Дорослі і діти: партнерство у сценічній творчості

  • Ірина Михайлівна Лавриш кандидат педагогічних наук, директор Будинку культури Деснянського району, м. Київ, Україна, lavrishirina@gmail.com
Ключові слова: партнерство, сценічне мовлення, музично-театральна творчість, театр історичного костюма, театр історичного бою, підліток, сценическая речь, музыкально-театральное творчество, театр исторического костюма, театр исторического боя, подросток, partnership, stage language, musical and theatrical creativity, theatre of historical costume, theatre of historical battle, teenager

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-1-10

Актуалізується проблема досягнення взаєморозуміння між учасниками творчого процесу. Розглядається партнерські взаємини дітей і дорослих у різних видах сценічної творчості. Акцентовано партнерство міжособистісне та мистецьке. Важливим засобом формування партнерських якостей розглядається сценічне мовлення. Виокремлюється значущість сценічного мовлення в «немовленнєвих» різновидах театру, зокрема в музично-театральному колективі. Наведено приклади досягнення партнерських взаємин дітей і дорослих в новітніх жанрах театрально-сценічної творчості – історичних реконструкціях, театрі історичного костюма тощо.

Лавриш И. М., кандидат педагогических наук, директор Дома культуры Деснянского района, г. Киев, Украина, lavrishirina@gmail.com

Взрослые и дети: партнерство в сценическом творчестве

Актуализируется проблема достижения взаимопонимания между участниками творческого процесса. Рассматривается партнерские взаимоотношения детей и взрослых в различных видах сценического творчества. Акцентировано партнерство межличностное и художественное. Важным средством формирования партнерских качеств рассматривается сценическая речь. Выделяется значимость сценической речи в «неречевых» разновидностях театра, в частности в музыкально-театральном коллективе. Приведены примеры достижения партнерских взаимоотношений детей и взрослых в новейших жанрах театрально-сценического творчества – исторических реконструкциях, театре исторического костюма и тому подобное. 

Lavrysh І.М., PhD in Pedagogy, Director of the House of Culture of Desnianskyi District, Kyiv, Ukraine, e-mail: lavrishirina@gmail.com

Adults and children: Partnership in stage creativity

The article deals with the problem of reaching mutual understanding between the participants in the creative process. The partnership relations between children and adults in different types of stage art have been analyzed. The author considers the partner aspect of the stage creativity of the younger generation in following two vectors: formation of stage language as a factor of mutual understanding; pupils’ communication in innovative forms of theatre based on the artistic and pedagogical experience. The author emphasizes on the interpersonal and artistic partnership. Stage language is an important means of formation of the partnerships. The significance of stage language in “non-speech” varieties of the theatre, in particular, in the musical and theatrical collective, has been defined. The article gives some examples of achievement of the partnership between children and adults in the latest genres of theatrical and stage art – historical reconstructions, theatre of historical costume. The author presents the experience of activity of the theatrical collective (The Public Theatre of Historical Costume “Sviatohor”, The Theatre of Historical Battle “Camelot”) in the House of Culture of Desnianskyi District of Kyiv.

It is concluded that among many genres and creative programs in the creative theatrical groups, the essential components are an information component, performing arts and the joint multidisciplinary activity, which unites not only teachers, students and family, but also attracts people of different social strata, representatives of different professions, preferences, destinies, those who respect their history, culture and raise the spirit of the nation through the theater.

Список джерел

  1. Дмитренко А. Костюм у контексті українського театру: історико-культурний аспект / А. Дмитренко // Вісник Львівської національної академії мистецтв. – Вип. 23. – 2013. – С. 160–169.
  2. Комаровська О. А. Театр і школа: виховують однодумці. Книга для вчителя та батьків : метод. посіб. / О. А. Комаровська. – Київ ; Ніжин : Аспект-Поліграф, 2006. – 90 с.
  3. Комаровська О. А. Художньо обдарована особистість: сутність, реалії, розвиток : монографія / О. А. Комаровська. – Івано-Франківськ, НАІР, 2014. – 412 с.
  4. Кнебель М. О. Слово в творчестве актера / М. О. Кнебель.– Москва : ГИТИС, 2009. – 160 с.
  5. Лавриш І. М. Методика формування естетичних орієнтацій підлітків засобами дитячого музичного театру-студії : автореф …. канд. педагогічних наук: 13.00.02 – теорія та методика навчання музики / Лавриш І. М. – Київ : Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, 2008. – 18 с.
  6. Ушинский К. Д. Родное слово / К. Д. Ушинский. Собрание сочинений [глав. ред. А. М. Еголин]. – М.–Л., 1948. – С.554–574.
  7. Шахрай В. М. Соціально-ціннісний аспект діяльності дитячого театру : монографія / В. М. Шахрай. – Біла Церква : Вид-во Семенка Сергія, 2005. – 172 с.
  8. Якобсон П. М. Об экспрессии в искусстве актера / П.  М. Якобсон // Вопросы психологии. – – № 1. – С. 86–96.

References

  1. Dmytrenko, A. (2013). Kostium u konteksti ukrainskoho teatru: istoryko-kulturnyi aspekt [Costume in the context of the Ukrainian theater: Historical and cultural aspects]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 23, 160–169.
  2. Komarovska, O. A. (2006). Teatr i shkola: vykhovuiut odnodumtsiv [Theater and school: Educate like-minded people]. Nizhyn: TOV «Vydavnytstvo «Aspekt Polihraf».
  3. Komarovska, O. A. (2014.) Khudozhno obdarovana osobystist: sutnist, realii, rozvytok [Artistically gifted personality: Essence, realities, development]. Ivano-Frankivsk, NAIR.
  4. Knebel, M. O. (2009). Slovo v tvorchestve aktera [Word about actor’s work]. Moscow: GITIS.
  5. Lavrysh, I. M. (2008). Metodyka formuvannia estetychnykh oriientatsii pidlitkiv zasoamy dytiachoho muzychnoho teatru-studii [Methodology of formation of teenagers’ aesthetic orientations by means of children’s musical theater-studio]. (Dissertation Abstract, Kyiv).
  6. Ushinskii, K. D. (1948). Rodnoe slovo [Native word]. In K. D. Ushinskii, Sobranie sochinenii (pp. 554–574). Moscow-Leningrad.
  7. Shakhrai, V. M. (2005). Sotsialno-tsinnisnyi aspekt diialnosti dytiachoho teatru [Social and value aspects of children’s theatre activity]. Bila Tserkva: Vyd-vo Semenka Serhiia.
  8. Yakobson, P. M. (1977). Ob ekspressii v iskusstve aktera [On expression in actor’s work]. Voprosy Psikhologii, 1, 86–96.
Опубліковано
2019-03-01