Мистецькі діалоги Китаю та України: до питання підготовки вчителя та учнів

  • Ся Гаоян Аспірант факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. yangzai@templatemonster.com
Ключові слова: синкретизм, синтез мистецтв, китайська поезія, китайська художня пісня, п’ять елементів, синтез искусств, китайская поэзия, китайская художественная песня, пять элементов, syncretism, synthesis of arts, Chinese poetry, Chinese art song, five elements

Анотація

DOI 10.32405/2308-8885-2018-4-18-22

УДК 7: 37.064.2(510 : 477)

У статті окреслено аспект поліхудожньої підготовки учнів та готовності вчителів до її здійснення як тенденції сучасної мистецької освіти в напрямі інтеграції і цілісного художнього пізнання. Проблема розглядається на прикладах аналізу мистецьких творів, зокрема музики сучасного українського автора (твір М. Шуха на вірші китайських поетів), для розуміння якої українській аудиторії варто зануритися у традиційний жанр китайського музичного мистецтва – китайську художню пісню. Розглянуто особливості жанру китайської художньої пісні. Розкрито філософсько-естетичні (концепція п’яти елементів) і психологічні основи синкретизму художнього світовідчуття китайського народу, що виявляються у нерозривності музики і поезії, музики і пейзажного живопису, злиття людини і природи. Наведено приклади синтезу мистецтв у творах китайських митців. Подано ілюстрації.

 

Ся Гаоян, аспирант факультета искусств имени Анатолия Авдиевского Национального педагогического университета имени Н. П. Драгоманова, Украина – Китай, yangzai@templatemonster.com

Художественные диалоги Китая и Украины: к вопросу подготовки учителя и учеников

В статье очерчен аспект полихудожественной подготовки учеников и готовности учителей к ее осуществлению как тенденции современного художественного образования в направлении интеграции и целостного художественного познания. Проблема рассматривается на примерах анализа художественных произведений, в частности музыки современного украинского автора (произведение М. Шуха на стихе китайских поэтов), для понимания которой украинской аудитории предстоит погрузиться в традиционный жанр китайского музыкального искусства – китайскую художественную песню. Рассмотрены особенности жанра китайской художественной песни. Раскрыты философско-эстетические (концепция пяти элементов) и психологические основы синкретизма художественного мироощущения китайского народа, которые проявляются в неразрывности музыки и поэзии, музыки и пейзажной живописи, слиянии человека и природы. Приведены примеры синтеза искусств в произведениях китайского искусства. Представлены иллюстрации.

 

Xia Gaoyang, Postgraduate student of Faculty of Arts named after Anatoliy Avdiyevskiy, National Mykhaylo Drahomanov Pedagogical University, Kyiv–China, е-mail: yangzai@templatemonster.com

Artistic dialogues between China and Ukraine: The issue of poly-artistic training of teachers and students

The article deals with the aspect of artistic training of students and teachers’ readiness to implement it as a tendency of contemporary artistic education in the direction of integration and holistic artistic perception. The problem has been considered by the examples of analysis of artistic works, in particular music of the contemporary Ukrainian author (M. Shukha’s work with lyrics by Chinese poets). In order to understand these works, Ukrainian audience should immerse in the traditional genre of Chinese musical art – Chinese artistic song. The peculiarities of the genre of the Chinese artistic song, which is characterized by the complete “merger” of music and poetry, have been analyzed. They are: the Chinese outstanding poetry embodies personal experiences of the lyrical hero; orientation on a certain timbre of vocal performance shades instrumental support; special technique; influence on the emotional sphere of the listener, immersed in the “landscape in emotions”.

The philosophical aesthetic (concept of five elements) and psychological fundamentals of syncretism of the artistic attitude of Chinese people, which are manifested in the indissolubility of music and poetry, music and landscape painting, the merger of human being and nature have been revealed. The author gives some examples of synthesis of arts in works of Chinese art and provides illustrations.

 

Список джерел:

  1. 1.Алексеев В. М. Китайская литература : избр. тр. / В. М. Алексеев. – Москва : Наука, Гл. ред. вост. лит., 1978. – 596 с.
  2. Дай Юй. Элементы традиционной культуры в Новой китайской музыке «периода открытости» : автореф… канд искусствоведения / Дай Юй. – Нижний Новгород, 2017. – 24 с.
  3. Лю Ян. Особенности взаимодействия музыкального и визуальных искусств в китайской художественной культуре ХХ–ХХI вв. : автореф… канд. искусствоведения / Лю Ян. – УО «Белорусский гос. ун-т культуры и искусств». – Минск, 2017. – 26 с.
  4. Цяо Чжи, Комаровська О. Китайські народні традиції в музичному навчанні українських школярів / Цяо Чжи, О. А. Комаровська // Мистецтво та освіта. – 2017. – № 4. – С. 6–10.
  5. У Хуньюань. Китайская художественная песня: история и теория жанра : дис… канд. искусствоведения / У Хуньюань. – Харьков: Харьковский национ. ун-т искусств имени И. П. Котляревського, 2016. – 231 с.
  6. У Ю-Цин. Дослідження давніх струнних інструментів / У Ю-Цин. – Шанхай : Вид-во Шанхайського муз. ін-ту, 2008. – 329 с. (кит. мовою).
  7. Цай Жонгді. Історія китайської музичної естетики / Цай Жонгді. – Пекін : Народна музика, 1995. – 866 с. (кит. мовою).
  8. Цзен Суйцзин. Загальні положення теорії музики і соціології / Цзен Суйцзин. – Пекін : Вид-во культури і мистецтв, 1997. – 291 с. (кит. мовою).
  9. Цзя Ян. Воплощения представлений о синтезе искусств в творчестве современных китайских авторов / Цзя Ян // Искусство и культура. – 2016. – № 2 (22). – С. 80–86.

 

References: 

  1. Alekseev, V. M. (1978). Kitaiskaia literatura [Chinese literature]. Moscow: Nauka.
  2. Dai Yui. (2017). Elementy traditsionnoi kultury v Novoi kytaiskoi muzyke “perioda otkrytosti” [Elements of traditional culture in the New Chinese music of the “period of openness”]. (Dissertation Abstract, Nizhnii Novgorod).
  3. Liu Yan. (2017). Osobennosti vzaimodeistviia muzykalnogo i vizualnykh iskusstv v kitaiskoi khudozhestvennoi kulture XX–XXI vekov. [Features of the interaction of musical and visual arts in the Chinese art culture of the XX–XXI centuries]. (Dissertation Abstract, Minsk).
  4. Tsiao Chzhy, & Komarovska, O. (2017). Kytaiski narodni tradytsii v muzychnomu navchanni ukrainskykh shkoliariv [Chinese folk traditions in music education of Ukrainian schoolcholdren]. Mystetstvo ta Osvita, 4, 6–10.
  5. U Khuniuan. (2016). Kitaiskaia khudozhestvennaia pesnia: istoriia i teoriia zhanra [Chinese art song: History and theory of the genre]. (Doctoral dissertation, Kharkov).
  6. U Yu-Tsin. (2008). Doslidzhennia davnikh strunnykh instrumentiv [Research of old string instruments]. Shankhai: Vydavnytstvo Shankhaiskoho muzychnoho instytutu.
  7. Tsai Zhonhdi. (1995). Istoriia kytaiskoi muzychnoi estetyky [History of Chinese musical aesthetics]. Pekin: Narodna muzyka.
  8. Tszen Suitszyn. (1997). Zahalni polozhennia teorii muzyky i sotsiolohii [General provisions of theory of music and sociology]. Pekin: Vydavnytstvo kultury i mystetstv.
  9. Tszia Yan. (2016). Voploshcheniia predstavlenii o sinteze iskusstv v tvorchestve sovremennykh kitaiskikh avtorom [Incarnation of ideas on the synthesis of arts in the works of contemporary Chinese writer]. Iskusstvo i Kultura, 2 (22), 80-86.
Опубліковано
2018-11-29