Подготовка бакалавров музыкального образования в Республике Казахстан

  • Алия Ануарбековна Момбек кандидат педагогических наук (PhD), ассоциированный профессор, Казахский национальный педагогический университет имени Абая, Алматы, Казахстан, aliya_mombek@mail.ru
Ключові слова: бакалавр, музична освіта, підготовка, компетенції, освітня програма, музыкальное образование, подготовка, компетенции, образовательная программа, Bachelor’s degree, musical education, training, competencies, educational program

Анотація

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-1-1

У статті розглядаються питання підготовки бакалаврів освіти спеціальності 5В010600 – Музична освіта за новою освітньою програмою, мета якої – підготовка висококваліфікованого вчителя музики, який володіє високою соціальною і громадянською відповідальністю, здатний здійснювати професійну діяльність. Висвітлюються завдання – забезпечення якісної професійної підготовки майбутніх вчителів музики у відповідності з соціальним замовленням суспільства, оновленням змісту освіти та світовими стандартами освіти. Наводяться види професійної діяльності – освітня (педагогічна); навчально-виховна; навчально-технологічна; соціально-педагогічна; експериментально-дослідницька; організаційно-управлінська.

Момбек А.А., кандидат педагогических наук (PhD), ассоциированный профессор, Казахский национальный педагогический университет имени Абая, Алматы, Казахстан, aliya_mombek@mail.ru

Подготовка бакалавров музыкального образования в Республике Казахстан

В статье рассматриваются вопросы подготовки бакалавров образования специальности 5В010600 – Музыкальное образование по новой образовательной программе, цель которой – подготовка высококвалифицированного учителя музыки, обладающего высокой социальной и гражданской ответственностью, способного осуществлять профессиональную деятельность. Задачи – обеспечение качественной профессиональной подготовки будущих учителей музыки в соответствии с социальным заказом общества, обновлением содержания образования и мировыми стандартами образования. Виды профессиональной деятельности – образовательная (педагогическая); учебно-воспитательная; учебно-технологическая; социально-педагогическая; экспериментально-исследовательская; организационно-управленческая.

Mombek A.A., PhD, Associate Professor, Abai Kazakh National Pedagogical University, Almaty, Kazakhstan, aliya_mombek@mail.ru

Preparation of Bachelors of Music Education in the Republic of Kazakhstan

The article deals with the issues of preparation of Bachelors of education specialty 5В010600 – Music Education according a new educational program. Its purpose is to prepare a highly qualified music teacher, who has a high social and civil responsibility as well as the ability to carry out professional activity in the modern conditions of the development of society. The objectives of this education are to provide high-quality professional training of future music teachers in accordance with the social order of the society, updating the content of education and world educational standards. There are such types of professional activity as educational; technological; social and pedagogical; experimental research; organizational and management.

The author presents the experience of creating a universal matrix of the Kazakh educational program for pedagogical specialties in Abai Kazakh National Pedagogical University.  The graduates will work in schools with updated content of education. The innovative nature of the structure of the educational program of musical and pedagogical education is formed on the basis of three cycles of disciplines: general education, basic education and specialized education.

The problems of innovative educational technologies of the modern high school have been discussed. They are divided into types: organizational connected with optimization of conditions of educational activity; methodological aimed at updating the content of education and improving its quality; management is founded on innovations that allow students – to use teaching materials effectively; to acquire professional knowledge; to develop problem-searching thinking; to intensify research work, etc.; that allow teachers – to improve the quality of existing technology to trainin specialists. Innovative technologies ensure the improvement of the quality of education and, consequently, the competitiveness of the university in the market of educational services.

Список источников

  1. Абылкасымова А. Е., Рыжаков М. В., Шишов С. Е. Современные тенденции развития непрерывного педагогического образования. – Алматы : Атамура. – 271 с.
  2. Айтбаева А. Б., Шайгозова Ж. Н., Момбек А. А. Методология инновационного проектирования художественного образования в современных реалиях // Педагогика и психология. – 2016. – № 2(27). – С.23–28.
  3. Балықбаев Т. О., Жампеисова Қ. Қ., Хан Н. Н., Колумбаева Ж. Ш. Полипарадигмалдық көзқарас – бәсекеге қабілетті, жоғары педагогикалық білім беруді қалыптастырудың әдіснамалық негізі ретінде // Хабаршы. Педагогикалық ғылымдары сериясы: Абай атындағы ҚазҰПУ, 2018. – № 2(58). – 2–10 бб.
  4. Бектасова Г. К. Коллаборативная среда как эффективная форма организации урока в условиях повышения качества образования и воспитания // Педагогическое мастерство: Материалы VIII международной научной конференции. – М. : Буки-Веди, 2016. – С. 3–4. // Режим доступа: https://moluch.ru/conf/ped/archive/191/10615/ (Дата обращения: 04.01.2019).
  5. Бидайбеков Е. Ы., Бостанов Б. Г., Гриншкун В. В., Ошанова Н. Т., Сагимбаева А. Е. Особенности обучения цифровым технологиям при подготовке бакалавров педагогического направления // Педагогика и психология. – 2018. – № 3(36). – С. 142–150.
  6. Модульно-рейтинговая система обучения в профессиональном образовании [Электронный ресурс]: URL: http://present5.com/modulno-rejtingovaya-sistema-obucheniya-v-professionalnom-obrazovanii-sushhnost/ (Дата обращения: 02.01.2019).
  7. Дударчук А. В. Обновление содержания образования – реальность времени [Электронный ресурс]: URL: https:/infourok.ru/obnovlenie-soderzhaniya-obrazovaniyarealnost-vremeni-1735892.html (Дата обращения: 02.01.2019).
  8. Кенжебаев Г. К., Орумбаев С. Т. О некоторых аспектах инновационных технологий обучения студентов // Вестник КазНПУ, серия «Исторические науки». 2014. – №1 (40). – С. 140–142.
  9. Президент Республики Казахстан Н. А. Назарбаев в Послании народу Казахстана от 17 января 2014 года «Казахстанский путь – 2050: Единая цель, единые интересы, единое будущее» // Режим доступа: http://www.akorda.kz /ru/page/page_215750_poslanie-prezidenta-respubliki-kazakhstan-n-nazarbaeva-narodukazakhstana-17-yanvarya-2014-g. (Дата обращения 02.01.19).
  10. Салимбаева Р. О. Проблемы становления и развития казахстанского рынка образовательных услуг // Вестник ЕЮА имени Д. А. Кунаева: Алматы, 2011 [Электронный ресурс]: URL: https://articlekz.com/article/21785 (Дата обращения: 04.01.2019).
  11. Таубаева Ш. Т., Максутова И. О. Дополнительное профессиональное образование как ключевой фактор реализации новой парадигмы образования «Lifelong Learning» // Педагогика и психология. – 2018. – № 1(34). – С. 64–69.

References

  1. Aitbaeva, A. B., Shaigozova, Zh. N., & Mombek, A. A. (2016). Metodologiia innovatsionnogo proektirovaniia khudozhestvennoio obrazovaniia v sovremennykh realiiakh [Methodology of innovative design of art education in modern realities]. Pedagogika i Psikhologiia, 2(27), 23-28.
  2. Bektasova, G.K. (2016). Kollaborativnaia sreda kak effektivnaia forma organizatsii uroka v usloviiakh povysheniia kachestva obrazovaniia i vospitaniia [Collaborative environment as an effective form of organizing a lesson in the context of improving the quality of education]. Pedagogicheskoe masterstvo: Conference Proceedings (pp. 3-4). Moscow: Buky-Vedy. Retrieved from https://moluch.ru/conf/ped/archive/191/10615/
  3. Voprosy modulnogo proektirovaniia rabochikh uchebnikh planov pedagogicheskikh spetsialnostei i unifikatsiia elektivnykh distsiplin [Issues of modular design of working curricula for pedagogical specialties and unification of elective disciplines]. (2012). Taraz.
  4. Ministry of Education of Republic of Kazakhstan. (2006). Gosudarstvennyi obshcheobiazatelnyi standart obrazovaniia Respubliki Kazakhstan. Obrazovanie vysshee professionalnoe. Bakalavriat, Spetsialnost 050106 – Muzykalnoe obrazovanie. 3.08.256 [State education standard. Higher professional education. Bachelor’s degree, Specialty 050106 – Music education. 3.08.256].
  5. The President of the Republic of Kazakhstan. (2010). Gosudarstvennaia programma razvitiia obrazovaniia Respubliki Kazakhstan na 2011-2020 gg [State Program for the Development of Education of the Republic of Kazakhstan for 2011-2020] (Decree No1118, December 7). Retrieved from http://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30906915
  6. Kenzhebaev, G. K., & Orumbaev, S. T. (2014). O nekotorykh aspektakh innovatsionnykh tekhnologii obucheniia studentov [n some aspects of innovative technology of teaching students]. Vestnyk KazNPU, seriia «Istoricheskie nauki», 1 (40), 140-142.
  7. The President of the Republic of Kazakhstan. (2014). Kazakhstanskii put-2050: Edinaia tsel, edinye interesy, edinoe budushchee [Kazakhstans way -2050: Common goal, common interests, common future”] (President’s Address, January 17). Retrieved from http://www.akorda.kz/ru/page/page_215750_poslanie-prezidenta-respubliki-kazakhstan-n-nazarbaeva-narodukazakhstana-17-yanvarya-2014-g
Опубліковано
2019-02-28