Окремі аспекти викладання техніки офорта в Київській Академії мистецтв

  • Олег Андрійович Тимків викладач графіки Муніципального закладу вищої освіти Київська Академія мистецтв, м. Київ, Україна, oleg17grafika@ukr.net

Анотація

УДК 761/.763:[7:378.6.093.5(477-25) КАМ

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-3-26-31

 

Представлено генезу розвитку традиційних графічних друкованих технік – гравюри і офорта.

Висвітлено особливості вивчення мистецтва графіки учнями різних вікових груп Муніципального закладу вищої освіти Київська Академія мистецтв. На підґрунті педагогічного досвіду автора представлено етапи виконання учнями 9-х класів власних художніх творів у техніці офорта з наданням методичних рекомендацій щодо педагогічного супроводу їх роботи. Надані методичні рекомендації будуть корисними для педагогів, які викладають графіку в спеціалізованих мистецьких закладах та вчителям образотворчого мистецтва у загальноосвітніх навчальних закладах.

Ключові слова: Муніципальний заклад вищої освіти Київська Академія мистецтв, графічне мистецтво, учні 9-х класів, ескіз, «робочий картон», офорт, композиція, диптих, триптих, естампна дошка.

 

Тымкив А. А., преподаватель графики Муниципального учереждения высшего образования Киевская Академия искусств, г. Киев, Украина, oleg17grafika@ukr.net

Отдельные аспекты преподавания техники офорта в Киевской Академии искусств

Представлен генезис развития стационарных графических печатных техник – гравюры и офорта.      Освещены особенности изучения искусства графики учениками разных возрастных групп Муниципального учреждения высшего образования Киевская Академия художеств. На основе педагогического опыта автора представлены этапы выполнения учениками 9-х классов собственных произведений в технике офорта с предоставлением методических рекомендаций по педагогическому сопровождению их работы.

Приведенные  методические рекомендации будут полезными для педагогов, преподающих графику в специализированных художественных заведениях и учителям изобразительного искусства в общеобразовательных учебных заведениях.

Ключевые слова: Муниципальное учреждение высшего образования Киевская Академия искусств, графическое искусство, ученики 9-х классов, эскиз, «рабочий картон», офорт, композиция, диптих, триптих, эстампная доска.

 

O.A.Tymkiv, Teacher of Graphic of the Municipal Institution of Higher Education of Kyiv Academy of Arts, Kyiv, Ukraine, oleg17grafika@ukr.net

Some aspects of teaching techniques of etching in Kyiv Academy of Arts

The article presents the genesis of development of traditional graphic printing techniques – engraving and etching from their origin to the XXI century. The types and features of the production of engraving of high-quality printing (line engraving, engraving on cardboard, wood/plastic, metal) and intaglio printing (etching), black-and-white engraving and colour engraving are presented. The peculiarities of etching as one of the varieties of engraving are described. The author shows the works of artists from different centuries and countries, who worked in graphic techniques – engravings and etching.

The characteristics of studying of graphic arts by students of different age groups of the Municipal Institution of Higher Education of Kyiv Academy of Arts are presented, that is taught in the author’s program based on the principles of consistency, systemic and continuity. According to the program, the content of studying of graphic art by students is divided into groups. In the junior group, the content is to familiarize with various artistic materials and tools, to implement simple black-and-white and colour graphic images, to learn about the laws of rhythm, contrast, balance, etc., to familiarize with monotype, etching. In the middle group, the content is to deepen knowledge and skills of working with graphic materials, to familiarize with line engraving and engraving on cardboard. In the senior group, the content is to improve students’ knowledge and skills, to learn about diptych, triptych, polyptych, series, engraving on wood, colour engraving, to deepen the laws of composition.

Based on pedagogical experience, the author presents the stages how to perform by 9th grade students their own artistic works in the technique of etching with methodological and pedagogical support of their work. The provided methodological recommendations will be useful for both teachers of graphics in specialized artistic institutions and teachers of fine arts in general education institutions.

Key words: municipal institution of higher education Kyiv Academy of Arts, graphic art, 9th grade students, sketch, “working cardboard”, etching, composition, diptych, triptych, gravure board.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ 

  1. Богомольський Н. Я., Чебикін А. В. Техніка офорта. Київ : Вища школа. 1978. 152 с.
  2. Водо Н. Н. Очерки по истории и технике гравюры. Тетрадь 6. Французская гравюра 18 века. Москва : Изобразительноеискусство, 1987. 32 с.
  3. Гелитович М. Богородиця з дитям і похвалою. Львів : Свічадо, 2005. 168 с., іл.
  4. Егорова К. С. Очерки по истории и технике гравюры. Тетрадь 3. Нидерландская гравюра 15–16 веков. Москва : Изобразительноеискусство, 1987. 34 с.
  5. Затенацький Я. П., Янко Д. Г., В'юник А. О. Художники України – народу. Київ, Мистецтво, 1967. 316 с., іл.
  6. Лагутенко О. Українська графіка ХХ століття: навчальний посібник. – Київ : Грані-Т, 2011. 184 с.
  7. Левитан Е. С., Александрова Н. И. Очерки по истории и техникгравюры. Тетрадь 1. Москва : Изобразительное искусство, 1987. 64 с.
  8. Sydor Oleh, Losynskyi Taras. Ukrainianikons 13th.–18th. centuries. Kyiv : Rodovidpress, 2008. 352 с.
  9. Ростовцев Н. Н., Игнатьев С. Е., Шорохов Е. В. Рисунок. Живопись. Композиция : Учебное пособие для педагогических институтов. Москва : Просвещение, 1989. 208 с.
  10. Шпак О. Українська народна гравюра 17–19 ст. Львів : Свічадо, 2006. 224 с.

 

References

  1. Averianova, N. M. (2007). Obrazotvorche mystetstvo yak chynnyk natsionalnoho vykhovannia osobystosti (ukrainoznavchyi analiz) [Fine art as a factor of national education of a personality (Ukrainian studies analysis)] (Doctoral dissertation, Kyiv).
  2. Kozlovska, I. M., & Yakymovych, T. D. (2014). Osoblyvosti intehratsii u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv narodnykh khudozhnii promysliv [Features of integration in the professional training of future specialists of folk arts]. Novi Tekhnolohii Navchannia, 81, 31–35.
  3. Samoilenko, H., & Samoilenko, S. (2007). Rozvytok kultury na Pivnichnomu Livoberezhzhi Ukrainy u druhii polovyni XVII – XVIII stolittia [Development of culture on the northern left bank of Ukraine in the second half of the XVII – XVIII centuries]. Nizhyn: Vydavnytstvo «NDU».
  4. Serdiuk, I. (2011). Polkovykh horodov obyvateli: istoryko-demohrafichna kharakterystyka miskoho naselennia Hetmanshchyny druhoi polovyny XVIII stolittia [Regimental town’s inhabitants: Historical and demographic characteristics of the urban population of the Hetmanate of the second half of the XVIII century]. Poltava: TOV «ASMI».
  5. Martynenko, D. V. (2014). Rozvytok natsionalnoho shkilnytstva na livoberezhnii ta slobidskii Ukraini u XVIII stolitti [Development of national schooling on the left bank and Sloboda Ukraine in the XVIII century] (Doctoral dissertation, Sumy).
  6. Pereima, L. (2018). Hromadski muzei Lvivshchyny u XXI stolitti: napriamky diialnosti [Public museums of Lviv region in the XXI century: Directions of activity]. In Muzei – platforma suspilnoho dialohu: Conference Proceedings (pp. 374–392). Lviv: Istorychnyi muzei.
  7. Tymkiv, B. (2004). Formuvannia khudozhnoi etnokultury studentiv zasobamy narodnoho dekoratyvno-prykladnoho mystetstva [Formation of artistic ethno-culture of students by means of folk arts and crafts]. Narodne Mystetstvo, 1/2, 54–55.

Стаття надійшла до редакції 29. 06. 2019 р.

Опубліковано
2019-08-05