Туристичний пленер: практичний досвід роботи зі студентами

  • Віра Юріївна Фижделюк заступник директора Вижницького коледжу прикладного мистецтва ім. В. Ю. Шкрібляка, викладач рисунку, м. Вижниця, Чернівецька обл., Україна, verafizhdelyuk@qmail.com
  • Євген Георгійович Калинчук
Ключові слова: туристичний пленер, пленерна практика, студенти коледжу, краєзнавча робота, фізичне виховання, туристический пленэр, пленэрная практика, студенты колледжа, краеведческая работа, физическое воспитание, tourist plein air, plenary practice, college students, local studing work, physical education

Анотація

ДОІ https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-2-30-39

УДК 37.091.33 : [655.262 : 7.047]  : 373 (477)

Розглянуто туристичний пленер як форму роботи зі студентами коледжу в системі фахової підготовки спеціалістів образотворчого, декоративно-прикладного мистецтва та дизайну середовища (на базі Вижницького коледжу прикладного мистецтва ім. В. Ю. Шкрібляка). Висвітлено педагогічний потенціал туристичного пленеру, що поєднує художню, краєзнавчу і фізично-виховну складові. Виокремлено етапи туристичного пленеру: підготовчий, основний, заключний та методичні поради щодо їх реалізації. Наведено методичні рекомендації щодо виконання студентами пейзажу на пленері.

 

Фижделюк Вера Юрьевна, заместитель директора Вижницкого колледжа прикладного искусства им. В. Ю. Шкрибляка, преподаватель рисунка, г. Вижница, Черновицкая обл., Украина, е-mail: verafizhdelyuk@qmail.com

Калинчук Евгений Георгиевич, руководитель физического воспитания Вижницкого колледжа прикладного искусства им. В.Ю.Шкрибляка, г. Вижница, Черновицкая обл., Украина, е-mail: vkpmcollege@gmail.com

Туристический пленэр: практический опыт работы со студентами

Рассмотрен туристический пленэр как форма работы со студентами колледжа в системе профессиональной подготовки специалистов изобразительного, декоративно-прикладного искусства и дизайна среды (на базе Вижницкого колледжа прикладного искусства им. В. Ю. Шкрибляка). Освещено педагогический потенциал туристического пленэра, сочетающий художественную, краеведческую и физическую воспитательную составляющие. Выделены этапы туристического пленэра: подготовительный, основной, заключительный и советы по их реализации. Приведены методические рекомендации по выполнению студентами пейзажа в ходе пленэрной работы.

 

V.Yu. Fyzhdeliuk, Deputy Director of Vyzhnytsia College of Applied Arts named after V. Yu. Shkribliak, graphic designer, Vyzhnytsia, Chernivtsi region, Ukraine, verafizhdelyuk@qmail.com

 Ye.G. Kalynchuk, head of physical education of Vyzhnytsia College of Applied Arts named after V. Yu. Shkribliak, Vyzhnytsia, Chernivtsi region, Ukraine, vkpmcollege@gmail.com   

 

Tourist plein air: practical experience with college students

The tourist plein air is considered  to be  a form of work with college students in the system of professional training of specialists in fine arts and crafts and design of the environment (based on the Vyzhnytsia College of Applied Arts named after V.Yu.Shkribliak).

     The pedagogical potential of the tourist plein air, that combines artistic, ethnographic and physiological and educational components is highlighted: the formation of special skills in the professional training of students, the study of regional features, cultural-historical and natural monuments of Transcarpathia, physical development, which has a positive impact on health and  the life of young people, improves its physical capacity and beauty of appearance.

      The stages of the tourist plein air are set out: preparatory, main, final and advice on their implementation in the conditions of the college educational process.

     The methodical recommendations for students to complete the landscape in the course of plenary work are presented, the stages of the work are highlighted, the basic principles of work in the open air are formed, the forms of work with the students after the completion of the plenary practice are proposed: the creation of the catalog, the conduct of the exhibition.

   The artcle describes the content of regional studies in the course of the tourist plein air as a component of education, which makes it possible  better understanding of  the history, geography, customs, rituals and traditions of the native land.

    The forms of physical education, which are expedient for use in the conditions of the tourist plein air: competitions on the tourist equipment, mobile games, relays and complexes of physical exercises  in the open air, quenching (by air, water, sun, walking bosonings) are given.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Висікайло Т. В. Формування фахової компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва у процесі пленерної практики : дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Полтава, 2017. 243 с.
2. Бальсевич В. К. Физическаяа культура для всех и для каждого. Москва : Физкультура и спорт, 2002. 122 с.
3. Бусько А. Д. Методика роботи над архітектурним образом на пленері в процесі навчання живопису студентів художніх спеціальностей вищих навчальних закладів. URL: http://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/38-vosma-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-konferentsiya-naukova-dumka-suchasnosti-i-majbutnogo/94-metodika-roboti-nad-arkhitekturnim-obrazom-na-pleneri-v-protsesi-navchannya-zhivopisu-studentiv-khudozhnikh-spetsialnostej-vishchikh-navchalnikh-zakladiv.
4. Дмитрів Р. Фізичний розвиток учнів різних соціальних груп: стан і перспективи дослідження в умовах полікультурного середовища // Освітній простір. 2014. Випуск 2. С. 137–145.
5. Дутчак М. В. Спорт для всіх в Україні: теорія та практика. Київ : Олімп. л-ра, 2009. – 279 с.
6. Носкова С. А. К проблеме совершенствования физкультурного образования в высшей школе непрофильного типа // VII Междунар. науч. конгресс «Cовременный олимпийский спорт и спорт для всех» : материалы. Москва, 2003. Т. 2. 381 с.
7. Пацалюк І. Інноваційні підходи до формування педагогічних компетентностей майбутніх учителів образотворчого мистецтва у процесі самостійної роботи під час навчальних практик // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2018. № 3. С.72–80.
8. Практикум технологій навчання. Методичні розробки практичних занять викладачів Вижницького коледжу прикладного мистецтва ім. В. Ю. Шкрібляка. Випуск 3. Вижниця. Вид-во ВКПМ, 2018. 177 с.
9. Руденченко А. А. Розвиток обдарованості студентів вищих навчальних закладів засобами етнодизайну: теорія і практика [Текст] : монографія / за ред. д-ра пед. наук, проф. В. П. Тименка ; Ін-т обдар. дитини НАПН України. – Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. 376 с.
10. Сова О. С. Система навчальних завдань з пленерної практики майбутніх учителів образотворчого мистецтва // Мистецтво та освіта. 2016. №1(79).
11. Сова О. С. Формування художньо-педагогічних умінь майбутніх учителів образотворчого мистецтва в процесі пленерної практики : дис. канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання (образотворче мистецтво). Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова : Київ, 2018. – 325 с.
12. Семешко Е. Деякі особливості виконання пленерних етюдів як складової художньої освіти // Проблеми сучасності: збірник наукових праць. Луганськ : ЛДІКМ, 2010. – 217 с.
13. Туманов І. М. Рисунок, живопис, скульптура: теоретико-методологічні основи комплексного навчання : навч. посіб. Львів : Аверс, 2010. – 496 с.
14. Федорук О. К. Пленери як мистецький дискурс // Образотворче мистецтво. 2010. № 2/3. С. 2–6.
15. Шпак В. О. Основи живопису. Акварель : навч. посіб. Київ, 2013. 256 с.

References
1.Vysikailo, T. V. (2017). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva u protsesi plenernoi praktyky [Formation of professional competence of future teachers of fine arts in the process of plain-air practice]. (Doctoral dissertation, Poltava).
2. Balsevich, V. K. (2002). Fizychna kultura dlia vsikh i dlia kozhnoho [Physical culture for everyone and for everyone]. Moscow: Fizkultura i sport.
3.Busko, A. D. (n. d.). Metodyka roboty nad arkhitekturnym obrazom na pleneri v protsesi navchannia zhyvopysu studentiv khudozhnikh spetsialnostei vyshchykh navchalnykh zakladiv [Methodology of work on the architectural image of the plein-air in the process of studying the art of students of artistic specialties of higher educational institutions]. Retrieved from http://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/38-vosma-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-konferentsiya-naukova-dumka-suchasnosti-i-majbutnogo/94-metodika-roboti-nad-arkhitekturnim-obrazom-na-pleneri-v-protsesi-navchannya-zhivopisu-studentiv-khudozhnikh-spetsialnostej-vishchikh-navchalnikh-zakladiv
4. Dmytriv, R. (2014). Fizychnyi rozvytok uchniv riznykh sotsialnykh hrup: stan i perspektyvy doslidzhennia v umovakh polikulturnoho seredovyshcha [Physical development of students of different social groups: State and prospects of research in a multicultural environment]. Osvitnii prostir. Naukovyi zhurnal, 2, 137-145.
5. Dutchak, M. V. (2009). Sport dlia vsikh v Ukraini: teoriia ta praktyka [Sports for all in Ukraine: Theory and practice]. Kyiv: Olimp. l-ra.
6.Noskova, S. A. (2003). K probleme sovershenstvovaniia fizkulturnogo obrazovaniia v vysshei shkole neprofilnogo tipa [On the problem of improvement of physical education in the higher school of non-specialized type]. Conference Proceedings «Covremennyi olimpiiskii sport i sport dlia vsekh»: Vol. 2 [“Contemporary Olympic Sports and Sports for All”]. Moscow.
7.Patsaliuk, I. (2018). Innovatsiini pidkhody do formuvannia pedahohichnykh kompetentnostei maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva u protsesi samostiinoi roboty pid chas navchalnykh praktyk [Innovative approaches to the formation of pedagogical competences of future teachers of fine arts in the process of independent work during educational practices]. In Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika: Vol. 3 (pp. 72-80).Ternopil.
8. Praktykum tekhnolohii navchannia. Metodychni rozrobky praktychnykh zaniat vykladachiv Vyzhnytskoho koledzhu prykladnoho mystetstva im. V.Yu. Shkribliaka: Vol. 3. [Workshop on training technologies. Methodical handbook of practical lessons of teachers of the Vyzhnytsa College of Applied Arts. V. Yu. Shkribliaka]. (2018).Vyzhnytsia. Vyd-vo VKPM.
9.Rudenchenko, A. A. (2016). Rozvytok obdarovanosti studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv zasobamy etnodyzainu: teoriia i praktyka [Development of gifted students of higher educational institutions by means of ethno-design: Theory and practice]. Kyiv: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova.
10.Sova O.S. (2016). Systema navchalnykh zavdan z plenernoi praktyky maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva [System of educational tasks in in plein-air practice of future teachers of fine arts]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1 (79).
11. Sova O.S. (2018). Formuvannia khudozhno-pedahohichnykh umin maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva v protsesi plenernoi praktyky [Formation of artistic and pedagogical skills of future teachers of fine arts in the process of plein-air practice]. (Doctoral dissertation, Kyiv).
12. Semeshko, E. (2010). Deiaki osoblyvosti vykonannia plenernykh etiudiv yak skladovoi khudozhnoi osvity [Some features of the implementation of the plein-air etudes as a component of artistic education]. In Problemy suchasnosti: zbirnyk naukovykh prats. Luhansk: LDIKM.
13. Tumanov, I. M. (2010). Rysunok, zhyvopys, skulptura: Teoretyko-metodolohichni osnovy kompleksnoho navchannia [Drawing, painting, sculpture: Theoretical and methodological foundations of integrated learning]. Lviv: Avers.
14. Fedoruk, O. K. (2010). Plenery yak mystetskyi dyskurs [Plein-air as artistic discourse]. Obrazotvorche Mystetstvo, 2/3, 2-6.
15. Shpak V.O. (2013). Osnovy zhyvopysu. Akvarel. [Basics of painting. Watercolor]. Kyiv.

Стаття надійшла до редакції 20.04.2019 р. 

 

Опубліковано
2019-06-14