Формування виробів на гончарному крузі та їх декорування на уроках ліплення

  • Н І Мусіна вчитель технології художньої кераміки, вчитель-методист, КЗ «Малобілозерська спеціалізована естетична школа-інтернат «Дивосвіт» Запорізької обласної ради, мст. Білозірка, Запорізька обл., Україна, musina34@gmail.com

Анотація

УДК 373.091.33 : [738 : 666.3.05 : 693.63]

Висвітлено особливості роботи вчителя художньої кераміки з формування керамічних виробів учнями на уроках ліплення в умовах спеціалізованого закладу мистецького профілю. Описано методику формування виробів на гончарному крузі, способи і різновиди їх декорування. Презентовано алгоритм витягування глечика і тарелі на крузі та їх декорування кольоровими ангобами з використанням груш та методом фляндрування. Матеріал статті адресовано студентам, вчителям, керівникам гуртків загальноосвітніх, спеціалізованих шкіл мистецького профілю та закладів позашкільної освіти.

Ключові слова: учні основної школи, декор, способи декорування, гончарний круг, ангоби.

 

Мусина Н. И., учитель технологии художественной керамики, учитель-методист, КЗ «Малобилозерская специализированная эстетическая школа-интернат «Дивограй» Запорожского областного совета, с. Белозерка, Запорожская обл., Украина, musina34@gmail.com

Формирование изделий на гончарном круге и их декорирование на уроках лепки

Освещены особенности работы учителя художественной керамики по формированию керамических изделий учащимися на уроках лепки в условиях специализированного учреждения художественного профиля. Описана методика формирования изделий на гончарном круге, способы и виды их декорирования. Представлен алгоритм вытягивания кувшина и блюда на круге и их декорирования цветными ангобами с использованием груш и методом фляндровки. Материал статьи адресован студентам, учителям, руководителям кружков общеобразовательных, специализированных школ художественного профиля и учреждений внешкольного образования.

Ключевые слова: ученики основной школы, декор, способы декорирования, гончарный круг, ангобы

 

N.I.Musina, Teacher of Technology of Artistic Ceramics, Teacher-Methodist, Malobilozerska Specialized Aesthetic Boarding School “Wonderful World” of the Zaporizhzhia Regional Council, Bilozirka, Zaporizhzhia Region, Ukraine, musina34@gmail.com

Making pottery on a potter’s wheel and their decoration at ceramics lessons

The specifics of work of a teacher of artistic ceramics in making pottery by students at ceramics lessons in the conditions of specialized artistic institution of is highlighted. The experience of boarding school in organization of modelling process is described. The technique of making pottery on a potter’s wheel, methods and types of their decoration are presented. The main stages of work on the wheel are described: centering, strengthening of the ceramic mass texture, cavity and bottom formation, cylinder formation, designing pottery from the cylinder. The algorithm how to draw a flagon and a plate on a wheel, how to decorate them with colourful engobes using pears and ‘fliandrivka’ method, is presented. The process and features of decorating artistic ceramics are described. The ways how to decorate pottery in their raw condition, after drying and first firing, are described. Textural decoration of pottery, which includes convex and in-depth decoration of ware surface, is described. The features of textured decoration, which are performed by coloration of the material with ceramic paints, engobes and other materials, as well as by coating with coloured glazes, painting, are indicated. Convex decorations of the pottery surface in a form of relief and attached details, which are characteristic of majolica, terracotta, pottery, earthenware and less commonly for porcelain, and in-depth pottery decorations are described, which are made in different ways: moletage, openwork, inlaid work, sgraffito, carving.

The importance of ceramics lessons as a tool of national education and formation of students’ value attitude towards folk art will contribute to students’ general, artistic and aesthetic development. The article will be useful for students, teachers, and heads of hobby groups of secondary and specialized schools and out-of-school educational institutions.

Key words: primary school students, decor, methods of decoration, potter’s wheel, engobes.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Гарбарев Ю. А. Художественная керамическая мозаика. ОМСК, 2010. URL: http://uhimik.ru/garbarev-yurij-alekseevich-hudojestvenaya/index.pdf
  2. Гарбузова Л. Гончарство на Житомирщині. Українське Гончарство : Національний культурологічний щорічник. 1994. Опішне : Українське Народознавство, 1995. Кн. 231 с.
  3. Захарчук-Чугай Р. До проблеми дослідження народного декоративного мистецтва Полісся (за матер. етнограф. експед.). Полісся: мова, культура, історія (матеріали міжнародної конференції). Київ : Асоціація етнологів, 1996. 128 с.
  4. Коваленко Т. В. Українська народна глиняна іграшка на уроках художньої праці. Імідж сучасного педагога. № 4. С. 31–33.
  5. Найден О. С. Українська народна іграшка: Історія. Семантика. Образна своєрідність. Функціональні особливості. Київ, 1999. 165 с.
  6. Охріменко Г. Найдавніші джерела слов'янства. Древляни: збірник статей і матеріалів з історії та культури Поліського краю. Вип. Львів : Інститут народознавства НАН України, 1996. С.59–82.
  7. Федотов Г. Я. Глина и керамика. Москва : ЭКСМО-Пресс, 2002. 166 с.
  8. Федотов Г. Послушная глина. Основы художественного ремесла. Москва, 1999. 144 с.
  9. Эткин Дж. Керамика для начинающих. Москва : Арт-Родник, 2006, 129 с.
  10. Коваленко О. Гончарство Полтави XVIII століття : монографія. Опішне : Українське Народознавство, 2018. 448 с.

References

  1. Garbarev, Yu. A. (2010). Khudozhestvennaia keramicheskaia mozaika [Artistic ceramic mosaic]. Retrieved from http://uhimik.ru/garbarev-yurij-alekseevich-hudojestvenaya/index.pdf
  2. Harbuzova, L. (1995). Honcharstvo na Zhytomyrshchyni [Pottery in Zhytomyr region]. In Ukrainske Honcharstvo: Natsionalnyi kulturolohichnyi shchorichnyk za 1994 rik: Vol. 2. Opishne: Ukrainske Narodoznavstvo.
  3. Zakharchuk-Chuhai, R. (1996). Do problemy doslidzhennia narodnoho dekoratyvnoho mystetstva Polissia (za mater. etnohraf. eksped.) [To the problem of research of folk decorative art of Polissia (by the material of ethnographic expedition)]. In Polissia: mova, kultura, istoriia: Conference Proceedings. Kyiv: Asotsiatsiia etnolohiv.
  4. Kovalenko, T.V. (1999). Ukrainska narodna hlyniana ihrashka na urokakh khudozhnoi pratsi [Ukrainian folk clay toy at art lessons]. Imidzh Suchasnoho Pedahoha, 4, 31–33.
  5. Naiden O.S. (1999). Ukrainska narodna ihrashka: Istoriia. Semantyka. Obrazna svoieridnist. Funktsionalni osoblyvosti [Ukrainian folk toy: History. Semantics. Descriptive originality. Functional features]. Kyiv.
  6. Okhrimenko, H. (1996). Naidavnishi dzherela slovianstva [The Oldest Sources of Slavs]. In Drevliany: zbirnyk statei i materialiv z istorii ta kultury Poliskoho kraiu: Vol. 1 (pp. 59-82). Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy.
  7. Fedotov, G. Ya. (2002). Glina i keramika [Clay and ceramics]. Moscow: Izd-vo EKSMO-Press.
  8. Fedotov, G. (1999). Poslushnaia glina. Osnovy khudozhestvennogo remesla [Positive clay. Fundamentals of artistic crafts]. Moscow.
  9. Etkin, Dzh. (2006). Keramika dlia nachinaiushchikh [Ceramics for beginners]. Art-Rodnyk.
  10. Kovalenko, O. (2018). Honcharstvo Poltavy XVIII stolittia [Pottery of Poltava XVIII Century]. Opishne: Ukrainske Narodoznavstvo.

 

Стаття надійшла до редакції 15.06.2019 р

Опубліковано
2019-08-05