Тексти «нової природи» на уроках мистецтва Нової української школи

  • Галина Миколаївна Гич кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, м. Миколаїв, galina.gych1@gmail.com
Ключові слова: тексти «нової природи», базові, унаочнені і звукозаписні креолізовані тексти, буктрейлер, веб-квест, голосова аватарка, інтелект-карта, інтерактивна картинка, глог, плакат, гіф-анімація, графічний роман, тексты «новой природы», голосовая аватарка, интеллект-карта, интерактивная картинка, гиф-анимация, графический роман, new nature texts, , basic, depicted and soundtracked texts, booktrailer, webquest, voice avatars, intelligence card, interactive image, blog, poster, gif animation, graphic novel

Анотація

ДОІ https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-2-39-44

УДК 371.31+373.882(063)

Стаття присвячена текстам «нової природи» як елементу компетентнісно-діяльнісного уроку мистецтва Нової української школи. Представлено основні групи креолізованих текстів: базові (веб-квест, інтелект-карта, інтерактивна картинка, глог, плакат; презентація), унаочнені (гіф-анімація, графічний роман, дошка візуалізації, книга у форматі 3Д, колаж, комікс, кросенс, лонгрід, мем, постер, «хмарка слів») і звукозаписні (буктрейлер, голосова аватарка, плейкаст, саундтрек до тексту, скрайбінг). Надано конкретні рекомендації щодо використання цих видів текстів на уроках мистецтва.

 

Гич Г. Н., кандидат педагогических наук, доцент, заведующая кафедрой теории и методики культурно-литературного и художественно-эстетического образования Николаевского областного института последипломного педагогического образования, г. Николаев, Украина, galina.gych1@gmail.com

Тексты «новой природы» на уроках искусства Новой украинской школы

Статья посвящена текстам «новой природы» как элементу компетентностно-деятельностного урока искусства Новой украинской школы. Представлены основные группы креолизованных текстов: базовые (веб-квест, интеллект-карта, интерактивная картинка, глог, плакат; презентация), наглядные (гиф-анимация, графический роман, доска визуализации, книга в формате 3Д, коллаж, комикс, кроссенс, лонгрид, мем, постер, «облако слов») и звукозаписывающие (буктрейлер, голосовая аватарка, плейкаст, саундтрек к тексту, скрайбинг). Даны конкретные рекомендации по использованию этих видов текстов на уроках искусства.

 

Hych H. M., PhD, Associate Professor, Head of the Department of Theory and Methodology of Linguistic, Literary, Artistic and Aesthetic Education of the Mykolaiv Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education, Mykolaiv, galina.gych1@gmail.com

The "new nature texts" at the art  lessons of New Ukrainian School

 

The article is devoted to one of modern pedagogy concepts -"new nature texts", which are gradually being introduced into the educational process of New Ukrainian school. The author believes that today the implementation of modern type texts best corresponding to the nature of students’ "clip" thinking  into the educational school process is relevant. The author suggests the use of such texts as an element of competence and art lesson activity. The article analyzes the scientific and practical developments of national and foreign specialists for kreolized texts, conclusions about the lack of theoretical and practical development of this issue in the national pedagogy are made. At the same time, the author notes a wide range of usage of such texts by Ukrainian teachers. Particular attention is drawn to the usage of such texts in terms of the modern cultural paradigm, which  essence  is the replacement of word power with the the  image power, which gave rise to the phenomenon of "new reading" and requires appropriate scientific and practical justification.

The phenomenon of  "new nature texts" is considered in the context of the concept of  "new literacy students", which can not be ignored by teachers in the educational process of general secondary establishments and in particular planning of the competence-activity  of art lesson.

For the first time in Ukraine, the typology of groups of kreolized texts is proposed. The author attribute web quests, intelligence cards, interactive pictures, holograms, posters and presentations to the basic types of kreolized texts. In the form of such nonlinear texts, according to the author, there is a hypersonic animation, graphic novel, visualization board (mood), 3D books, collage, comics, cross sense, longread, memes (motivators), posters, "clouds words". Among the recorded types of media texts, the author names the book trailer, the voice avatars, the playwright, the soundtrack, the scribing. The article gives a brief description of these texts and gives specific recommendations on their use at art lessons.

Also, the article outlines further directions of scientific exploration of the above-mentioned topic, among which the use of new formats books for art lessons.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Богосвятська А.-М. Практика роботи з текстами «нової природи» на уроках літератури // Зарубіжна література в школах України. № 6. С. 7 5.
  2. Гич Г. М. Буктрейлер як засіб розвитку професійної компетенції вчителів літератури // На допомогу миколаївському педагогу: збірник інстр.-метод. листів та реком. Частина 1. Миколаїв, 2015. С. 166– 172.
  3. Гич Г. М. Креолізовані тексти в освітньому середовищі ХХІ століття // Освіта Закарпаття. № 20. С. 105–108.
  4. Гич Г. Тексти «нової природи» на уроках мови у Новій українській школі // Інновації в освіті і педагогічна майстерність учителя-словесника: збірник матеріалів Усеукраїнської науково-практичної конференції, 25 жовтня 2017 року / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка, Кафедра української мови; [за ред. О. М. Семеног]. Суми : Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. Вип. 1. С. 86–89.
  5. Гич Г. М. Учні нової української школи як носії «нової грамотності» і суб’єкти освітнього процесу // Мистецтво та освіта. № 1(91). С. 12–14.
  6. Гич Г. М., Рябикіна А. В. Новий одяг Гутенберга: мультимодальні тексти у роботі учителя-філолога // Вересень. Миколаїв, 2016. № 3–4. С. 56–67.
  7. Горішна, І. Плейкаст як метод роботи на уроках літератури // Зарубіжна література в школах України. Київ, 2018. № 6. С. 10–11.
  8. Гринева, М. И. Клиповое мышление во благо ученика // Тексты новой природы в образовательном пространстве современной школы: Сборник материалов VIII Междунар. науч.-практ. конф. «Педагогика текста», Санкт-Петербург, 21 окт. 2016 г. / Под ред. Т. Г. Галактионовой, Е. И. Казаковой. СПб. : Лема, 2016. С. 49–51.
  9. Ємельянова, С. Методика використання інтелект-карт // Зарубіжна література в школах України. № 6. С. 18–21.
  10. Ісаєва, О. О. Креолізований текст на уроках світової літератури як фактор активізації читацької діяльності. URL: http://media.ippo.kubg.edu.ua/.../ isaeva_kreolizovan (дата звернення: 11.10.14).
  11. Казакова, Е. И. Тексты новой природы: закономерности и технологии развития современной грамотности в условиях качественной модернизации современного текста // На путях к новой школе. Т. 1. С. 4–7.
  12. Ліханська О. Л. Використання інноваційних технологій на уроках української мови і літератури: метод інтелект-карт: методич. посіб. Дніпро, 2016. 26 с. (Каталог «Інноваційний досвід Дніпропетровщини»).
  13. Практика роботи з текстами «нової природи» на уроках літератури (із досвіду роботи творчої лабораторії вчителів української мови та літератури, вчителів зарубіжної літератури Львівської області «Обличчя і душа сучасного уроку» // Зарубіжна література в школах України. 2018. № 6. С. 7–17.
  14. Сорока І. Використання методу «плейкаст» на уроках зарубіжної літератури // Всесвітня література в сучасній школі: щомісячн. наук.-метод. журнал. 2017. № 5. С. 25–28 : іл.
  15. Сорока, Т. В. Скрайбінг як сучасна форма візуалізації навчального матеріалу // Педагогічна майстерня. № 2. С. 16– 19.
  16. Тексты новой природы в образовательном пространстве современной школы. URL: https://slovesnik.org/proekty/pedagogika-teksta.html (дата звернення: 12.05.2017).
  17. Фрумкин, К. Г. Клиповое мышление и судьба линейного текста. URL: http://new.topos.ru/article/7371 (дата звернення: 23.09.14).

 

 

 

References

  1. Bogosviatska, A.-M. (2018). Praktyka roboty z tekstamy “novoi pryrody” na urokakh literatury [Practice of working with the texts of “new nature” in literature]. Zarubizhna Literatura v Sshkolakh Ukrainy, 6, 7-5.
  2. Hych, H. M. (2015). Buktreiler yak zasib rozvytku profesiinoi kompetentsii vchyteliv literatury [Book trailer as a means of developing of literature teachers’ professional competence]. In Na dopomohu mykolaivskomu pedahohu: Zbirnyk instr.-metod. lystiv ta rekom.: Vol. 1. (pp. 166–172). Mykolaiv.
  3. Hych, H. M. (2014). Kreolizovani teksty v osvitnomu seredovyshchi XXI stolittia [Creolized texts in the educational environment of the XXI century]. Osvita Zakarpattia, 20, 105–108.
  4. Hych, H. (2017). Teksty “novoi pryrody” na urokakh movy u Novii ukrainskii shkoli [Texts of the “new nature” at language lessons at the New Ukrainian School]. In Innovatsii v osviti i pedahohichna maisternist uchytelia-slovesnyka: Conference Proceedings: 1 (pp. 86–89).  Sumy: Vyd-vo SumDPU im. A.S. Makarenka.
  5. Hych, H. M. (2019). Uchni novoi ukrainskoi shkoly yak nosii «novoi hramotnosti» i subiekty osvitnoho protsesu [Students of the New Ukrainian school as the bearers of “new literacy” and subjects of the educational process]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1(91), 12-14.
  6. Hych, H. M., & Riabykina, A. V. (2016). “Novyi odiah Hutenberha”: multymodalni teksty u roboti uchytelia-filoloha [“New Gutenberg’s Clothing”: Multimodal texts in the work of a teacher-philologist]. Veresen, 3–4, 56–67.
  7. Horishna, I. (2018). Pleikast yak metod roboty na urokakh literatury [Playcast as a method of work at literature lessons]. Zarubizhna Literatura v Shkolakh Ukrainy, 6, 10-11.
  8. Grineva, M. (2016). Klipovoe myshlenie vo blago uchenika [Clip thinking for the benefit of the student]. In T. G. Galaktionova, E.I. Kazakova (Ed.), Teksty novoi prirody v obrazovatelnom prostranstve sovremennoi shkoly: Conference Proceedings. (pp. 49–51). St. Petersburg: Lema.
  9. Yemelianova, S. (2018). Metodyka vykorystannia intelekt-kart [Method of using mind maps]. Zarubizhna Literatura v Shkolakh Ukrainy, 6, 18-21.
  10. Isaieva, O. O. Kreolizovanyi tekst na urokakh svitovoi literatury yak faktor aktyvizatsii chytatskoi diialnosti [Creolized text at world literature lessons as a factor in activation of reading skills]. Retrieved from http://media.ippo.kubg.edu.ua/.../ isaeva_kreolizovan
  11. Kazakova, E. I. (2014). Teksty novoi prirody: zakonomernosti i tekhnologii razvitiia sovremennoi gramotnosti v usloviiakh kachestvennoi modernizatsii sovremennogo teksta [Texts of the new nature: Regularities and technologies of development of modern literacy in conditions of qualitative modernization of modern text]. Na Putiakh k Novoi Shkole, 1, 4–7.
  12. Likhanska, O. L. (2016). Vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii na urokakh ukrainskoi movy i literatury: metod intelekt-kart [Using innovative technologies at Ukrainian language and literature lessons: Method of mind maps]. Dnipro.
  13. Praktyka roboty z tekstamy “novoi pryrody” na urokakh literatury (iz dosvidu roboty tvorchoi laboratorii vchyteliv ukrainskoi movy ta literatury, vchyteliv zarubizhnoi literatury Lvivskoi oblasti “Oblychchia i dusha suchasnoho uroku” [The practice of working with the texts of “new nature” at literature lessons (from the experience of the creative laboratory of teachers of the Ukrainian language and literature, teachers of foreign literature in the Lviv region “Face and soul of the modern lesson”]. (2018). Zarubizhna Literatura v Shkolakh Ukrainy, 6, 7-17.
  14. Soroka, I. (2017). Vykorystannia metodu “pleikast” na urokakh zarubizhnoi literatury [Using the “playcast” method at foreign literature lessons]. Vsesvitnia Literatura v Suchasnii Shkoli, 5, 25-28.
  15. Soroka, T. V. (2015). Skraibinh yak suchasna forma vizualizatsii navchalnoho materialu [Scribing as the modern form of visualization of educational material].Pedahohichna maisternia, 2, 16–19.
  16. Teksty novoi prirody v obrazovatelnom prostranstve sovremennoi shkoly [Texts of new nature in the educational space of a modern school]. Retrieved from https://slovesnik.org/proekty/pedagogika-teksta.html
  17. Frumkin, K. G. (2010). Klipovoe myshlenie i sudba lineinogo teksta [Clip thinking and the fate of linear text]. Retrieved from http://new.topos.ru/article/7371

 

Стаття надійшла до редакції 11.04. 2019 р.

Опубліковано
2019-06-14