Структура дидактичних форм навчання студентів образотворчого мистецтва у закладах вищої освіти

Автор(и)

  • Олена Леонідівна Шевнюк доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри образотворчого мистецтва Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-3247-2374

DOI:

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-2(100)-13-17

Ключові слова:

дидактичні форми навчання, навчання образотворчого мистецтва, дидактика вищої освіти, лекція, практичні заняття, самостійна робота, форми контролю

Анотація

У статті здійснено структурування ефективних форм навчання образотворчого мистецтва студентів у системі закладів вищої художньої освіти з урахуванням притаманних їм індивідуальному підходу до особистості кожного студента, функціонуванню навчально-творчих майстерень, системі наставництва, питомій вазі практичної роботи, домінуванню креативних практик тощо. Автор виокремлює п’ять основних груп дидактичних форм організації навчальної діяльності студентів: навчальні заняття (лекція, семінар, практичні та лабораторні заняття), індивідуальні заняття як специфічна форма для мистецьких закладів вищої освіти, самостійна робота студентів, їхня практична підготовка, зокрема, пленерна практика, і контрольні заходи різного рівня (попередній, поточний, періодичний і підсумковий контроль, контрольний зріз залишкових знань і вмінь, комплексна перевірка результатів навчання). Акцентовано ефективність особливих дидактичних форм навчання у взаємозв’язку з їх відповідними дидактичними методами, що дозволяють досягнути визначених державним стандартом компетентностей і програмних результатів спеціальності 023 Образотворче мистецтво, зокрема, наративна лекція, лекція-екскурсія, лекція-візуалізація, лекція-прес-конференція, аналітичний, дослідницький і проблемний семінари, навчально-творча майстерня, майстер-класу, екзаменаційний перегляд тощо. У статті також артикульовано провідні функції кожної з виокремлених дидактичних форм, їх визначальну мету, вимоги до їх організації, а також ефективні педагогічні умови реалізації. Пропонована структура дидактичних форм навчання образотворчого мистецтва у закладах вищої освіти дозволяє викладачеві обирати найбільш ефективні залежно від визначених програмних результатів і компетентностей конкретного освітнього компоненту, проектувати динамічний перебіг навчального процесу з урахуванням особливостей сприймання навчальної інформації сучасною молоддю. Її впровадження в практику навчання забезпечить як освоєння базових художніх знань і вмінь студентів, так і вирішення завдань індивідуалізації навчання та формування досвіду творчої діяльності майбутніх художників.

Посилання

Bondar, V. I. (2005). Dydaktyka [Didactics]. Kyiv: Lybid.

Kaidanovska, O.(2013). Obrazotvorcha pidhotovka arkhitektoriv u vyshchomu navchalnomu zakladi [Fine art training of architects in higher education]. Lviv.

Sova, O. S. (2015). Navchalna tvorcha plenerna praktyka u systemi profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia obrazotvorchoho mystetstva [Educational creative plein air practice in the system of professional training of future teachers of fine arts]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 17. Teoriia i praktyka navchannia ta vykhovannia, 26, 167–172.

Опубліковано

2021-05-12

Як цитувати

Шевнюк, О. Л. (2021). Структура дидактичних форм навчання студентів образотворчого мистецтва у закладах вищої освіти. Мистецтво та освіта, (2 (100), 13–17. https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-2(100)-13-17