Реалізація ідей Нової української школи в підручниках «Мистецтво» (1 та 2 класи)

  • Ольга Володимирівна Лобова доктор педагогічних наук, професор кафедри дошкільної та початкової освіти Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, м. Суми, Україна, olgalo11@yandex.ru

Анотація

УДК 001.1 : [- 027.31 : 373](477) :[ ( 075): 7 ]

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-3-32-35

 

У статті розглянуто основні шляхи реалізації ідей Нової української школи в авторських підручниках інтегрованого курсу «Мистецтво» для 1 та 2 класів закладів загальної середньої освіти (К. : Школяр, 2018, 2019).

Зокрема, схарактеризовано окремі методи та форми інтеграції змісту мистецької освіти, висвітлено можливості посилення виховного та розвивального компонентів навчання, формування на уроках мистецтва мовленнєвої, інформаційної компетентностей учнів тощо. Наведено приклади конкретних завдань, які спрямовано на реалізацію ідей Нової української школи у процесі початкової мистецької освіти.

Ключові слова: реалізація ідей, Нова українська школа, початкова мистецька освіта, підручники «Мистецтво» (1 та 2 класи), зміст і навчально-методичний апарат, інтеграція, компетентності.

 

Лобова О. В., доктор педагогических наук, профессор кафедры дошкольного и начального образования Сумского государственного педагогического университета имени А. С. Макаренко, г. Сумы, Украина, olgalo11@yandex.ru

Реализация идей новой украинской школы в учебниках «Искусство» (1 и 2 классы)

В статье рассмотрены основные пути реализации идей Новой украинской школы в авторских учебниках интегрированного курса «Искусство» для 1 и 2 классов учреждений общего среднего образования (Киев : Школяр, 2018, 2019). В частности, охарактеризованы отдельные методы и формы интеграции содержания художественного образования, освещены возможности усиления воспитательного и развивающего компонентов обучения, формирования на уроках искусства речевой, информационной компетентностей учащихся и тому подобное. Приведены примеры конкретных заданий, направленных на реализацию идей Новой украинской школы в процессе начального художественного образования.

Ключевые слова: реализация идей, Новая украинская школа, начальное художественное образование, учебники «Искусство» (1 и 2 классы), содержание и учебно-методический аппарат, интеграция, компетентности.

 

O.V. Lobova, Doctor of Sciences in Educations, Professor of Department of Preschool and Primary Education of Sumy State Pedagogical University named after A.S.Makarenko, Sumy, Ukraine,

Implementation the ideas of the New Ukrainian School in the Textbooks “Art” (1st and 2nd grades)

 

The article presents main ways of implementing the ideas of the New Ukrainian School in the author’s textbooks for the integrated course “Art” for the 1st and 2nd grades of institutions of general secondary education (Kyiv: Shkoliar, 2018, 2019).

Integration is identified as the main feature of the textbooks – introducing children with the essence and types of arts. Music and fine art are dominant among them.

Various tasks of textbooks, which provide the priority of practical activity for pupils, are characterized. Such new sections as “Art Tips” and “Your Art Holidays” are directed at developing students’ skills of practical work.

The educational component of the content of art education, aimed at involving children into the ideals of beauty, spirituality, formation of high moral qualities, is analyzed. Many tasks are Ukraine-oriented, directed at building culture of communication with art and implementing the educational potential of collective art activity.

Considerable attention is paid to formation of speech competence of primary students. For this purpose, the textbooks are enriched with the section “The Minute-Speaker”, as well as “Vocabularies” to certain units and the general dictionary at the end of the textbook. A number of tasks contribute to development of connected speech.

Requirements to formation of students’ information competence are implemented through the tasks that guide children to work with modern media resources. All musical and some visual works of the textbook have QR codes that give access to appropriate visual aids via smartphones.

The educational and methodological apparatus of the textbook helps to continuously maintain attention and stimulate learners’ cognitive activity, provides the possibility of free choice of given material, creates preconditions for the diversification and optimization of students’ productive independent learning.

Key words: implementation of ideas, New Ukrainian School, art education, textbooks “Art” (1st and 2nd grades), content, educational and methodological apparatus, integration, competences.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Сорока В. Від «пілота» до польоту. Освіта України. 2017. № 44. С. 8.
2. Державний стандарт початкової освіти школи [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.schoollife.org.ua
3. Комаровська О. А. Мистецькі досягнення учнів: що і як оцінюємо Мистецтво та освіта. 2018. № 4. С. 2–6.
4. Концепція нової української школи. URL: https://www.slideshare.net/tsnua/ss-70132344
5. Лобова О. В. Мистецтво : підручник інтегрованого курсу для 1 класу закладів загальної середньої освіти. Київ : Школяр, 2018. 144 с.
6. Лобова О. В. Мистецтво : підручник інтегрованого курсу для 2 класу закладів загальної середньої освіти. Київ : Школяр, 2019. 144 с.
7. Лобова О. В. Розбудова нової української школи: позитиви і проблеми Scientific Journal Virtus. 2017. # 19, Desember. С. 82–84.
8. Савченко О. Переваги та ризики. Освіта України. 2017. № 44. С. 9.
9. Типові освітні програми. URL: https://mon.gov.ua

 

References

1. Soroka, V. (2017, November13). Vid «pilotu» do polotu [From the ‘pilot’ to the flight]. Osvita Ukrainy, 44, 8.
2. Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity shkoly [State standard for primary school education]. Retrieved from https://www.schoollife.org.ua
3. Komarovska, O.A. (2018). Mystetski dosiahnennia uchniv: shcho i yak otsiniuiemo [The students’ artistic achievements: What do we appreciate]. Mystetstvo ta Osvita, 4, 2-6.
4. Kontseptsiia novoi ukrainskoi shkoly [Concept of a New Ukrainian School]. Retrieved from https://www.slideshare.net/tsnua/ss-70132344
5. Lobova, O.V. (2018). Mystetstvo: pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 1 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Art: Textbook for integrated course for 1st grade in general secondary education]. Kyiv: Shkoliar.
6. Lobova, O.V. (2019). Mystetstvo: pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 2 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Art: Textbook for integrated course for 2nd grade in general secondary education]. Kyiv: Shkoliar.
7. Lobova, O.V. (2017, December). Rozbudova novoi ukrainskoi shkoly: pozytyvy i problemy [Building a New Ukrainian School: benefits and problems]. Scientific Journal Virtus, 19, 82-84.
8. Savchenko, O. (2017, November 13). Perevahy ta ryzyky [Benefits and risks]. Osvita Ukrainy, 44, 9.
9. Typovi osvitni prohramy [Typical educational programs]. Retrieved from https://mon.gov.ua

 

Стаття надійшла до редакції 03.07.2019 р.

Опубліковано
2019-08-05