Кінофільм на уроках мистецтва і історії

  • Оксана Валеріївна Волошенюк молодший науковий співробітник відділу екранно-сценічних мистецтв та культурології ІМФЕ ім. М. Рильського НАНУ, Київ, Україна, voloshenyukoksana00@gmail.com
  • Людмила Євгенівна Новікова науковий співробітник відділу екранно-сценічних мистецтв та культурології ІМФЕ ім. М. Рильського НАНУ, кандидат мистецтвознавства, Київ, Україна, milla.novikova777@gmail.com
Ключові слова: кіномистецтво, кінограмотність, аналіз фільму, байопік, киноискусство, кинограмотность, анализ фильма, байопик, cinematography, film literacy, film analysis, biopic, senior pupils

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-1-9

Кіномистецтво є популярним способом поширення соціальних, моральних і культурних повідомлень, воно, як ніяке інше середовище, налагоджує емоційну й пізнавальну комунікації. У статті розглядаються можливості аналізу кінотекстів з учнями старших класів, які можливо застосовувати під час уроків мистецтва та історії. Наводиться сценарій заняття для старшокласників, присвяченого жанру байопіку, надаються матеріал, запитання і завдання для роботи з учнями старшої школи.

Волошенюк О. В., младший научный сотрудник отдела экранно-сценических искусств и культурологии ИИФЭ им. М. Рыльского НАНУ, Киев, Украина, voloshenyukoksana00@gmail.com;

Новикова Л. Е., научный сотрудник отдела экранно-сценических искусств и культурологии ИИФЭ им. М. Рыльского НАНУ, кандидат искусствоведения, Киев, Украина, milla.novikova777@gmail.com

Кинофильмы на уроках искусства и истории

Киноискусство является популярным способом распространения социальных, моральных и культурных сообщений, оно, как никакая другая среда, налаживает эмоциональную и познавательную коммуникацию. В статье рассматриваются возможности анализа кинотекста с учениками старших классов, которые можно применять во время уроков искусства и истории. Приводится сценарий занятия для старшеклассников, посвященный жанру байопика, предоставляются материал, вопросы и задания для работы с учащимися старших классов.

Volosheniuk O.V., Junior Researcher, Department of Screen and Stage Arts and Cultural Studies,  Rylsky Institute of Art StudiesFolklore and Ethnology of the National Academy of Sciences, Kyiv, Ukraine, voloshenyukoksana00@gmail.com;

Novikova, L. Ye., Researcher, PhD in Art, Department of Screen and Stage Arts and Cultural Studies,  Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the National Academy of Sciences, Kyiv, Ukraine, milla.novikova777@gmail.com

Film at Art and History lessons

The article focuses on the problem of film education and film literacy of modern students in the system of native education. According to the author, it is important for the following purpose: to develop skills in assessing film text from the point of view of ideology, ethics and aesthetics; to aware the place and function of the film in contemporary culture in the context of other types of art and mass media; to elaborate critical thinking skills; to study the grammar of film language, which makes it possible to understand and decode the figurative language of cinema. Cinematography is a popular way of spreading social, moral and cultural messages. Moreover, cinematography develops emotional and cognitive communication. Due to the fact that every film is a media text, students can learn how to think and analyze it critically. The author proposes to choose the analysis and interpretation of the film as the main methods of film education of students.

The author examines the possibilities of analyzing film texts with high school students, which can be used during art and history lessons. The lesson plans for senior students, devoted to the genre of biopic, material, questions and tasks for work with pupils of high school have been presented.

It is concluded that the Ukrainian films, in particular the genre of biopic, analysis and discussion among students with the help of a competent teacher at art and history lessons will allow students to acquire film literacy. Such awareness will contribute to a better understanding of the complex social and political processes, events and conflict situations that take place in Ukraine.

The author believes that an important point is to develop methodological recommendations for parents as intermediaries in acquiring the basics of media literacy among children, making perspective further scientific and methodological explorations. It is important to provide parents with different strategies for communication with children, depending on the children’s age, the content and time of media.

Список джерел

  1. Медіаосвіта та медіаграмотність : підручник / ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; за наук. редакцією В. В. Різуна. – Київ : Центр вільної преси, 2012. – 352 с.
  2. Scenariusze zajęćmateriały pomocnicze dla nauczycieli pod redakcją Marianny Hajdukiewicz i Sylwii Żmijewskiej-Kwiręg. Warszawa, 2010.- 124 p. Filmoteka
  3. Bazalgette, C. (2009).Impacts of Moving Image Education: A Summary of Research. Glasgow, Scotland: Scottish Screen.
  4. Brooks, R., Cooper, A., Penke, L. (2012).Film: 21st Century Literacy. Teaching Using Film – Statistical Evidence. London, UK. BFI (British Film Institute) Retrieved from (Режим доступу: http://www.bfi.org.uk/sites/bfi.org.uk/files/downloads/film-21st-century-literacy-teaching-using-film-statistical-evidence.pdf)
  5. Marsh, J., & Bearne, E. (2008).Moving Literacy On. Sheffield, UK: University of Sheffield.
  6. Українська історія в кінофільмах : посібник для вчителя / Волошенюк О. В, Мокрогуз О.П., Новікова Л. Є., Тримбач С. В, Черков Г. А. / за ред. Волошенюк О. В., Іванова В. Ф. – Київ : ЦВП, АУП, 2018. – 57 с.

References

  1. Ivanov, V. F., & Volosheniuk, O. V. (2012). Mediaosvita ta mediahramotnist [Media education and media literacy]. Kyiv: Tsentr vilnoi presy.
  2. Hajdukiewicz, M., & Żmijewskiej-Kwiręg, (Ed.). (2010). Scenariusze zajęćmateriały pomocnicze dla nauczycieli [Scenarios and additional materials for teachers]. Warsaw.
  3. Bazalgette, C. (2009).Impacts of moving image education: A summary of research. Glasgow, Scotland: Scottish Screen.
  4. Brooks, R., Cooper, A., & Penke, L. (2012).Film: 21st century literacy. Teaching using film – Statistical evidence. London, UK: BFI. Retrieved from https://www.bfi.org.uk/sites/bfi.org.uk/files/downloads/film-21st-century-literacy-teaching-using-film-statistical-evidence.pdf
  5. Marsh, J., & Bearne, E. (2008).Moving literacy on. Sheffield, UK: University of Sheffield.
  6. Volosheniuk, O. V., & Ivanova, V. F. (Eds.). (2018). Ukrainska istoriia v kinofilmakh [Ukrainian history in motion picture films]. Kyiv: TsVP, AUP.
Опубліковано
2019-03-01