Методи навчання мистецтва молодших школярів у НУШ

  • Жанна Станіславівна Марчук учитель-методист, учитель образотворчого мистецтва гімназії № 290, м. Київ, Україна, marchuk_zh@ukr.net
Ключові слова: учні початкової школи, компетентності, методи і прийоми навчання, ученики начальной школы, компетентности, методы и приемы, primary schoolchildren, competences, methods and techniques of teaching

Анотація

ДОІ https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-2-24-30

УДК [377:745/749] : [640.41 : 7.036.2]

У статті окреслено питання важливості ознайомлення вчителя мистецьких дисциплін з новими методами навчання в умовах реалізації концепції НУШ. Автором розглянуто і запропоновано різні види методів навчання, рекомендованих НУШ і доцільних під час проведення уроків мистецтва – інтелект-карти, кубування, лепбукінг, сторітеллінг тощо – та наведено рекомендації щодо їх впровадження у практику роботи з учнями 1–4-х класів на прикладі конкретних завдань на уроках образотворчого мистецтва.

Рекомендації будуть корисними для педагогів образотворчого мистецтва, вчителів початкових класів.

 

Марчук Ж. С., учитель-методист, учитель изобразительного искусства гимназии № 290, г. Киев, Украина,marchuk_zh@ukr.net

Методы обучения искусству младших школьников в НУШ

В статье обозначены вопросы важности ознакомления учителей художественных дисциплин с новыми методами обучения в условиях реализации концепции НУШ. Автором рассмотрены и предложены различные виды методов обучения, рекомендуемых НУШ и целесообразных при проведении уроков искусства – интеллект-карты, кубирование, лепбукинг, сторителлинг т.д. – и приведены рекомендации по их внедрению в практику работы с учащимися 1–4-х классов на примере конкретных задач на уроках изобразительного искусства.
Рекомендации будут полезны для педагогов изобразительного искусства, учителей начальных классов.

 

Marchuk Zh. S., Teacher-Methodologist, Teacher of Fine Art in Gymnasium No. 290, Kyiv, Ukraine, marchuk_zh@ukr.net

Methods of teaching art of primary students in the New Ukrainian School

The article outlines the importance of familiarizing the teacher of artistic disciplines with new methods of learning in the context of the implementation of the concept of the New Ukrainian School. The author analyzes the different types of teaching methods recommended of the New Ukrainian School on the platform “Online Course for Primary School Teachers” adapted in their own pedagogical practice. It is presented the most expedient methods that can be use during art lessons – intelligence cards, cubing, lapbook, storytelling etc. The recommendations for their introduction into the practice of working with pupils of 1-4 grades have been given by the example of concrete tasks at art lessons, which will be useful for teachers of fine arts, primary school teachers.

It is concluded that not all of the teaching methods offered on the platform “Online Course for Primary School Teachers” are new, for example, brainstorming, mind-mapping. However, due to changes in the “Art” program, in particular, the emergence of the content line of communication through art, attention should be paid how to organize communication on artistic themes, group work with students  using such methods as cubing, storytelling, lapbook, Intelligence card. Proper selection of technologies and methods according the purpose and content of learning, age-related features of students will contribute to the development of their cognitive abilities, skills and abilities to use the acquired knowledge in practice, prepare students for self-education, develop their outlook and educate a creative person during active and understandable learning process.

The prospect of further research is to adapt new general methods in artistic education, develop methodological recommendations how to use them according to the peculiarities of modern children and specifics of the subject of Art.

 

Список джерел

1. Гайдамака О. В. Пріоритети початкової загальної мистецької освіти // Мистецтво та освіта. 2018. № 1 (87). С.10– 4.
2. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. Гончаренко, С. Головко, С. Каверіна. Київ : Либідь, 1997. 374 с.
3. Державний стандарт початкової освіти (2018) URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-n
4. Комаровська О. А. Мистецькі досягнення учнів: що і як оцінюємо? // Мистецтво та освіта. 2018. № 4 (90). С. 2–6.
5. Масол Л. М. Методика навчання мистецтва у початковій школі : посібник для вчителів / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Е. В. Бєлкіна, О. В. Калініченко, І. В. Руденко. – Харків : Веста : Видавництво «Ранок», 2006. 256 с.
6. Методичні рекомендації щодо викладання в початковій школі у 2018/2019 навчальному році. URL: https://www.schoollife.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-v-pochatkovij-shkoli-u-2018-2019-navchalnomu-rotsi/
7. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
8. Нова українська школа: порадник для вчителя / під заг. ред. Бібік Н. М. – Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.
9. Овіннікова Н. І. Лепбук на уроках мистецтва в початковій школі // Мистецтво та освіта. 2018. № 3 (89). С 26-30.
10. Онлайн-курс для вчителів початкової школи URL: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERA-OSVITORIA+ST101+st101/about
11. Просіна О. В. Технології інтегрованого викладання предметів «Мистецтво» та «Художня культура» в загальноосвітній школі : навч.-метод. посіб. – Луганськ : СПД Рєзніков В. С., 2007. 200с.
12. Типові освітні програми (наказ МОН України від 21.03.2018 № 268) URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovih-osvitnih-ta-navchalnih-program-dlya-1-2-h-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti

 

References

  1. Haidamaka, O. V. (2018). Priorytety pochatkovoi zahalnoi mystetskoi osvity [Priorities for primary general artistic education]. Mystetstvo ta Osvita, 1(87),10-14.
  2. Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid.
  3. Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. (2018). Retrieved from http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-n
  4. Komarovska, O.A. (2018). Mystetski dosiahnennia uchniv: shcho i yak otsiniuiemo? [Student’s artistic achievements: What do we assess and how do we assess?]. Mystetstvo ta Osvita, 4(90), 2-6.
  5. Masol, L. M. (2006). Metodyka navchannia mystetstva u pochatkovii shkoli [Methodology of teaching art in primary school]. Kharkiv: Vesta: Vydavnytstvo «Ranok».
  6. Metodychni rekomendatsii shchodo vykladannia v pochatkovii shkoli u 2018/2019 navchalnomu rotsi [Methodological recommendations for teaching in primary school in the 2018/2019 academic year]. Retrieved from https://www.schoollife.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-v-pochatkovij-shkoli-u-2018-2019-navchalnomu-rotsi/
  7. Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian School. Conceptual Principles of Secondary School Reform]. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
  8. Bibik, N. M. (Ed.). (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian School: Teacher’s handbook]. Kyiv: TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady».
  9. Ovinnikova, N.I. (2018). Lepbuk na urokakh mystetstva v pochatkovii shkoli [Lapbook at art lessons at elementary school]. Mystetstvo ta Osvita, 3 (89).
  10. Onlain-kurs dlia vchyteliv pochatkovoi shkoly [Online course for primary school teachers]. Retrieved from https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERA-OSVITORIA+ST101+st101/about
  11. Prosina, O. V. (2007). Tekhnolohii intehrovanoho vykladannia predmetiv «Mystetstvo» ta «Khudozhnia kultura» v zahalnoosvitnii shkoli [Technologies of integrated teaching of the subjects “Art” and “Art Culture” in the general education school]. Luhansk: SPD Rieznikov V.S.
  12. Ministry of Education and Science of Ukraine (2018). Typovi osvitni prohramy [Typical Educational Programs]. (Decree No 268, March 21). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovih-osvitnih-ta-navchalnih-program-dlya-1-2-h-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti

 

Стаття надійшла до редакції 11.04.2019 р.

Опубліковано
2019-06-14