Мовленнєвотворча діяльність дітей на етапі дошкільного дитинства: технології підтримки

  • Наталія Василівна Гавриш доктор педагогічних наук, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди, місто Переяслав-Хмельницький, Україна, e-mail: n.rodinaga@ukr.net https://orcid.org/0000-0002-1243-6069

Анотація

УДК 81’ 233 ( - 053. 2 : - 053. 4) : 37. 091. 33 – 049. 3

https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-1(99)-34-39

У статті на основі теоретичного аналізу психолого-педагогічних досліджень розкрито особливості становлення й розвитку мовленнєвотворчої діяльності дітей на етапі дошкільного дитинства, представлено інноваційну технологію стимулювання й підтримки мовленнєвотворчих проявів, пов’язану з розвитком художньо-естетичного сприйняття й уяви, збагаченням життєвого досвіду та літературознавчої обізнаності. Обґрунтовано загальний алгоритм, послідовні етапи впровадження технології стимулювання і підтримки мовленнєвої творчості в закладах дошкільної освіти, розкрито специфічні для кожного з етапів засоби і способи цілеспрямованої роботи з дошкільниками.

Ключові слова: мовленнєвотворча діяльність на етапі дошкільного дитинства, словесна творчість, художньо-естетичне сприйняття, творча уява, технологія стимулювання і підтримки мовленнєвої творчості дітей.

 

Natalia Vasylivna Havrysh,  Doctor of Sciences in Education, Professor of the Department of Psychology and Pedagogy of Preschool Education of Pereyaslav-Khmelnitsky Hrihoriy Skovoroda State Pedagogical University, Pereiaslav-Khmelnitskyi, Ukraine

n.rodinaga@ukr.net;

https://orcid.org/0000-0002-9254-558

 

Speech creative activity of children at the stage of preschool childhood: Support technologies

 

The article is devoted to the topical problem of development of speech creativity of children at the stage of preschool childhood. The peculiarities of formation and development of children’s speech creative activity are revealed, innovative technology of stimulation and support of speech creativity of preschool children is presented.

It is shown that creativity is manifested in an independently born original idea, selection of original means of its implementation and creation of a new unique creative product. There is a close connection of speech creative activity and development of all mental processes.

 The author uses the terms speech creative activity and verbal creativity, compares these two concepts, shows their importance for development of children’s creative abilities, enrichment of different types of children’s activities. Verbal creativity is defined as the primary form of literary creativity, specially organized, motivated process of creating work by a child in any form of speech in accordance with literary and linguistic norms.

Speech creative activity is natural for the child, an important means of self-expression, self-realization, which is manifested in various types of children’s activities: role-play; cognitive activity; visual, musical, constructive, theatrical activities; communication with peers and adults; artistic and speech activity.

The study of the nature and peculiarities of the speech creativity of senior preschoolers in the conditions of learning the native language and in free activities allowed the author to identify the main types of speech creativity of senior preschoolers based on such markers as: the conditions and methods of organization. The general algorithm, stages of introduction of technology of stimulation and support of speech creativity are substantiated, the means and ways of the purposeful work specific for each of stages are defined.

Key words: speech creative activity at the stage of preschool childhood, verbal creativity, artistic and aesthetic perception, creative imagination, technology of stimulation and support of children’s speech creativity. 

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Богуш А., Гавриш Н., Котик Т. Методика організації художньо-мовленнєвої діяльності у дошкільних навчальних закладах. Підручник для студентів ВНЗ факультетів дошкільної освіти. Київ, ВД «Слово», 2010. 304 с.
  2. Волощук І. Науково-педагогічні основи формування творчої особистості. Київ : Педагогічна думка, 1998. 156 с.
  3. Виготський Л. Воображение и творчество в детском возрасте : психологический очерк : Кн. для учителя. Москва : Просвещение, 1991. 94 с.
  4. Гавриш Н. Розвиток мовленнєвої творчості в дошкільному віц : монографія. Донецьк : Лебідь, 2001. 217 с.
  5. Гавриш Н. В. Технологія літературного проєкту: як допомогти дитині відкрити важливі смисли за допомогою художнього твору? Мистецтво та освіта. 2018. № 3. С. 19 – 26.
  6. Дьяченко О. Развитие воображения дошкольника : дисс. … д-ра психол. наук : 19.00.07. Москва : РАО, 1996. 431с.
  7. Запорожец А. Психология восприятия ребенком-дошкольником литературного произведения : Избранные психологические произведения : в 2-х т.. Москва. Педагогика, 1986. Т. 1. С. 68–76.
  8. Захарченко В. Формування зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами сюжетно-рольової гри : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, 1997. 186 с.
  9. Карпинская Н. Художественное слово в воспитании детей. Москва, Педагогика, 1972. 150 с.
  10. Косенко Ю. Формирование творческой активности старших дошкольников в играх по сюжетам литературных произведений : дисс. …канд. пед. наук : 13.00.01. Бердянск, 1990. 149 с.
  11. Костюк Г. Здібності і їх розвиток у дітей. Київ : Знання, 1963. 80 с.
  12. Кудина Г., Мелик-Пашаев А., Новлянская З. Как развивать художенное восприятие у школьников. Москва : Знание, 1988. 80 с.
  13. Орланова Н. Обучение дошкольников творческому рассказыванию : дисс. … канд. пед. наук : 13.00.01. Киев, 1967. 223 с.
  14. Пироженко Т. Развитие коммуникативно-речевых способностей детей старшего дошкольного возраста : дисс. … канд. психол. наук. : 19.00.07. Киев, 1995. 213 с.
  15. Пищухина О. Н. Влияние волшебной сказки на словесное творчество детей седьмого года жизни : автореф. дисс. … канд. пед. наук. : 13.00.07 . Москва, 2000. 16 с.
  16. Поддьяков Н. Творчество и саморазвитие детей дошкольного возраста: концептуальный аспект. Волгоград : Перемена, 1995. 48 с.
  17. Рыбакова М. Начальные формы творческого воображения детей дошкольного возраста на основе изучения детского словесного творчества : дисс. … канд. психол. наук. Москва, 1952. 191 с.
  18. Семенов О. С. Педагогічна підтримка творчої особистості дитини дошкільного віку. Актуальні проблеми педагогічної освіти: європейський і національний вимір : Матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (28–29 травня 2019 р.). Луцьк : ФОП Покора І. О., 2019. С. 219–222.
  19. Сухомлинський В. Сердце віддаю дітям : Вибрані твори : у 5 т. Київ : Рад. школа, 1977. Т. 3. С. 105; 201–205.
  20. Чуковский К. От двух до пяти : книга для родителей : Малое собрание сочинений. Москва, Азбука, 2019. 640 с.

 

References: 

  1. Bohush, A., Havrysh, N., & Kotyk, T. (2010). Metodyka orhanizatsii khudozhno-movlennievoi diialnosti u doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Methods of organizing artistic and speech activities in preschool educational institutions]. Kyiv, VD «Slovo».
  2. Voloshchuk, I. (1998). Naukovo-pedahohichni osnovy formuvannia tvorchoi osobystosti [Scientific and pedagogical foundations of creative personality formation]. Kyiv: Pedahohichna dumka.
  3. Vygotskii, L. (1991). Voobrazhenie i tvorchestvo v detskom vozraste: psikhologicheskii ocherk [Imagination and creativity in childhood: a psychological essay]. Moscow: Prosveshchenie.
  4. Havrysh, N. (2001). Rozvytok movlennievoi tvorchosti v doshkilnomu vitsi [Development of speech creativity in preschool age]. Donetsk: Lebid.
  5. Havrysh, N. V. (2018). Tekhnolohiia literaturnoho proiektu: yak dopomohty dytyni vidkryty vazhlyvi smysly za dopomohoiu khudozhnoho tvoru? [Technology of a literary project: how to help a child discover important meanings through a work of art?]. Mystetstvo ta Osvita, 3, 19–26.
  6. Diachenko O. (1996). Razvitie voobrazheniia doshkolnika [Development of imagination of the pre-schooler]. (Doctoral dissertation, Moscow).
  7. Zaporozhets A. (1986). Psikhologiia vospriiatiia rebenkom-doshkolnikom literaturnogo proizvedeniia [Psychology of perception by a preschool child of a literary work]. In Izbrannye psikhologicheskie proizvedeniia: Vol. 1. Moscow: Pedagogika.
  8. Zakharchenko, V. (1997). Formuvannia zviaznoho movlennia ditei starshoho doshkilnoho viku zasobamy siuzhetno-rolovoi hry [Formation of coherent speech of children of senior preschool age by means of role game]. (PhD dissertation, Kyiv).
  9. Karpinskaia, N. (1972). Khudozhestvennoe slovo v vospitanii detei [The artistic word in children’s education]. Moscow: Pedagogika.
  10. Kosenko, Yu. (1990). Formirovanie tvorcheskoi aktivnosti starshykh doshkolnikov v igrakh po siuzhetam literaturnykh proizvedenii [Formation of creative activity of senior preschoolers in games on plots of literary works]. (PhD dissertation, Berdiansk).
  11. Kostiuk, H. (1963). Zdibnosti i ikh rozvytok u ditei [The abilities and their development in children]. Kyiv: Znannia.
  12. Kudina, G., Melik-Pashaev, A., & Novlianskaia, Z. (1988). Kak razvivat khudozhennoe vospriiatie u shkolnikov [How to develop schoolchildren’s artistic perception]. Moscow: Znanie.
  13. Orlanova, N. (1967). Obuchenie doshkolnikov tvorcheskomu rasskazyvaniiu [Teaching preschoolers creative storytelling]. (PhD dissertation, Kyiv).
  14. Pirozhenko, T. (1995). Razvitie kommunikativno-rechevykh sposobnostei detei starshego doshkolnogo vozrasta [Development of communicative and speech abilities of children of senior preschool age]. (PhD dissertation, Kyiv).
  15. Pishchukhina, O. N. (2000). Vliianie volshebnoi skazki na slovesnoe tvorchestvo detei sedmogo goda zhizni [Influence of a magic fairy tale on verbal creativity of children of the seventh year of life]. (Dissertation Abstract, Moscow).
  16. Poddiakov, N. (1995). Tvorchestvo i samorazvitie detei doshkolnogo vozrasta: kontseptualnyi aspect [Creativity and self-development of preschool children: Conceptual aspect]. Volgograd: Peremena.
  17. Rybakova, M. (1952). Nachalnye formy tvorcheskogo voobrazheniia detei doshkolnogo vozrasta na osnove izucheniia detskogo slovesnogo tvorchestva [Initial forms of creative imagination of preschool children based on the study of children’s verbal creativity] (PhD dissertation, Moscow).
  18. Semenov, O. S. (2019). Pedahohichna pidtrymka tvorchoi osobystosti dytyny doshkilnoho viku [Pedagogical support of the creative personality of a preschool child]. In Aktualni problemy pedahohichnoi osvity: evropeiskyi i natsionalnyi vymir: Conference Proceedings, May 28–29, (pp. 219–222). Lutsk: FOP Pokora I. O.
  19. Sukhomlynskyi, V. (1977). Serdtse viddaiu ditiam: Vybrani tvory: Vol. 3 [I give my heart to children: Selected works]. Kyiv: Radianska shkola.
  20. Chukovskii, K. (2019). Ot dvukh do piati: knyha dlia roditelei: Maloe sobranie sochinenii [From two to five: a book for parents: A small collection of works]. Moscow: Azbuka.

 

Стаття надійшла до редакції 10.01.2021 р.

Опубліковано
2021-03-16