Мистецтво – універсальна мова кожного народу

  • Наталія Володимирівна Чєн кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри українського декоративно-прикладного мистецтва і графіки Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди, м. Харків, Україна, natalia.xa@gmail.com
Ключові слова: підручник, мистецтво, українське мистецтво, етнографічні регіони, міні-диспут, творчі завдання, учебник, искусство, украинское искусство, этнографические регионы, мини-диспут, творческие задания, textbook, art, Ukrainian art, ethnographic regions, mini-dispute, creative tasks

Анотація

ДОІ https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-2-51-57

УДК 37.091.33 : 7 : 373.5 (477)

У статті висвітлено проблеми сучасного підручника, а також деякі аспекти роботи з підручником «Мистецтво» (рівень стандарту, профільний рівень) на прикладі авторського підручника «Мистецтво» для учнів 10–11 кл. авторів Назаренко Н. В., Чєн Н. В., Севастьянова Д. О.

Розглянуто тему українського мистецтва через знайомство з етнографічними регіонами України, де кожний учень може знайти власний куточок малої батьківщини. Запропоновано можливість доповнення навчального матеріалу інтернет-ресурсами (прослуховування музичних творів, перегляд відеороліків до тем), варіанти творчих завдань, міні-диспутів тощо.

 

Чен Н. В., кандидат педагогических наук, доцент, заведующая кафедрой украинского декоративно-прикладного искусства и графики Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды, г. Харьков, Украина, natalia.xa@gmail.com

Искусство – универсальный язык каждого народа

В статье освещаются проблемы современного учебника, а также некоторые аспекты работы с учебником «Искусство» (уровень стандарта, академический уровень) на примере авторского учебника «Искусство» для учащихся 10–11 кл. авторов Назаренко Н. В., Чен Н. В., Севастьянова Д.А.

Рассмотрена тема украинского искусства посредством знакомства учащихся с этнографическими регионами Украины, где каждый ученик может найти собственный уголок малой родины. Предложена возможность дополнения учебного материала интернет-ресурсами (прослушивание музыкальных произведений, просмотр видеороликов к темам), предложены варианты творческих заданий, мини-диспутов и тому подобное.

 

Chyen N.V., PhD, Associate Professor, Head of the Department of Ukrainian Decorative and Applied Arts and Graphics of H.S. Skovoroda Kharkiv National  Pedagogical University, Kharkiv, Ukraine, natalia.xa@gmail.com

Art is a universal language of every nation

The article deals with the problems of modern textbooks. The author reveals  some aspects how to work with the textbook of “Art” (standard level, academic level) by the example of the textbook “Art” for the 10-11th grades for schoolchildren by Nazarenko N. V., Chyen N. V. & Sevastianova D. A. The Ukrainian art is analyzed by familiarizing the students with the ethnographic regions of Ukraine, where every student can find his/her own small homeland’s corner. The possibility of completing the learning materials with internet resources (listening to the music pieces, watching of the thematic videos), creative tasks variations, mini-disputes is proposed.

The art textbook carries out the essential functions in order to the important tasks of art lessons in high school – development of pupils’ creative abilities, formation of personal traits, views and beliefs of a true Ukrainian, interest in culture and art of own country and other parts of the world, preparation of students for life. According to the peculiarities of the author’s art textbook for students of 10-11th grades, there is a set of problem questions for each topic, historical references, the section “For Curious”, creative tasks of various levels of complexity, tasks for creative workshops with individual and group forms of work – all these develop the students’ abilities and skills required in the research, activates them to further use the acquired knowledge. The author’s prospect for further research is to study in-depth arts and cultural heritage of Ukraine and its ethnographic regions with senior school students. That’s why it would be useful to increase the hours in the curriculum to study Ukrainian art in high school. Teachers are advised to go with students in ethnographic expeditions in order to deepen and expand their knowledge of the history and culture of their native land.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Как создавался этно-проект «Спадок». URL: https://vogue.ua/article/fashion/brend/kak-sozdavalsya-etno-proekt-spadok.html
  2. Камбалова Я. Сучасний підручник з історії як ключовий компонент навчально-методичного комплекту // Історія в школах України. № 7–8. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/15746/1/Kambalova.pdf
  3. Косміна О. Ю. Етнографічні регіони України // Енциклопедія історії України. Т. 3 / редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. Київ : Наукова думка, 2005. 672 с. URL: http://www.history.org.ua/?termin=Etnografichni_regiony_Ukrainy
  4. Онищук Л. Сучасний підручник – специфічна комплексна інформаційна модель освітнього процесу. URL: http://lib.iitta.gov.ua/9799/1/%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%9B%D1%8C%D0%B2%D1%96%D0%B2.pdf

 

References

  1. Kak sozdavalsia etno-proekt «Spadok» [How the ethnic-project “Heritage” was created]. Retrieved from https://vogue.ua/article/fashion/brend/kak-sozdavalsya-etno-proekt-spadok.html
  2. Kambalova, Ya. (2011). Suchasnyi pidruchnyk z istorii yak kliuchovyi komponent navchalno-metodychnoho komplektu [Modern textbook on history as a key component of the teaching methodilogical kit]. Istoriia v shkolakh Ukrainy, 7, Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/15746/1/Kambalova.pdf
  3. Kosmina, O. Yu. (2005). Etnohrafichni rehiony Ukrainy [Ethnographic Regions of Ukraine]. In V.A. Smolii (Ed.), Entsyklopediia istorii Ukrainy: Vol 3. Kyiv: V-vo “Naukova dumka”. Retrieved from http://www.history.org.ua/?termin=Etnografichni_regiony_Ukrainy
  4. Onyshchuk, L. (2015). Suchasnyi pidruchnyk – spetsyfichna kompleksna informatsiina model osvitnoho protsesu [Modern textbook – specific comprehensive informational model of the educational process]. Retrieved from http://lib.iitta.gov.ua/9799/1/%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%9B%D1%8C%D0%B2%D1%96%D0%B2.pdf

 

Стаття надійшла до редакції 03.05.2019 р.

Опубліковано
2019-06-14