Підготовка педагогів мистецьких дисциплін в умовах неформальної освіти

  • Ольга Володимирівна Просіна кандидат педагогічних наук, доцент кафедри філософії і освіти дорослих ЦІПО ДВНЗ «УМО» НАПН України, м. Київ, Україна, prosina.olga.v@gmail.com

Анотація

УДК 378. 147 : [37.011.3 – 051 : 7] : 374.72

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-3-54-57

 

Розглянуто поняття неформальна, інформальна, формальна освіта; наведено визначення основних моделей навчання: змішана, онлайн, офлайн; розкрито сутність поняття «проект професійного розвитку»; описано проект професійного розвитку «Толока» та його етапи; наведено концепцію події в рамках проекту професійного розвитку «Освітня толока» за темою: «Толока митців та освітян: від проекції до результату», метою якої є налагодження міжгалузевої комунікації між діячами мистецтва та освітянами мистецької освітньої галузі.

Ключові слова: неформальна, формальна, інформальна освіта; проект професійного розвитку; змішана, офлайн, онлайн моделі навчання.

 

Просина О. В., кандидат педагогических наук, доцент кафедры философии и образования взрослых ЦИПО ГВОУ «УМО» НАПН Украины, Киев, Украина, prosina.olga.v@gmail.com

Подготовка педагогов, которые преподают предметы искусства в условиях неформального образования.

 В статье рассматриваем сущность понятий неформальное, информальное, формальное образование; приводится определение основных моделей обучения: смешанная, онлайн, офлайн; раскрывается сущность понятия «проекты профессионального развития», описывается проект профессионального развития «Образовательная толока», освещается сущность каждого этапа проекта; приводится концепция мероприятия в рамках проекта профессионального развития «Образовательная толока», которая имеет тему: «Толока художников и педагогов: от проекции к результату», целью которой является налаживание межотраслевой коммуникации между деятелями искусства и педагогами, которые преподают предметы искусства.

Ключевые слова: неформальное, формальное, информальное образование; проект профессионального развития; смешанная, офлайн, онлайн модели обучения.

 

O.V. Prosina, PhD,  Associate Professor of Philosophy and Adult Education of the Central Institute of Postgraduate Pedagogical Education of the University of Educational Management  of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kiyv, Ukrane, prosina.olga.v@gmail.com

Preparation of art teachers in not-formal education

The article deals with the essence of the concept of non-formal, informal, formal learning. Formal learning occurs in educational and training institutions, leading to recognised diplomas and qualifications; non-formal learning happens alongside the mainstream systems of education and training and does not typically lead to formalised certificates, non-formal learning may be provided in the workplace and through the activities of civil society organisations and groups; informal learning is a natural accompaniment to everyday life.

The main models of learning are identified as mixed, on-line, and off-line.  The essence of the concept of “project of professional development” is defined.  The “Toloka” professional development project and the content of all its stages are described. The concept of the event in the framework of “Toloka” professional development project: “Toloka of artists and educators: From the plan to the result”.  The method is to establish interdisciplinary communication between art workers and educators of the field of art education.

Development of the “Toloka” project is aimed at creative interdisciplinary cooperation of experts among professional artists and teachers of the artistic disciplines of educational institutions in Ukraine. The “Toloka” project is a response to challenges of the information society. The low level of education in artistic disciplines in educational institutions leads to a decrease in the general level of culture in the country, levelling values out during the process of recognition of art and creative self-expression, loss of respect for national and artistic heritage, low level of cultural development and other key competencies.

 Key words: non-formal learning, informal learning, formal learning, of professional development project; off-line, on-line, mixed models of learning.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Просіна О. В. Толока позашкільників: методичний путівник / О. В. Просіна / за наук. ред. проф. Т. М. Сорочан, В. В.Сидоренко. – Київ: СПД Резников В. С., 2018. 76 с.
  2. Професійний розвиток керівників і педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів у післядипломній педагогічній освіті регіонального рівня / Т. Сорочан, А. Данильєв, О. Рудіна, Б. Дьяченко. Луганськ : СПД Рєзніков В.С., 2013. 524 с.
  3. A Memorandum on Lifelong Learning. URL: http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf
  4. Arbaugh, J. B. A review of research on online and blended learning in the management disciplines: 1994–2009 / J. B. Arbaugh, А. Desai, В. Rau, B. S. Sridhar. Organization Management Journal. 2010. №7.
  5. Moore, M. G. Theory of Transactional Distance. Theoretical Principles of Distance Education, edited by Desmond Keegan. New York : Routledge, 2000. С. 22–39.

 

References

  1. O.V. (2018). Toloka pozashkilnykiv [Joint work of afterschool educators]. Kyiv: SPD Reznykov V.S.
  2. Sorochan, T., Danyliev, A., Rudina, O., & Diachenko, B. (2013). Profesiinyi rozvytok kerivnykiv i pedahohichnykh pratsivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti rehionalnoho rivnia [Professional development of managers and pedagogical staff of general educational institutions in postgraduate pedagogical education of the regional level]. Luhansk: SPD Rieznikov V.S
  3. A memorandum on lifelong learning. (2002). Retrieved from http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf
  4. Arbaugh, J. B., Desai, А., Rau, В., & Sridhar, B. S.  (2010). A review of research on online and blended learning in the management disciplines: 1994–2009. Organization Management Journal, 7.
  5. Moore, M. G.  (2000). Theory of transactional distance. In D. Keegan (Ed.), Theoretical principles of distance education. New York:  Routledge.

 

Стаття надійшла до редакції 30.06. 2019 р.

Опубліковано
2019-08-06