Художня комунікація в площині мистецької освіти: теорія, практика, інновації

  • Наталія Миколаївна Лупак кандидат філологічних наук, докторант кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна, lupak@elr.tnpu.edu.ua
Ключові слова: художня комунікація, мистецтво, мистецька освіта, суб’єкт і об’єкт комунікації, віртуальна реальність, художнє пізнання, художественная коммуникация, искусство, художественное образование, субъект и объект коммуникации, виртуальная реальность, художественное познание, artistic communication, art, artistic education, subject and object of communication, virtual reality, artistic knowledge

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-1-2

Акцентовано на ролі мистецької освіти як важливого чинника формування художнього пізнання майбутніх учителів мистецьких спеціальностей. Здійснено теоретичний аналіз феномена «художня комунікація» в контексті розвитку сучасної мистецької освіти. Обґрунтовано особливості художньої комунікації (крізь призму взаємодії суб’єктів і об’єктів мистецької діяльності) як специфічної форми передачі інформації художніми засобами. Виявлено нові грані мистецької освіти, пов’язані з інтенсивним розвитком інформаційно-комунікаційних технологій, поширенням цифрових систем електронного зв’язку, розширенням Інтернет-мережі тощо. Окреслено новий тип художньої комунікації – віртуальний. Наведено приклади інноваційних форм художньої комунікації, здійснюваної в умовах вищого навчального закладу, як важливого чинника у формуванні комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецьких спеціальностей.

Лупак Н. Н., кандидат филологических наук, докторант кафедры педагогики и методики начального и дошкольного образования Тернопольского национального педагогического университета имени Владимира Гнатюка., г. Тернополь, Украина, lupak@elr.tnpu.edu.ua

Художественная коммуникация в плоскости художественного образования: теория, практика, инновации

Акцентировано на роли художественного образования как важного фактора формирования художественного познания будущих учителей художественных специальностей. Осуществлен теоретический анализ феномена «художественная коммуникация» в контексте развития современного художественного образования.

Обоснованы особенности художественной коммуникации (через призму взаимодействия субъектов и объектов художественной деятельности) как специфической формы передачи информации художественными средствами. Обнаружены новые грани художественного образования, связанные с интенсивным развитием информационно-коммуникационных технологий, распространением цифровых систем электронной связи, расширением Интернет-сети и тому подобное. Определен новый тип художественной коммуникации – виртуальный. Приведены примеры инновационных форм художественной коммуникации, осуществляемой в условиях высшего учебного заведения, как важного фактора в формировании коммуникативной компетентности будущих учителей художественных специальностей.

Lupak N.M., PhD in Philology, Doctoral Student of the Department of  Pedagogy and Methodology of Primary and Preschool Education of the Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil, Ukraine, lupak@elr.tnpu.edu.ua

Artistic communication in the field of artistic education: Theory, practice, innovation

The article focuses on the role of artistic education as an important factor of formation of artistic perception in the educational environment. Theoretical analysis of the phenomenon of “artistic communication” in the context of formation of modern artistic education has been carried out. The purpose of the article is to identify features of artistic communication through the prism of the interaction between subjects and objects of artistic activity as a specific form of information transmission by means of art; to outline new facets of artistic education as an important factor of the formation of artistic perception in the educational environment. The innovative form of artistic communication, implemented in a higher education institution, is an important factor of formation of the communicative competence of future teachers of artistic specialties. Artistic communication as a holistic activity with the intellectual and emotional component creates favorable conditions for person’s development of potential creative possibilities through the spiritualized way of educational action (living and experiencing in action), aimed at the realization of person’s own self, which fully corresponds to humanitarian nature of modern pedagogical education with its humanistic orientation. Implementing in general education institutions of the content communication line “Communication through Art” (the educational branch of “Art”) provide, first of all, the formation of students’ skills in presenting their own artistic achievements, the ability to communicate with others through art and with art, consciously enjoying the diversity of inter-artistic interaction (inter-medial aspect).

The author concludes that: artistic communication as a holistic kind of pedagogical activity contributes to the development of personality’s potential creative abilities through the sensory experience of educational actions; artistic communication as an important component of artistic education develops under the influence of modern information and communication processes caused by scientific and technological progress; artistic communication involves the interaction not only of subjects but also objects of the communicative process, which include: artistic work, the author’s image, society, historical epoch, artistic process.

Список джерел

  1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / М. М. Бахтин. – М. : Искусство, 1979. – 424 с.
  2. Берегова О. Комунікація в соціокультурному просторі України: технологія чи творчість? / О. Берегова – К. : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2006. – 388 с.
  3. Біблер В. С. Культура. Діалог культур / В. С. Біблер. – К. : ДУХ І ЛІТЕРА, 2018. – 368 с.
  4. Дзьобань О. П., Мануйлов Є. М. Віртуальні комунікації: до проблеми філософського осмислення сутності / О. П. Дзьобань, Є. М. Мануйлов // Вісник національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». – № 3 (26). – 2015. – С. 7–19.
  5. Заморкин А. А. Виртуальные коммуникации как социокультурный феномен современности : дисс. ... канд. филос. наук: 09.00.11 / Заморкин Антон Алексеевич. – Ставрополь, 2014. – 222 с.
  6. Козакова В. С. Проблема художньої комунікації в культурно-естетичній дійсності: вибрані матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції V культурологічні читання пам’яті Володимира Підкопаєва [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.culturalstudies.in.ua/sekcia_s_s2_2.php
  7. Комаровська О. Мистецтво в новій українській школі: що змінилося? / О. Комаровська // Початкова освіта: методичні рекомендації. – К. : УОВЦ «Оріон», 2018. – С. 122–125.
  8. Крупа М. П. Лінгвістичний аналіз художнього тексту / М. П. Крупа. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2005. – 416 с.
  9. Кулка И. Психология искусства / И. Кулка ; пер. с чешск. Олива И. В. – Харьков : Изд-во «Гуманитарный Центр», 2014. – 560 с.
  10. Лазарєва Л. М. Художня комунікація та її особливості в сучасному Інтернет-просторі / Л. М. Лазарєва // Образотворче мистецтво. – 2011. – № 1. – С. 96 – 99.
  11. Лановик М. Б. Теорія відносності художнього перекладу: літературознавчі проекції / М. Б. Лановик. – Тернопіль : Ред.- видав. відділ ТНПУ, 2006. – 470 с.
  12. Марьина Л. П. Виртуальный модус культуры: текст как специальная форма выражения авторского сознания / Л. П. Марьина // Виртуальное пространство культуры: материалы науч. конф. 11–13 апреля 2000 г. – СПб. : Санкт- Петерб. философ. об-во. – 2000. – С. 108–111.
  13. Назайкинский Е. В. Логика музыкальной композиции / Е. В. Назайкинский. – М. : Музыка, 1982. – 319 с.
  14. Шевельов Ю. Олександр Потебня. Спроба реконструкції цілісного образу / Ю. Шевельов // Українська мова: історія і стилі. – Харків : Основа, 1992. – С. 5–44.

References

  1. Bakhtin, M. M. (1979). Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity]. Moscow:
  2. Berehova, O. (2006). Komunikatsiia v sotsiokulturnomu prostori Ukrainy: tekhnolohiia chy tvorchist? [Communication in the socio-cultural space of Ukraine: Technology or creativity?]. Kyiv: NMAU im. P.I. Chaikovskoho.
  3. Bibler, V. S. (2018). Kultura. Dialoh kultur [Culture. Dialogue of cultures]. Kyiv: DUKh I LITERA.
  4. Dzoban, O. P., & Manuilov, Ye. M. (2015). Virtualni komunikatsii: do problemy filosofskoho osmyslennia sutnosti [Virtual communications: To the problem of philosophical comprehension of the essence]. In Visnyk natsionalnoho universytetu «Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho»: Vol. 3 (26) (pp. 7–19).
  5. Zamorkin, A. O. (2013). Virtualni komunikatsii yak sotsiokulturnyi fenomen suchasnosti [Virtual communications as a socio-cultural phenomenon of the present] (Doctoral dissertation, Moscow).
  6. Kozakova, V. S. Problema khudozhnoi komunikatsii v kulturno-estetychnii diisnosti [The problem of artistic communication in the cultural and aesthetic realities]. In V kulturolohichni chytannia pamiati Volodymyra Pidkopaieva: Conference Proceedings. Retrieved from http://www.culturalstudies.in.ua/sekcia_s_s2_2.php
  7. Komarovska, O. (2018). Mystetstvo v novii ukrainskii shkoli: shcho zminylosia? [Art in the New Ukrainian School: What has been changed?]. In Pochatkova osvita: metodychni rekomendatsii (pp. 122–125). Kyiv: UOVTs «Orion».
  8. Krupa, M. P. (2005). Linhvistychnyi analiz khudozhnoho tekstu [Linguistic analysis of artistic text]. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky.
  9. Kulka, I. (2014). Psikhologiia iskusstva [Psychology of art]. Kharkov: Izd-vo Gumanytarnyi Tsentr – Oliva I.V.
  10. Lazarieva, L. M. (2011). Khudozhnia komunikatsiia ta ii osoblyvosti v suchasnomu Internet-prostori [Artistic communication and its features in the modern Internet space]. Obrazotvorche Mystetstvo, 1, 96–99.
  11. Lanovyk, M. B. (2006). Teoriia vidnosnosti khudozhnoho perekladu: literaturoznavchi proektsii [Theory of relativity of artistic translation: Literary projections]. Ternopil: Red.-vydav. Viddil TNPU.
  12. Marina, L. P. (2000). Virtualnyi modus kultury: tekst kak spetsialnaia forma vyrazheniia avtorskogo soznaniia [Virtual mode of culture: Text as a special form of expression of the author’s consciousness]. In Virtualnoe prostranstvo kultury: Conference Proceedings (pp. 108–111). St. Petersburg: Filosofskoe Obshchestvo.
  13. Nazaikinskii, E. V. (1982). Logika muzykalnoi kompozitsii [Logic of musical composition]. Moscow:
  14. Shevelov, Yu. (1992). Oleksandr Potebnia. Sproba rekonstruktsii ilisnoho obrazu [Alexander Potebnia. Attempt to reconstruct a holistic image]. In Ukrainska mova: istoriia i styli (pp. 5–44). Kharkiv: Osnova.
Опубліковано
2019-02-28