Організація навчання в коледжі мистецтв

  • В Є Ромашенко Ромашенко В. Є., кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри педагогіки та освіти Маріупольського державного університету, м. Маріуполь, Донецька обл., Україна, romashenkov86@gmail.com
  • О В Щербак магістрантка кафедри педагогіки та освіти Маріупольського Державного університету, студентка Маріупольського коледжу мистецтв м. Маріуполь, Донецька обл., Україна, studentka103@gmail.com

Анотація

УДК 377.36 : 7 (0423)

Розглянуто проблему організації фахової передвищої мистецької освіти в коледжах мистецтв. На основі аналізу запитів у зазначеній ланці мистецької освіти представлено власні міркування авторів щодо її вдосконалення, окреслено шляхи вирішення педагогічних, психологічних, організаційних, кадрових, правових, ергономічних і матеріально-фінансових питань з тим, щоб забезпечити якісну професійну підготовку майбутніх учителів музики відповідно до оновленого змісту освіти і сприяти формуванню ключових компетентностей студентів – майбутніх педагогів-музикантів у коледжах мистецтв.

Ключові слова: передвища мистецька освіта, профільне навчання, коледж мистецтв, музична освіта, студенти коледжу мистецтв.

 

Ромашенко В. Е., кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры педагогики и образования Мариупольского государственного университета, г. Мариуполь, Донецкая обл., Украина, romashenkov86@gmail.com;

Щербак О. В., магистрантка кафедры педагогики и образования Мариупольского государственного университета, студентка Мариупольского колледжа искусств, г. Мариуполь, Донецкая обл., Украина, studentka103@gmail.com

Организация обучения в колледже искусств

Рассмотрена проблема организации профильного предвысшего образования в колледжах искусств. На основе анализа запросов в данном звене образования представлены собственные суждения авторов касательно ее усовершенствования, очерчены пути решения педагогических, психологических, организационных, кадровых, правовых, эргономических и материально-финансовых вопросов с тем, чтобы улучшить качественную профессиональную подготовку будущих учителей музыки в соответствии с обновленным содержанием образования и способствовать формированию ключевых компетентностей студентов – будущих педагогов-музыкантов.

Ключевые слова: предвысшее образование в сфере искусства, профильное обучение, колледж искусств, образование, студенты колледжа искусств.

 

V.Ye. Romashenko, PhD., Senior Lecturer of the Department of Pedagogy and Education of Mariupol State University, Mariupol, Donetsk Region, Ukraine, romashenkov86@gmail.com;

O.V. Shcherbak, Master’s Degree of Mariupol State University, Student of Mariupol College of Art, Mariupol, Donetsk Region, Ukraine, studentka103@gmail.com

Organizing education in College of Arts

The article deals with the organization of professional before higher education of arts in college of arts. Based on analysis of art education needs, the authors presents their own reflections how to improve it, as well as the ways how to solve pedagogical, psychological, organizational, personnel, legal, material and financial issues in order to provide high-quality professional training of future music teachers according to the updated content of education and promote the formation of key competencies of students – future music teachers in college of arts. Among the authors’ suggestions are the following: improvement of students’ skills of foreign languages ​​at the expense of additional hours and internships in other countries within the framework of the projects; mastering of music editors (Finale, Sibelius, MuseScore, etc.) at IT lessons; introduction of the practice of working with a microphone at the elective course “Actor’s Skills”; introduction and presentation of creative student’s projects at student conferences and festivals; improvement of information and legal provision on the college website through the typical educational programs, the list of electronic literature, in particular in e-book, as well as information on the activities of the student council and other projects; creation of a favourable psychological atmosphere in team of the institution during concerts and other events; increasing students’ competence through cooperation with the public, cultural institutions; improvement of the material and technical base of the institutions by attracting sponsorship; financial encouragement for teaching staff and college students at the expense of funding, etc.

The authors analyze normative documents, which regulate the activity of institutions of professional before higher education of arts (college of arts). Moreover, they give a list of key and professional competencies which testifies the junior specialists’ readiness to musical and pedagogical activities.

Key words: before higher education of arts, profile education, college of arts, education, students of college of arts.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Байкал Д. У. Методологические подходы и педагогические принципы музыкально-теоретической подготовки турецких студентов – будущих учителей музыки в вузах Украины. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. 2015. Випуск 18 (23). С. 310–314. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/15003/1/Demyr.pdf
  2. Бондаренко Н. В., Косянчук С. В. Реформування навчальних програм: більше запитань, ніж відповідей. Український педагогічний журнал. 2017. № 2. С. 112–119.
  3. Закон України «Про освіту» від 28 верес. 2017 р. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145–19
  4. Закон України «Про фахову перевищу освіту» від 9 сер. 2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19
  5. Литвинчук І. А. Інформаційне забезпечення управлінської діяльності керівника закладу освіти. Електронне наукове фахове видання «Теорія та методика управління освітою». 2009. Випуск 2. С. 1–12 URL: http://umo.edu.ua/katalogh-vidanj/elektronne-naukove-fakhove-vidannja-teorija-ta-metodika-upravlinnja-osvitoju-vipusk-2-2009
  6. Міністерство освіти, університету та досліджень Італії. Міжнародна мобільність студентів. URL: https://www.miur.gov.it/web/guest/afam-alta-formazione-artistica-musicale-e-coreutica1
  7. Наказ МОН № 570 від 01 чер. 2018 «Про затвердження типової освітньої програми профільної середньої освіти закладів освіти, що здійснюють підготовку молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти» URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-osvitnoyi-programi-profilnoyi-serednoyi-osviti-zakladiv-osviti-sho-zdijsnyuyut-pidgotovku-molodshih-specialistiv-na-osnovi-bazovoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti
  8. Наказ МОН №727 від 24.05.2019 «Про затвердження стандарту вищої професійної освіти за спеціальністю 025 «Музичне мистецтво» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти» URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/28/025-muzichne-mistetstvo-bakalavr.pdf
  9. Нова українська школа. Міністерство освіти і науки України, 2016. 34 с.
  10. Федоренко С. В. Теорія і методика формування гуманітарної культури студентів вищих навчальних закладів США : дис… д-ра пед. наук : 13.00.07 / Нац. акад. пед. наук Укр., Інст. пробл. вих. Київ, 2017. 551 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/710010/1/Fedorenko_dis.pdf
  11. Фижделюк В. Ю., Калинчук Є. Г. Туристичний пленер: практичний досвід роботи зі студентами. Мистецтво та освіта. 2019. № 2 (92). Київ : Педагогічна думка. С. 30–32.

 

References

  1. Baikal, D.U., (2015). Metodologicheskie podkhody i pedagogicheskie printsipy muzykalno-teoreticheskoi podgotovki turetskikh studentov – budushchikh uchitelei muzyki v vuzakh Ukrainy [The methodological approaches and pedagogical principles of musical and theoretical training for Turkish students in Ukraine universities]. Naukovyy chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity: 18(23), (pp. 310-314). Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/15003/1/Demyr.pdf
  2. Bondarenko, N.V., & Kosianchuk, S. V. (2017). Reformuvannia navchalnykh program: bilshe zapytan, nizh vidpovidei [Curriculum reforming: More questions than answers]. Ukrayinskyi Pedahohichnyi Zhurnal [Ukrainian Educational Journal], 2, 112-119.
  3. Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine “On Education”]. (2017). Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145–19.
  4. Zakon Ukrainy «Pro fakhovu perevyshchu osvitu» [The Law of Ukraine “On professional before higher education”]. (2019, 9 September). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19
  5. Lytvynchuk , I. A. (2009). Informatsiine zabezpechennia upravlinskoi diialnosti kerivnyka zakladu osvity [Information provision of managerial activity of the head of the educational institution]. Teoriia ta Metodyka Upravlinnia Osvitoiu, 2, 1-19. Retrieved from http://umo.edu.ua/katalogh-vidanj/elektronne-naukove-fakhove-vidannja-teorija-ta-metodika-upravlinnja-osvitoju-vipusk-2-2009 
  6. Ministerstvo osvity, universytetu ta doslidzhen Italii. Mizhnarodna mobilnist studentiv [Ministry of Education, University and Research in Italy. International student mobility.]. Retrieved from https://www.miur.gov.it/web/guest/afam-alta-formazione-artistica-musicale-e-coreutica1
  7. Ministry of Education and Science of Ukraine. (2018). Pro zatverdzhennia typovoi osvitnoi prohramy profilnoi serednoi osvity zakladiv osvity, shcho zdiisniuiut pidhotovku molodshykh spetsialistiv na osnovi bazovoi zahalnoi serednoi osvity [On approval of typical educational programs of professional secondary education institutions for education associate diploma based on general basic education]. (Decree No 570, June 1). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-osvitnoyi-programi-profilnoyi-serednoyi-osviti-zakladiv-osviti-sho-zdijsnyuyut-pidgotovku-molodshih-specialistiv-na-osnovi-bazovoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti
  8. Ministry of Education and Science of Ukraine. (2019). Pro zatverdzhennia standartu vyshchoi profesiinoi osvity za spetsialnistiu 025 «Muzychne mystetstvo» dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity [On Approval of Standard in the specialty 025 “Musical art” of the first (Bachelor’s) level of higher education]. (Decree No727, May 24). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/28/025-muzichne-mistetstvo-bakalavr.pdf
  9. Fedorenko, S. V. (2017) Teoriia i metodyka formuvannia humanitarnoi kultury studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Theory and methods of formation of the humanitarian culture of students of higher educational institutions in the United States] (Doctoral dissertation, Kyiv).
  10. Ministry of Education and Science of Ukraine. (2016). Nova ukrainska shkola [New Ukrainian School].
  11. Fyzhdeliuk, V. Yu., & Kalynchuk, Ye. H. 2019. Turystychnyi plener: praktychnyi dosvid roboty zi studentamy [Tourist plein air: Practical experience with college students]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 2(92), 30-32.

 

Стаття надійшла до редакції 28.06.2019 р.

Опубліковано
2019-08-05