Електронний засіб навчального призначення "Мистецтво" в початковій школі

  • Людмила Григорівна Кондратова кандидат педагогічних наук, доцент кафедри відкритих освітніх систем та інформаційно-комунікаційних технологій, ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України, м. Київ, Україна, lkondratovaua@gmail.com
Ключові слова: електронний засіб навчального призначення, електронний підручник, електронні засоби навчання, візуалізація мистецького навчання, учні початкової школи, методика, электронное средство учебного назначения, электронный учебник, электронные средства обучения, визуализация художественного обучения, ученики начальной школы, electronic textbook, electronic teaching aids, visualization of artistic education, primary schoolchildren, methodology

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-1-5

Розкрито особливості використання електронного засобу навчального призначення  (електронного підручника) «Мистецтво« на уроках мистецтва в початкових класах нової української школи. Схарактеризовано складові електронного засобу навчального призначення. Описано організацію інтегрованого навчання мистецтву за допомогою електронних засобів навчання. Представлено методичні рекомендації щодо використання елементів електронного підручника для візуалізації навчання мистецтву, у організації художньо-творчої діяльності учнів початкової школи, сприймання та інтерпретації творів мистецтва, здійснення комунікації через мистецтво.

 

Кондратова Л. Г., кандидат педагогических наук, доцент кафедры открытых образовательных систем и информационно-коммуникационных технологий, ДВНЗ «Университет менеджмента образования» АПН Украины,  м. Киев, Украина, lkondratovaua@gmail.com

Электронное средство учебного назначения "Искусство" в начальной школе

Раскрыты особенности использования электронного средства учебного назначения (электронного учебника) «Искусство« на уроках искусства в начальных классах новой украинской школы. Охарактеризованы составляющие электронного средства учебного назначения. Описана организация интегрированного обучения искусству с помощью электронных средств обучения.

Представлены методические рекомендации по использованию элементов электронного учебника для визуализации обучения искусству, в организации художественно-творческой деятельности учащихся начальной школы, восприятия и интерпретации произведений искусства, осуществление коммуникации через искусство.

Kondratova L.G. PhD in Pedagogy, Associate Professor of the Department of Open Educational Systems, Information and Communication Technologies of the University of Educational Management of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine, lkondratovaua@gmail.com

Electronic textbook of “Art” in primary school

 The article presents the peculiarities of electronic textbook of “Art” at art lessons in primary schools of New Ukrainian School. The components of the electronic teaching aids and their functions have been described.

It was found out that the electronic textbook is an electronic educational edition, which presents systematically educational material according to educational program and contains digital objects of different formats. The electronic textbook has the following features: it provides students with a variety of visual, text, photo, digital, audio and video information, while performing the function of providing information, visualizing it, teaching skills through exercises and tasks, performing creative projects, controlling the level of knowledge through performance of tests, as well as an important informational and searching function that helps students to acquire the necessary information for it understanding.

The author’s shows examples of the electronic textbook of “Art” (2018) for 1st grade (Publishing House of “Educational Book-Bogdan”) how to use the electronic textbook, helping the teacher in organizing a modern educational process to follow the purpose of art lessons and implementation of the main content lines: artistic and creative activity, perception and interpretation of works of art and communication through art.

The organization of integrated study of art in the first grade with the help of electronic teaching aids (electronic textbook) has been described. The author offers methodological recommendations for art teachers how to use certain elements of the electronic textbook for visualization, organization of artistic and creative activity of primary schoolchildren, perception and interpretation of works of art, implementation of communication through art.

 

Список джерел

  1. Електронні засоби навчання та їх використання [Електронний ресурс]. – / Режим доступу: http://tmb.org.ua/new/index.php/i-i/4-/200-2012-12-09-19-38-06.html
  2. Жалдак М. І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: [посіб. для вчителів] / М. І. Жалдак, В. В. Лапінський, М. І. Шут. – К.: Дініт, 2004. – 110 с.
  3. Закон Українивід 05.09.2017 № 2145-VIII “Про освіту”. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/law/2231/
  4. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.
  5. Типова освітня програма для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти (за загальною редакцією О.Я.Савченко). – Режим доступу: http://nus.org.ua/news/opublikuvaly-typovi-osvitni-programy-dlya-1-2-klasiv-nush-dokumenty/
  6. «Нова українська школа»: концептуальні засади реформування середньої школи/ упорядники: Л.Гриневич, О.Елькін, С.Калашнікова, І.Коберник, В.Котунець, О.Макаренко, О.Малахова, Т.Нанаєва, Г.Усатенко, П.Хобзей, Р.Шиян, загальна редакція М.Грищенко Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/.../ukrainska-shkola-compressed.pdf

References

  1. Elektronni zasoby navchannia ta ikh vykorystannia [Electronic learning tools and their use]. Retrieved from http://tmb.org.ua/new/index.php/i-i/4-/200-2012-12-09-19-38-06.html
  2. Zhaldak, M. I., Lapinskyi, V. V., & Shut, M. I. (2004). Kompiuterno-oriientovani zasoby navchannia matematyky, fizyky, informatyky [Computer-oriented means of teaching mathematics, physics, computer science]. Kyiv: Dinit.
  3. Zakon Ukrainy “Pro osvitu” No 2145-VIII [Law of Ukraine “On education”]. (2017). Retrieved from http://osvita.ua/legislation/law/2231/
  4. Bibik, N. M. (Ed.). (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian School: Teacher’s handbook]. Kyiv: TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady».
  5. Savchenko, O. Ya. (Ed.). (2018). Typova osvitnia prohrama dlia 1-2 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Typical educational program for 1-2 grades of institutions of general secondary education]. Retrieved from http://nus.org.ua/news/opublikuvaly-typovi-osvitni-programy-dlya-1-2-klasiv-nush-dokumenty/
  6. «Nova ukrainska shkola»: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [“The New Ukrainian School”: Conceptual principles of secondary school reform]. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/.../ukrainska-shkola-compressed.pdf
Опубліковано
2019-02-28