Формування професіоналізму вчителя мистецтва як учасника освітньої взаємодії в умовах НУШ

  • Аліна Анатоліївна Ширко завідувачка відділу культури та естетики Донецького обласного ІППО, м. Краматорськ, Україна, alina.shirko@ippo.dn.ua https://orcid.org/0000-0003-1966-8871

Анотація

УДК [-057.85: 37..011.3-051 :7] :[027.31 : 373] (477)

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-1(99)-50-57

У статті представлено досвід роботи відділу культури та естетики ДОІППО з підвищення рівня методичної та професійної компетентності педагогічних працівників мистецьких дисциплін області, що включає курсову підготовку педагогів і міжкурсові заходи та сприяє забезпеченню системного розвитку професіоналізму педагогічних працівників в умовах змін, пов’язаних із реалізацією положень Концепції нової української школи та новими викликами дистанційного навчання. Акцентовано увагу на дієвості форм групової взаємодії вчителів мистецтва (професійна група у Фейсбук, методична студія вчителів мистецьких дисциплін в умовах НУШ) та нових формах роботи (обласна web-вітрина).

Ключові слова: ОІППО, підготовка вчителів мистецтва, НУШ, курси підвищення кваліфікації вчителів мистецької галузі, методична студія вчителів мистецьких дисциплін, обласна web-вітрина. 

 

Alina Anatoliivna Shyrko, Head of the Department of Culture and Aesthetics of Donetsk Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education, Kramatorsk, Ukraine,

alina.shirko@ippo.dn.ua;

https://orcid.org/0000-0003-1966-8871

 

Formation of professionalism of art teacher as a participant of educational interaction in the conditions of NUS 

The article presents experience of postgraduate training of art teachers based on Donetsk R­egional Institute of Postgraduate Pedagogical Education, which includes course training of teachers in in-service training of teachers and intercourse activities. Moreover, it contributes to systematic development of professionalism of teachers in terms of changes related to the Concept of the New Ukrainian Schools and new challenges of distance learning.

The author offers different forms of work with teachers within the framework of postgraduate training for art teachers (NUS trainers’ trainings, master classes, webinars, creation of a social network), intercourse work (methodical study of art teachers in NUS, webinars and online-consultations, regional web-showcase as a presentation of the best art lessons, art pedagogical festivals, competitions).

The priority in improving professional competence of art teachers is the potential of the institute of postgraduate pedagogical education and the network of teachers in the process of course and intercourse work. Teachers’ networking occurs through the creation of a social professional group and using Internet resources, which contributes to formation of teachers’ openness to pedagogical innovations, develops their ability to process large amounts of professional information, its selection and presentation to students in various forms. The main advantage of networking is to encourage teachers to self-education, self-development and self-realization in profession.

The experience of the Department of Culture and Aesthetics of Donetsk R­egional Institute of Postgraduate Pedagogical Education under the author’s guidance has proved the effectiveness of such forms and methods of working with students in the system of postgraduate teacher’s training that promote quality art education based on NUS.

Keywords: art teacher, NUS, professionalism of art teacher, Institute of Postgraduate Pedagogical Education, training.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ: 

  1. Аристова Л. С. Словесні методи на уроках музичного мистецтва та інтегрованого курсу «Мистецтво». Мистецтво та освіта. № 3 (93). С. 10–16.
  2. Гайдамака О. В. Теоретико-методичні орієнтири навчання мистетва учнів закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу. Мистецтво та освіта. 2020. № 3 (97). С. 6–12.
  3. Комаровська О. А. Мистецька освіта: передчуття змін і готовність учителя до них. Мистецтво та освіта. № 3(85). С. 10–15.
  4. Концепція «Нова українська школа»: затв. рішенням колегії МОН від 27.10.2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 13.10.2020).
  5. Кучерук А. В., Махмутова А. Є. Моніторинг стану організації освітньої діяльності галузі «Мистецтво». Мистецтво та освіта. 2020. № 2 (96). С. 2–6.
  6. Лупак Н. М. Сучасні вимоги до вчителя мистецтва. Мистецтво та освіта. 2020. № 3 (97). С. 2–6.
  7. Малахова М. О. Ценностная составляющая профессионально-личностных качеств учителя музыки. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття : матер. Міжнарод. наук.-практ. конф., 16–17 жовт. 2014 р. К. С. 399 – 405.
  8. Масол Л. Концепція загальної мистецької освіти. Мистецтво та освіта. № 1(31). С. 2–4.
  9. Масол Л. Концепція художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах. URL: http://www.yur-info.org.ua/index.hp?lang_id=1&menu_id=1182&article_id=165701. (дата звернення: 03.01.2020).
  10. Мистецька освіта в Україні: розвиток творчого потенціалу в ХХІ столітті: аналітична доповідь українською, російською, англійською мовами : наук. видання /Л. М. Масол, О. В. Базелюк, О. А. Комаровська, В. Г. Муромець, В. В. Рагозіна ; за наук. ред. Л. М. Масол. Київ : Аура Букс, 2012. 240 с. : іл.
  11. Моторна О. С. Мистецтво дистанційно: втрачені можливості…чи нові перспективи? Мистецтво та освіта. № 3 (97). С. 13–20.
  12. Просіна О. «Мистецтво» як один із головних предметів у школі [Електронний ресурс]. Освітня політика. Портал громадських експертів. Режим доступу: http://education-ua.org/ua/articles/845-mistetstvo-yak-odin-iz-golovnikh-predmetiv-u-shkoli (дата звернення 13.10.2020 р.).
  13. Просіна О. В. Підготовка педагогів мистецьких дисциплін в умовах неформальної освіти. Мистецтво та освіта.№ 3 (93). С. 54–57.

 

References: 

  1. Arystova, L. S. (2019). Slovesni metody na urokakh muzychnoho mystetstva ta intehrovanoho kursu “Mystetstvo” [Verbal methods at music lessons and integrated course “Art”. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3(93), 10–16.
  2. Haidamaka, O. V. (2020). Teoretyko-metodychni oriientyry navchannia mystetva uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Theoretical and methodological guidelines for teaching art to students of general secondary education based on competence approach]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3(97), 6–12.
  3. Komarovska, O. A. (2017). Mystetska osvita: peredchuttia zmin i hotovnist uchytelia do nykh [Art education: Anticipation of change and teacher’s readiness for it]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3(85), 10–15.
  4. Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola» [The concept of “New Ukrainian School”]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  5. Kucheruk, A. V., & Makhmutova, A. Ye. (2020). Monitorynh stanu orhanizatsii osvitnoi diialnosti haluzi “Mystetstvo” [Monitoring the state of organization of educational activities in the field of “Art”]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 2(96), 2–6.
  6. Lupak, N. M. (2020). Suchasni vymohy do vchytelia mystetstva [Modern requirements for an art teacher]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3(97), 2–6.
  7. Malakhova, M. O. (2014). Tsennostnaia sostavliaiushchaia professionalno-lichnostnykh kachestv uchitelia muzyki [The value component of the professional and personal qualities of a music teacher]. Professional art education and art culture: challenges of the XXI century. In Profesiina mystetska osvita i khudozhnia kultura: vyklyky XXI stolittia: Conference Proceedings, October 16 – 17 (pp. 399–405). Kyiv.
  8. Masol, L. (2004). Kontseptsiia zahalnoi mystetskoi osvity [The concept of general art education]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 1(31), 2–4.
  9. Masol, L. (n.d.). Kontseptsiia khudozhno-estetychnoho vykhovannia uchniv u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [The concept of artistic and aesthetic education of students in secondary schools]. Retrieved from http://www.yur-info.org.ua/index.hp?lang_id=1&menu_id=1182&article_id=165701
  10. Masol, L. M. (Ed.). (2012). Mystetska osvita v Ukraini: rozvytok tvorchoho potentsialu v XXI stolitti: Analitychna dopovid ukrainskoiu, rosiiskoiu, anhliiskoiu movamy [Art education in Ukraine: the development of creative potential in the XXI century: Analytical report in Ukrainian, Russian, English]. Kyiv: Aura Buks.
  11. Motorna, O. S. (2020). Mystetstvo dystantsiino: vtracheni mozhlyvosti…chy novi perspektyvy? [Art remotely: Lost opportunities… or new perspectives?]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3(97), 13–20.
  12. Prosina, O. (2016). “Mystetstvo” yak odyn iz holovnykh predmetiv u shkoli [“Art” as one of the main subjects in school]. Retrieved from http://education-ua.org/ua/articles/845-mistetstvo-yak-odin-iz-golovnikh-predmetiv-u-shkoli
  13. Prosina, O. V. (2019). Pidhotovka pedahohiv mystetskykh dystsyplin v umovakh neformalnoi osvity [Training of teachers of art disciplines in non-formal education]. Mystetstvo ta Osvita [Art and Education], 3(93), 54–57.

 

Стаття надійшла до редакції 11.11.2020 .р

Опубліковано
2021-03-16