Опис, аналіз й інтерпретація творів декоративно-прикладного мистецтва

  • Тетяна Омелянівна Ямницька викладач вищої категорії Вижницького коледжу прикладного мистецтва ім. В. Ю. Шкрібляка, м. Вижниця, Чернівецька обл., Україна, arshistorian@gmail.com
Ключові слова: твори декоративно-прикладного мистецтва, опис, аналіз, інтерпретація, формальний метод, стилістичний метод, іконографічний метод, семіотичний метод, алгоритм аналізу, произведения декоративно-прикладного искусства, описание, анализ, интерпретация, формальный метод, стилистический метод, иконографический метод, семиотический метод, алгоритм анализа, works of arts and crafts, description, analysis, interpretation, formal method, stylistic method, iconographic method, semiotic method, algorithm of analysis

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-1-8

У статті йдеться про опрацювання творів студентами коледжу в процесі вивчення курсу «Історія декоративно-прикладного мистецтва», висвітлюється педагогічний інструментарій для цієї роботи, що включає опис, аналіз і інтерпретацію твору. Розкривається сутність таких методів, як формальний, стилістичний, іконографічний, семіотичний. Розглядаються особливості інтерпретації як діяльності, спрямованої на творче осягнення авторського задуму. Пропонуються алгоритми здійснення опису й аналізу, а також приклади їх застосування в дослідженні творів різних видів декоративно-прикладного мистецтва. Матеріал є корисним для вчителів мистецтва загальноосвітніх навчальних закладів у організації процесу сприймання та інтерпретації творів мистецтва учнями основної і старшої школи.

Ямницькая Т. О., преподаватель высшей категории Вижницкого колледжа прикладного искусства им. В. Ю. Шкрибляка, г. Вижница, Черновецкая обл., Украина, arshistorian@gmail.com

Описание, анализ и интерпретация произведений декоративно-прикладного искусства

В статье речь идет об изучении художественных произведений студентами колледжа в процессе освоения курса «История декоративно-прикладного искусства», рассматривается педагогический инструментарий, применяемый для этой работы, включая описание, анализ и интерпретацию произведения. Раскрывается суть таких методов, как формальный, стилистический, иконографический, семиотический. Раскрываются особенности интерпретации как деятельности, направленной на творческое постижение авторского замысла.

Предлагаются алгоритмы описания и анализа, а также примеры их применения в исследовании произведений различных видов декоративно-прикладного искусства. Материал полезен для учителей искусства общеобразовательных учебных заведений в организации процесса восприятия и интерпретации произведений искусства учащимися основной и старшей школы.

Yamnitska T.O., Teacher of the Highest Qualification Category of Vyzhnytsia College of Applied Art named after V.Yu. Shkribliak, Vyzhnytsia, Chernivtsi Region, Ukraine, e-mail: arshistorian@gmail.com

Description, analysis and interpretation of works of arts and crafts

The article presents different pedagogical tools such as description, analysis and interpretation of the work of decorative and applied arts in studying the course “History of Decorative and Applied Art” in college. The recent researches of contemporary artistic pedagogy on organizing perception and discussion of works of fine arts with pupils of different age categories have been analyzed. Moreover, the author demonstrates the stages, teaching methods and techniques of analysis and interpretation of works of fine arts, in particular decorative and applied arts, by schoolchildren, students of colleges and students of higher educational institutions of artistic specialties.

The essence of the methods of studying works of fine art (description, analysis interpretation) and differences between them have been explained. The author proposes the following algorithm of research: description that contains objective information about the work; analysis which involves the allocation of separate structural parts of the work and their qualities in order to study their specificity. The essence of such methods as formal, stylistic, iconographic, semiotic, as well as the possibility how to use these methods and how to combine them in analysing of works of arts and crafts have been revealed. The peculiarities of interpretation as an activity aimed at creative comprehension of the author’s idea, understanding the internal content of the work through the study of its external manifestations, interpretation of the semantic side, the individual perception of the work of art have been considered.

Some examples of the application of the above methods to the study of works of various types of decorative arts are presented, which will facilitate the formation of skills for the search and creative use of information about the work, its comprehension and interpretation in the research activity.

The material is useful for teachers of art of general education institutions in organizing the activity of perceiving and interpreting works of art by students of primary and secondary schools, teachers of colleges and universities.

Список джерел

  1. Антонович Є. А., Захарчук-Чугай Р. В., Станкевич М. Є. Декоративно-прикладне мистецтво. – Львів : Світ, 1993. – 272 с.
  2. Вельфлин Г. Основные понятия истории искусств. Проблема эволюции стиля в новом искусстве / Г. Вельфлин. – Москва : В. Шевчук, 2016. – 312 с.
  3. Ґерберт З. Варвар у саду / пер. з поль. А. Павлишина. – Київ : Дух і літера, 2008. – 164 с.
  4. Кашуба Л. І., Таран М. О., Ричко В. К. Образотворче мистецтво в початковій школі. – Тернопіль : МГ Мальва – ОСО, 2001. – 55 с.
  5. Левицька М. Дослідження твору мистецтва: опис – аналіз – інтерпретація/ М. Левицька // Мистецький альманах «Артес» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://artes-almanac.com/opys_analiz_interpretacija/
  6. Пічкур М. І. Педагогічне керування формуванням художнього сприйняття школярів / М. І. Пічкур // Мистецтво та освіта. – 2003. – № 4. – С. 14–20.
  7. Плазовська Л. В. Формування умінь художньо-образного аналізу творів декоративного мистецтва у студентів вищих педагогічних навчальних закладів : дис. канд. пед. наук / Л. В. Плазовська. – Київ, 2010. – 247 с.
  8. Селезньова А. В. Основи орнаментальної побудови композиції весільного рушника / А. В. Селезньова // Вісник КНУКіМ. Серія : Мистецтвознавство. –
  9. – Вип. 33. – С. 131–139 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknukim_myst_2015_33_20
  10. Сотська Г., Шмельова Т. Словник мистецьких термінів. – Херсон : Стар, 2016. – 52 с.
  11. Шпитальова О. В. Формування творчої особистості студента засобами народного декоративно-прикладного мистецтва / О. В. Шпитальова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2016. – № 2. – С. 77–84 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2016_2_12

References

  1. Antonovych, Ye. A., Zakharchuk-Chuhai, R. V., & Stankevych, M. Ye. 1993. Dekoratyvno-prykladne mystetstvo [Decorative and applied art]. Lviv: Svit.
  2. Velflin, G. (2016). Osnovnye poniatia istorii iskusstv. Problema evoliutsii stilia v novom iskusstve [Basic concepts of art history. The problem of the evolution of style in a new art]. Moscow: V. Shevchuk.
  3. Gerbert, Z. (2008). Varvar u sadu [Barbarian in the garden]. Kyiv: Dukh i litera.
  4. Kashuba, L. I., Taran, M. O., & Rychko, V. K. (2001). Obrazotvorche mystetstvo v pochatkovii shkoli [Fine art in primary school]. Ternopil: MH Malva–OSO.
  5. Levytska, M. (n. d.) Doslidzhennia tvoru mystetstva: opys – analiz – interpretatsiia [Study of a work of art: Description – analysis – interpretation]. Mystetskyi Almanakh «Artes». Retrieved from https://artes-almanac.com/opys_analiz_interpretacija/
  6. Pichkur, M. I. (2003). Pedahohichne keruvannia formuvanniam khudozhnoho spryiniattia shkoliariv [Pedagogical management of the formation of schoolchildren’ artistic perception]. Mystetstvo i Osvita, 4, 14-20.
  7. Plazovska, L. V. (2010). Formuvannia umin khudozhno-obraznoho analizu tvoriv dekoratyvnoho mystetstva u studentiv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv [The formation of skills of artistic analysis of works of decorative art of students of higher educational institutions] (Doctoral dissertation, Kyiv).
  8. Seleznova, A. V. (2015). Osnovy ornamentalnoi pobudovy kompozytsii vesilnoho rushnyka [The basics of ornamental construction of the composition of a wedding towel]. In Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo: Vol. 33 (pp. 131-139). Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknukim_myst_2015_33_20
  9. Sotska, H., & Shmelova, T. (2016). Slovnyk mystetskykh terminiv [Dictionary of artistic notions]. Kherson: Star.
  10. Shpytalova, O. V. (2016). Formuvannia tvorchoi osobystosti studenta zasobamy narodnoho dekoratyvno-prykladnoho mystetstva [The formation of student’s creative personality by means of folk decorative and applied arts]. Pedahohichni Nauky: Teoriia, Istoriia, Innovatsiini Tekhnolohii, 2, 77-84. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2016_2_12
Опубліковано
2019-03-01