Художні цінності в життєвому просторі старшокласників: до постановки проблеми
DOI:
https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-1(99)-10-14Ключові слова:
художні цінності, старшокласники, урок мистецтва, принципи, технологічні прийомиАнотація
У статті виокремлюється постановка проблеми виховання особистісних художніх цінностей старшокласників на уроках «Мистецтво». Подано визначення художньої цінності, яке акцентує спонукальний складник цього феномену, який, у разі коректної методики проведення уроків, сфокусує увагу учнів на значущості панорамного, а не епізодичного бачення і знаходження власних, незапозичених слова, думки, дії.
Розроблено нові технологічні прийоми: іншомовна мистецька терміно-ідіоматична «інкрустація» уроків мистецтва, мистецтво літературного-художнього перекладу; діалог культур у «машині часу».
Розкрито три принципи змістової організації уроку мистецтва: кореляції традиційних методичних прийомів з інноваційними; організації учнівської творчості; «схвального резонансу» уроку, результатом яких є розуміння мистецького знаку в його загальному й контекстуальному значенні та суголосність позиції вчителя й учнів стосовно емоційних аспектів уроку.
Посилання
Bekh, I. D. (2018). Osobystist na shliakhu do dukhovnykh tsinnostei [Personality on the way to spiritual values]. Kyiv – Chernivtsi: Bukrek.
Bibler, V. S. (1997). Na graniakh logiki kultury [On the side of the logic of culture]. Moscow: Russkoe fenomenolohycheskoe obshchestvo.
Hesse, H. (1990). Pisma k druziam. Literaturnaia ucheba: Vol. 3 [Letters to friends. Literary studies].
Goethe J. (2013). Faust [Faust]. Kyiv: Vydavnytstvo Zhupanskoho.
Jackson, Sh. (1984). Kostium dlia stseny [Costume for the stage]. Moscow: Iskusstvo.
Zholdak, B. (2018). Pid zirkoiu Lukasha [Under the star of Lukash]. Kyiv: Dukh i litera,
Klekovkin, O. (2009). Svit teatru: istoriia vporiadkuvannia [The world of theater: the history of order]. Naukovyi visnyk KNUTKT im. I. K. Kapenka-Karoho, 4–5, 10–27.
Komarovska, O. A., Myropolska N. Ye., Nychkalo, S. A, Rudenko, I. V. (2018). Mystetstvo (10–11 klasy) [Art (grades 10-11)]. Kharkiv: Ranok.
Krylova, S. (2019). Krasa liudyny v zhyttievykh praktikakh [Human beauty in life practices]. Kyiv: KNT.
Metodika prepodavania inostrannykh yazykov. Obshchyi kurs [Methods of teaching foreign languages. General course]. (2008). Moscow: Vostok-Zapad.
Mykola Lukash: Motsart ukrainskoho perekladu [Mykola Lukash: Mozart’s Ukrainian translation] (2019). Vinnytsia: Nova Knyha,
Miram, G. (2005). Prakticheskii perevod [Practical translation]. Kyiv: Nika Tsentr.
Myropolska N. Ye. (2017). Vid teatralnykh upodoban do “symfoniinoi osobystosti” [From theatrical preferences to “symphonic personality”]. Mystetstvo ta Osvita, 3, 44–48.
Mystetstvo. Materialy do zaniat [Art. Materials for classes]. (2019). Kyiv: TOV “Vydavnycha hrupa “Shkilnyi svit”.
Pedahohichnyi slovnyk [Pedagogical dictionary]. (2001). Kyiv: Pedahohichna dumka, 516 s.
Rassel, B. (1995). Istoriia zakhidnoi filosofii [History of Western philosophy]. Kyiv: Osnovy.
Teatr – prostranstvo – telo – dialog [Theatre – space – body – dialogue]. (2017). Kharkov: Gumanitarnyi tsentr.
Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopaedic dictionary]. (2002). Kyiv: Abrys.
Khamytov, N., Krylova, & S., Rozova, T. (2017). Filosofskaia antropolohyia: slovar. Kyiv: KNT.