Учні нової української школи як носії "нової грамотності" і суб’єкти освітнього процесу

  • Галина Миколаївна Гич кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, м. Миколаїв, galina.gych1@gmail.com
Ключові слова: нова грамотність, учні, нове читання, методики, прийоми і технології навчання, компетентнісно-діяльнісний урок, новая грамотность, ученики, новое чтение, приёмы и технологии обучения, компетентностно-деятельностный урок, new literacy, students of “new literacy”, new reading, methodology, learning techniques, learning technologies, competence- and activity-based lesson

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-1-3

Статтю присвячено феномена «нової грамотності», який визначає суттєві зміни у шкільній освіті ХХІ століття. Розглянуто окремі психофізіологічні особливості поведінки учнів як носіїв такої грамотності та суб’єктів освітнього процесу. Теоретичні поняття проаналізовано з метою визначення можливих дій учителя в умовах побудови Нової української школи. Запропоновано конкретні методики, прийоми й технології навчання, які можуть використовувати вчителі для розробки стратегії й тактики компетентнісно-діяльнісного уроку.

Гич Г. Н., кандидат педагогических наук, доцент, заведующая кафедрой теории и методики культурно-литературного и художественно-эстетического образования Николаевского областного института последипломного педагогического образования, г. Николаев, е-mail: galina.gych1@gmail.com

Ученики Новой украинской школы как носители «новой грамотности» и субъекты учебного процесса.

Статья посвящена феномену «новой грамотности», который определяет существенные изменения школьного образования ХХІ века. Рассмотрены отдельные психофизиологические особенности поведения учеников как носителей такой грамотности и субъектов учебного процесса. Теоретические понятия проанализированы с целью определения возможных действий учителя в условиях построения Новой украинской школы. Предложены конкретные методики, приёмы и технологии обучения, которые могут быть использованы учителями при разработке стратегии и тактики компетентностно-деятельностного урока.

Hych H. M., PhD, Associate Professor, Head of the Department of Theory and Methodology of Linguistic, Literary, Artistic and Aesthetic Education of the Mykolaiv Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education, Mykolaiv, galina.gych1@gmail.com

Students of the New Ukrainian School as the bearers of “new literacy” and subjects of the educational process

The article is devoted to the phenomenon of “new literacy”, which determines the essential changes in school education of the XXI century. Some psychophysiological peculiarities of behavior of students as bearers of such literacy and subjects of the educational process, which are characterized by clip thinking, speech disorders, short-term memory, decrease of the level of cognitive development and level of development of the role-play, as well as lack of need for live communication and propensity to autism. These hyperactive children are impatient, and inconsiderate, on the other hand, they have a tendency to multitasking and using their knowledge in practice.

Theoretical concepts have been analyzed in order to determine the possible teacher’s actions in the conditions of the New Ukrainian School. Specific methodology, learning techniques and learning technologies that can be used by teachers to develop a strategy and tactics of competence- and activity-based lesson,  have been proposed, namely: game technologies, “storytelling”, eidetic, “event learning”, “interdisciplinary immersion”, Singapore methods of education, technology “Bring your own device” (BYOD), technology of “blended learning”, “bricolage”. The author emphasizes that it is very important for the 21st-century teacher to take into account the mentioned features of students’ behavior and to teach modern children skills required for their future life.

Список джерел

  1. Гич Г. М. «Кліпове мислення» дітей та підлітків як феномен сучасного навчального процесу // Вересень. 2014. – № 3–4. С. 14–19; «Кліпове мислення» молоді: ворог чи друг навчання? // Наукові праці ЧДУ ім. Петра Могили: наук.-метод. вид. – Вип. 257. – Т. 269. Педагогіка / Чорноморський державний університет ім. П. Могили. – Миколаїв, 2016. – С. 38–42.
  2. Колесникова И. А. Новая грамотность и новая неграмотность двадцать первого столетия // Непрерывное образование: XXI век. – Выпуск 2. – 2013 [Электронный ресурс]. – DOI: 10.15393/j5.art.2013.2091
  3. Концепція Нової української школи: Концептуальні засади реформування середньої школи / Міністерство науки і освіти України. – К. : 2016. – 34 с.
  4. Коростіль Л. А. Покоління Z: пошук способів педагогічної взаємодії // Народна освіта. Електронне наукове видання. – Режим доступу: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229
  5. Универсальные компетентности и новая грамотность: чему учить сегодня для успеха завтра. Предварительные выводы международного доклада о тенденциях трансформации школьного образования / И. Д. Фрумин, М. С. Добрякова, К. А. Баранников, И. М. Реморенко; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. – М. : НИУ ВШЭ, 2018. – 28 с. – (Современная аналитика образования. – № 2 (19).
    6. Фельдштейн Д. И. Изменяющийся ребенок в изменяющемся мире: Психолого-педагогические проблемы Новой школы // Национальный психологический журнал. – 2010. – № 2 (4). – С. 6–11.

References 

  1. Hych, H. M. (2014). «Klipove myslennia» ditei ta pidlitkiv yak fenomen suchasnoho navchalnoho protsesu [“Clip thinking” of children and adolescents as a phenomenon of modern educational process]. Veresen, 3-4, 14–19; Hych, H. M. (2016). «Klipove myslennia» molodi: voroh chy druh navchannia? [“Clip thinking” of youth: An enemy or friend in studying?]. In Naukovi pratsi ChDU im. Petra Mohyly: Naukovo-metod. Vydan: Vol. 257. Issue 269. Pedahohika (pp. 38-42). Mykolaiv: Chornomorskyi derzhavnyi universytet im. P. Mohyly.
  2. Kolesnikova, I. A. (2013). Novaia gramotnost i novaia negramotnost dvadtsat pervogo stoletiia [New literacy and new illiteracy of the twenty-first century]. Nepreryvnoe Obrazovanie: XXI vek, 2. DOI: 10.15393/j5.art.2013.2091
  3. Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian School: Conceptual principles of secondary school reform]. (2016). Kyiv.
  4. Korostil, L. A. Pokolinnia Z: poshuk sposobiv pedahohichnoi vzaiemodii [Generation Z: the search for methods of pedagogical interaction]. Narodna osvita. Elektronne naukove vydannia. Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229
  5. Frumin, I. D., Dobriakova, M. S., Barannikov, K. A., & Remorenko, I. M. (2018). Universalnye kompetentnosti i novaia gramotnost: chemu uchit segodnia dlia uspekha zavtra. Predvarytelnye vyvody mezhdunarodnogo doklada o tendentsiiakh transformatsii shkolnogo obrazovaniia [Universal competencies and new literacy: What should learn today for success tomorrow. Preliminary conclusions of the international report on the tendencies of transformation of school education]. Moscow: NIU VShE. Sovremennaia Analitika obrazovaniia, 2 (19).
  6. Feldshtein, D. I. (2010). Izmeniaiushchiisia rebenok v izmeniaiushchemsia mire: Psikhologo-pedagogicheskie problemy Novoi shkoly [Changing child in a changing world: Psychological and pedagogical problems of the New School]. Natsionalnyi Psikhologicheskii Zhurnal, 2 (4), 6–11.
Опубліковано
2019-02-28