Етапи формування вокально-джазової культури підлітків на заняттях з естрадного співу

  • Анастасія Сергіївна Шевченко аспірантка кафедри музично-інструментального виконавства та хореографії Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка, м. Суми, України, anastasiya.nechiporenko@gmail.com

Анотація

УДК 373.5.016 : [784.9+78.036.9]

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-3-16-21

 

Статтю присвячено проблемі формування вокально-джазової культури підлітків на базі музичних шкіл і в гуртках естрадного співу в загальноосвітніх навчальних закладах. Розкрито етапну організацію процесу формування вокально-джазової культури дітей підліткового віку на заняттях з естрадного співу в контексті авторської методики. Основними етапами формування вокально-джазової культури підлітків на заняттях з естрадного співу визначено мотиваційно-стимулювальний, когнітивно-розвивальний і виконавсько-творчий; описано мету, завдання етапів, конкретизовано їх реалізацію на заняттях з естрадного співу, наведено приклади формувальних завдань.

Ключові слова: вокально-джазова культура підлітків, методика формування, етапи, заняття з естрадного співу, гуртки, загальноосвітня школа, музична школа.

 

Шевченко А.С., аспирантка кафедры музыкально-инструментального исполнительства и хореографии Сумского государственного педагогического университета имени А. С. Макаренко, г., Сумы, Украина, anastasiya.nechiporenko@gmail.com

Етапы формирования вокально-джазовой культуры подростков на занятиях по эстрадному пению

Статья посвящена проблеме формирования вокально-джазовой культуры подростков на базе музыкальных школ и в индивидуальной и кружковой внеурочной  работе в рамках общего среднего образования. Раскрыто поэтапную организацию процесса формирования вокально-джазовой культуры детей подросткового возраста на занятиях по эстрадному пению в контексте авторской методики. Описаны цели, задачи мотивационно-стимулирующего, когнитивно-розвивательного и исполнительско-творческого этапов, конкретизовано их реализацию на занятия по эстрадному пению, приведены примеры заданий.

Ключевые слова: вокально-джазовая культура подростков, методика формирования, этапы, занятия по эстрадному пению, кружки, общеобразовательная школа, музыкальная школа.

 

A.S. Shevchenko, post-graduate student of Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko, Sumy, Ukraine anastasiya.nechiporenko@gmail.com

Stages of the formation of vocal and jazz culture in adolescents at classes on pop singing

The article is devoted to the problem of the formation of vocal and jazz culture in adolescents on the basis of musical schools and in individual and group extra-curricular work at institutions of general secondary education. The stage organization of the formation process of the vocal and jazz culture in adolescents at classes on pop singing in the context of the author’s technique is revealed. The purpose, tasks of motivational-stimulating, cognitive-developing and performing-creative stages are described, their realization at classes on pop singing is specified, examples of problems are given.

During the first, motivational-stimulating stage the students’ interest in vocal and jazz activity was stimulated, a positive attitude of adolescents to musical creativity was formed, which was encouraged by a series of specially developed tasks. The stage embraced the 1st semester of studying at a music school (work-shops of a general educational institution) and included working with students on the mechanisms of natural sound formation, the formation of sound skills, singing posture and singing breath.

During the cognitive-developing stage (2nd and 3rd semester of study), adolescents seized knowledge, skills and experience in the field of vocal and jazz performances and practiced in their use. The teacher sought to work on the means of musical expression by students in musical works. The formation of a sense of jazz style among schoolchildren was contributed by a holistic analysis of  pieces which were learned, revealing their literary characteristics and genre features.

At the performing-creative stage, students were involved in concerts, contests, festivals so that they could show their vocal and creative personality. The skill to navigate the characteristic features of jazz music helped to reveal the ideas of a musical composition during its performance.

Key words: vocal and jazz culture in adolescents, formation methodology, stages, classes on pop singing, work-shops, general school, musical school.

 

CПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Брылин Б. А. Музыкально-творческое развитие учащихся в условиях досуга: книга для учителя. Киев : КГИК, 1998. 200 с.
  2. Ду Цзілун. Методика формування навичок естрадного співу в учнів молодшого шкільного віку : дис… канд. пед. наук : 13.00.02. Суми, 2018. 233 с.
  3. Козирєв Ю. Импровизация – путь к музыке для всех. Музыкальное воспитание в СССР. Москва, 1985. 257 с.
  4. Коллиер Дж. Становление джаза. Москва, 1984. 390 с.
  5. Малишава В. П. Практическая школа эстрадного пения. Архангельськ, 2011. 38 с.
  6. Овчаренко Н. А. Основи вокальної методики : наук.-метод. посіб. Кривий Ріг, 2006. 116 с.
  7. Петрушин В. И. Музыкальная психология : учеб. пособ. Москва : Академический проект, 2006. 400 с.
  8. Райт І. С. Формування музичних уподобань учнів основної школи. Мистецтво та освіта. 2018. № 4 (90). С. 13–17.
  9. Степурко О. Блюз – Джаз – Рок : (Универсальный метод обучения импровизации с приложеним). Москва : Камертон, 1994. 91с.
  10. Ткаченко Т. В. Формування вокально-сценічної культури студентів мистецьких факультетів педагогічних вузів : монографія. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016. 307 с.

 

References

  1. Brylin, B. A. (1998). Muzkalno-tvorcheskoe razvitie uchashchikhsia v usloviiakh dosuga [Musical and creative development of students in the conditions of leisure]. Kyiv: KHIK.
  2. Du Tszilun (2018). Metodyka formuvannia navychok estradnoho spivu v uchniv molodshoho shkilnoho viku [Methods of formation skills of pop singing among pupils of primary school age] (Doctoral dissertation, Sumy).
  3. Kozirev, Yu. (1985). Improvizatsiia – put k muzyke dlia vsekh [Improvisation – the path to music for all]. Muzykalnoe vospitanye v SSSR. Moscow.
  4. Kollier, Dzh. (1984). Stanovlenie dzhaza [Establishment of jazz]. Moscow.
  5. Malishava, V. P. (2011). Prakticheskaia shkola estradnogo peniia [Practical school of pop singing]. Arkhangelsk.
  6. Ovcharenko, N. A. (2006). Osnovy vokalnoi metodyky [Fundamentals of vocal technique]. Kryvyi Rih: Vydavnychyi dim.
  7. Petrushin, V. I. (2006). Muzykalnaia psikhologiia [Musical psychology]. Moscow: Akademicheskii proekt.
  8. Wright I.S. (2018). Formuvannia muzychnykh upodoban uchniv osnovnoi shkoly [Formation of musical preferences of pupils of the main school]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 4 (90), 13-17.
  9. Stepurko, O. (1994). Bliuz – Dzhaz – Rok: (Universalnyi metod obucheniia improvizatsii s prilozheniem [Blues – Jazz – Rock: (Universal method of teaching improvisation with appendix]. Moscow: Kamerton.
  10. Tkachenko, T. V. (2016). Formuvannia vokalno-stsenichnoi kultury studentiv mystetskykh fakultetiv pedahohichnykh vuziv [Formation of vocal and stage culture of students of art faculties at pedagogical universities]. Kharkiv: KhNPU im. H.S. Skovorody.

 

Стаття надійшла до редакції 05.06.2019 р.

Опубліковано
2019-08-05