Специфіка колективної уваги школярів у процесі хорових занять

  • Світлана Іванівна Миколінська кандидат педагогічних наук, доцент НПУ імені М. П. Драгоманова, м. Київ, Україна, swet_lana@ukr.net
Ключові слова: колективна увага, школярі, хорові заняття, розвиток колективної уваги у хорі, коллективное внимание, школьники, хоровые занятия, развитие коллективного внимания в хоре, collective attention, schoolchildren, choir class, development of collective attention in choir

Анотація

ДОІ https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-2-18-24

УДК 37.016:78.087.68]:159.952

Визначено сутність колективної уваги школярів на заняттях у хорі в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах. Розглянуто характерні ознаки колективної діяльності співаків у творчому колективі хору. Зазначено фактори, що сприяють виявам колективної уваги школярів на хорових заняттях, напрями роботи вчителя – керівника хору, серед яких: налаштування хористів на спільну діяльність і результат, створення атмосфери зацікавленості творчим процесом, формування спеціальних умінь і навичок, вольової поведінки в учасників хору. Запропоновано методи і прийоми розвитку колективної уваги на хорових заняттях – вироблення стану готовності школярів перед співом, спонукання учасників колективу до самоконтролю та оцінки якості й виразності виконання, емоційного підсилення, емоційно-творчого налаштування школярів перед концертним виступом.

 

Миколинская С. И., кандидат педагогических наук, доцент НПУ имени М. П. Драгоманова, г. Киев, Украина, swet_lana@ukr.net

Специфика коллективного внимания школьников в процессе хоровых занятий.

Определена сущность коллективного внимания школьников на занятиях в хоре в общеобразовательных и внешкольных учебных заведениях. Рассмотрены характерные признаки коллективной деятельности певцов в творческом коллективе хора. Указаны факторы, способствующие проявлениям коллективного внимания школьников на хоровых занятиях, направления работы учителя – руководителя хора, среди которых: настройка хористов на совместную деятельность и результат, создание атмосферы заинтересованности творческим процессом, формирование специальных умений и навыков у участников хора, формирование у них волевого поведения. Предложены методы и приемы развития коллективного внимания на хоровых занятиях – вырабатывание состояния готовности школьников перед пением, установки внимательного слушания хористов, побуждение участников коллектива к самоконтролю и оценке качества и выразительности исполнения, эмоциональное усиление, эмоционально-творческий настрой школьников перед концертным выступлением.

 

Mykolinska S. І., PhD, National Pedagogical Dragomanov University, Ukraine, swet_lana@ukr.net

Specificity of collective attention of schoolchildren at choir class

The essence of collective attention of schoolchildren at choir class in general educational institutions out-of-school educational institutions is determined. Collective attention of students in vocal and choral activities is considered as the ability to simultaneously auditory and intellectual concentration of the participants of the collective, their joint setting (orientation) on singing in the conductor’s hands, to achieve the choral order, ensemble, emotionality and expressiveness of the performance of musical work.

The characteristic features of the singers’ collective activity in the choir’s creative team are considered. In addition, psychological, performing, interpretive orientation and interaction of the participants of the choir group have become necessary.

The factors contributing to the expressions of students’ collective attention are the following: the unity of goals and tasks of all singers, the same level of development of vocal-choral skills and skills of singers, synchrony of the tempo-rhythm of participants’ activities, desire of the choirs to identify the necessary understanding and tolerance to others.

In order to develop the collective attention of the singers, the author proposes for the teacher – the head of the choir the following directions of work: the choir’s orientation to the joint activity and result, formation of special skills and abilities of the choir members, formation of their volitional behaviour. Methods and techniques of development of collective attention at choral classes: development of the state of schoolchildren’s readiness of before singing, development of choristers’ attitude of careful listening, promote the choir members to self-control and evaluation of quality and expressiveness of their performance, emotional strengthening, emotional and creative setting of schoolchildren before concert performance.

It is emphasized on the importance of developing the singers’ ability to synchronize voluntary concentration with the help of singing skills by conducting a gesture. Moreover, students’ interest in choir activities will result in a high degree of concentration and emergence of students’ postvoluntary attention. The well-chosen repertoire, using elements of game with primary schoolchildren, encouraging the singers’ least achievements, predicting of success, teacher’s kindness will support students’ interest.

Keywords: collective attention, schoolchildren, choir class, development of collective attention in choir.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Баскакова И. Л. Внимание дошкольника, методы его изучения и развития. Изучение внимания школьников. Воронеж : Изд-во Ин-та практической психологии, 1995. 64 с.
  2. Миколінська С. І. Музично-слухова увага молодших школярів: теорія та методика формування : навч.-метод. посіб. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. 220 с. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19847
  3. Пігров К. К. Керування хором. Київ : Держ. видав. образотворчого мистецтва і музичної літератури, 1962. 178 с.
  4. Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О. М. Степанов. – Київ : Академвидав, 2006. – 424 с.
  5. Струве Г. А. Школьный хор : кн. для учителя. Москва : Просвещение, 1982. 191 с.
  6. Тарасова Л. Е. Формирование колективного внимания младших школьников : автореф. дисс. … канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Общая педагогика». Саратов, 1999. 19 с.
  7. Фарбер Д. А. Физиология школьника / Д.А. Фарбер, И.А. Корниенко, В.Д. Сонькин. Москва : Педагогика, 1990. 64 с.
  8. Rosario Rueda M. Development of Attention / Rosario Rueda // – Oxford Handbooks Online. 2013. Dec. URL: DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199988693.013.0015

 

References

  1. Baskakova, I. L. (1995). Vnimanie doshkolnika, metody ego izucheniia i razvitiia. Izuchenye vnimaniia shkolnykov [Attention of preschooler, methods of study and development. Studying schoolchildren’s attention]. Voronezh: Izd-vo In-ta prakticheskoi psikhologii.
  2. Mykolinska, S. I. (2015). Muzychno-slukhova uvaha molodshykh shkoliariv: teoriia ta metodyka formuvannia [Musical and hearing attention of primary schoolchildren: Theory and methods of formation]. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M.P. Drahomanova. Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19847
  3. Pihrov, K. K. (1962). Keruvannia khorom [Managing the choir]. Kyiv: Derzh. vydav. obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury.
  4. Stepanov, O. M. (Ed.). (2006). Psykholohichna entsiklopediia [Psychological Encyclopedia]. Kyiv: Akademvydav.
  5. Struve, G. A. (1982). Shkolnyi khor [School choir]. Moscow: Prosveshchenie.
  6. Tarasova, L. E. (1999). Formirovanie kolektivnogo vnimaniia mladshikh shkolnikov [Formation of collective attention of primary schoolchildren]. (Dissertation Abstract, Saratov).
  7. Farber, D. A. Kornienko, I. A., & Sonkin, V. D. (1990). Fiziologiia shkolnika [Physiology of school student]. Moscow: Pedagogika.
  8. Rueda, R. M. (2013, December). Development of attention. Oxford Handbooks Online. Retrieved from DOI: 1093/oxfordhb/9780199988693.013.0015

 

Стаття надійшла до редакції 13.04. 2019 р.

Опубліковано
2019-06-14