Малювання сухою пастеллю в образотворчих студіях

  • Володимир Іванович Антонюк вчитель образотворчого мистецтва ліцею № 9, м. Мелітополь, Запорізька обл., Україна, antonukvi09@gmail.com
Ключові слова: образотворча студія, учні, художні техніки, пастель, пальцеграфія, изостудия, ученики, художественные техники, пальцеграфия, art studio, students, art techniques, pastel, finger print

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-1-7

Висвітлюється питання навчання учнів початкової й основної школи художньої техніки – пастелі й можливості опанування нею на базі образотворчих студій. На основі двадцятилітнього педагогічного досвіду автор обґрунтовує власну позицію щодо послідовності навчання дітей художніх технік і наголошує на необхідності починати з пастелі. Надано методичні рекомендації щодо художніх матеріалів, етапів роботи в даній техніці, поради з педагогічного супроводу створення живописних композицій різного рівня складності вихованцями образотворчої студії. Наведено приклади робіт учнів 1-го і 5-го класів з послідовністю етапів їх виконання.

Антонюк В. И., учитель изобразительного искусства лицея № 9, г. Мелитополь, Запорожская обл., Украина, antonukvi09@gmail.com

Рисование сухой пастелью в изобразительных студиях

Освещается вопрос обучения учащихся начальной и основной школы художественной технике – пастели и возможность овладения ею на базе изобразительных студий. На основе собственного 20-летнего педагогического опыта автор обосновывает свою позицию по обучении детей художественным техникам и подчеркивает необходимость начинать такой процесс с пастели. Приведены методические рекомендации по художественным материалам, этапам работы в данной технике, советы по педагогическому сопровождению создания живописных композиций разного уровня сложности воспитанниками изобразительной студии. Приведены примеры работ учащихся 1-го и 5-го классов с последовательностью этапов их выполнения.

Antoniuk V. I., Teacher of Fine Art of Lyceum No. 9, Melitopol, Zaporizhzhia Region, Ukraine, antonukvi09@gmail.com

Painting with dry pastel in art studios

The article deals with the issue how to teach primary and secondary students pastel painting and the possibilities of mastering this technique in art studios. The author, who has 20-year pedagogical experience, emphasizes on the sequence of teaching children to artistic techniques from primary school and it is good point to start from painting with pastel. Methodological recommendations for artistic materials, stages of working, advice how to give pedagogical support children’s art studio of painting compositions of different difficulty levels, have been presented. Some examples of students’ works of the 1st and 5th grades with sequence of stages how to paint have been shown.

It has been concluded that dry pastel is an important technique for beginner students, since: in the process of learning, children acquire the basic skills of mixing colours and obtaining original colours and shades, which develops primary pupils’ “colour vision”; students quickly acquire the necessary drawing techniques, which guarantees a beautiful result in the form of bright compositions; the finished work pleases children and creates additional motivation for drawing and further improvement of their skills not only with pastel, but also with other techniques. One of the methods of initial mastery of this technique is “finger print” that develops motor skills and improves accuracy. Teachers of fine art are recommended to pay attention to the technique of painting with pastel and often use it at art lessons and hobby clubs due to its significant opportunities in development of children’s painting skills. The further researches are necessary to study the outstanding artists’ methods of painting with dry pastel, the possibilities of using separate techniques in practice of work with students. Furthermore, the mastering of this technique by secondary pupils, high school students and adults will promote to draw portraits using dry pastel as impressionist artists used it in the XVIII century.

Список джерел

  1. Джафарова О. С. Нетрадиційні художні техніки у творчому самовираженні молодших школярів / О. С. Джафарова // Мистецтвота освіта. – Київ : Педагогічна думка, 2012. – № 3 – С. 38–43.
  2. Кумбз Питер. Пастельная живопись / Питер Кумбз; перевод с английского С. Кормашовой. – Бийск : АГАО им. В. М. Шукшина; Москва : Издательство «Кристина – новый век», 2002. – 48 с.
  3. Как рисовать пастелью. – Москва : ООО «Издательство АСТ»: ООО «Издательство Астрель», 2003. – 32 с.
  4. Пастель. Подробный практический курс. – Москва : ООО «ТД Издательство Мир книги», 2006. – 96 с.
  5. Шерстинюк А. Техніка рисунка в початковій школі: методи та засоби / А. Шерстинюк // Мистецтвота освіта. – Київ : Педагогічна думка, 2015. – № 4. – С. 26–39.
  6. Прима І. Акварельний живопис у позашкільних навчальних закладах художньо-естетичного профілю / І. Прима // Мистецтвота освіта. – Київ : Педагогічна думка, 2016. – № 1. – С. 34–38.

References

  1. Dzhafarova, O. S. (2012). Netradytsiini khudozhni tekhniky u tvorchomu samovyrazhenni molodshykh shkoliariv [Nontraditional artistic techniques in the creative self-expression of primary schoolchildren]. Mystetstvo ta Osvita, 3, 38-43.
  2. Kumbz, P. (2002). Pastelnaia zhivopis [Pastel painting]. Biisk: AGAO im. V.M. Shukshina, Moscow: Izdatelstvo «Kristina – novyi vek».
  3. Kak risovat pasteliu [How to draw a pastel]. (2003). Moscow: OOO «Izdatelstvo AST»: OOO «Izdatelstvo Astrel».
  4. Podrobnyi prakticheskyi kurs [Pastel. Detailed practical course]. (2006). Moscow: OOO «TD Izdatelstvo Mir knigi».
  5. Sherstyniuk, A. (2015). Tekhnika rysunka v pochatkovii shkoli: metody ta zasoby [The technique of drawing in primary school: Methods and means]. Mystetstvo ta Osvita, 4, 26-39.
  6. Pryma, I. (2016). Akvarelnyi zhyvopys u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh khudozhno-estetychnoho profiliu [Watercolor painting in out-of-school educational institutions of artistic and aesthetic profile]. Mystetstvo ta Osvita, 1, 34-38.
Опубліковано
2019-02-28