Словесні методи на уроках музичного мистецтва та інтегрованого курсу «Мистецтво»

  • Людмила Сергіївна Аристова доктор філософії в галузі освіти, доцент кафедри музичного мистецтва Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського,м. Миколаїв, Україна, е-mail: aristovaludmila8@gmail.com

Анотація

УДК 37.091.33 – 028.16 : 7

Запропоновано основні підходи до використання словесних методів навчання на уроках музичного мистецтва та інтегрованого курсу «Мистецтво». Виокремлено загальні види роботи з підручником на уроці музичного мистецтва: читання й аналіз тексту; виділення головного, його переказ; відповіді на репродуктивні і продуктивні питання; виконання дослідницьких завдань; перевірка і контроль знань, умінь та навичок. Розглянуто методи роботи з підручником, що ефективізують освітній процес на уроці (пояснення, бесіда, вербалізація змісту музичних творів), а також окремі прийоми («Семантична карта», «Спрямоване читання» «Сінквейн (сенкан)». Запропоновано варіанти використання методів і прийомів з опорою на підручники «Мистецтво. 1, 2 клас» авторів О. В. Калініченко, Л. С. Аристової та «Музичне мистецтво. 4 клас» авторів Л. С. Аристової, В. В. Сергієнко.

Ключові слова: музичне виховання, метод, прийом, мистецтво, музичне мистецтво.

 

Аристова Л. С., доктор философии в области образования, доцент кафедры музыкального искусства Николаевского национального университета им. В. А. Сухомлинского, г. Николаев, Украина, aristovaludmila8@gmail.com

Словесные методы обучения на уроках музыкального искусства и интегрированного курса «Искусство»

Предложены основные подходы к использованию словесных методов обучения на уроках музыкального искусства и интегрированного курса «Искусство». Выделены общие виды работы с учебником на уроке музыкального искусства: чтение и анализ текста; выделение главного, его пересказ; ответы на репродуктивные и продуктивные вопросы; выполнения исследовательских задач; проверка и контроль знаний, умений и навыков.
Рассмотрены методы работы с учебником, которые эффективизируют образовательный процесс на уроке (пояснение, беседа, вербализация содержания музыкальных произведений), а также отдельные приемы («Семантическая карта», «Направленное чтение» «Синквейн (сенкан)». Предложены варианты использования методов и приемов с опорой на учебники «Искусство. 1, 2 класс» авторов А. В. Калиниченко, Л. С. Аристовой и «Музыкальное искусство. 4 класс» авторов Л. С. Аристовой, В. В. Сергиенко.

Ключевые слова: музыкальное воспитание, метод, прием, искусство, музыкальное искусство.

 

L.S. Arystova, PhD, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Music Art of Mykolaiv V.O. Sukhomlynskyi National University, Mykolaiv, Ukraine, aristovaludmila8@gmail.com

Verbal methods at music lessons and the integrated course “Art”

The article deals with the teaching methods of music defined as a set of pedagogical techniques that direct teacher to solve problems of music education as well as to promote students’ acquiring the content of music education in interrelated activities between teachers and student. There are the following methods: common methods (verbal, visual, practical) and special methods of music education (comparison, destruction, empathy, artistic practice, playing etudes, interpretive study of art works, improvisation, creation of artistic images, compositions).

The author offers main approaches used in verbal teaching methods at music lessons and the integrated course “Art”. The source of verbal teaching methods is verbal or printed word (narration, explanation, conversation, discussion, verbalization of the content of art works, work with the textbook). The general types of work with the textbook at music lesson are the following reading and analysis of the text; finding the main idea, retelling; answers to reproductive and productive questions; doing  research tasks; verification and control of knowledge, skills and abilities.

The author offers methods of work with the textbook that make the educational process at more effective (explanation, conversation, verbalization of the content of musical works), certain techniques (“Semantic Map”, “Directed Reading”, “Sinkwain (Sencan)”), as well as the variants of using methods and techniques based on the textbook “Art. 1st-2nd Grades” by A. V. Kalinichenko, L. S. Arystova and “Music. 4th Grade” by L. S. Arystova, V. V. Serhienko. Recommendations will be useful for music teachers and students of musical pedagogical faculties in universities.

Key words: music education, method, techniques, art, music.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Олексюк О. М. Музична педагогіка : навч. посіб. Київ : КНУКіМ, 2012. 188 с.
  2. Ростовський О. Я. Теорія і методика музичної освіти : навч.-метод. посібник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2011. 640 с.
  3. Черкасов В. Теорія і методика музичної освіти : навч. посіб. Київ : ВЦ «Академія», 2016. 240 с. (Серія «Альма-матір»).
  4. Волкова Н. П. Педагогіка : навчальний посібник. Київ : Академія, 2003. 576 с.
  5. Енциклопедія освіти / Академія педагогічних наук України ; голов. Ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 140 с.
  6. Фіцула М. М. Педагогіка : навч. посіб. Вид.2-ге, випр., доп. Київ : Академвидав, 2007. 560 с. (Серія «Альма-матір»).
  7. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ : Освіта України, 2008. 274 с.
  8. Ростовський О. Я. Педагогіка музичного сприймання : навч.-метод. посіб. Київ : ІЗМН, 1997. 248 с.
  9. Калініченко О. В., Аристова Л. С. Мистецтво : підручник інтегрованого курсу для 1 класу закладів загальної середньої освіти. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2018. 112 с.
  10. Калініченко О. В., Аристова Л. С. Мистецтво : підручник інтегрованого курсу для 2 класу закладів загальної середньої освіти. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2019. 112 с.
  11. Технології розвитку критичного мислення учнів / Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д.; наук. ред., передм. О. І. Пометун. Київ : Плеяди, 2006. 220 с.
  12. Аристова Л. С., Сергієнко В. В. Музичне мистецтво : підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закладів. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2015. 128 с.

References

  1. Oleksiuk, O. M. (2012). Muzychna pedahohika [Musical Pedagogy]. Кyiv: KNUKiM.
  2. Rostovskyi, O. Ya. (2011). Teoriia i metodyka muzychnoi osvity [Theory and methods of musical education]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan.
  3. Cherkasov, V. (2016). Teoriia i metodyka muzychnoyi osvity [Theory and methods of music education]. Kyiv: VTs «Akademiia».
  4. Volkova, N. P. (2003). Pedahohika [Pedagogy]. Kyiv: Akademiia.
  5. Kremen, V. H. (Ed.). (2008). Entsyklopedia osvity [Encyclopaedia of education]. Kyiv: Urinkom Inter.
  6. Fitsula, M. M. (2007). Pedagogika [Pedagogy]. Kyiv: Akademvydav
  7. Padalka, H. M. (2008) Pedahohika mystetstva (Teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin). [Pedagogy of Art (Theory and methods of teaching artistic disciplines)]. Kyiv: Osvita Ukrainy.
  8. Rostovskyi, O. Ya. (1997). Pedahohika muzychnoho spryimannia [Pedagogy of musical perception]. Kyiv: IZMN.
  9. Kalinichenko, O.V., & Arystova, L.S. (2018). Mystetstvo Pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 1 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Textbook for integrated course for 1st grade of institutions of general secondary education]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita».
  10. Kalinichenko, O.V., & Arystova, L.S. (2019). Mystetstvo Pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 2 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Textbook for integrated course for 2nd grade of institutions of general secondary education]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita».
  11. Krouford, A., Saul, V., Metiuz, S., & Makinster, D. (2006). Tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia uchniv [Technologies of development of critical thinking of students]. Kyiv: Vyd-vo «Pleiady»
  12. Arystova, L.S., & Serhiienko, V.V. (2015). Muzychne mystecztvo: pidruch. dlya 4 kl. zagalnoosvit. navch. zakladiv [Musical Art: Textbook for 4th grade of general educational institutions]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita».

 

Стаття надійшла до редакції 08.07.2019 р.

Опубліковано
2019-08-05