Ознайомлення старшокласників з українським архітектурним модерном (на прикладі Полтавського регіону)

  • Анна Вікторівна Дружиніна Методист редакційно-видавничого відділу, Полтавський ОІППО ім. М. В. Остроградського, м. Полтава. dryzhanna@gmail.com
Ключові слова: український архітектурний модерн, стилістичні українські національні ознаки, регіональний аспект, учень старшої школи, зображувальний площинний конструктор, украинский архитектурный модерн, стилистические украинские национальные признаки, региональный аспект, ученик старшей школы, изобразительный плоскостной конструктор, Ukrainian architectural modern, stylistic Ukrainian national symbols, regional aspect, senior schoolchildren, figurative plane designer

Анотація

DOI 10.32405/2308-8885-2018-4-34-39

УДК 37.015.31 : 72.012 (477.53)

У статті представлено дослідження українських національних ознак в архітектурі, зокрема стильових особливостей українського архітектурного модерну в Полтавському регіоні, та методику ознайомлення старшокласників із цією темою впродовж двох навчальних годин. На першому уроці автор пропонує стислу інформацію і світлини пам’яток архітектури Полтавщини у формі віртуальної екскурсії, на другому – творчо-практичну роботу учнів зі створення з допомогою зображувального площинного конструктора власного проекту фасаду будинку в стилі українського архітектурного модерну з регіональними полтавськими особливостями.

 

Дружинина А. В., методист редакционно-издательского отдела, Полтавский ОИППО им. М. В. Остроградского, г. Полтава, Украина, Dryzhanna@gmail.com

Ознакомление старшеклассников с украинским архитектурным модерном (на примере Полтавского региона)

В статье представлено исследование украинских национальных черт в архитектуре, в частности стилевых особенностей украинского архитектурного модерна в Полтавском регионе, и методику ознакомления старшеклассников с этой темой в течение двух учебных часов. На первом уроке автор предлагает краткую информацию и фотографии памятников архитектуры Полтавщины в форме виртуальной экскурсии, на втором – практическую работу по созданию учащимися с помощью изобразительного плоскостного конструктора собственного проекта фасада дома в стиле украинского архитектурного модерна с региональными полтавскими особенностями.

 

Druzhynina A.V., Methodologist of the Editorial and Publishing Department, Poltava Regional Institute of Postgraduate Education named after M.V. Ostrogradskyi, Poltava, Ukraine, Dryzhanna@gmail.com

Introducing of senior students with the Ukrainian architectural modern (by the example of the Poltava region)

The article is devoted to the aspect of study of Ukrainian national symbols in architecture at Art lessons. The author offers the example of stylistic features of architectural modern Ukrainian in the Poltava region in order to introduce senior schoolchildren with it. The author presents the photos of monuments of Poltava architecture, built in the style of the Ukrainian architectural modern and gives brief information about them.

The teaching material is divided into two initial hours, presented by different forms of work. One hour involves student’s virtual tours of houses and buildings of Poltava region, as well as their analysis and the establishment of senior schoolchildren stylistic features form of buildings and constructions, namely roofs, towers, gables, windows, doors, niches, columns, brackets, spires, decoration. The author uses method of comparing the stylistic architectural features of Ukrainian architectural modern and hut, built in the traditions of national construction. The second hour is used to create the own facade of building in the style of the Ukrainian architectural modern with regional Poltava features by the students with the help of a graphic plane designer.

 

Список джерел:

  1. Власенко А. Земські школи Опанаса Сластіона. — Київ, 2016. — 152 с. : 351 іл.
  2. Дружиніна А. В. Національні ознаки в українській архітектурі початку ХХ ст. (на прикладі споруди Полтавського земства) / А. В. Дружиніна // Українська академія мистецтв : зб. наук. пр. – Київ : ТОВ «ДІА», 2003. – № 10. – С. 64–67.
  3. Дружиніна А. В. Роль соціального аспекту в архітектурі з українськими національними ознаками / А. В. Дружиніна // Наука і вища освіта: тези доповідей ХХІІІ Міжнар. наук. конф. студентів і молодих учених, м. Запоріжжя, 23 квітня 2015 р.– Запоріжжя : КПУ, 2015. – С. 308 –309.
  4. Дружиніна А. В. Українські знаки-символи в оформленнях фасадів житлових та громадських будинків ХVII–ХХ ст. / А. В. Дружиніна // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство, архітектура. Спец. Вип. «Дизайн-освіта 2005: тенденції розвитку та інтеграція в європейський освітній простір». Частина І. – Харків : ХДАДМ, 2005. – № 1 –С. 174–186.
  5. Лист МОН від 03.07.2018 № 1/9-415 “Щодо вивчення у закладах загальної середньої освіти навчальних предметів у 2018/2019 навчальному році”. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/61466/. 03.07.2018
  6. Полтавщина : Енцикл. довід. (За ред. А. В. Кудрицького. – К. : УЕ, 1992. – 1024 с.: іл. (в опр.) : 30000 пр.
  7. Термінологічний словник-довідник з будівництва та архітектури / Р. А. Шмиг, В. М. Боярчук, І. М. Добрянський, В. М. Барабаш; за заг. ред. Р. А. Шмига. – Львів, 2010. – 222 с.
  8. Чепелик В. В. Український архітектурний модерн / упорядник З. В. Мойсеєнко-Чепелик. – Київ : КНУБА. 2000. – 378 с.

References:

  1. Druzhynina, A. V. (2003). Natsionalni oznaky v ukrainskii arkhitekturi pochatku ХХ st. (Na prykladi sporudy Poltavskoho zemstva) [National symbols in Ukrainian architecture at the beginning of the ХХ century (By the example of the construction of Poltava Zemstvo)]. In Ukrainska akademiia mystetstv: zbirnyk naukovykh prats: Vol.10 (pp. 64–67). Kyiv TOV «DIA»
  2. Druzhynina, A. V. (2015). Rol sotsialnoho aspektu v arkhitekturi z ukrainskymy natsionalnymy oznakamy [Role of the social aspect in architecture with Ukrainian National symbols]. In Nauka i vyshcha osvita: Proceedings of Conference (pp. 308–309). Zaporizhzhia: KPU.
  3. Druzhynina, A. V. (2005). Ukrainski znaky-symvoly v oformlenniakh fasadiv zhytlovykh ta hromadskykh budynkiv ХVII–ХХ st. [Ukrainian symbols in the design of the facades of residential and public houses of the ХVII–ХХ centuries]. In Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Mystetstvoznavstvo, arkhitektura. Spets. Vyp. «Dyzain-osvita 2005: tendentsii rozvytku ta intehratsiia v yevropeiskyi osvitnii prostir». Vol. I. (pp.174–186). Kharkiv «KhDADM».
  4. Ministry of Education and Science of Ukraine (2018, July 3). Lyst “Shchodo vyvchennia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity navchalnykh predmetiv u 2018/2019 navchalnomu rotsi”. [Letter “On studying in institutions of general secondary education of educational subjects in the 2018/2019 academic year’]. ( 1/9-415). Retrieved from: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/61466/
  5. Kudrytskyi, A. V. (Ed.). (1992). Poltavshchyna: Entsyklopedychnyi dovidnyk [Poltava region: Encyclopedia]. Kyiv: UE.
  6. Shmyh, R. A. (Ed.). (2010). Terminolohichnyi slovnyk-dovidnyk z budivnytstva ta arkhitektury [Terminological dictionary on construction and architecture]. Lviv.
  7. Chepelyk, V. V. (2000). Ukrainskyi arkhitekturnyi modern [Ukrainian architectural modern]. Kyiv: KNUBA.
Опубліковано
2018-11-29