

 

References:

  1. Havrilova, L., Sypchenko, V., & Udovenko, I. (2013). Ukrainska dukhovna muzyka. [Ukrainian spiritual music]. Sloviansk: Vyd. B. I. Matorina.
  2. Zhulkovskyi, B. Ye. (2015). Zhanr kondaka v ukrainskomu tserkovno-monodiinomu spivi XV – XIX stolit [The genre of kontakion in the Ukrainian Ecclesiastic monody singing of the XV–XIX centuries] (Doctoral dissertation, Kyiv).
  3. Zhulkovskyi, B., & Omelnychuk, M. (2017). Pravoslavnyi bohosluzhbovyi spiv yak zasib muzhychnoi terapii shkoliariv [Orthodox Church singing as a method of music therapy for schoolchildren]. Pochatkova Shkola, 7, 50–52.
  4. Kyfenko, A. M. (2015). Ukrainska dukhovna muzyka v profesiinii pidhotovtsi vchyteliv muzychnoho mystetstva [The Ukrainian spiritual music in the professional training of music teachers]. In Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, Seriia. Pedahohichni nauky: Vol 4(45) (pp. 82–86).
  5. Moskovchuk, L. (2010). Ukrainska dukhovna muzyka [Ukrainian spiritual music]. Kamianets-Podilskyi: Aksioma.
  6. Parfentieva, I. P. (2010). Formuvannia refleksii u maibutnikh uchyteliv muzyky v protsesi vyvchennia ukrainskoi khorovoi dukhovnoi muzyky [Formation of reflection of future music teachers in the process of studying Ukrainian choral spiritual music] (Doctoral dissertation, Mykolaiv).
  7. Protsyk L. (2010). Vykhovannia molodi zasobamy dukhovnoi muzyky yak sotsiopedahohichnyi fenomen [Education of young people by the means of spiritual music as a socio-educational phenomenon]. Molod i Rynok, 5 (64), 114–117.

 

Стаття надійшла до редакції 25.10.2019 р.

Опубліковано
2019-12-10