Українські народні музичні інструменти: окремі форми і методи вивчення

  • Любов Федорівна Крючкова вчитель музичного мистецтва, Вижницька спеціалізована школа-інтернат І–ІІІ ступенів з поглибленим вивченням циклів та курсів художньо-естетичного напрямку ім. Назарія Яремчука, м. Вижниця, Чернівецька обл., ljybowk@ukr.net
Ключові слова: українські народні музичні інструменти, форми і методи, уроки мистецтва, позаурочна робота, украинские народные музыкальные инструменты, формы и методы, уроки искусства, внеурочная работа, old Ukrainian folk musical instruments, forms and methods, art lessons, extra-curriculum activities

Анотація

ДОІ https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-2-12-18

УДК [159.952 – 057.87] : 37.091.33 : 784.1

Актуалізується питання ознайомлення учнів із українськими народними музичними інструментами під час уроків мистецтва та в позаурочній роботі. Пропонуються окремі форми і методи роботи зі школярами, що сприятимуть пізнанню учнями особливостей зовнішнього вигляду, будови і звучання українських народних музичних інструменті, зокрема: сприймання і обговорення з учнями творів художників Карпатського регіону із зображенням українських народних музичних інструментів, слухання музичного фольклору свого краю зі звучанням цих інструментів, пізнання особливостей їх звучання під час музичних фестивалів та конкурсів, участь у майстер-класах з гри та виготовлення елементарних музичних інструментів від майстрів, екскурсії та віртуальні подорожі музеями народного мистецтва з метою ознайомлення з унікальними експонатами – старовинними українськими народними музичними інструментами.

 

Крючкова Л. Ф., учитель музыкального искусства, Вижницкая специализированная школа-интернат І–ІІІ ступеней с углубленным изучением циклов и курсов художественно-эстетического направления имени Назария Яремчука, г. Вижница, Черновицкая обл., ljybowk@ukr. net

Украинские народные музыкальные инструменты: отдельные формы и методы изучения

Актуализируется вопрос ознакомление учащихся с украинским народным музыкальными инструментами на уроках искусства и во внеурочной работе. Предлагаются отдельные формы и методы работы со школьниками, способствующие познанию учениками особенностей внешнего вида, строения и звучания украинских народных музыкальных инструментов, в частности: восприятие и обсуждение произведений художников Карпатского региона с изображением украинских народных музыкальных инструментов, слушание музыкального фольклора своего края со звучанием этих инструментов, познание особенностей их звучания во время музыкальных фестивалей и конкурсов, участие в мастер-классах по игре и изготовлении элементарных музыкальных инструментов от мастеров, экскурсии и виртуальные путешествия музеями народного искусства с целью ознакомления с уникальными экспонатами – старинными украинскими народными музыкальными инструментами.

 

 

 L.F. Kriuchkova, teacher of music; Vyzhnytsia specialized boarding school of I–III degrees with in-depth study of certain subjects and courses of the artistic and aesthetic cycle, named after Nazarii Yaremchuk, Vyzhnytsia, Chernivtsi region, ljybowk@ukr. net

Familiarization of students with ancient Ukrainian folk instruments: forms and methods.

 The article updates the issue of familiarizing the students of the main school with ancient Ukrainian folk instruments during art lessons and extra-curricular work in general educational institutions. As for musical instruments of different groups - drums (bubo, drum, dumbbells), strings (cymbals, bandura, kobza, violin, lyre, double bass), brass (trembita, pipe, duct) are presented with brief information in the format of interesting facts, legends, and poems that reveal the historical details of the creation of musical instruments, which is worth drawing the attention of schoolchildren. The forms of work and extra-curricular activities with students are offered, which will promote the students' independent and creative knowledge of the peculiarities of the appearance, structure and sound of old Ukrainian musical instruments and methods: perception and discussion with students works of art of various artists, in particular,the Transcarpathian region, with the depiction of ancient Ukrainian musical tools; listening to musical works with the sound of these musical instruments in audio recording and in "live" performances at musical festivals; virtual trips to museums of folk art and interactive tasks during these artistic travels, acquaintance with masters - the creators of ancient Ukrainian musical instruments; visiting workshops of studing ancient musical instruments; the production of elementary homemade musical instruments, analogues to the old ones, etc.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Гумінська О. Інтерактивні методи на уроках музики // Завуч. 2004. № 32. С. 4–10.
  2. Булига К. Трембіта як символ гуцульської культури // Мистецтво та освіта. № 1(87), 2018. С. 20–23.
  3. Кайндль Р.Ф. Гуцули: їх життя, звичаї та народні перекази. Чернівці. Видавництво газети «Молодий буковинець», 2000. 208 с.
  4. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді. URL: http: pnpu.edu.ua/ua/files/vr/knpvdm16062015.doc
  5. Пасічняк Л. Традиційне ансамблеве народно-інструментальне мистецтво Прикарпаття в контексті сучасної культури // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики. Когнітивне музикознавство : зб. наук. статей ХНУМ ім. І. П. Котляревського. Харків : ХНУМ ім. І. П. Котляревського, 2017. Вип. 46. С. 366–382.
  6. Сідлецька Т. Практична культурологія. Історія народно-оркестрового виконання України. Частина І. : навч. посібник. Вінниця. ВНТУ, 2011. 122 с.
  7. Терен І. Ватра над Сокіл-горою. Чернівці : Букрек, 2003. 59 с.
  8. Яворницький А. Історія запорозьких козаків. Київ : Наукова думка, 1990. С. 39.

References

  1. Huminska, O. (2004). Interaktyvni metody na urokakh muzyky [Interactive methods at music lessons]. Zavuch, 32, 4-10.
  2. Bulyha, K. (2018). Trembita yak  symvol hutsulskoi  kultury [Trembita as a symbol of Hutsul culture]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1(87), 20-23.
  3. Kaindl, R. F. (2000). Hutsuly: yikh  zhyttia,  zvychai ta  narodni  perekazy [Hutsuls: Their life, customs and folk retellings]. Chernivtsi: Vydavnytstvo hazety «Molodyi  bukovynets».
  4. Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei ta molodi [Concept of national-patriotic education of children and youth]. Retrieved from http://pnpu.edu.ua/ua/files/vr/knpvdm16062015.doc
  5. Pasichniak, L. (2017). Tradytsiine asambleve narodno-instrumentalne mystetstvo Prykarpattia v  konteksti suchasnoi  kultury [Traditional ensemble of folk instrumental art of Precarpathian region in the context of modern culture]. In  Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky. Kohnityvne muzykoznavstvo: zb. nauk. statei KhNUM im. I.P.Kotliarevskoho Vol. 46 (pp. 366-382). Kharkiv: KhNUM im. I.P.Kotliarevskoho.
  6. Sidletska, T. (2011). Praktychna kulturolohiia. Istoriia narodno-orkestrovoho vykonannia Ukrainy: Vol.1 [Practical Cultural Studies. History of folk-orchestral performance of Ukraine]. Vinnytsia: VNTU.
  7. Teren, I. (2003). Vatra nad Sokil-horoiu [Fire over Mount Sokil]. Chernivtsi: Bukrek.
  8. Yavornytskyi, A. (1990). Istoriia zaporozkykh kozakiv [History of Zaporozhian Cossacks]. Kyiv: Naukova dumka.

 

Стаття надійшла до редакції 16.05.2019 р.

Опубліковано
2019-06-14