Руйнуємо стереотипи навчання мистецтва

  • Оксана Степанівна Моторна завідувачка кабінету мистецтва та фізичної культури Рівненського ОІППО, м. Рівне, Україна, е-mail: oksanamotorna@ukr.net
Ключові слова: стереотипи навчання мистецтва, уроки мистецтва, методи і прийоми вивчення мистецтва, вчитель мистецтва, НУШ, стереотипы обучения искусству, уроки искусства, методы и приемы изучения искусства, учитель искусства, stereotypes of art education, art lessons, methods and techniques of studying art, art teacher, the New Ukrainian School

Анотація

ДОІ https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-2-6-12

УДК 37.091.33 : 7 : 373

У статті піднімається проблема існування стереотипів у викладанні мистецтва в загальноосвітній школі вчителями, які мають значний досвід роботи й усталену систему знань і цінностей. Автор розглядає окремі стереотипи, що стосуються організації уроку мистецтва взагалі й методики проведення певних видів музичної діяльності. Пропонує шляхи трансформацій стереотипних позицій у сучасніші способи дій вчителя НУШ, тим самим залучаючи колег до обговорення й порівняння традиційного та сучасного поглядів на уроки мистецтва в закладі загальної середньої освіти через призму Концепції «Нова українська школа».

 

Моторна О. С., заведующая кабинетом искусства и физической культуры Ровенского ОИППО, г. Ровно, Украина, oksanamotorna@ukr.net

Разрушаем стереотипы изучения искусства

В статье поднимается проблема существования стереотипов в преподавании искусства в общеобразовательной школе учителями, имеющими значительный опыт работы и устойчивую систему знаний и ценностей. Автор касается отдельных стереотипов относительно организации урока искусства вообще и методики проведения определенных видов музыкальной деятельности.

Предлагает пути трансформаций стереотипных позиций в современные способы действий учителя НУШ, тем самым привлекая коллег к обсуждению и сопоставлению традиционного и современного взглядов на уроки искусства в заведении общего среднего образования через призму концепции «Новая украинская школа».

 

Motorna O. S., Head of the Cabinet of Art and Physical Culture of Rivne Regional Institute of Postgraduate Education (ROIPPO), Rivne, Ukraine, oksanamotorna@ukr.net

Destroy stereotypes of art education

The article raises the question of the existence of stereotypes in teaching art in secondary school by teachers who have significant work experience and a well-established system of knowledge and values. The concept of “stereotype” is considered. The author studies certain stereotypes related the organization of art lesson in general educational institution as a whole (“art lessons should be held only in the classroom of art”, “art lessons are held exclusively by teacher of art”, “art is studied only at art lessons”, etc.), as well as those related to methodology of conducting types of musical activities (“content lines of art lesson “Perception and Interpretation of Art”, “Art-Practical Activity”, “Communication through art” is a duplication of pre-existing activities in the classroom”; “Listen to music only need to keep certain positions – standing or sitting gracefully, putting hands on knees or desk”; “Demonstration of the song in the classroom should occur in complete silence”; “It is impossible to make music without musical instruments at music lesson”).

 The inevitability of changing the approaches to organizing and conducting art lessons at the New Ukrainian School, which will promote the emergence of students’ learning motivation and initiative, will encourage them to act with maximum energy and independently in different educational situations.

The techniques of transformation of stereotypes into modern ways of teachers’ actions in the New Ukrainian School are proposed. Therefore, it will involve colleagues in discussing the comparison of the traditional vision and modern view of art lessons at the institution of general secondary education through the prism of the Concept the “New Ukrainian School”. It is recommended to discuss stereotypes and overcome them in the conditions of active forms of work of teachers, in particular, trainings, facilitative discussions.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

 

1. Варен Берґер, Доктор Річард Курвін, Джорджія К. Матіс. Вчіть учнів ставити питання – отримаєте інструмент навчання // Біологія. 2015. № 34–36 (478–480).
2. Гич Г. М. Учні Нової української школи як носії «нової грамотності» і суб’єкти освітнього процесу // Мистецтво та освіта. 2019. № 1(91). С. 12–14.
3. Закон України «Про освіту». URL: https://osvita.ua/legislation/law/2231/ (дата звернення: 08.05.2019).
4. Кісільчук І. М. Ритмічно-комунікаційні вправи на уроках мистецтва // Мистецтво та освіта. 2018. № 4(90). С. 7–13.
5. Комаровська О. А. Мистецькі досягнення учнів: що і як оцінюємо // Мистецтво та освіта. 2018. № 4(90). С. 2–6.
6. Концепція «Нова українська школа» (2016). URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/ konczepcziya.html (дата звернення: 08.05.2019).
7. Науково-практична он-лайн конференція «Учені НАПН України – українським учителям», 27–30.08.2018. URL: https://www.youtube.com/playlist?list=PLQm7R2V8qfoep8z83jjAP0MIXmqGvDu1Q (дата звернення: 08.05.2019).
8. Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2018.160 с.
9. Основні принципи Державного стандарту початкової освіти. Онлайн-курс для вчителів початкової школи. URL: https://www.youtube.com/watch?v=V90zZxrh-JM (дата звернення: 08.05.2019).
10. Словник української мови : в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1970–1980. Т. 9. С. 689.
11. Масол Л. М. Методика навчання мистецтва у початковій школі : посібник для вчителів / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Е. В. Бєлкіна, О. В. Калініченко, І. В. Руденко. Харків : Веста: Видавництво «Ранок», 2006. 256 с.
12. Уолтер Липпман. Общественное мнение. Москва : Институт Фонда «Общественное мнение», 2004. 384 с.
13. Формування базових компетентностей учнів загальноосвітньої школи у системі інтегрованої мистецької освіти: посібник для вчителя / [Л. Масол Н. Миропольська, В. Рагозіна та ін.]; за наук. ред. Л.Масол. – Київ : Педагогічна думка, 2010. 232 с.; 6 табл.; іл.

 

References
1. Berger, V., Kurvin, R., & Matis, D. K. (2015). Vchit uchniv stavyty pytannia — otrymaiete instrument navchannia [Teach students to ask questions – get a learning tool]. Biolohiia, 34-36 (478-480).
2. Hych, H. M. (2019). Uchni Novoi ukrainskoi shkoly yak nosii «novoi hramotnosti» i subiekty osvitnoho protsesu [Students of the New Ukrainian School as bearers of “New Literacy” and subjects of the educational process]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1(91), 12-14.
3. Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. Retrieved from https://osvita.ua/legislation/law/2231/
4. Kisilchuk, I. M. (2018). Rytmichno-komunikatsiini vpravy na urokakh mystetstva [Rhythmic and communication exercises at art lessons]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 4(90), 7-13.
5. Komarovska, O. A. (2018). Mystetski dosiahnennia uchniv: shcho i yak otsiniuiemo [The artistic achievements of students: What and how to evaluate]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 4(90), 2-6.
6. Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola» [The Concept of “The New Ukrainian School”]. (2016). Retrieved from http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch 2016/konczepcziya.html
7. Naukovo-praktychna on-lain konferentsiia «Ucheni NAPN Ukrainy – ukrainskym uchyteliam» [Scientific and practical online conference “Scientists NAES of Ukraine – Ukrainian teachers”]. (2018). Retrieved from https://www.youtube.com/playlist?list=PLQm7R2V8qfoep8z83jjAP0MIXmqGvDu1Q
8. Bibik, N.M. (Ed.). (2018). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian School: Teacher’s handbook]. Kyiv: Litera LTD.
9. Osnovni pryntsypy Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity. Onlain-kurs dlia vchyteliv pochatkovoi shkoly [Basic principles of the State Standard of Primary Education. Online course for primary school teachers]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=V90zZxrh-JM
10. Bilodid, I. K. (Ed.). (1970-1980). Slovnyk ukrainskoi movy: Vol. 9 [Dictionary of the Ukrainian language]. Kyiv: Naukova dumka.
11. Masol, L. M., Haidamaka, O. V., Bielkina, E. V., Kalinichenko, O. V., & Rudenko, I. V. (2006). Metodyka navchannia mystetstva u pochatkovii shkoli [Methodology of teaching art of primary school]. Kharkiv: Vesta: Vydavnytstvo “Ranok”.
12. Lippman, U. (2004). Obshchestvennoe mnenie [Public opinion]. Moscow: Institut Fonda “Obshchestvennoe mnenie”.
13. Masol, L. (Ed.). (2010). Formuvannia bazovykh kompetentnostei uchniv zahalnoosvitnoi shkoly u systemi intehrovanoi mystetskoi osvity [Formation of basic competences of students of a general education school in the system of integrated artistic education]. Kyiv: Pedahohichna dumka.

Стаття надійшла до редакції 09.05.2019 р.

Опубліковано
2019-06-14