Інтегративна функція мистецтва у формуванні творчої особистості дитини

  • Олена Анатоліївна Половіна Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Педагогічного інституту Київського університета імені Бориса Грінченка, м. Київ. lena-ped@ukr.net
Ключові слова: мистецтво, інтегративна функція, метод креативної структурованої імпровізації, ігрові вправи, психогімнастика, педагогічні умови, искусство, интегративная функция, метод креативной структурированной импровизации, игровые упражнения, психогимнастика, педагогические условия, art, integrative function, method of creative structured improvisation, game exercises, psycho-gymnastics

Анотація

DOI 10.32405/2308-8885-2018-4-18-22

УДК 37.015.31: 159.922.73 : 7

У статті наведено практичні рекомендації щодо використання інтегративного потенціалу мистецтва в розвитку дітей 5–7-ми років: представлено технологію роботи, що ґрунтується на методі креативної структурованої імпровізації, спрямованому на розвиток уміння бачити і розуміти прекрасне в природі і довкіллі через емоційне сприймання; осмислення дитиною комунікативної функції мистецтва на основі використання музики, літератури, гри, пізнавальних завдань тощо; активізації інтересу до різного роду спілкування. Виокремлено педагогічні умови використання інтегративної функції мистецтва в закладах дошкільної освіти.

 

Половина Е. А., кандидат педагогических наук, доцент кафедры дошкольного образования Педагогического института Киевского университета имени Бориса Гринченка, г. Киев, Украина, lena-ped@ukr.net

Интегративная функция искусства в формировании творческой личности ребенка

В статье приведены практические рекомендации по использованию интегрированного потенциала искусства в развитии детей дошкольного возраста; представлена технология работы, которая основывается на методе креативной структурированной импровизации, направленном на развитие умения видеть и понимать прекрасное в природе и окружающей среде через эмоциональное восприятие; осмысление ребенком коммуникативной функции искусства на основе использования музыки, литературы, игры, познавательных задач и тому подобное; активизация интереса к различного рода общения. Выделены педагогические условия использования интегративной функции искусства в учреждениях дошкольного образования.

 

Polovina O. A., PhD, Associate Professor of Department of Preschool Education of the Pedagogical Institute of Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv, Ukraine, e-mail: lena-ped@ukr.net

An integrative function of Art in the formation of child’s creative personality

The issue of using art as a universal educational means for influencing the development of a child of 5-7 years has been actualized. The analysis of scientific researches of E. Belkina, V. Yezikeeva, N. Zubareva, L. Panteleeva, G. Sokhurukova, E. Florina, R. Chumichova and the traditional scientific approaches to familiarization children with art have been presented. The contradiction between traditional and non-traditional approaches to children’s art has been revealed. F. Barb-Gall’s model of children’s communication with art, which provide dialogue and indirect role of adults, has been analyzed. Based on the analysis of modern studies (K. Demchyk, O. Dronova, T. Zhitnik, V. Rahozina, O. Saprykina, N. Folomeeva, T. Fasolko, L. Shulha, etc.), the role of an adult has been defined as a leader of a child into the world of art.

The author’s opinion how to use art as an integrator for development of child’s personality, implemented through the method of structured creative improvisation has been proposed. This method is aimed at developing the ability to see and understand the beauty of nature and the environment through emotional perception. Moreover, comprehension by the child of the communicative function of art involves music, literature, games, cognitive tasks, etc., as well as activation of interest in various kinds of communication. The author determines the work with the core of an image as the most optimal method for working with children, which is not regulated by certain rules, and it involves centering on the source of the image.

The pedagogical conditions of optimization of the usage of the integrative function of art in kindergarten aimed at the special pedagogical stimulation of the child’s internal forces have been determined.

 

Список джерел:

  1. Барб-Галль Ф. Як розмовляти з дітьми про мистецтво [Текст] / пер. з франц. Софії Рябчук. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2014. – 192 с.
  2. Половіна О. А. Образотворча майстерня // Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» / наук. кер. проекту В. О. Огнев’юк; наук. ред. Г. В. Бєлєнька; авт. кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугіна та ін. – Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. – 352 с.
  3. Семенов О. С. Формуємо творчо спрямовану особистість: перші кроки : [навч. посіб. для педагогів позашкільних та дошкільних навч. закладів] / Олександр Сергійович Семенов. – Луцьк : ПДВ «Твердиня». – 2016. – 156 с.
  4. Фасолько Т. С. Технології розвитку художньої творчості дошкільників в образотворчій діяльності. – Кременець : Видавничий центр ОГПІ, 2011. – 156 с.
  5. Фаломєєва Н. А. Педагогічні технології естетичного виховання дітей віком 5–10 років засобами музичного мистецтва : автореф. дис. … канд. пед. наук: спец.13.00.07. «Теорія і методика виховання» / Н. А. Фоломєєва; АПН України; Ін-т пробл. виховання. – Київ, 2001. – 22 с.

 

References

  1. Barb-Hall, F. (2014). Yak rozmovliaty z ditmy pro mystetstvo [How to talk about art with children]. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva.
  2. Polovina, O. A. (2016). Obrazotvorcha maisternia. Metodychni rekomendatsii do Osvitnoi prohramy dlia ditei vid 2 do 7 rokiv «Dytyna» [Fine art workshop: Methodical recommendations for the educational program for children from 2 to 7 years of age “Child”]. Kyiv: Kyiv. un-t im. B.Hrinchenka.
  3. Semenov, O. S. (2016). Formuiemo tvorcho spriamovanu osobystist: pershi kroky [Formation a creative-oriented personality: The first steps]. Lutsk: PDV «Tverdynia».
  4. Fasolko, T. S. (2011). Tekhnolohii rozvytku khudozhnoi tvorchosti doshkilnykiv v obrazotvorchii diialnosti [Technologies of development of artistic creativity of preschoolers in visual activities]. Kremenets: Vydavnychyi tsentr OHPI.
  5. Falomieieva, N.A. (2001). Pedahohichni tekhnolohii estetychnoho vykhovannia ditei vikom 5-10 rokiv zasobamy muzychnoho mystetstva [Pedagogical technologies of aesthetic education of children aged 5-10 years by means of musical art]. (Dissertation Abstract, Kyiv).
Опубліковано
2018-11-29