Ефект смислового континіуму як засіб привернення школярів до мистецтва театру

  • Наталія Євгенівна Миропольська Доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії естетичного виховання та мистецької освіти Інституту проблем виховання НАПН України, м. Київ. nataliamyropolska@gmail.com
Ключові слова: смисловий континіум, школярі, мистецтво театру, творчість І. Кочерги та М. Куліша, смысловой континиум, школьники, искусство театра, творчество И. Кочерги и Н. Кулиша, sense continuum, schoolchildren, the art of theatre, creation of I.Kocherga and M.Kulish

Анотація

DOI 10.32405/2308-8885-2018-4-31-34

УДК 379.822 : 159.928.23: 792 - 057.874

У статті висвітлено варіанти методики заохочення школярів до мистецтва театру та їх висвітлення на прикладах матеріалу третього розділу підручника «Мистецтво» (10–11 класи) авторів О. Комаровської, Н. Миропольської, С. Ничкало, І. Руденко, де учням пропонується, окрім інших видів мистецтва, «театральний тур» Україною.

 Пропонується активне використання смислового континіуму п’єс, який, завдяки відкритості незмінного протягом усього часу існування тексту, змінюється відповідно до певного соціокультурного життя людей. Стаття побудована на використанні прикладів творчості І. Кочерги та М. Куліша.

 

Миропольская Н. Е., доктор педагогических наук, профессор, главный научный сотрудник лаборатории эстетического воспитания и художественного образования ИПВ НАПН Украины, г. Киев, Украина, nataliamyropolska@gmail.com

Эффект смыслового континиума как способ привлечения школьников к искусству театра

В статье освещены варианты методики приобщения школьников к искусству театра и их освещения на примерах материала третьего раздела учебника «Искусство» (10-11 классы) авторов А. Комаровской, Н. Миропольской, С. Ничкало, И. Руденко, где ученикам предлагается, помимо других видов искусства, «театральный тур» Украиной. Предлагается активное использование смыслового континиума пьес, который, благодаря открытости неизменного на протяжении всего времени существования текста, меняется в соответствии с определенной социокультурной жизнью людей. Статья построена на использовании примеров творчества И. Кочерги и Н. Кулиша.

 

Myropolska N.E., Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Chief Researcher of Laboratory of Aesthetic Education and Artistic Education of the Institute of Problems of Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, nataliamyropolska@gmail.com.

The effect of sense continuum as a mean of schoolchildren’s attraction to the art of theatre

The article lights up the variant of methods of schoolchildren’s attraction to the art of theatre. Now at school only one – sided learning of drama art has been proposed –as a retro-index. It reduces pupils’ motivation to this kind of art.

We propose to study plays  in Continious (Progressive) Tense which means continuity, accents moments of life which are actual today. Continuum is an uninterrupted connotation which demonstrates non-formal layer of the play, ideas of which show different aspects according to definite time and area. In this case retro-index gradually will transfer to the index of active real schoolchildren’s complicity to “gold fund” of the drama.

The author gives examples of such work with the plays of I.Kocherga “Yaroslav Mudryi” and M.Kulish “Myna Masaylo” and “Peoples’ Malahiy”. The accent has been done on the modern sounding of these plays, for example, love to Motherland, honoring the Law (I.Kocherga), on the problem of Ukrainization, non – educated officials, brainless believe to slogans (M.Kulish) etc.  

The article shows the use of the given material in connection between the lessons of art and history, art and literature.

Elucidated for themselves the main phenomenon’s of Ukrainian society the pupils will have a possibility to understand not only the peculiarities of spiritual surrounding of the years when the play had been written, but to conduct analogies with today’s life. That’s why the learning of drama plays “here – and – now” is very important for schoolchildren’s world outlook and their feelings.

 

Список джерел:

  1. Адорно Т. Теорія естетики / Теодор Адорно. – Київ : Основи, 2002. – 518 с.
  2. Власов В. С. Історія України. Вступ до історії. Підручник для 5-ого класу / В. С.Власов. – Київ : Генеза, 2013. – 256 с.
  3. Гринченко Б. Д. Народные спектакли / Б. Д. Гринченко. – Чернигов : Типография Губерн. земства, 1900. – 64 с.
  4. Золоте слово. Хрестоматія літератури України-Русі епохи Середньовіччя IX–XV ст. – Київ : Аконіт, 2002. – В 2 кн. – Кн I. – 784 с.
  5. История русского искусства. – Москва : АН ССР, 1953. – Т.1. – 574 с.
  6. Комаровська О. А., Миропольська Н. Є., Ничкало С. А., Руденко І. В. Мистецтво (рівень стандарту, профільний рівень) : підруч. для 10 (11) кл. закл. загал. серед. Освіти. — Харків : Ранок, 2018. – 192 с.
  7. Корнієнко Н. Лесь Курбас : репетиція майбутнього / Н. Корнієнко. – Київ : Факт, 1998. – 469 с.
  8. Куліш Микола. П’єси / Микола Куліш. – Київ : Наукова думка, 2001. – 368 с.

 

References:

  1. Adorno, T. (2002). Teoriia estetyky [Theory of aesthetics]. Kyiv: Osnovy.
  2. Vlasov, V. S. (2013). Istoriia Ukrainy. Vstup do istorii. Pidruchnyk dlia 5-oho klasu [History of Ukraine. Introduction to history. Textbook for 5th grade]. Kyiv: Heneza.
  3. Grinchenko, B.D. (1900). Narodnye spektakli [Folk performances]. Chernigov: Typografiia Gubern. Zemstva.
  4. Zolote slovo. Khrestomatiia literatury Ukrainy-Rusi epokhy Serednovichchia IX-XV st.: Vol.2. [Golden word. The textbook of literature of Ukraine-Russia of the Middle Ages of the IX-XV centuries]. (2002). Kyiv: Akonit.
  5. Istoriia russkogo iskusstva: Vol. 1 [History of Russian art]. (1953). Moscow: AN SSR.
  6. Komarovska, O. A., Myropolska, N. Ye., Nychkalo, S. A., & Rudenko, I. V. (2018). Mystetstvo (riven standartu, profilnyi riven): pidruch. dlia 10 (11) klasiv [Art (level of standard, profile level): Textbook for 10th(11th) grade]. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok».
  7. Korniienko, N. (1998). Les Kurbas: Repetytsiia maibutnoho [Les Kurbas: Rehearsal of the future]. Kyiv: Fakt.
  8. Kulish, M. (2001). Piesy [Plays]. Kyiv: Naukova dumka.
Опубліковано
2018-11-29