Формування музичних уподобань учнів основної школи

  • Інна Сергіївна Райт Науковий співробітник лабораторії естетичного виховання та мистецької освіти ІПВ НАПН України, м. Київ. inna_denysiuk@ukr.net
Ключові слова: музичні уподобання, вчитель музики, музично-стильовий підхід, музична імпровізація, музыкальные предпочтения, учитель музыки, стилевой подход, музыкальная импровизация, musical preferences, music teacher, musical-style approach, musical improvisation

Анотація

DOI 10.32405/2308-8885-2018-4-13-18

УДК[78:159.928.23]-043.83:373.5

Висвітлено особливості формування музичних уподобань учнів основної школи на уроках музичного мистецтва. З’ясовано основні відмінності між поняттями «уподобання», «інтерес» та «художній смак». Визначено музичні уподобання як тимчасову форму ставлення особистості до результатів власної музичної діяльності, яка виражає особистісні художні надбання, отримані у процесі сприйняття й осмислення музики, виконавства і мистецько-творчої діяльності.

Акцентовано значення музично-стильового підходу в діяльності вчителя. Виділено основні музичні стилі та жанри, що формують поліваріантність уподобань учнів. Досліджено значення імпровізації як ефективного методу формування мистецьких уподобань учнів.

 

Райт И. С., кандидат педагогических наук, научный сотрудник лаборатории эстетического воспитания и художественного образования ИПВ НАПН Украины, г. Киев, Украина, inna_denysiuk@ukr.net

Формирование музыкальных предпочтений учащихся основной школы

Освещены особенности формирования музыкальных предпочтений учащихся основной школы на уроках музыкального искусства. Выяснены основные различия между понятиями «предпочтение», «интерес» и «художественный вкус». Определено музыкальное предпочтение личности как временную форму отношения к результатам собственной музыкальной деятельности, которая выражает личностные художественные достижения, полученные в процессе восприятия и осмысления музыки, в ходе исполнения и художественно-творческой деятельности.

Акцентировано значение стилевого подхода в деятельности учителя-музыканта. Выделены основные музыкальные стили и жанры, формирующие поливариантность предпочтений учащихся основной школы. Исследовано значение импровизации как эффективного метода формирования художественных вкусов учащихся.

 

Wright I. S. Researcher of the Laboratory of Artistic and Aesthetic Education of the Institute of Problems on Education of NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine. inna_denysiuk@ukr.net

Formation of musical preferences of secondary schoolchildren

The article is devoted to the significance of mass music education and formation of a young person. The main emphasis is on the expansion of students’ knowledge of intonation, the development of their emotional response to music, and formation of a steady interest in music. In particular, attention is paid to the importance of formation of students’ musical preferences in institutions of general secondary education.

The peculiarities of the formation of pupils’ musical preferences in basic school at music lessons have been substantiated. The main differences between the concepts of “preferences”, “interest” and “artistic taste” have been found out. It was determined that students’ musical taste and artistic interest are formed on acquired listening experience, but musical preferences are formed on the ability to flexibility, plasticity and dynamism of cognitive processes. It distinguishes these two processes by their nature and content.

The author highlights the significance of the musical-stylistic approach in teacher’s activities at music lessons. The main musical styles and genres in order to develop the pupils’ multivariate preferences are: folklore, academic music, jazz, pop and rock music. The importance of improvisation as an effective method for the formation of students’ artistic preference has been carried out. The key features of the study of jazz and improvisation at music lessons at school have been determined. The author proposes the logic how to study jazz at school music lessons. It is based on the gradual complication of jazz music in the context of its historical and cultural development and transformations.

 

Список джерел:

  1. Гайдамака О. В. Вивчення предметів художньо-естетичного циклу в основній школі : методичні рекомендації / О. В. Гайдамака // Мистецтво та освіта. – 2017. – № 3 (85). – С. 48–52.
  2. Денисюк І. С. Музична імпровізація: від вчителя музики до учня / І. С. Денисюк // Мистецтво та освіта. – 2016. – № 2 (80). – С. 18–22.
  3. Концепція нової української школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу 8 вересня 2018 року: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  4. Комаровська О. А. Мистецька освіта: глибина й багатогранність / О. А. Комаровська // Мистецтво та освіта. – 2016. – №1 (79). – С. 6–9.
  5. Падалка Г. М. Розвиток мистецької освіти: модернізаційні процеси / Г. М. Падалка // Мистецтво та освіта. – 2016. – № 3 (81). – С. 2–6.
  6. Формування мистецьких уподобань учнів основної і старшої школи на уроках мистецтва та в позаурочний час : монографія / О. А. Комаровська, Н .Є. Миропольська, С. А. Ничкало, І. С. Денисюк, І. В. Руденко; за ред. О. А. Комаровської. – Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2018. – 144 с.

 

References:

  1. Gajdamaka, V. (2017) Vyvchennya predmetiv xudozhno-estetychnogo cyklu v osnovnij shkoli: metodychni rekomendaciyi [Study of the subjects of artistic and aesthetic cycle in the basic school: methodical recommendations]. Mystecztvo ta osvita, 3 (85), 48-52.
  2. Denysyuk, I. S. (2016) Muzychna improvizaciya: vid vchytelya muzyky do uchnya [Musical improvisation: from music teacher to student]. Mystecztvo ta osvita, 2 (80), 18–22.
  3. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  4. Komarovska, A. (2016) Mysteczka osvita: glybyna j bagatogrannist [Artistic education: depth and variety]. Mystecztvo ta osvita, 1 (79), 6-9.
  5. Padalka, G. (2016). Rozvytok mysteczkoyi osvity: modernizacijni procesy [Development of artistic education: modernization processes]. Mystecztvo ta osvita, 3 (81), 2-6.
  6. Komarovska, A., Myropolska N. YE. & etc. Formuvannya mysteczkyx upodoban uchniv osnovnoyi i starshoyi shkoly na urokax mystecztva ta v pozaurochnyj chas [Formation of artistic preferences of primary and secondary school pupils at art classes and in extra hours]. Kyiv, Vyd-vo Imeks-LTD.
Опубліковано
2018-11-29